تاریخ انتشار:

مهاجرت تحصیلی به روسیه، آیا روسیه برای تحصیل مناسب هست

مهاجرت تحصیلی به روسیه، آیا روسیه برای تحصیل مناسب هست

چرا روسیه مقصد مناسبی برای تحصیل است؟

روسیه کشوری است شگفت انگیز با تاریخی طولانی، سنت‌های فراوان، فرهنگ غنی و جغرافیای متنوع.
در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵۰ هزار دانشجوی خارجی جهت تحصیل در روسیه به این کشور مهاجرت کرده‌اند.
رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فناوری اطلاعات، نفت و گاز، مدیریت و حقوق از رشته‌هایی است که بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده است.
مهاجرت به روسیه

روسیه یکی از سه کشور دنیاست که سرانه مطالعه بالایی دارد و در ضمن سطح تحصیلات آکادمیک در آن جزء بهترین کشورهای جهان محسوب ‌می‌شود. سالانه هزاران متقاضی بین المللی از سراسر جهان وارد دانشگاه‌های روسیه ‌می‌شوند. گروه‌های مقدماتی و دوره‌های کوتاه مدت زبان روسی به آنها کمک ‌می‌کند تا با زندگی در یک کشور جدید سازگار شوند. در روسیه، برخی از دانشجویان واجد شرایط دریافت حمایت دولتی از طریق بورسیه تحصیلی و تخفیف در شهریه ‌می‌شوند.
آموزش و پرورش روسیه به دلیل قرن‌ها سابقه، دارا بودن پایگاه‌های علمی قوی و سطح آموزش بالا شناخته شده است. سال‌ها تجربه، ارتباط تنگاتنگ با فناوری‌های مدرن باعث شده تا دانشگاه‌ها هم قدرت‌مند شوند.
امروزه، تحصیل متقاضیان بین المللی در دانشگاه‌های روسیه آسان تر است. دانشجویان ‌می‌توانند هم به صورت تجاری در دانشگاه‌هایی که هزینه دریافت ‌می‌کنند تحصیل کنند و یا از بورسیه دولتی استفاده نمایند. برنامه‌های دولتی برای متقاضیان بین المللی به طور مداوم در حال پیشرفت است.
هر سال بورسیه تحصیلی اختصاص داده ‌می‌شود و انواع جدیدی از بودجه از جمله کمک‌های بین المللی و بورسیه‌های جدید توسعه ‌می‌یابد.
روسیه دارای تعداد زیادی دانشگاه در سرتاسر کشور است. از کالینینگراد در غرب تا ولادیوستوک در شرق.
برخی از مراکز آموزشی طیف کاملی از رشته‌ها را در تخصص‌های مختلف ارائه ‌می‌دهند، برخی دیگر بسیار تخصصی‌تر هستند، به عنوان مثال، دانشگاه‌هایی در روسیه هست که صرفاً پزشکی یا فنی هستند.

برای دانشجویان بین المللی، دانشگاه‌های روسیه برنامه‌هایی بین 1 تا 5 سال ارائه ‌می‌دهند، بر اساس این برنامه‌ها دانشگاه‌ها مدارکی که به شما اجازه اقامت رسمی در روسیه را ‌می‌دهد.

قوانین مهاجرت تحصیلی به روسیه

قوانین مهاجرت روسیه الزاماتی را برای اقامت قانونی اتباع خارجی در روسیه تعیین ‌می‌کند که در زیر به آن می‌پردازیم:
اول از همه، باید کارت مهاجرت را تکمیل کرده و ثبت نام کنید. برای این منظور، باید بلافاصله پس از ورود به روسیه با بخش امور بین المللی دانشجویان دانشگاه خود تماس بگیرید. اکثر خارجی‌ها برای ورود به روسیه به گذرنامه و ویزای دانشجویی نیاز دارند. این ویزا بعدها باید در دفتر محلی اداره کل امور مهاجرت وزارت کشور روسیه تمدید شود.
اگر ‌می‌خواهید در روسیه تحصیل کنید اما زبان روسی آن را نمی‌دانید، مشکلی نیست زیرا بسیاری از دانشگاه‌ها رشته‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه ‌می‌دهند. علاوه بر این، دانشگاه‌ها اغلب دوره‌های مقدماتی زبان روسی را برای خارجی‌ها ارائه ‌می‌کنند. یک ژیشنهاد هم این هست که در ایران با یک معلم خصوصی زبان روسی کمی با زبان روسی آشنا شوید. 
معمولاً زبان آموزان، برای تسلط بر اصول اولیه به یک سال زمان نیاز دارند. قبل از شروع تحصیل در رشته انتخابی خود، ‌می‌توانید به مدت یک سال در بخش‌های مقدماتی دانشگاه‌های روسیه که برای متقاضیان بین المللی است، تحصیل کنید. معمولاً دوره آمادگی شامل 20 تا 36 ساعت کلاس روسی در هفته و برخی دیگر از موضوعات عمومی است که بستگی به رشته تحصیلی آینده شما دارد. 
بهترین زمان برای پذیرش دانشگاه از اوایل ژانویه تا ابتدای جولای است. (از اوایل اردیبهشت تا اوایل تیر ماه)
مهاجرت تحصیلی به روسیه

پیش‌بینی همه چیزهایی که در طول تحصیل در روسیه، به آن نیاز خواهید داشت، دشوار است، زیرا برخی چیزها را فقط ‌می‌توان با تجربه آموخت. با این حال، برخی موارد را ‌می‌توان از قبل حدس و تخمین زد. در ادامه این مقاله مجموعه ای از اطلاعات  مفید را خدمتتان ارایه خواهیم کرد. پس از خواندن آنها، تقریباً متوجه خواهید شد که برای زندگی در روسیه به چه مقدار پول نیاز دارید، به طور متوسط چقدر بابت مسکن، غذا، حمل و نقل عمومی و بیمه درمانی هزینه خواهید کرد و چه مزایایی را در دوران دانشجویی ‌می‌توانید دریافت کنید. همچنین با ایمنی در روسیه، نحوه گذراندن اوقات فراغت، غذاهای مورد علاقه روس‌ها و همچنین مشخصات آب و هوایی در مناطق مختلف این کشور وسیع آشنا خواهید شد.

روسیه برای شما نه تنها آموزش تضمین شده با کیفیت بالا را ارائه ‌می‌دهد، بلکه یک تاریخ چند صد ساله با فرهنگ غنی را در هم آمیخته است. بنابراین، تحصیل در روسیه فرصتی فوق العاده برای تحصیل در رشته جدید است و شما را با میراث فرهنگی روسیه آشنا ‌می‌کند که شامل طیف وسعی از هنرمندان، مجسمه سازان، دانشمندان، نویسندگان و بازیگران مشهور جهان است. علاوه بر این، روسیه دارای بیش از 1000 شهر، از جمله 15 شهر با جمعیت بالای 1 میلیون نفر است. هر شهری ویژگی‌ها و جاذبه‌ها، سنت‌ها و دیدنی‌های خاص خود را دارد. معماری‌های متنوع، آثار تاریخی و فرهنگی، محیط زیست منحصر به فرد  و موارد بسیار دیگر که خودتان باید آن‌ها را مشاهده کنید.

آشنایی با رشته‌ها و دانشگاه‌های روسیه قبل از مهاجرت تحصیلی به این کشور

دانشگاه‌هایی که برنامه‌هایی به زبان انگلیسی دارند.
اکثر این دانشگاه‌ها نسخه‌های اصلی آموزشی به به زبان روسی را به زبان انگلیسی ارایه ‌می‌کنند، اما تعداد دانشگاه‌هایی که برنامه‌های منحصر به فرد دارند در حال افزایش است. 
تحصیل یک رشته به زبان انگلیسی، فرصتی مناسب برای اخذ مدرک در یک دانشگاه معتبر روسیه بدون دانش زبان روسی است. 
دوره‌ها توسط اساتید روسی و بین المللی برگزار ‌می‌شود، زبان آموزان بومی برای درخواست چنین رشته‌هایی، باید مدرک یا دیپلم دبیرستان و گواهینامه‌های ielts یا toefl ارائه دهند. 

بد نیست با رفتن به صفحه لیست معلم‌ خصوصی آیلتس و لیست معلم خصوصی تافل همینجا در سایت استادسلام هم چک کنید و مسیر را با یک سایت معتبر طی کنید.
حقایق مهاجرت به روسیه


برخی از دانشگاه‌ها هیچ آزمون ورودی برای برنامه‌های کارشناسی ارشد ندارند و به جای آن مصاحبه‌های ویدئویی به زبان انگلیسی ترتیب ‌می‌دهند. همچنین باید عرض کنم که اگر اهل خواموزی هستید، امروزه ‌می‌توان برنامه‌های کاملاً انگلیسی را در هر زمینه آموزشی یافت. یکی از این دانشگاه‌ها، دانشکده عالی اقتصاد در دانشگاه ملی تحقیقات است که یکی از معتبرترین سازمان‌های آموزشی در روسیه ‌می‌باشد. این دانشگاه بر تخصص‌هایی که در بازار اشتغال مدرن متمرکز تمرکز است که شرکت‌های برجسته جهانی همکاری ‌می‌کند.

تحصیل مهندسی در دانشگاه‌های روسیه

اگر تمایل دارید در رشته مهندسی ر روسیه تحصیل کنید عرض کنم که فکر خوبی است چون ‌می‌‌توان به هزینه‌های پایین این رشته در روسیه اشاره کرد اگر شما بخواهید در رشته مهندسی در کشور‌های، کانادا، آمریکا، ژاپن و انگلیس تحصیل کنید هزینه‌های بالاتری نسبت به روسیه دارید، علاوه بر اینکه هزینه‌های زندگی در کانادا، آمریکا، ژاپن و انگلیس قابل مقایسه نیست.

روسیه از نظر سطح دانشگاهی درای رتبه مناسبی است و دارای رشته‌های هوافضا، علوم هنر، موسیقی، علوم ریاضی، علوم پایه، علوم شیمی رشته‌های تخصصی مثل مهندسی موشک، هوانوردی و مهندسی هوافضا یک انتخاب کاملا مطمئن و حرفه‌ای است.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های روسیه

دانشجویان بین المللی که در رشته بالینی ‌می‌‌خواهند تحصیل کنند باید یک انتخاب صحیح داشته باشند.
  • دوره کارشناسی فقط برای رشته پرستاری است که مدت تحصیل ۴ سال است.
  • طول دوره‌های تخصصی در رشته‌های داروسازی، روانشناسی بالینی، دندانپزشکی ۵ الی ۶ سال است. 
  • دوره کارشناسی ارشد ۳ سال طول ‌می‌‌کشد و دانشجو در این مدت ‌می‌‌تواند تخصص خود را ارتقا دهد و به مطالعه در زمینه‌های مرتبط هم بپردازد.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه و ویزای دانشجویی روسیه


  1. گواهی وضعیت منفی اچ پی وی جهت گرفتن ویزای دانشجویی روسیه برای مهاجرت تحصیلی به روسیه
  2. فرم درخواست اخذ ویزای دانشجویی جهت تحصیل در روسیه
  3. گذرنامه بین المللی و کپی از صفحه اول برای گرفتن ویزای دانشجویی روسیه
  4. عکس ۴.۵ * ۳.۵ سانتی متر
  5. تاییدیه ریزنمرات پیش دانشگاهی آموزش و پرورش شهرستان و استان 
  6. تمامی مدارک به زبان روسی ترجمه شده و تاییدیه دادگستری و وزارت علوم را داشته باشد

شرایط سنی برای مهاجرت تحصیلی به روسیه

یکی از دلایل تحصیل در روسیه شرایط سنی افراد است در مهاجرت تحصیلی و دانشجویی، هر کشوری برای هر رشته و هر مقطع، شرایط سنی خاصی را دارا ‌می‌باشد.
مثلا در رشته پزشکی برای ورود به کالج، سن دانشجویان نباید بیشتر از ۳۰ سال باشد پس در نتیجه شرایط گروه‌های سنی و صدور ویزا با هم در ارتباط هستند.

  • سن تحصیل در کالج روسیه : ۳۰ سال
  • سن تحصیل در کارشناسی روسیه : ۲۵ سال
  • سن تحصیل در کارشناسی ارشد روسیه : ۳۸ سال 
  • سن تحصیل در دکترا روسیه : زیر ۴۰ سال
در حالت کلی افرادی که بالای ۱۷ سال دارند شرایط تحصیل در روسیه را دارا ‌می‌‌باشند



مشاوره مهاجرت تحصیلی به روسیه

به علت اینکه در دانشگاه‌های روسیه به زبان روسی تدریس ‌می‌شود: لازم است قبل از مهاجرت به روسیه کلاس‌های زبان روسی را گذرانده باشید.
اگر‌می‌خواهید خارج از کشور تحصیل کنید بهتر است رزومه قوی و معدل تحصیلی بالا داشته باشید که راحت بتوانید در بیشتر دانشگاه‌ها پذیرش بگیرید.
خوبست بدانید افرادی که معدل بالای تحصیلی ندارند اما ‌می‌خواهند در دانشگاه معتبر ثبت‌نام کنند، اگر شرایط مالی خوبی داشته باشند می توانند در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کنند.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در مهاجرت تحصیلی به روسیه


  • هزینه تحصیل در دانشگاه و اقامت در روسیه

- یک دانشجو در روسیه به طور متوسط 300 تا 400 دلار در ماه یا حدوداً 3000 تا 4000 دلار در سال تحصیلی (سپتامبر تا ژوئن) نیاز دارد.
- بهتر است از 300 تا 400 دلار دیگر برای هزینه‌های اضافی مانند بیمه درمانی، شرایط زندگی در آپارتمان یا خوابگاه (خرید ظروف، ملحفه، مواد شوینده و غیره) و خرید کتاب در نظر بگیرید.
کاهش روبل در برابر ارزهای جهانی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده بسیار به نفع خارجی‌ها است زیرا هزینه‌های آنها هنگام تبدیل به دلار کاهش ‌می‌یابد و پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در کشور روسیه ارزان‌تر خواهد شد.
- هنگام انتخاب شهری برای تحصیل، به خاطر داشته باشید که بالاترین قیمت‌ها مربوط به مسکو و سن‌پترزبورگ است، در حالی که هزینه‌های سایر مناطق کمتر خواهد بود.
- هزینه تحصیل در دانشگاههای روسیه بسته به منطقه، دانشگاه و رشته تحصیلی از 122 500 تا 880،000 روبل (1750-12.570 دلار آمریکا) در سال متغیر است.

تحصیل رایگان در روسیه ممکن هست؟
دانشجویانی که به صورت رقابتی در دانشگاه‌های خاص توسط دولت پذیرفته ‌می‌شوند یا به آنها بورسیه دولتی (سهمیه) تعلق ‌می‌گیرد، به صورت رایگان تحصیل ‌می‌کنند. این دانشجویان کمک‌هزینه دریافت ‌می‌کنند: (میانگین کمک هزینه ماهانه در سال 2020 : 1.484 روبل/22 دلار آمریکا، برای دانشجویان کارشناسی ارشد 2.921 روبل/42 دلار آمریکا است.

  • هزینه خانه و بیمه و غذا برای دانشجو در روسیه

قیمت اقامت دانشجویی یا اجاره‌ای در روسیه هم بسته به منطقه، نوع و محل اقامت (خوابگاه، اتاق اجاره‌ای یا آپارتمان) از 500 تا 35000 روبل (7-500 دلار) در ماه متغیر هست.
بیمه درمانی، بیمه‌نامه، بیمه درمانی داوطلبانه، برای دانشجویان دانشگاه‌های مسکو از 4000 تا 12000 روبل (57-170 دلار آمریکا) در سال هزینه دارد. بیمه باید کل دوره تحصیل را پوشش دهد، گرچه دانشگاه‌ها درخواست ‌می‌کنند که بیمه‌نامه‌ها تا یک سال یا یک ترم پرداخت شود.
هزینه‌های غذا طبق اطلاعات رسمی، حداقل سبد خرید (شامل نان، ماکارونی، گوشت، ماهی، سبزیجات، میوه، شیر و شکر) در روسیه 4209 روبل (60 دلار) در ماه هزینه دارد. بسیار بستگی به منطقه‌ای دارد که مردم در آن زندگی ‌می‌کنند و چه چیزی و از کجا خریداری ‌می‌کنند (مغازه‌های کوچک، سوپر مارکت، بازار). 
میانگین صورت حساب یک ناهار در کافه‌ها و رستورانهای مسکو بین 800 تا 2000 روبل (11 تا 28 دلار) متغیر است، در حالی که هزینه یک ناهار بین 270 تا 420 روبل (4-6 دلار آمریکا) است. قیمت فست فودها حتی پایین‌تر هست.

  • هزینه حمل و نقل و ارتباطات برای دانشجو در کشور روسیه

- حمل و نقل یک سفر یک نفری در متروی مسکو 57 روبل (حدود 1 دلار) هزینه دارد، در حالی که یک کارت مسافرتی 60 سفره 1970 روبل (28 دلار آمریکا) هزینه دارد. با استفاده از تخفیف دانشجویی ‌می‌توانید ماهانه کارت زیرزمینی مسکو را با 405 روبل (6 دلار آمریکا) دریافت کنید، این هزینه در شهرهای دیگر حتی کمتر است.

- ارتباطات تلفن همراه، سیم کارت‌های اینترنتی تلفن‌های همراه در فروشگاه‌های تلفن فروخته ‌می‌شود (آنها را از فروشندگان خیابانی نخرید). برای خرید سیم کارت به پاسپورت و کارت مهاجرت نیاز دارید. در مورد بهترین نرخ‌ها (هزینه تماس، پیامک، پیامک، داده و غیره) از فروشگاه مشاوره بخواهید. هزینه یک بسته استاندارد خدمات تماس و اینترنت در روسیه بین 300 تا 400 روبل (4-6 دلار آمریکا) متغیر است.
- هنگام خرید سیم کارت، هزینه کارت به حساب شماره تلفن واریز ‌می‌شود و سپس بسته‌ها بنا به تعرفه‌های موجود را ‌می‌توانید اعمال ‌کنید. البته در خوابگاه‌ها اکثراً دسترسی به اینترنت رایگان وجود دارد.
- اگر بخواهید یک آپارتمان اجاره کنید، معمولاً از شما خواسته ‌می‌شود که هزینه اینترنت را جداگانه، حدود 300 تا 500 روبل (4-7 دلار) در ماه، بسته به منطقه، را پرداخت کنید.
تدریس آنلاین زبان روسی

  • هزینه پوشاک و تفریح و رفاه برای مهاجرت تحصیلی به روسیه

- بسیاری از برند‌های پوشاک بین المللی و روسی در روسیه وجود دارد. قیمت لباس به طور کلی بالاتر از اروپا است، اما لباس‌های با کیفیت بالا و ارزان را همیشه ‌می‌توانید در هنگام تخفیفات پیدا کنید. به عنوان مثال، ‌می‌توانید یک تی شرت با قیمت 500 روبل (7 دلار آمریکا) یا شلوار جین با قیمت 1500 روبل (21 دلار آمریکا) پیدا کنید.
- بلیط‌های تئاتر مسکو از 800 تا 2500 روبل (11 تا 36 دلار) و بلیط سینما، 400 تا 1000 روبل (6 تا 14 دلار) هزینه دارد.
- هزینه یک موزه 200 تا 1000 روبل (3 تا 14 دلار) است. بسیاری از مراکز فرهنگی برای دانش آموزان و دانشجویان تخفیف ارائه ‌می‌دهند و برخی از موزه‌ها را ‌می‌توان با کارت دانشجویی رایگان بازدید کنید.
- هزینه متوسط ماهیانه کارت ورود به مراکز ورزشی از 1700 تا 4500 روبل (24 تا 64 دلار) در مسکو و از 1000 تا 3000 روبل (14 تا 43 دلار آمریکا) در سایر مناطق است. هنگام خرید سالانه استفاده از باشگاه‌ها، هزینه ماهانه متوسط کمتری خواهید پرداخت. 
- هزینه ماهیانه استخر در مسکو 300 تا 500 روبل (4-7 دلار)  و کمی‌کمتر در شهرهای دیگر روسیه هست. (بسیاری از دانشگاه‌های روسیه دارای سالن‌های ورزشی، استخرهای شنا و مراکز ورزشی مخصوص خود هستند که خدمات آنها ارزان‌تر از شهر است و حتی بعضاً برای دانشجویان دانشگاه رایگان است.)
- ورود به کلاب‌های روسیه عموماً رایگان است و مراجعین نوشیدنی و تنقلات را ‌می‌خرند. قیمت متوسط یک نوشیدنی در کلاب‌های مسکو 500 روبل (7 دلار آمریکا) و 300 روبل (4 دلار آمریکا) در شهرهای دیگر است. معمولا جوانان در مسکو 2000 تا 5000 روبل (28 تا 71 دلار) در آخر هفته هزینه ‌می‌کنند.

بهترین دانشگاه های روسیه که می‌توانید برا مهاجرت تحصیلی به روسیه انتخاب کنید:


  • دانشگاه ملی مسکو - لومونسف
  • دانشگاه ملی سن پترزبورگ
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرک
  • دانشگاه دولتی تومسک
  • دانشگاه باومن مسکو
  • دانشگاه فیزیک و فناوری مسکو 
  • دانشگاه اقتصاد مسکو - مدرسه عالی اقتصاد
  • دانشگاه ملیفناوری تحقیقاتی ام ای سیس
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای ام ای پی اچ دی ۱
  • دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه ملی تحقیقات
  • دانشگاه ایالتی بلکورود
  • دانشگاه دولتی مهندسی عمران مسکو
  • دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو
  • دانشگاه فیزیک و فناوری مسکو (ایالتی دانشگاه)
  • دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه ملی پلی تکنیک تحقیقاتی پرم
  • دانشگاه فدرال بالتیک ایمانوئل کانت
  • دانشگاه فدرال شرق دور
  • دانشگاه فدرال شمالی (قطب شمال)
  • دانشگاه فدرال اورال به نام اولین رئیس جمهور روسیه یلستین


توضیح : دانشگاه نووسیبرسک در رتبه ۲۲۸ جهان قرار دارد که جزء معتبر‌ترین دانشگاه های روسیه به شمار می‌آید که در منطقه سیبری از روسیه به فاصله ۳۴۰۰ کیلومتر از پایتخت قرار دارد رشته‌های پزشکی این دانشگاه شامل رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی است آزمون ورودی این دانشگاه دروس شیمی و زیست به زبان انگلیسی است و برای تحصیل به زبان روسی گذراندن پادفک بسیار اهمیت بالایی دارد و الزامی است.

برای اطلاعات بیشتر با علی ترابی معلم زبان روسی اینجا را کلیک کنید
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.