چطور امتحان حضوری موفقی داشته باشیم؟

چطور امتحان حضوری موفقی داشته باشیم؟

مقدمه:

معترضان به امتحانات حضوری می‌گویند منطقی و عادلانه نیست که «مجازی» درس داد ولی حضوری آزمون گرفت. مضاف بر آن والدین هم نگران ابتلا به کرونا در جلسۀ امتحان اند. اما نتیجۀ آزمون پایه‌های حساس مبنای ارتقا به دورۀ بعد و صدور مدرک نهایی است.
درس خواندن در شب‌های امتحان یکی از معضلات تاریخی دانشجویان و دانش آموزان است. بخصوص که کلاس‌ها بصورت آنلاین برگزار شده باشد و امتحانات بصورت حضوری باشد. بنابراین دانش‌آموزان با حجم بالای درس‌ها مواجه اند که در کلاس آنلاین به آن‌ها تدریس شده. 
راهکارها‌ی مفید و روش‌های درس خواندن برای موفقیت در امتحانات را در ادامه بخوانید:
در سال‌های اخیر دانش آموزان و دانشجویان اغلب درس خواندن به هفته ی نزدیک امتحانات موکول می‌شود و دانش آموز یا دانشجو با تحمل فشار زیاد و بی خوابی و استرس زیاد روبه رو می‌شود.
شب بیداری نه تنها مفید نیست بلکه اثرات مخربی هم می‌تواند برجا بگذارد.  
وقتی تمام کتاب‌ها و جزوه‌های درسی را کنار هم جمع می‌کنید شاید یادگیری این حجم از کتاب و جزوه در مدت زمان کم و محدود غیر ممکن بنظر برسد.
شما به هر دلیل، چند ماه قبل از امتحانات را مطالعه نکردید و حالا خوب می‌دانید که چیزی برای نوشتن روی برگه امتحانات ندارید و این باعث بالا رفتن استرس شما می‌شود.
اما اگر تکنیک‌های برنامه ریزی کوتاه مدت را بشناسید، می‌توانید خیلی زود خودتان را از این همه سردرگمی نجات دهید.

امتحان حضوری

در این خبر، چند راه‌حل ساده برای مدیریت زمان و مطالعه مفید در آستانه فصل امتحانات توصیه شده که چطور از وقت کوتاه باقی مانده بیشترین استفاده را ببرید و شانس موفقیتتان در امتحانات بالا ببرید:


1. نخواندن مطالب درسی پشت سر هم 
درس خواندن مداوم و بدون وقفه و استراحت نه تنها مفید نیست بلکه برای حافظه کوتاه‌مدت شما مشکل بیشتری پیش می‌آید.
سعی کنید اشتیاق به درس خواندن را در خود تقویت کنید.
به جای اینکه در یک مدت‌کوتاه تمام مطالب را وارد مغز خود کنید بهتر است مطالعه خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و از این قسمت‌ها خلاصه نویسی کنید تا در پایان بخش مورد نظر یادداشت‌ها را مرور کنید تا مطالب بیشتر در ذهن شما باقی بماند بردارید.

2. برنامه ریزی کنید
هیچ وقت برنامه ای نریزید که توان انجام دادنش را ندارید. اگر پیش از این هرگز بیشتر از سه ساعت در روز نخوانده اید، حتی در صورت تلنبار شدن درس‌های نخوانده روی هم نباید برای شش ساعت درس خواندن در روز برنامه ریزی کنید؛ چون بعید است که از عهده انجام دادن چنین برنامه ای بربیایید.
بهترین راه این است که با توجه به نحوه درس خواندن قبلی تان برنامه ریزی کنید و هر روز تنها یک ربع تا نیم ساعت، به ساعات مطالعه تان اضافه کنید.با توجه به نقاط ضعف و قوت خود برنامه ریزی کنید و به جای صرف وقت روی مطالبی که به آن‌ها مسلط هستید، سراغ بخش‌هایی بروید که کمتر به آن‌ها تسلط دارید. 
یک روز مانده به امتحان، سراغ همه کتاب نروید؛ یکی از مهم‌ترین میانبرهایی که برای استفاده از زمان اندکی که دارید، می‌توانید از آن کمک بگیرید، می‌تواند پاسخ دادن به سوال‌های مربوط به هر درس و مطالعه بخش‌هایی که پاسخی برای سوالشان نداشتید باشد.
حالا که وقت خواندن تمام نکته‌های کتاب را ندارید، باید با کمک آزمون‌ها و تمرین‌های درس بفهمید که کجا واردتر  هستید و چه چیزهایی را باید با دقت بیشتری بخوانید. وقتی تمرین‌ها را حل کنید، متوجه می‌شود که در چه قسمت‌هایی مشکل بیشتری دارید و با این خودآزمایی‌ها، به نقاط قوت و ضعف تان بهتر پی می‌برید. پس در اولین قدم سراغ تمرین‌ها بروید و بعد روی خواندن بخش‌های یکه تسلط کمتری بر آن‌ها دارید، تمرکز کنید.

3. به سلامت جسم توجه کنید
در روزهای امتحان بیشتر مواظب سلامت جسمانی خود بوده و تغذیه مناسب نیز داشته باشید.
بهترین راه برای کاهش استرس درس و جلوگیری از نشستن طولانی مدت انجام حرکات ورزشی و کششی است برای ایجاد یه وقفه بهتر است چند حرکت ورزشی انجام دهید فقط به خاطر داشته باشید که بین بخش‌های مطالعه خود وقفه زیادی نیندازید تا از مطالب دور نشوید.

4. خواب کافی
مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می‌کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند زیرا خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر برای این مسئله است.

5. زمان بندی مناسب و دقیق
ساعات مطالعه خود را روزانه و به مرور افزایش دهید و به ازای هر 30 تا 50 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت پیشنهاد می‌شود.
 اگرچه این زمان‌بندی خیلی مطابق برنامه پیش نرود، اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید. از این زمان‌های استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید. توصیه می‌شود در خلال این زمان‌های استراحت از انجام فعالیت‌هایی نظیر انجام بازی‌های ویدئویی و تماشای تلویزیون که نیاز به سوخت و ساز مغزی دارند، پرهیز کنید.

6. وفاداربودن به برنامه ریزی
یکی از اصول مهمی است که باید آن را رعایت کنید وفاداربودن به برنامه ریزی است. اگر با خودتان قرار گذاشته اید که در ساعت معینی درسی را بخوانید، به هیچ عنوان آن زمان را به درس دیگری اختصاص ندهید. حتی اگر از برنامه قبلی که برای درس‌های دیگر ریخته بودید جا ماندید هم نباید چنین اشتباهی را انجام دهید.
حتی با یک بار اختصاص دادن وقت مطالعه یک درس به درسی دیگر، ممکن است برنامه ریزی تان را به طور کامل نابود کنید. تا زمانی که خودتان نمی‌توانید به برنامه ای که ریخته اید، پایبند بمانید، نباید انتظار داشته باشید که برنامه ریزی در چنین روزهایی، نتیجه بهتری را برایتان داشته باشد، پس به جای اینکه دنبال بهترین برنامه برای پیروی کردن باشید و مدام با نگاه کردن به شیوه درس خواندن دیگران و از این شاخه به آن شاخه بپرید، همان برنامه ای را که بصورت شخصی تنظیم کرده اید، با دقت عملی کنید.

امتحان حضوری چگونه است

7. کم کاری را جبران کنید
حتما با خواندن نکته قبلی، این سوال برایتان پیش آمده که اگر به هر دلیل از برنامه تان جا مانده اید، چطور باید عقب ماندتان را جبران کنید. به اشتباه تصور نکنید که منظور ما از وفادار ماندن به برنامه، نادیده گرفتن درس‌هایی است که وقت نکرده اید، تمامشان کنید.
در برنامه ای که تنظیم می‌کنید، ساعتی را به عنوان ساعت جبران عقب افتادگی‌ها منظور کنید. اگر در طول روز از برنامه تان جا ماندید و درسی را تمام نکردید، در این زمان تعیین شده می‌توانید سراغش بروید یا اینکه اگر احساس کردید مبحثی را خوب یاد نگرفته اید، در این فرصت آن را دوباره مرور کنید. این کار به شما کمک می‌کند که برنامه مطالعه هر روز را در پایان آن روز ببندید. برای موفق شدن در امتحان‌ها، نباید مثل دونده ای باشید که مدام به عقب نگاه می‌کند. نگاه شما تنها به جلو و خط پایان باشد و ساعت جبران عقب ماندگی‌ها می‌تواند شما را به چنین هدفی برساند.

8. به عقب نگاه نکنید
نگذارید استرس نمره‌های پایان ترم گذشته یا موفق نشدن در یکی از امتحانات این ترم، به نمره ای که در بقیه آزمون ها می‌گیرید، لطمه بزند. شما باید از اشتباهات گذشته تان درس بگیرید و جبران آن‌ها جبران کنید. 
اگر پیش از این در درسی نمره خوبی نیاورده‌اید، نباید در تمام امتحان‌ها با چنین نگرانی ای سر جلسه بروید. قضاوتی که شما در مورد خودتان می‌کنید می‌تواند روی نتیجه ای که می‌گیرید تاثیر بگذارد، پس به خاطر یکی، دو شکست، قضاوت بی رحمانه ای در مورد توانایی‌هایتان نداشته باشید.

9. یاداشت برداری کنید
از مطالب مشکل و سخت یادداشت بردارید و آن‌ها را چند ساعت قبل از امتحان مطالعه کنید.
اطلاعات دریافتی را بعد از گذشت 24 ساعت مجدد مرور کنید این کار باعث می‌شود مطالی 60 درصد بیشتر و بهتر در ذهن شما باقی بماند. 

10. تمرکز داشته باشید
موضوعاتی که باعث ایجاد حواس پرتی شما می‌شوند را محدود کنید. مکانی را برای درس خواندن انتخاب کنید که بیشتر تمرکز داشته باشید.
عوامل مخل در یادگیری از قبیل تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، و... را به حد اقل رسانده یا کلآ حذف کنید .
مطالعاتی که در سال 2010 میلادی انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در حین درس خواندن به موسیقی گوش می‌دهند در امتحانات حفظی نتایج بدتری دارند. دلیل اصلی این مشکل ترانه‌های آهنگ‌ها هستند که باعث می‌شوند ذهن آدم از آنچه می‌خواند دور شود.

11. عجله در درس خواندن ممنوع
درس خواندن با سرعت بالا و تندخوانی یکی از کم‌اثرترین شیوه‌های یادگیری است در این روش شما ممکن است در لحظه مطالب را بخوانید اما چون سرعت مطالع بالاست ،فقط بصورت گذرا از مطالب رد می‌شوید و این امر باعث می‌شود تا مطالب به درسی در ذهن شما باقی نمانند و احتمال اینکه بیشتر چیزهایی را که خوانده‌اید به خاطر نیاورید، بیشتر است.

12. کنکوری درس نخوانید
درس‌ها مثل زنجیر به هم متصل اند و به همین دلیل اگر از یک بخش کتاب سوال نمی‌آید، نباید از آن بخش بگذرید.
 شما باید همه بخش‌های یک کتاب را به ترتیب مطالعه کنید تا رشته این زنجیر در ذهنتان پاره نشود و بتوانید بخش‌های مهمی را که ممکن است بعد از بخش‌های کم اهمیت‌تر بیایند، بهتر یاد بگیرید. 

13. افراط نکنید
در مطالعه کردن دروس تعادل را حفظ کنید. بعضی از دانش آموزان به دلیل علاقه زیادی که به یک درس دارند، بیشتر از هر کتابی آن را مطالعه می‌کنند؛ این اشتباهی است که بسیاری از دانش آموزان آن را انجام می دهند و با افراط در مطالعه یک درس و کم کاری در خواندن درس دیگر، به نتیجه نهایی که برایش زحمت می‌کشند، صدمه می‌زنند.
برای مثال، دانش آموزان رشته تجربی، معمولا در خواندن درس زیست شناسی که علاقه بیشتری به آن دارند، افراط می‌کنند و عربی را نادیده می گیرند و بچه‌های علوم انسانی بیشتر از هر درسی ادبیات را می خوانند و ریاضی را کمتر از هر درسی مطالعه می‌کنند. برای گرفتن نتیجه بهتر، از چنین اشتباهی بپرهیزید و فقط روی یک درس تمرکز نکنید.

14. کمک و راهنمایی بگیرید
می‌توانید با گرفتن معلم خصوصی برای رفع اشکال در دروس کمک بگیرید مدرسین در تمامی رشته‌ها با قرار دادن جزوات و تمرین و حل نمونه سوالات امتحانی میتوانند به شما کمک کنند تا مطالع مفیدتر و کاربردی‌تری داشته باشید. 
گذشته از این استفاده از فکر جمعی می تواند مسیر شما را برای موفق شدن در امتحان‌ها هموارتر کند. اگر یکی از دوستانتان به ریاضی مسلط‌تر است و شما در فیزیک مهارت دارید، در یاد گرفتن این دروس به هم کمک کنید. 
درخلاصه بندی کتاب‌ها به یکدیگر کمک کنید و جزوه خلاصه‌هایتان را با هم مبادله کنید. فرض کنید باید یک کتاب 90 صفحه ای را بخوانید. اگر شما و دو نفر از دوستانتان هرکدام 30 صفحه از این کتاب را خلاصه کنید و پرسش‌ها را از دل مباحث دربیاورید، با سرعت و دقت بیشتری می‌توانید نکات مهم را بخوانید و یاد بگیرید. در چنین شرایطی انگار زحمت شما برای خواندن آن کتاب، یک سوم شده است.

امتحان حضوری بعد از کرونا

سر جلسه حضوری موارد زیر را رعایت کنید:


  • یک ساعت قبل از امتحان مطالعه را رها کنید تا با ذهنی آرام و آسوده وارد جلسه شوید. مطالعه تا لحظه ورود به جلسه نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه باعث استرس و اضطراب در شما می‌شود.
  • با لوازم و امکانات کامل در جلسه امتحان حاضر شوید. مثلا همین که دانش آموز سر جلسه خودکارش تمام شود باعث می‌شود که رشته ذهنی او از هم گسسته شود. بنابراین تمام وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید تا با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. 
  • مثبت اندیشی کنید. این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: "من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی‌آیم." نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید.
  • به حرف دانش آموزان تنبل، متقلب، و مزاحم گوش ندهید .قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. اینکار نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه باعث می‌شود بار منفی استرس دوستانتان هم به شما منتقل شود. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است. 
  • همه سوالات را یکباره نگاه نکنید اگر سوالات سخت باشد ممکن است اضطراب شما افزایش یافته و تمرکز تان به هم بریزد.پس بهتر است برای پاسخگویی به سوالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سوالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آن‌ها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که مشکل‌تر هستند، جواب دادن به آن‌ها وقت بیشتری می‌‌گیرد.
  • دانستن سوال نصف جواب است پس فراموش نکنید با دقت و تمرکز همه سوالات را تا آخر بخوانید خصوصا در سوالات تستی که موارد مشابه زیاد است.
  • سعی کنید زمانی را در آخر جلسه برای چک کردن و مرور نوشته‌هایتان در نظر بگیرید تا مبادا آن‌ها را اشتباه یا جابجا جواب نداده باشید و اگر نکته نیاز بود اضافه کنید.

امتحان حضوری

در انتها فراموش نکنید برای موفقیت در هر کاری دوعامل مهم دخیل است :

  1. انتخاب راه و روش
  2. اعتماد بنفس

تیم استاد سلام با معرفی برترین مدرسین آنلاین و حضوری به شما برای پشت سر گذاشتن امتحانات با در نظر گرفتن این دو عامل و راهکارهای مطرح شده کمک می‌کند تا به راحتی به اهداف مد نظر خود دست بیابید. 



این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.