بهترین کتاب ها برای تقویت ریاضی

بهترین کتاب ها برای تقویت ریاضی

کتاب تقویتی ریاضی

مهارتی که بر طبق نظرسنجی ها سخت ترین درس در میان کتب درسی شناخته شده. بر طبق فرهنگ لغت "سخت یا دشوار" این طور تعریف شده است:" ... به آسانی انجام نمی شود و برای کسب موفقیت نیاز به نیروی کار، مهارت و برنامه ریزی دارد." وقتی این تعریف با ریاضی ادغام می شود نیازمند صبر و استقامت می شود که در اکثر دانش آموزان صدق نمی کند. بیشتر دانش آموزانی که با ریاضی مشکل دارند می خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند و بدون پشتکار و تمرین هم با مفاهیم به درستی آشنا شوند و هم در کمترین زمان ممکن به پاسخ برسند که این انتظار از درس ریاضی بسیار غیرمعقول است. بنابراین فراگیری علم ریاضی نیازمند زمان و پشتکار است تا دانش آموزان بتوانند به راحتی از پس سوالات در میزان سختی های متفاوت برآیند.
بنا به ساختار مغز میزان یادگیری و توانایی هر فرد با دیگری متفاوت است. بعضی از افراد که سمت چپ مغز آن ها فعال تر است منطقی تر هستند و تمایل دارند مسائل را با جزئیات آموزش ببینند. در حالی که افرادی که سمت راست مغز آن ها فعال است احساسی تر هستند. 
همین تفاوت سبب می شود دانش آموزان در بخش های مختلف آموزشی عملکردهای متفاوتی داشته باشند و گاها سبب شده بعضی دانش آموزان خود را در درک مفاهیم ناتوان تر بیایند و همین حس، عدم تمرکز بیشتری را برایشان به همراه خواهد داشت.
در مدرسه هم به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان، معلم ها فرصت ندارند تک تک دانش آموزان را بررسی کنند که آیا درک درستی از مفاهیم داشته اند یا خیر... در نتیجه داشتن یک معلم خصوصی ریاضی می تواند این اطمینان را به دانش آموز و والدین آن ها بدهد که چقدر از مطالب را دریافت کرده و برای چه بخش هایی نیاز به تمرین و پشتکار بیشتر است.
از دلایل دیگری که باعث می شود ریاضی درس سخت و مشکلی بنظر برسد زمانبر بودن آن است. یک نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید. ریاضی را باید اصولی و از پایه یاد گرفت. بدین معنی که در هر مقطعی که آموزش درستی نگیرید برای مقاطع بعدی هم به مشکل می خورید. سعی کنید ریاضی را درست و اصولی فرا بگیرید.
مطالب درسی گاها نیاز به مرور دارند. ممکن است شما در پایه دبیرستان باشید اما در درک مفاهیمی که در دوره راهنمایی خواندید مشکل داشته باشید و بهتر است با یک معلم خصوصی ریاضی به مرور درس های سال های گذشته بپردازید. شما می توانید با یک برنامه ریزی درست مطالب سال های قبل را طی دو هفته جمع بندی کنید و به آموزش مفاهیم درسی جدید برسید.
اما در این میان هستند دانش آموزانی که به دلایلی مانند شرایط اقتصادی، محدودیت مکانی و نبود امکانات نتوانند از معلم خصوصی ریاضی استفاده کنند و خودخوان تصمیم داشته باشند ریاضی را بیاموزند و بر استرس آن غلبه کنند. یک نسخه یکسان برای همه افراد وجود ندارد. بعضی از دانش موزان نیاز دارند تا حل یک تست را بارها و بارها در فیلم های آموزشی ببینند تا بیاموزند و از طرفی دیگر دانش آموزانی هستند که بخواهند با تمرین سوالات مشابه توانایی خود را تقویت کنند و نیاز به جزوه و کتاب های کمک آموزشی داشته باشند. در این مقاله تلاش کرده ایم مسیرهای آموزشی ریاضی را به ساده ترین شکل های ممکن برایتان توضیح دهیم. همراه ما باشید:
کتاب تقویتی ریاضی
چند راه کار ساده اما کاربردی:
کتاب های دست دوم را مطالعه کنید
یک پیشنهاد هوشمندانه خرید کتاب های درسی دست دوم است که دانش آموزان دیگر توضیحاتی را در کتاب هایشان نوشته اند. ممکن است ادبیات بعضی کتاب ها به شکلی باشد که برای دانش آموزان سخت باشد و نتوانند از مفاهیم آن ها بهره ببرند. در کتب دست دوم که از زبان یک دانش آموز دیگر نکاتی در گوشه و کنار درس ها و سوالات نوشته شده ممکن است مفهومی تر باشد.

مطالعه فعال داشته باشید
مطالعه فعال به چه معنی است؟ به این معنی که برای درک یک مفهوم به حل نمونه سوالات کتاب درسی اکتفا نکنید و سعی کنید نمونه سوالات از معلم ها و مولف های دیگر را جمع آوری کرده و حل کنید. با کشیدن تصاویر و نمودارها و نقل داستان برای خود و ضبط توضیحات از زبان خودتان می توانید به مفاهیم درسی بیشتر مسلط شوید. از مدادهای رنگی و خودکارهای هایلایت استفاده کنید و فرمول ها و معادلات مهم را نشانه گذاری کنید تا بیشتر در دسترس و در معرض دید و استفاده باشد.

استراحت داشته باشید
اگر در حل سوالاتی با مشکل جدی روبرو می شوید به مغزتان کمی استراحت بدهید. کاری بجز انجام تکالیف درسی انجام بدهید و فرصت آنالیز کردن اطلاعات را به مغزتان بدهید. کاری مانند گوش دادن به موسیقی، خوردن میوه و تنقلات، آشپزی کردن و ... می تواند کمک زیادی باشد.

متمرکز باشید
در هنگام تدریس سر کلاس درس باید توجه خود را به طور کلی به درس بدهید. یادداشت برداری داشته باشید و سعی کنید در کلاس همراه با معلم خود نمونه سوالات کتاب درسی را حل کنید و در صورتی که زمان داشتید به حل نمونه سوالات بیشتری بپردازید. اگر نمی توانید متمرکز باشید در صورت اجازه معلم، صدای معلم را ضبط کنید تا بتوانید مجدد مطالب را مرور کنید. ممکن است از کل زمانی که شما ضبط می کنید تنها 15 الی20 دقیق مربوط به آموزش سر کلاس باشد و باقی زمان به همهمه دانش آموزان و شلوغی کلاس پرداخته می شود. شما با این کار می توانید 20 دقیقه مفید را بعدا مرور کنید و به تعبیری 20 دقیقه معلم خصوصی ریاضی در منزل داشته باشید.

خجالتی نباشید
این شغل معلم است که مباحث درسی را به شما آموزش دهد پس اگر متوجه مطلب نمی شوید از معلم خود بخواهید برایتان مجدد بازگو کند. نمونه سوالات مختلف را با کمک معلم حل کنید تا به درک درستی از مفاهیم برسید.

آمادگی برای آزمون
به مرور آزمون های سال های قبل بپردازید و تا می توانید نمونه سوال حل کنید. با ح کردن مداوم نمونه سوال می توانید به مباحث کتاب مسلط شوید و فرمول ها را به خاطر بسپارید. در بسیاری از موارد به راه حل های شما نیز نمره تخصیص داده می شود پس سعی کنید در حل سوالات تمامی فرمول ها و راه حل ها را بنویسید و از نوشتن تنها پاسخ سوال به صورت یک عدد واحد اجتناب کنید.

چند راه کار ساده اما مهم از زبان استاد سید فرهاد ناظمی مدرس دروس ریاضی در تمامی مقاطع تحصیلی را با هم مرور کنیم:

کتاب تقویتی ریاضی

" بارها پیش آمده دانش آموزانی که برای مطالعه درس ریاضی دنبال منابع مختلف، کتاب های کمک آموزشی، فیلم و جزوات باشند که بسیار هم فکر خوبی است اما اولین و مهمترین تاکید من برای فراگیری درس ریاضی تسلط بر کتاب درسی است. دانش آموزان باید توجه داشته باشند اولین قدم در راه یادگیری داشتن تسلط کامل بر مفاهیم کتاب و نمونه سوالات و تمرین های کتاب درسی است. تا زمانی که بر کتاب درسی به طور کامل مسلط نشده اید به دنبال منابع دیگر برای خودآموزی نباشید. کتاب از جزوه ها و منابع کمک آموزشی بالاتر است.
طی سال های اخیر روش های مطالعه بسیار تغییر کرده و دانش آموزان می توانند در هر جایی که باشند با خرید آنلاین و اینترنتی به بهترین منابع، جزوات و فیلم های درسی اساتید مطرح دسترسی داشته باشند. 
در رشته ریاضی و فیزیک انتخاب ما هر کدام از منابع باشند باید دست به قلم باشیم و بسیار بر این مطلب تاکید دارم. خواندن ریاضی مانند مطالعه ادبیات نیست که حفظی باشد. یک درسی است که باید یاد گرفته شود بدین منظور که باید تمریناین طوراشته باشید تا جایی که بتوانید در مقام یک طراح سوال برای خود سوال طرح کنید. ابتکار و خلاقیت داشته باشید. ممکن است دانش آموزی مبلغ زیادی را برای خرید و تهیه بسته های آموزشی هم هزینه کند اما نتیجه خوبی نگیرد، نباید این طور برداشت شود که بسته آموزشی خوب نبوده باید دید دانش آموز از این بسته برای آموزش چطور استفاده کرده... آیا همزمان با حل تمرینات خودش نیز به حل تمرینات پرداخته یا مانند درسی مثل ادبیات فقط به آموزش ها گوش داده ؟؟!! پس توجه داشته باشید شما اگر بهترین منابع آموزشی را هم تهیه کنید و خودتان را موظف به انجام تکالیف و تمرین ها ندانید قطعا نتیجه خوبی را نخواهید گرفت.

یک مطلب هم به صورت مصاحبه‌ای با فردی داریم که عاشق فیزیک هست با عنوان  نقش ریاضی در رشته فیزیک دانشگاه این مطلب را هم علاقه مند بودید، بخوانید.

چه کتاب هایی ازچه انتشاراتی می تواند به عنوان کتب آموزشی کمک درسی معرفی شوند؟
کتاب تقویتی ریاضی

در زمان های گذشته، زمانی که دانش آموز و حتی دانشجو بودم به دلیلی که تکنولوژی در این حد پیشرفته نبود خیلی از منابع کمک درسی تنها به صورت جزوه و کتب بودند و باید ساعت ها در کتاب فروشی ها زمان می گذاشتیم تا با بررسی بهترین کتاب های ریاضی جهان بتوانیم منبع مورد نظر را خریداری کنیم. امروزه حجم بسیار زیادی جزوه های آموزشی به صورت cd و یا منابع آموزشی به صورت فایل در فضای مجازی در اختیار دانش آموزان قرار دارد. اما با همه این تغییرات دو نکته مهم در انتخاب این جزوات همچنان مورد توجه است:
  • افزایش سرعت عملکرد
  • افزایش قدرت تحلیل و پردازش داده ها
باید توجه داشت که در کدام مورد نیاز به کمک وجود دارد و قدم به قدم هر دو مهارت را بالا برد.
در بازار کنونی کتاب های بسیاری هستند که در دسترس علاقه مندان است. بعضی کتاب تقویت پایه ریاضی بسیار قطور هستند و دانش آموزان به دلیلی که دنبال مطالب خلاصه هستند برایشان جذابیتی ندارد. اما بهتر است بهترین کتاب آموزش ریاضی از پایه را نیز در انتخاب‌های خود در نظر بگیریم.

برای درک مفاهیم کتاب های درسی جزوات بنی هاشم خامنه را به شما توصیه می کنم که سال هاست در این عرصه در حال فعالیت است.بسیار خلاصه به درک مفاهیم پرداخته و درصد تطابق بسیار بالایی با سوالات آزمون ها دارد. به طور مثال حسابان 2 در آزمون های نهایی 100% تطابق داشته،سوالات امتحان نهایی ریاضی 94 درصد، گسسته 90 درصد، هندسه 3 درصدی معادل 85 درصد را شامل شده و به همین منظور جزوات بنی هاشم را به دانش آموزان خودخوان پیشنهاد می کنم.
برای پایه دهم و هندسه کتاب های انتشارات خیلی سبز، گاج و میکروگاج که دارای درسنامه و سوالات تستی بسیار خوبی است را توصیه می کنم.
برای حسابان دهم و یازدهم و هندسه دوازدهم، آمار و احتمالات یازدهم، کتاب های انتشارات خیلی سبز می تواند گزینه بسیار خوبی باشد و در کنارش میکروگاج و انتشارات مبتکران نیز در این مبحث قوی عمل کرده اند.
در مقطع کنکور میکرو طلایی گاج و مبتکران را توصیه می کنم. 

مبتکران هم در این چند سال اخیر قوی عمل کرده و به صورت سری در اختیار علاقه مندان قرار دارد. منظور از سری این است که کتاب ها شامل درسنامه،تست،حل نمونه سوالات، آمادگی برای آزمون های مدارس خاص و المپیادها و کتاب آموزش ریاضی را شامل می‌شود و برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند کمی بیشتر و در سطح بالاتری آموزش ببینند مبتکران را پیشنهاد می‌کنم.

جهت مشاهده فیلم های آموزشی استاد ناظمی و بهره مندی از جزوات و ویدئوهای آموزشی به پروفایل ایشان در استادسلام به اینجا مراجعه کنید.

بر طبق همین اصول و قواعد با هم دیگر نظر یکی دیگر از اساتید ریاضی استاد سلام را بخوانیم، خانوم خوئی درباره مطالعه کتاب های کمک آموزشی به دانش آموزان این طور گفتند:
کتاب تقویتی ریاضی
سلام
با توجه به اینکه دانش آموزان در یک روند مطالعاتی استاندارد باید مراحل 5 گانه ادراک، تثبیت، تسلط، جمع بندی و ارزیابی رو انجام بدهند توصیه می کنم برای انجام 3 مرحله ی اول یعنی ادراک و تثبیت ابتدا جزوه معلمشون رو کامل بخونند(منظور از خوندن جزوه در ریاضیات حل دوباره و سه باره مثال ها و تمرینات جزوه هستش، نگاه کردن به سوال ها و روخوانی کردن حل سوال برای بار اول و دوم فایده ای نداره). بعد از خوندن جزوه کتاب درسی مدرسه مهم ترین منبع یادگیری هستش و علی رغم بی توجهی اکثریت دانش آموزان، همیشه در آزمون ها و حتی کنکور بسیار سوال خیز هستش.
 در هنگام مطالعه کتاب اموزش ریاضی درسی حل تمام مثال ها، کاردرکلاس، تمرین ها و... حایز اهمیته... بعد از انجام این کارها برای تثبیت مطالبی که یاد گرفتید می تونید نمونه سوال امتحانی حل کنید که من کتاب هایی مثل پرسمان یا پرتکرار یا خیلی سبز و یا امثالهم رو توصیه می کنم. به هیج وجه سراغ کتاب هایی شامل سوال های سخت و عجیب و غریب نرید. تجربه نشون داده اکثرا دانش آموزانی با سطح ضعیف و متوسط این کتاب ها رو می خرند و هیچ وقت هم بدرستی نمی تونن ازشون استفاده کنند، پس بهتر است بهترین کتاب برای تقویت پایه ریاضی و یا کتاب آموزش ریاضی از پایه تا پیشرفته را انتخاب کنید و در مسیر یادگیری ریاضی از این کتاب‌ها استفاده کنید.
 در مراحل بعدی و برای آمادگی جهت زدن تست و شرکت در آزمون های آزمایشی و کنکور، تست های کنکور سال های گذشته رو توصیه می کنم... انقدر تعداد تست های کنکور زیاده که معمولا نوبت به تست های تالیفی نمیرسه پس بهتره بجای اینکه سلیقه مولفان مختلف رو تمرین کنید، فقط و فقط با سلیقه طراحان کنکور آشنا بشید. نشان دار کردن تست هایی که در اون ها به مشکل می خورید و یا با نکته جدیدی آشنا می شید رو فراموش نکنید چون وقتی که در دوران جمع بندی می خواین مجددا و برای بار دوم و سوم اون تست ها رو تمرین کنید، می توانید فقط به سراغ نشان دار ها بروید. در مرحله جمع بندی و ارزیابی هر کتابی که شامل تست های کنکور باشه خوبه بشرطی که پاسخ نامه ی خوبی هم داشته باشه...پس اگر مراحل مطالعاتی رو رعایت کنید به تدریج پیشرفت خواهید کرد. موفق باشید...
هانیه علی اکبری خوئی- مدرس ریاضی
جهت مشاهده رزومه و رزرو کلاس خصوصی با استاد خوئی می توانید به پروفایل ایشان در سایت استاد سلام یعنی اینجا مراجعه کنید.

چطور بر استرس درس ریاضی غلبه کنیم؟
استرس و ترس ناشی از درس ریاضی یک امر بسیار طبیعی است. اما آنچه که در این میان می تواند به دانش آموزان کمک کند داشتن اعتماد به نفس است. تصور اینکه فقط من ریاضی را بلد نیستم و فقط من هستم که با این درس مشکل دارم یک تصور نادرست است. تحقیقات نشان داده تفکر مثبت می تواند عملکرد مغز در انجام معادلات ریاضی را بهبود ببخشد.
برای اینکه ببینید چقدر با این درس مشکل دارید یا با سختی و معادلات مشکل آن کنار آمده اید به این نکته توجه کنید که چقدر ریاضی را پایه و اصولی یاد گرفته اید. چقدر پایه و اصول یادگیری را رعایت کرده اید. همیشه به یاد داشته باشید اگر ریاضی را در مقطعی به خوبی یاد نگرفته باشید نمی توانید انتظار داشته باشید در سال های بعد هم عملکرد خوبی داشته باشید. برای این کار بهتر است کتاب برای یادگیری ریاضی از صفر را مطالعه کنید و تمرین‌هایش را حل کنید تا از پایه ریاضی خود را تقویت کنید.
تلاش برای کسب نمره یا پشتکار برای یادگیری اصولی
نکته دیگر که باید به آن توجه کرد دلیل پشتکار و تمرین شماست. اینکه برای کسب نمره درس می خوانید یا ریاضی را آموزش می بینید که مهارتی را کسب کنید و دانش خود را ارتقا بدهید از یکدیگر متفاوت است. استرسی که برای کسب نمره خواهید داشت بر میزان عملکرد مغز شما در هنگام حل معادلات تاثیر منفی خواهد داشت. اینکه دیگران درباره شما چه فکر می کنند را دور بریزید،مهم یادگیری است. همین تفکر سبب می شود تصور کنید معادلات و فرمول ها را فراموش می کنید و ترس ناشی از امتحان مانع یادگیری خواهد شد. خوب است بدانید این استرس و اضطراب را زرنگ ترین دانش آموز هم تجربه می کند اما می داند چطور این اضطراب را کنترل کند و در لحظه بر ترس ناشی از استرس امتحان غلبه کند.
یکی دیگر از دلایل استرس امتحان ریاضی کافی نبودن زمان امتحان است. 
همیشه این ترس و اضطراب وجود دارد که برای حل مسائل فرصت کافی پیدا نکنیم. اما با مدیریت درست زمان می توانید بر این مهارت غلبه کنید. پس از اینکه مطمئن شدید در درک مفاهیم مسلط شدید می توانید برای حل مسئه زمان را مشخص کنید و پیش بروید و ببینید برای حل یک مساله چقدر به زمان نیاز دارید. با تمرین مداوم می توانید بر این مهارت مسلط شوید.
یک نظریه این است که ترس از ریاضی به دلیل داشتن تجربه های بد از این درس است. تجربه هایی مانند اولین معلم ریاضی که داشتید... اولین امتحانی که دادید و در مقابل با شما برخورد شده یا تشویق شده اید.
یک ترفند کاربردی را بیاموزیم:
تجزیه:
تجزیه اعداد برای کودکان مخصوصا اعداد دو رقمی می تواند ذهن آن ها را برای یادگیری و تجزیه اعداد بزرگتر آماده کند.
25+43=(20+5) + (40+3) = (20+40) + (5+3) = 68
همین تجربه را می توانی در مورد تفریق نیز به کار ببرید.


بهترین کتاب ریاضی چهارم ابتدایی:
کتاب کار ریاضی چهارم ابتدایی خیلی سبز
کتاب ریاضی چهارم پیشتاز خیلی سبز
کتاب ریاضی چهارم رشادت مبتکران
کتاب ریاضی چهارم سیر تا پیاز گاج
همچنین از این لینک می‌توانید برترین معلم‌های خصوصی ریاضی چهارم را مشاهده کنید.

بهترین کتاب ریاضی هفتم:

کتاب کارپوچینو ریاضی هفتم گاج

کتاب شاهکار ریاضی هفتم کلاغ سپید
کتاب کار و تمرین ریاضی هفتم منتشران
کتاب کار ریاضی هفتم خیلی سبز
همچنین از این لینک می‌توانید برترین معلم‌های خصوصی ریاضی هفتم را مشاهده کنید.

بهترین کتاب ریاضی هشتم :
کتاب ریاضی هشتم پیشتاز خیلی سبز
کتاب ریاضی هشتم آبی قلم‌چی
کتاب ماجرا ریاضی هشتم خیلی سبز
کتاب کار ریاضی هشتم خیلی سبز
همچنین از این لینک می‌توانید برترین معلم‌های خصوصی ریاضی هشتم را مشاهده کنید.



⭐برای مطالعه اخبار مرتبط کلیک کنید:

حل چند نمونه تست توسط استاد ناظمی:


این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.