تاریخ انتشار:

5 راه برای افزایش مشارکت دانش آموزان در کلاس آنلاین

5 راه برای افزایش مشارکت دانش آموزان در کلاس آنلاین

دانش آموزان در کلاس های آموزشی آنلاین (elearning) مشارکت کمتری دارند اما استادان چطور می توانند با برقراری ارتباط درست مانع رشد نرخ این موضوع شوند؟

استادان و مدرسین در کلاس آنلاین، زمان کمتری در ارتباط مستقیم با شاگردان قرار می گیرند. طبق مطالعات، از جمله علت های عدم مشارکت و یا مشارکت کمتر دانش آموزان، فاصله با محیط کلاس، احساس عقب ماندن از موضوعات تدریس و یا کاهش علاقه و پیگیری در طول دوره می باشد.

اما چه کاری از دست آموزگاران بر می آید؟؟

  1. با دانش آموزانتان بیشتر آشنا شوید

کلاس های آنلاین به صورت بالقوه به همراه کاهش تعاملات بین دانش آموزان و مدرسین می شود. پس استادان باید به دنبال هر فرصتی برای شناخت بیشتر دانش آموزانشان باشند تا با نیازها و دیدشان بیشتر آشنا بشوند.از آنجایی که دسترسی به کلاس آنلاین بسیار راحتتر است، تنوع دانش آموزان هم بیشتر میشود. پس اساتید هم باید بیشتر تلاش کنند تا این تفاوت ها را درک کرده و بر اساس آن دانش آموزان را حمایت کنند.

. اگر دانش آموزان از ملیت و کشورهای متفاوتی هستند، آیا برای روشن سازی بیشتر موضوعات به توضیحات بیشتری در حین کلاس احتیاج است؟

. اگر دانش آموزان در موضوع مورد نظر مجرب و آموزش دیده هستند آیا سرفصل های تدریس برایشان کارایی لازم را دارد؟

. آیا تمرینات خواسته شده به تکنولوژی و زمان قابل دسترس برای دان آموزانم است؟اگر نیست آیا راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟ مثلا برای استفاده از تکنولوژی جدید بک ویدئو ی آموزشی کوتاه تهیه کنید و در اختیارشان قرار دهید.

به عنوان تمرین اول، از دانش آموزانتان بخواهید در یک پاراگراف خودشان را معرفی کنند. از کجا آمده اند، به چه دلیلیی در این کلاس حضور پیدا کردند و چه انتظاری از این کلاس دارند؟همچنین قرار دادن فیلم معرفی خودتان برای شروع کلاس به دانش آموزانتان کمک زیادی میکند. تلاش کنید نشان دهید شما یک ربات نیستید و واقعا شخصی برای تدریس در مقابل آن ها حضور دارد.

  1. در ارتباطاتان واضح و خلاق باشید.

به طور کلی، در ارتباطات، لحن و body language بسیار تاثیر گذار است و باید از آن ها استفاده مناسب و به جا صورت پذیرد.

استیدی که کلاس آنلاین تصویری دارند باید به استفاده صحیح از آن ها دقت کنند و کلاس آنلاین غیر تصویری باید شامل ویدئو هایی با محتوای متنوع از اساتید باشد که این ارتباط درست بین دانش آموز و آموزگار صورت بگیرد.

اگر در کلاس احتیاج به بحث و گفتگوی دانش آموزان با یکدیگر می باشد پیش از آن باید قوانین لازم را با آنها در میان بگذارید تا از اظهارنظرات نا مناسب جلوگیری شود.

در روش های تدریس خود تنوع ایجاد کنید تا دانش آموزان با دیدگاه ها و نیاز های متفاوت بتوانند از کلاس های شما لذت ببرند. برای مثال میتوانید از کلیپ ها و sound های متنوع استفاده کنید.یا در ارائه های خود از تم اسلاید های مختلف استفاده کنید . همچنین در تمرین های خود می توانید از دانش آموزان بخواهید از کار هایی که برای کلاس انجام دادند عکس بگیرند یا روش های حل خود را در یک ویدئو توضیح بدهند.و هزاران راه دیگر که به ارتباط شما کمک های بسیاری میکند.

  1. فرآیند بهبود را کنترل کنید

اساتید باید حداقل هفته ای یک بار فرآیند بهبود دانش آموزان خود را کنترل کنند.ممکن است برخی از آنها برای یادگیری کامل مطلب، احتیاج به توضیحات و تمرینات اضافه داشته باشند و یا برای پیگیری درس نیازمند تشویق و توجه هستند. شما می توانید هر هفته ویدئو یا پیام هایی تهیه کنید و در آن موضوعات تدریس شده را دوره کنید و همچنین مطالب اضافه در آن بگنجانید. دراین شرایط، دانش آموزان فکر میکنند شما به آنها اهمیت میدهید و روی آنها حساب میکنید.

شما میتوانید در طول دوره گزارشی با تعداد کمی سوال از دانش آموزانتان بگیرید. مثلا "سخت ترین بخش درس کدام بخش بود؟" ویا "کدام بخش مطالب درعمل به کارتان آمد؟" و "چه مطالب دیگری را میخواستید یاد بگیرید؟" و...

این سوالات علاوه بر اینکه بر دانش آموزان دوره، تاثیر مثبت دارد میتواند به شما برای کلاس آینده تان کمک بزرگی کند.

  1. به روز و on time باشید

دانش آموزان در کلاس ها و دوره هایی که خود اساتید به موقع به کارهایشان رسیدگی نمیکنند، مشارکت و پیگیری کمتری دارند. تلاش کنید شما در نمره دهی و پاسخ دهی در کلاس پیش قدم باشید. علاوه بر این، نظرات کوتاه (به اصطلاح خودمانی "کامنت") هم بسیار تاثیرگذار است. وقتی دانش آموزان به سوال و یا مشکلی برخوردند، شما در بهترین حالت در طول 24 ساعت بایستی پاسخگو باشید.

یکی از شکایاتی که دانش آموزان در این نوع کلاس ها داشتند ادامه بیش از حدِ بحث و گفت وگوها بود. از طرف دیگر، پاسخ دادن و یا جواب های کوتاه به پرسش های دانش آموزان باعث بی انگیزه شدن آنها میگردد. پس باد در نظر داشته باشید که نسبت به مدت زمان و طول دوره و کلاس خود، زمان مناسبی ،نه زیاد و نه کم، به بحث اختصاص دهید. این زمان در صورت لزوم هم باید انعطاف پذیری داشته باشد و هم باید به اندهزه کافی محدود باشد. همچنین باید خودتان هم در بحث بین دانش آموزان شرکت کنید و اظهار نظر کنید.

  1. در دسترس باشید

به دانش آموزانتان حداقل دو راه برای برقراری ارتباط با شما ارائه دهید مثلا ایمیل و.... یا اگر در دانشگاه دفتر دارید می توانید امکان ارتباط حضوری برایشان ایجاد کنید. و ساعات آنلاین بودنتان در فضای مجازی و حتی دفترتان را به آنها اعلام کنید. به این ترتیب ارتباط شما بیشتر خواهد شد و دانش آموز بیشتر دعوت به حضور در کلاس می شود و رغبتش برای شرکت در کلاس ها افزایش میابد.

استاد سلام مرجع تدریس خصوصی دروس چه به شیوه آنلاین چه به صورت حضوری در کنار شما است و برای اساتید و دانش آموزانی که آموزش آنلاین را انتخاب میکنند بستر مناسب تدریس را فراهم کرده است که برای آشنایی بیش تر میتونید صفحه زیر را مطالعه کنید.

آشنایی با کلاس آنلاین

استادسلام تمامیتش آموزش هست منم 5 سالی هست در این کشتی آموزشی در حرکتم و یادمیگیرم و نتیجه ها رو می نویسم از اراک هستم و به صورت دورکاری با استادسلام همراهم، همه ساعتهام با اتفاقات سایت، رنگی شده: خوشرنگ، کارم را دوست دارم، شخصیت های ارزشمند شما استادها و علاقه مندان مسیر یادگیری هم همیشه علاقه ام را به کارم بیشتر می کند
نظرات
ثبت نظر جدید
  • هانیه علی اکبری خوئی
    هانیه علی اکبری خوئی
    برای جلوگیری از عدم مشارکت دانش آموزها خوبه همه سوال هاشون رو جدی بگیریم و با دقت جواب بدیم تا همه راحت باشند در کلاس
    1400/03/23 21:46
    • نغمه عقیلی
      نغمه عقیلی
      دقیقا درست فرمودین خیلی وقت ها به دلیل ترس از تمسخر مشارکت نمی کنند
      1400/03/23 21:47
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.