تاریخ انتشار:

در 20 روز باقی مانده تا کنکور چه کنیم؟

در 20 روز باقی مانده تا کنکور چه کنیم؟

تنها 20 روز تا کنکور کارشناسی باقی مانده. شاید از نظر کمی این 20 روز چیز زیادی نباشد و کنکوری­ها استرس زمان کم باقی­مانده تا کنکور را داشته باشند، اما نکته مهم اینجاست که این روزها مهم­ترین روزهای یک سال اخیر برای شما کنکوری­هاست. روزهایی که با مدیریت درست یهم به­سزایی در کاهش رتبه شما دارند. در این مقاله به چند نکته مهم برای این روزهای باقی­مانده اشاره خواهیم کرد:

  1. اولویت­های شما کدامند؟

بهترین زمان جمع بندی و ایجاد آرامش ذهنی همین 20 روز قبل از کنکور است. این مهم است که به یک جمع بندی درباره دروس مختلف برسید که چه مباحثی را جواب می­دهید و چه مباحثی را در کنکور رد می­کنید و برایشان زمان نمی­گذارید. تسلط به همین یک موضوع کوچک موفقیت شما را تا حد بالایی تضمین می­کند. اینکه در روز کنکور زمان خود را برای سوال­هایی که فکر می­کنید "شاید" بتوانید جواب دهید، نمی­گذارید و ابتدا به سوال­هایی که تسلط بالای 80 درصد دارید پاسخ می­دهید هم تعداد تست­های اشتباه شما را کاهش می­دهد و هم مدیریت زمان را به خوبی به دست می­گیرید. پس در این 20 روز، اولویت­های موضوعی و درس را که تسلط بیشتری به آن­ها دارید برای خود مشخص کنید. 

        2.تغذیه را جدی بگیرید.

یکی از مهم­ترین موضوعاتی که سبب افزایش تمرکز می­شود، تغذیه است. تغذیه مناسب هم عملکرد مغز را افزایش می­دهد و هم سلامتی بدن شما را در روزهای باقی مانده تا کنکور(که مساله بسیار مهمی است) تضمین می­کند. اما این تغذیه شامل چه مواد مغذی باید باشد؟

یکی از اصول مهم در افزایش عملکرد بدن، خوردن صبحانه است. اگر اهل صبحانه خوردن نیستید و یا صبحانه را تنها برای رفع تکلیف می­خورید، این 20 روز باقی مانده، مطابق با عادت­های غذایی که موجب حساسیت و معده درد برای شما نمی­شوند، میز صبحانه را بچینید و در آرامش میل کنید. در میز صبحانه­ تان از مصرف موادی مانند آب­میوه طبیعی، گردو و عسل غافل نشوید.

 

نکته دیگر استفاده از مغزهاست. تا می­توانید از مغزهای بادام، فندق، گردو، پسته و ... استفاده کنید.مغزها انرژی بسیاری دارند و به شما کمک می­کنند که در طول درس خواندن تمرکز بالاتری داشته باشید. در این 20 روز باقی مانده از خوردن غذاهای سنگین که موجب مسمومیت و یا دل درد شود، پرهیز کنید و تا حد امکان در بیرون از خانه غذا نخورید. حفظ سلامت بدن تا روز کنکور یکی از مهم­ترین مسئولیت­های کنونی شماست. شما باید سعی کنید تا در آن روز هم از لحاظ روحی و هم جسمی در بهترین شرایط خود باشید.

راستی از خوردن ماهی و میگو در این 20 روز غافل نشوید. ماهی سرشار از امگا3 است و تاثیر به سزایی در افزایش عملکرد ذهن دارد.

اگر اهل خوردن قهوه هستید، مصرف یک فنجان در صبح مناسب ترین مقدار و زمان ممکن است. توجه کنید که اگر تا کنون قهوه را در برنامه غذایی خود نداشته اید، اکنون هم آن را امتحان نکنید زیرا کافئین موجود در قهوه برای بعضی افراد حساسیت زا است و باعث مشکلاتی در معده می­شود.

خوردن قرص­های ویتامین نظیر ویتامین b , e  و منیزیم هم توصیه می­شود.

          3. از تنش­ها دوری کنید

در این 20 روز ارتباط خود را با رقیبانتان به حداقل برسانید و تا حد امکان از حال درسی هم باخبر نشوید زیرا این کار باعث ایجاد استرس و آشفتگی می­شود. رقیب خودتان باشید و سعی کنید هر روز از دیروزتان بهتر باشید. خواب کافی داشته باشید و اگر اهل مطالعه در شب هستید، کم کم ساعت بدنتان را طوری تنظیم کنید که شب­ها خوب بخوابید و صبح ساعت 6 بیدار شوید تا برای روز کنکور مشکلی نداشته باشیدو اگر کنکورتان عصر می­باشد این تنظیم را برای بیداری و هوشیاری کامل بدنتان از حدود ساعت 12 ظهر تا 5 عصر انجام دهید.

در این 20 روز اخبار بد را دنبال نکنید و مهمانی را تعطیل کنید. تمام تمرکزتان را روی جمع بندی و رسیدن به آرامش ذهنی و بالاترین عملکردتان بگذارید. در محیط آرام و ساکت مطالعه کنید و از خانواده بخواهید در این 20 روز باقی مانده شرایط را برایتان فراهم کنند.

برای استراحت میان ساعت­های درسی اگر اهل گوش دادن به موسیقی هستید، به چند موسیقی ملایم گوش دهید و یا به نزدیک ترین پارک محل بروید و 15 دقیقه پیاده ­روی کنید و ذهنتان را آزاد کنید.در آخر تا حدامکان تلویزیون نگاه نکنید و از فضای مجازی دوری کنید تا تمرکزتان بالاتر رود.

         4. از چند روز دیگر، شبیه سازی کنکور فراموش نشود

هر چه قدر به کنکورهای سال­های پیش تسلط پیدا کنید، توانایی مدیریت روز کنکور در شما بالاتر می­رود. به همین منظور از حدود دو هفته مانده به کنکور، در محیطی کاملا مشابه با فضای کنکور خود را مورد امتحان قرار دهید. کنکورهای حداقل 5 سال گذشته را جمع آوری کنید، ترجیحا به صورت دفترچه ای و کاملا شبیه به کنکور اصلی. از روی یک صفحه پاسخنامه که در اینترنت هم پیدا می­شود به تعداد کپی بگیرید و برای هر دفترچه، پاسخنامه­ ای کنار بگذارید. اگر زمان کنکور شما صبح است، راس ساعت مقرر از خواب بیدار شوید صبحانه کامل بخورید، با خود تغذیه و مداد و پاک کن بردارید، لباس روز کنکور را به تن کنید و در مکانی آرام (حتی می­توانید به کتابخانه و یا در صورت امکان به یکی از کلاس­های مدرسه­ تان بروید) بر روی یک صندلی بنشینید و مطابق با زمان کنکور اصلی به سوالات پاسخ دهید. اگر زمان کنکور شما عصر است بعد از خوردن یک وعده غذایی سبک، این مراحل را انجام دهید.

سعی کنید از میان روزهای مختلفی که این کار را انجام می­دهید 2 یا 3 روز را با شرایط محیطی نامناسب به سر کنید مثلا سروصدایی در دوردست، زمزمه ­ای نزدیک، تهویه نامناسب، هوای گرم، صندلی ناراحت، نور متوسط و ... زیرا در روز کنکور هر چیزی ممکن است و شما باید توانایی مدیریت بحران­های ناگهانی را داشته باشید.

یادم هست در روز کنکور یکی از دوستانم، سوسکی از زیر پایش رد شد و دوستم که از سوسک ترس عجیبی داشت به کلی تمرکزش بهم ریخت. نترسید، قرار نیست حتما سوسکی از زیر پای شما رد شود اما باید توانایی کنترل احساسات و اعصاب خود را در روز کنکور داشته باشید و در صورت مواجهه با مشکلی، مراقب را خبر کنید و تقاضا کنید جای شما را عوض کند. آنقدر قوی شوید که آن روز هیچ مشکلی شما را کند و یا متوقف نکند. شما برای آن روز یک سال متوالی و 12 سال غیر مستقیم تلاش کرده­ اید.

اردوی مطالعاتی نوروزهم داریم صفحه اطلاعاتش را ببینید، موارد مهمی هست که ما بهش توجه کردیم

این­ها چند نکته بسیار مهم از دل نکات مربوط به روزهای باقی­مانده تا کنکور بود. چند روز قبل از کنکور نکات مربوط به روز کنکور را نیز در مقاله ای جداگانه برایتان می­نویسیم. اگر در روزهای باقی­مانده، احساس کردید که با کمک یک معلم خوب بهتر می­توانید بعضی از دروس و یا مطالب را جمع بندی کنید، فقط کافی است به صفحه اول سایت بروید و درس یا مبحث مورد نظر خودتان را سرچ کنید. ما برای شما در کمترین زمان بهترین­ها رو معرفی می­کنیم که هم آنلاین و هم حضوری می توانند در این روزهای سخت و پر مشغله در کنار شما باشند. به عنوان مثال می­توانید تدریس خصوصی ریاضی، تدریس خصوصی زیست در شیراز، تدریس خصوصی ادبیات، تدریس خصوصی عربی، تدریس خصوصی زبان کنکور و ... را داشته باشید و فرآیند جمع بندی خود را سرعت بخشید. ما به شما ایمان داریم و می­دانیم فارغ از هر نتیجه ای شما تمام تلاش خود را برای بهترین بودن انجام داده­اید و قهرمان زندگی خودتان هستید.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.