تاریخ انتشار:

نکات طلایی درباره شب های امتحان

نکات طلایی درباره شب های امتحان

مطالعه به مدت 12 ساعت یا 14 ساعت در یک روز برای سلامتی زیان آور است. گرچه حتما پیش آمده که نزدیک امتحان کل شبانه روز را به مطالعه میگذرانیم!!!خصوصا دانش آموزانی که کل سال را از کتاب ها و جزوات دور بودند. اما اینجا راه های میانبر برای مطالعه بیشتر در زمان کوتاه را نشانتان میدهیم

در چنین زمان های پرفشار که به اجبار باید کل کار یک سال را در 12 ساعت جبران کنیم باید با استراحت های کوتاه مدت و تمرکز بالا روی نکات ریز و کلیدی درس بخوانیم. باید یادمان باشد که که اصلا مهم نیست که چه مدت زمانی را به مطالعه اختصاص میدهیم بلکه باید توجه کنیم حجم مطالعاتی چقدر بوده است .

1. بخش های کوچک را بخوانید

کل سیلابس امتحان را به بخش های کوچک تقسیم کنید و این بخش ها را به جای فصل های جامع  در طی روز بخوانید. اگر فصل های طولانی درس را بخوانید برای روز امتحان مطالب کمی از آن در خاطرتون میماند.

2. بیش از 2 ساعت ممتد نخوانید

بهینه ترین مدت زمان ممتد برای مطالعه 2ساعت می باشد. هر پارت 2 ساعته میتواند به بخش های کوچکتر 25 دقیقا ای با 5 دقیقه استراحت تقسیم شود. اگر تمایل داشتید که 2 ساعت را کامل بخوانید برای خودتون استراح هتی 20 دقیقه ای قرار بدید.

3. به ذهنتان استراحت های منظم بدهید

در زمان های استراحت ذهن شما باید از استرس و مطالب مربوط به امتحان خالی باشد. اگر از این زمان ها برای برنامه ریزی ادامه مطالعه خود استفاده کردید یا برای مثال با دوستانان زمان و بخش های دوره را مشخص کردید،در واقه ذهن شما استراحت نداشته است. و اگر ذهن و فکر شما استراحت نکرده باشد، بهره وری لازم را برای پارت مطالعاتی بعدی نخواهید داشت.

4. ابتدا بخش های اصلی درس را بخوانید

هر فصل درسی میتواند به 2 بخش تقسیم شود: بخش اصلی و بخش هایی که بسطی از بخش های اصلی است. که بخش های اصلی شامل فرمول ها و دیاگرام ها و قوانین اصلی  است و بخش های فرعی شامل مثال ها و  توضیحات اضافی برای روشن سازی بیشتر مباحث می باشد. از آنجایی که طبق آمار نزدیک به 80% سوالات امتحانی از بخش های اصلی دروس طراحی میشوند،پس اگر از لحاظ زمان بندی فکر میکنید به بعضی از بخش ها نمی رسید ،بیشتر بر روی بخش های اصلی تمرکز کنید.

همچنین اگر بخش هایی توسط استادتان برای امتحان به صورت حتمی معین شده حتما از خواندن آن ها شروع کنید.

خیلی بهتر میشود اگر سوالات امتحانی سال های آخر را مطالعه کنید تا وقت روی مباحثی که کم سوال بوده نگذارید.

میتوانید کوییز ها و تمرین های در طول ترم هم مطالعه کنید تا متوجه شوید کدام بخش ها بیشتر مورد توجه استادتان است.

5. مباحث را بر اساس موضوعشان دسته بندی کنید

پیش از اینکه برای مطالعه خود برنامه ریزی کنید باید در نظر داشته باشید که هر موضوع و هر درس میتواند در 3 دسته قرار بگیرد.:موضوعات وابسته به حافظه مانند زیست شناسی، تاریخ و جغرافیا.  موضوعات حل و تحلیلی مانند ریاضی و فیزیک. موضوعات تفسیری مانند ادبیات. برای بهره وری بیشتر،بهتر است برای هر پارت درسی در برنامه ریزیتان تنوع قائل شوید.

اگر برای این کار احتیاج به نمونه دارید میتوانید به نمونه برنامه ریزی درسی کنکور تجربی و نمونه برنامه ریزی درسی کنکور ریاضی رجوع کنید. این نمونه فقط برای دوستان کنوری نیست بلکه برای یک برنامه ریزی درست بر اساس موضوع میتواند الگوی مناسبی باشد.

6. یاد بگیرید و یادداشت کنید

خواندن و هایلایت کردن بخش های خیلی مهم کمک زیادی به یاد گیری شما میکند، اما نوشتن آن نکات مهم در دفتر و یا یک تکه کاغذ تاثیر بسیار بیشتر در یادگیری دارد. نکات مهم را بلند بخوانید و سپس آن هارا یادداشت نمایید.در نتیجه  نه تنها شما نکات مهم را دیده اید بلکه آن هارا شنیده اید و حتی آن هارا نوشته اید.

7. از روش های نت برداری ثابت شده و خوب استفاده کنید

تکنیک ها و روش های درست نت برداری برای به پایان رساند هر مبحث در لحظات پایانی بسیار مهم است. 2 تکنیک بسیار عالی برای این کار پیشنهاد می شود:

الف) sq5r

  • گزارش: در عرض 7-10 دقیقه متن کتاب را روخوانی کنید و قسمت های مهمش را مشخص کنید.
  • پرسش: تیتر های درس را به سوال تبدیل کنید و در کتابتان بنویسید
  • دوباره متن را بخوانید و نکاتش را با زبان خودتان  ثبت نمایید. اگر به صورت بولت یا جدول آن هارا ثبت کنید خیلی بهتر میشود. سپس آن هارا با خودتان تکرار کنید و به آن ها رجوع کنید.
  • سوالاتی که نوشته بودید را از خودتان بپرسید
  • قدم های بالا را تا جایی که مبحث را به طور کامل فرا بگیرید تکرار کنید

ب) cornell notes

این روش برای به خاطر سپردن دروس بسیار مفید است.چرا که یک سری جدول های آماده دارد که شامل 2 ستون هستند. ستون سمت راست سوالات و ستون سمت چپ پاسخ آنها. بعذ از چند بار تمرین و دوره میتوانیر سمت چپ برگه را تا بزنید و به سوالات پاسخ دهید.


8. از علائم صوری برای بهتر به خاطر سپردن مطالب استفاده کنید

تعدادی کاغذ های کوچک رنگی داسته باشید و فرمول ها،سال ها ونکات ریز و مهم که به سختی در حافظا می مانند را در آن ها بنویسید و به دیوار بچسبانید. سعی کنید همه این کاغذ هارا جلوی چشمتان بچسبانید تا ملکه ذهنتان شود.

حتی میتوانید فلش کارت های تهیه کنید و همه جا با خودتان ببرید مثلا در طول مسیر و یا اگر در صف منتظر هستید!

9. در طی 24 ساعت مباحث را دوره کنید

اگر در دقایق آخر مبحثی خواندید که برای اولین با آن روبرو میشدید یا اینکه هنگام مطالعه برایتان ملموس نبوده  باید مد نظر داشته باشید که هر مطلب جدید برای ذهن در طول 24 ساعت باید خلاصه نویسی، دوره و تقویت شود. اگر نتوانید این فرآیند را کامل انجام دهید نزدیک به 80% آموخته ها را فراموش میکنید. دانشمندان بر این نظرند.

10.برای خود انگیزه ایجاد کنید

فعالیت و برنامه ریزی های گروهی میتواند انگیزه زیادی برای شما ایجاد کند.با دوستانتان برنامه ریزی کنید، جزوه و خلاصه نویسیتان را ردوبدل کنید، سوالات خود را به اشتراک بگذارید. و یا میتوانید برای رسیدن به انتهای هر مبحث یک جایزه برای خود قرار بدهید.

11. خوب بخوابید تا به حافظتان انرژی ببخشید

بسیاری از دانش آموزان شب زنده داری امتحانات را جزئ اصلی برنامه خود میدانند. اما باید یادتان باشد که دقیقا همین خوابیدن مناسب و کافی است که مطالب را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل میکند. پس هر شب 7-8 ساعت خواب مفید را فراموش نکنید تا ذهنتان بتواند از مطالب خوانده شده در طول روز ، محافظت کند.

این روش ها برای مطالعه و یادگیری مطالبِ اغلب جدید در آخرین روزهای مانده به امتحان مفید می باشد. یکی دیگر از راه های ارزیابی میزان یاد گیری مبحث، توضیح مبحث برای کسی است که هیچگونه آشنایی با آن نداشته باشد. میتوانید برای خواهر، برادر یا والدین خود توضیح دهید. در حین توضیح هرجا به مشکل برخوردید میتوانید میفهمید که به دوره بیشتر مطلب نیاز دارید.

اگر فکر میکنید زمان کمی دارید و نمیتوانید خودتان مباحث را پوشش دهید میتوانید معلم خصوصی برای رفع اشکال حتی به صورت آنلاین داشته باشید تا از زمان هم  جلو بزنید. مطمئن باشید اگر شما برای یادگیری یک مطلب، 4 ساعت زمان میگذارید با تدریس خصوصی زمان یاد گیریتان را به 1 ساعت را کاهش میدهید. تازه باور کنید فرقی نمیکنه که برای چه درسی رفع اشکال خصوصی نیاز دارید.  تدریس خصوصی فیزیک و یا درس های حفظ کردنی مانند تدریس خصوصی عربی و تدریس خصوصی زیست همه به صورت آنلاین امکان پذیر است.

پس استرس را از خود دور کنید و شروع کنید!!!!

نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.