تاریخ انتشار:

14 نصیحت از 14 استاد خوب درس شیمی برای بهتر یاد گرفتن آن

14 نصیحت از 14 استاد خوب درس شیمی برای بهتر یاد گرفتن آن

درس شیمی از درس‌هایی است که کتاب درسی در یادگیری آن، اهمیت ویژه‌ و انکارناپذیر دارد. شکل‌ها و جدول‌ها همیشه سؤالات زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. برای مثال در کنکور سال گذشته در رشته‌ی ریاضی از شکل‌های کتاب و نمودارها، 5 سؤال مطرح شده بود. در زیر می‌توانید توصیه‌های چندین استادهای معتبر شیمی و اهمیت قسمت‌های مختلف آن را بخوانید.
1- شیمی از جمله در‌س‌هایی است که اهمیت کتاب درسی در آن فوق‌العاده زیاد و از ملزومات است. توجه به شکل‌ها، پاورقی‌ها، جدول‌ها و حتی داستان‌ها می‌تواند کمک زیادی در پاسخ‌گویی به سؤالات بکند. مرحله‌ی بعد، حل سؤالات تشریحی است. نشان‌دار کردن کتاب و مطالعه‌ی دقیق پاسخ تشریحی نیز بسیار مهم است.
2- برای تدریس خصوصی درس شیمی پایه، پیش‌نیاز درس‌های پیش‌دانشگاهی است و باید کتاب را از اول تا آخر حتی پاورقی‌ها، شکل‌های حاشیه‌ی صفحات، مثال‌هایی که کتاب حل کرده است، آزمایش‌ها و جدول‌ها را کامل بخوانید تا مطلبی باقی نماند. تمرین‌های آخر فصل را کار کنید.
3- برای یادگیری بهتر و تسلط بیش‌تر در درس شیمی دوم دبیرستان باید جدول مندلیف را دقیق یاد بگیرید. در درس شیمی مهم‌ترین کتاب برای مطالعه، کتاب درسی است و باید تمام متن‌های کتاب به طور کامل بررسی شوند.
4- قبل از هر چیز در و حتی تصمیم برای انتخاب استاد تدریس خصوصی شیمی باید کتاب درسی را به خوبی مطالعه کنید؛ زیرا سؤالاتی که از کتاب درسی در کنکور مطرح می‌شوند کم نیستند. سعی کنید تمرین‌های تشریحیِ بیش‌تری حل کنید؛ زیرا در روش تشریحی خواندن، نکات تستی و کاربردی بسیاری را یاد می‌گیرید.

5- مطالب درس شیمی به صورت زنجیروار به هم پیوسته‌‌اند. برای یادگیری مطالب باید مطالب قسمت‌های قبل را کامل مرور کنید. برای این کار بهتر است ابتدا درس‌نامه‌ی کتاب آبی را مطالعه کنید و سپس چند تست از آن مبحث حل کنید و بعد به سراغ موضوع بعدی بروید.
6- مطالب فصل‌های 1 و 2 شیمی سال دوم دبیرستان بیش‌تر حفظی هستند؛ بنابراین باید متن کتاب را کامل بخوانید. برای فصل‌های 3، 4 و 5 به یک منبع مطالعاتی قوی نیازمندید. ترکیب‌ها و فرمول‌ها را کامل یاد بگیرید و سپس با کمک تست‌های کتاب آبی آموخته‌های خود را به مرحله‌ی تسلط برسانید.
7- در درس‌های شیمی پایه، قسمت‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را به خاطر بسپارید مانند: جدول مندلیف، اصل آفبا و ترتیب پر شدن اوربیتال‌ها، شرایط تشکیل پیوندهای یگانه و دوگانه، داتیو، یونی و... . باید حفظ کنید که خواص مختلف عناصر چگونه در دوره‌ها و گروه‌های جدول مندلیف تغییر می‌کنند؛ مانند: الکترونگاتیوی و شعاع اتمی و... . نظریات اتمی دانشمندان با جزئیاتش از موارد حفظ‌کردنی است؛ مانند: نظریه‌ی دالتون، تامسون، رادرفورد و بور. هم‌چنین در شیمی سال سوم در مسائل استوکیومتری دانستن مواردی مانند تبدیل مول واکنش‌دهنده به فراورده و انواع تبدیلات دیگر بسیار مهم هستند.
8- بر جدول مندلیف تسلط داشته باشید.
تصاویر کتاب را تحلیل کنید.
نکات و فرمول‌ها را کامل یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.
از مثال‌های کتاب غافل نشوید.
جدول‌های کتاب را در اولویت قرار دهید.
9-برای جلوگیری از پراکندگی مطالب برای آن‌ها درخت دانش تهیه کنید و خلاصه‌برداری کنید.
کار کردن تست‌های سه سال اخیر می‌تواند کمک بسیاری به یادگیری کند.
10- خواندن خط به خط کتاب درسی اولویت دارد.
11- ابتدا کتاب درسی را کامل مطالعه کنید. سپس به سراغ جزوه‌ی معلم خصوصی خود یا معلم خود بروید و یادگیری خود را ارتقا دهید؛ زیرا ممکن است جمله‌بندی معلم‌تان متفاوت باشد و به یادگیری بیش‌تر شما بینجامد. تست‌های آموزشی را تمرین کنید و نکاتی را که از آن‌ها یاد می‌گیرید در دفتر خودآموز وارد کنید.هیچ گاه مرور کردن را فراموش نکنید، حتی در فرصت‌های کوتاه.
12- متن کتاب را کامل مطالعه کنید. به شکل‌های کتاب اهمیت ویژه‌ای بدهید. مثال‌های حل‌شده‌ی کتاب را یک بار دیگر حل کنید.
13- متن کتاب درسی را کامل بخوانید و سعی کنید از کتاب آبی قلم چی تعداد مناسبی تمرین حل کنید. از کتاب جمع‌بندی درس‌های اختصاصی پایه استفاده کنید و نکات آن را کامل یاد بگیرید و برای خود یادداشت کنید شاید یک روز بخواهید تدریس خصوصی شیمی بکنید.
14- خواندن متن کتاب را در اولویت قرار دهید و بعد آنهایی را که به شما تدریس تدریس می شود. سؤالات آزمون‌های گذشته‌ی خود را بررسی کنید. یادگیری کامل جدول‌ها و بررسی شکل‌های کتاب به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.