تاریخ انتشار:

7 نکته مهم برای فصل امتحانات

7 نکته مهم برای فصل امتحانات

در این ماه پر هیاهوی امتحانا از پرداختن به کار و حرفه برای آینده دست کشیدیم و تصمیم گرفتیم که به جای چهار شنبه کاری به شبای امتحان بپردازیم. استاد سلام این هفته تصمیم دارد در مورد چند نکته که میتونه به شما در این فصل پر استرس کمک کنه صحبت کند.

قطعا همه تجربه امتحان دادن و استرس امتحانا رو داشتیم و داریم. این مسئله تا یه حدی طبیعیه اصلا اضطراب جزء جدا نشدنی امتحاناست. در ادامه به چند نکته موثر برای شب های امتحان اشاره می کنیم.


نکات کلیدی شب های امتحان

1)هدفگذاری

شکی نیست که داشتن هدف هوشمندانه و خاص میتونه به بهبود عملکرد فردی کمک کنه. تحقیقات نشان میدند که داشتن هدف خاص و هوشمندانه، در زمینه بهبود عملکرد نقش موثری دارند. هدفگذاری سبب افزایش تمرکز و جهت دهی به کارها است. به هنگام مطالعه و درس خواندن سعی کنید که بر اهداف خود متمرکز شوید و جهت دار حرکت کنید. وقتی حس کنید که جهت دارید قطعا با تمرکز و انرژی بیشتری حرکت می کنید. پس بهتره به جای اینکه به خودتون استرس وارد کنید به هدفی که در ذهنتون دارید فکر کنید.

2)بهبود اعتماد به نفس

در میزان اعتماد به نفس خود بازبینی داشته باشید. با خودتون با "جملات مثبت" صحبت کنید. گفتگوی درونی مثبت و داشتن اعتماد قلبی به توانایی های خود همیشه موثر بوده و هست و به ساختن یک فرد با اعتماد به نفس کمک می کنه به خصوص در شرایط حساس و پر استرسی مثل امتحانات.

پیشنهاد ما به شما استفاده از سوالات امتحانات سال ها و یا ترم های قبل است چرا که این به شما کمک میکنه تا بر روی سوالات مختلف تمرکز کنید و به تسلط شما کمک زیادی میکنه. این روش را حتما امتحان کنید میتونه موثر باشه.

3 )حس المپیک

شکی نیست که دوره امتحان مانند یک بازی المپیکه. دانش آموزان باید این فرصت را کنار بگذارند و به این باور برسند که این زمان دقیقا مثل ورزشکارای المپیک، یک دوره کلیدی است. این دوره 6-8 هفته مشابه بازی های المپیک است. دانشجویان در طول این مدت تلاش می کنند تا نتیجه مطلوب را بدست بیارند.

4 )حفظ آرامش

زمان امتحانات یک دوره پرتحرک و پر استرسی است که میتونه منجربه اضطراب بشه و باید به علائم آن آگاه باشید. یک مرحله قبل از اضطراب قابل کنترل است اما اگر طولانی مدت بشه تبدیل به اضطراب میشه و میتونه عملکرد را هم تحت تاثیر قرار بده. بنابراین توصیه میشه که در زمینه کنترل استرس حتما تلاش کنید و تمرین کنید تا کنترلش کنید. با اضطراب بخش زیادی از انرژی مغز شما تحلیل میره و به زودی خسته میشه و توانایی به یاد آوردن اطلاعات و ذخیره اطلاعات را نخواهد داشت.
ذهن ارگان خیلی متفاوتی از بقیه ارگان ها نیست دقیقا مثل بقیه اعضای بدن اگر بسیار کار کند نیاز به تعمیر و بازیابی داره.

5 ) نفس عمیق کشیدن

سعی کنید روی نفس کشیدن تمرکز کنید این یک راه بسیار مفید برای افزایش تمرکز و کاهش استرسه. تنفس عمیق بدن را قادر می سازه که آرام بشه و احساس آرامش کنه و استرس و اضطراب را کاهش بده. برای این کار، نفس را از طریق بینی (3 ثانیه نگه دارید) و سپس از دهان ان را آزاد کنید (5 ثانیه)..

6)آگاهی و هوشیاری

جالبه بدونید که تلاش برای بودن در زمان حال و آگاهانه زندگی کردن نقش مهمی در کاهش اضطراب داره. این دقیقا تمرکز بر"خودآگاه" انسان است. یه روش جالب برای رسیدن به آگاهی این است که بر اعضای بدن خود تمرکز کنید مثلا حس کردن و تمرکز بر اعضای بدن یا تمرکز بر حس بویایی یا لامسه در یک محیط آرام. این کار ذهن را قادر می سازد که تمرکز را از افکار و احساسات دور نگه دارد و در لحظه حال تمرکز کنه.

7 ) غذا و خواب

همانطور که یک ماشین اگرسوخت داشته باشه خوب کار میکنه، ذهن و بدن هم متفاوت دقیقا مشابه ماشین هستند وقتی احساس تنبلی و اضطراب داشته باشه خوب عمل نمیکنه و با مشکل روبرو میشه.

جالبه بدونید که به هنگام استرس تمایل بدن به سمت نوشیدنی های شیرین و شیرینی ها بیشتر میشه. در این شرایط سعی کنید که به میزان زیادی آب بنوشید چون باعث دفع سموم از بدن میشه.

مصرف وعده های غذایی منظم و سالم نیز ضروریه

در نهایت، خواب عامل بسیار مهمیه و با استراحت مناسب می تونید تمرکز خودتون را افزایش بدید. کمبود خواب یکی از علل شایع استرس و اضطراب است و بنابراین با استراحت و آرامش مناسب میشه به بهبود و کاهش استرس کمک کرد.

مقالات بسیاری در این زمینه تدوین شده که میتواند به دانش آموزان کمک شایانی کن ازجمله : راه حل هایی برای استرس کم و مطالعه , نکاتی برای بالا بردن سرعت در مطالعه

استاد سلام مرجع تخصصی تدریس خصوصی در حوزه های تدریس خصوصی ریاضی, تدریس خصوصی فیزیک, تدریس خصوصی شیمی, تدریس خصوصی دوره ابتدایی و ... آماده ارائه خدمات آموزشی میباشد.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.