تاریخ انتشار:

زبان برنامه نویسی اسکرچ برای کودکان چیست؟

زبان برنامه نویسی اسکرچ برای کودکان چیست؟

برنامه نویسی اسکرچ 

اسکرچ یک زبان برنامه نویسی رایگان است که توسط MIT توسعه یافته است. این برنامه امکان ساخت داستان‌های تعاملی، انیمیشن، بازی، موسیقی و هنر را دارد. Scratch می‌تواند از طریق یک مرورگر اجرا شده و یا به عنوان یک برنامه دانلود شود.
Scratch بزرگترین انجمن برنامه نویسی در جهان برای کودکان بوده و یک زبان برنامه نویسی با رابط بصری ساده می‌باشد که به کودکان اجازه می‌دهد داستان دیجیتال، بازی و انیمیشن بسازند.
کد نویسی اسکرچ فرآیند نوشتن و اجرای برنامه‌ها می‌باشد، اسکرچ یک زبان برنامه نویسی رایگان بوده که به کودکان و نوجوانان علاقمند به برنامه نویسی کمک می‌کند، این برنامه منطق کدنویسی را با استفاده از بلوک‌ها و ابزارهای کمک بصری به کودکان می‌آموزد.
این پلتفرم از سال 2007 که زمان تولید آن می‌باشد، تاکنون تحت دو بازنگری قرار گرفته است. در اینجا ویژگی‌های اصلی Scratch آورده شده است:
  • اسکرچ راهی عالی برای آشنا کردن بچه‌ها با علوم کامپیوتر و برنامه نویسی است. 
  • اسکرچ پلت فرم آموزشی عالی برای معلمان است. 
  • اسکرچ قابل دسترسی به 70 زبان در سراسر جهان است. 
  • این پلتفرم به کودکان می‌آموزد که چگونه کد را به صورت بصری خلق کنند. 
کدگذاری مبتنی بر بلوک در این پلتفرم ارائه شده است و به یادگیرندگان اجازه می‌دهد از دستورالعمل‌های از پیش نوشته شده، استفاده کنند. همچنین اسکرچ به کودکان می‌آموزد تا تخیلی فکر کنند و روشمند تحلیل کنند.
علاوه بر این با اسکرچ می‌توان انیمیشن‌ها و گرافیک‌هایی ایجاد کرد که پس از تکمیل پروژه قابل اشتراک‌گذاری باشند. این برنامه به کاربران امکان می‌دهد پروژه‌های تکمیل شده را به  HTML، Android، Bundle (macOS) یا EXE تبدیل کنند.
دانش‌آموزان با اسکرچ می‌توانند انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و سایر پروژه‌ها را با صداها و تصاویر ترکیب کنند. همچنین اسکرچ دارای یک جامعه آنلاین است که به کودکان امکان می‌دهد خروجی کار خود مانند قصه‌ها و انیمیشن‌ها را با افراد در سراسر جهان به اشتراک گذاشته و تبادل کنند.
تا دسامبر 2022، بیش از 67 میلیون پروژه به وسیله بیش از 64 میلیون کاربر توسط اسکرچ ساخته شده است. اسکرچ با 38 میلیون کاربر ماهانه، امروزه بسیار محبوب است. 
با این حال این برنامه، به توانایی‌های خواندن اولیه نیاز دارد و برای کودکان کمتر از هشت سال بی‌فایده است. توسعه دهندگان Scratch به سرعت متوجه این موضوع شدند و ScratchJr را در سال 2014 راه اندازی کردند.
ScratchJr روش ساده‌تری برای برنامه نویسی در سنین نسبتاً پایین‌‍‍‌‌تر بدون توانایی خواندن یا محاسبه ارائه می‌دهد. ScratchJr توسط بیش از ده میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می‌شود و برای کودکان 5 تا 7 ساله در نظر گرفته شده است و به صورت رایگان در iOS ،Android و Chromebook در دسترس است.
Scratch تفکر محاسباتی و مهارت‌های حل مسئله را ارتقا می‌دهد و علاوه بر این امکان آموزش و یادگیری خلاق توسط اسکرچ فراهم است. 
اسکرچ به ویژه برای سنین 8 تا 16 سال طراحی شده است، اما توسط افراد در هر سنی استفاده می‌شود. میلیون‌ها نفر در حال ایجاد پروژه‌های Scratch در محیط‌های مختلف، از جمله خانه‌ها، مدارس، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز اجتماعی هستند.
میچ رسنیک، بنیانگذار اسکرچ توضیح می‌دهد که چرا توانایی کدگذاری برنامه‌های رایانه‌ای بخش مهمی از سواد در جامعه امروزی است. وقتی افراد کدنویسی را در اسکرچ یاد می‌گیرند، استراتژی‌های مهمی برای حل مشکلات، طراحی پروژه‌ها و انتقال ایده‌ها را می‌آموزند.
همچنین باید اشاره کرد که اسکرچ در بیش از 200 کشور و منطقه مختلف استفاده می‌شود و به بیش از 70 زبان در دسترس است. (برای تغییر زبان، روی منوی پایین صفحه کلیک کنید. یا در ویرایشگر پروژه، روی کره در بالای صفحه کلیک کنید.)
در اکثر کشورها دانش‌آموزان در همه سطوح (از مدرسه ابتدایی تا دانشگاه) و در رشته‌های مختلف (مانند ریاضی، علوم کامپیوتر، هنرهای زبان، مطالعات اجتماعی) اسکرچ را می‌آموزند. 



اسکرچ برای مربیان

دانش‌آموزان شما می‌توانند از Scratch برای یادگیری بهتر و جذاب درس‌های خود بهره ببرند. این روزا استفاده از روش‌های جدید و خلاق در دستور کار اکثر معلمان قرار دارد و اسکرچ یک روش جالب و یک تمرین خوب برای دانش‌آموزان است.
 در این فرآیند، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که خلاقانه فکر کنند، به‌طور سیستماتیک استدلال کنند و به طور مشترک کار کنند. مهارت‌های جدید برای همه در جامعه امروزی است.
معلمان در مدرس می‌توانند این برنامه را جهت ایجاد جذابیت در کلاس به دانش‌آموزان خود آموزش دهند. همچنین بسیاری از والدین این آموزش را برای کودک خود می‌پسندند. 
والدین می‌توانند به راحتی از سایت استاد سلام جهت آموزش برنامه نویسی اسکرچ بهره ببرند. در سایت استاد سلام معلم خصوصی برنامه نویسی اسکرچ به آسانی در دسترس است. 
معلمان برنامه نویسی اسکرچ در سایت استاد سلام با شیوه‌ای جدید و جذاب به آموزش می‌پردازند. 
با مراجعه به سایت استاد سلام و جستجو برنامه نویسی اسکرچ لیستی از این اساتید را مشاهده خواهید کرد و امکان رزرو کلاس با این اساتید در سایت امکان پذیر است. 
اساتید برنامه نویسی اسکرچ در سایت استاد سلام دارای مهارت بالا بوده و به صورت حرفه‎ای به آموزش می‌پردازند. در این مسیر، پشتیبانان سایت استاد سلام آماده ارائه خدمات به شما هستند و در انتخاب معلم مناسب شما را یاری خواهند کرد. 
برنامه نویسی اسکرچ هم به صورت آنلاین و هم حضوری برگزار شده و بسته به نیاز شما خواهد بود. برخی والدین کلاس آنلاین را به دلیل صرفه جویی در وقت و هزینه انتخاب می‌کنند.
 برنامه نویسی اسکرچ به دلیل ساختار جذابی که دارد مخاطبان زیادی را جذب کرده است به همین دلیل توسعه دهندگان این پلتفرم سعی در ارتقا و توسعه آن دارند.  این برنامه در آخرین نسخه منتشر شده، عناصر زیر را ارائه کرده است:
داشبورد کاربر: Scratch ناحیه ای از صفحه است که در آن برنامه Scratch نشان داده می‌شود. صفحه به بخش‌های زیادی تقسیم می‌شود و هر صفحه هدف مشخصی را دنبال می‌کند، مواردی مانند انتخاب بلوک‌هایی برای نوشتن، نوشتن کد و دیدن نتایج کار در این ناحیه قرار دارد.
ناحیه صحنه: ناحیه صحنه نتایج را نشان می‌دهد و به عنوان مثال، انیمیشن‌ها یا گرافیک ، در مقیاس کوچک یا معمولی و یا تمام صفحه، نشان داده می‌شود.
پالت‌های بلوک: پالت بلوک حاوی تمام دستورالعمل‌هایی است که ممکن است کشیده شوند و در ناحیه کد پروژه رها شوند. 
ناحیه کد: ناحیه کد ناحیه سمت چپ ویرایشگر پروژه است که کدها در آن جمع می‌شوند. کاربر می‌تواند یک کاراکتر sprite را در این ناحبه انتخاب کند یا دستورالعمل‌ها را از پالت به ناحیه کدگذاری منتقل کند و به اسپرایت اجازه دهد تا اقدامات مورد نظر را انجام دهد. برای مثال، یک کارتون/انیمیشن ممکن است طوری برنامه ریزی شود که ده قدم به جلو بردارد.
تب Costumes: به کاربران این امکان را می‌دهد تا جلوه‌های متعددی از جمله انیمیشن تولید کنند.
زبانه صداها: امکان اتصال موزیک و جلوه‌های صوتی را فراهم می‌کند. هنگام طراحی اسپرایت و پس زمینه، کاربران می‌توانند به صورت دستی اسپرایت خود را ترسیم کنند، یا تصویری را آپلود کنند.
قلم مو: برای ترسیم اشکال بوده و با کشیدن و رها کردن امکان پذیر است. هنگام استفاده از ابزار قلم مو، کاربر باید روی نماد قلم مو در سمت چپ فضای طراحی در مرکز نوار ابزار کلیک کند.


مزایای کدنویسی اسکرچ

هدف اصلی اسکرچ کمک به یادگیرندگان جوان است که مفاهیم اولیه کدنویسی را بدون وارد شدن به پیچیدگی‌های برنامه نویسی شی گرا یا کدنویسی متنی یاد بگیرند.
 در اینجا برخی از مزایای کدنویسی با Scratch آورده شده است:
مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله را بهبود می‌بخشد
کودکان در طول کدنویسی چالش‌های مختلف را حل می‌کنند و بر آنها غلبه می‌کنند، Scratch به آنها کمک می‌کند تا توانایی‌های استدلال منطقی و مهارت‌های حل مسئله را توسعه دهند.
یادگیری آسان به کمک برنامه نویسی، با اسکرچ 
یکی از چالش برانگیزترین موضوع در خصوص یادگیری برنامه نویسی این است که درک کامل آن به تلاش زیادی نیاز دارد. با این حال، این موضوع در خصوص Scratch صدق نمی‌کند.
 از آنجایی که این زبان بر اساس کودکان ایجاد شده است، درک آن آسان است. کودکان برای درک نحوه عملکرد زبان نیازی به کتاب، دستورالعمل یا درس پیچیده ندارند.
یادیگری خلاقیت به کمک اسکرچ
برنامه نویسی اسکرچ به کودکان کمک می‌کند، خلاقانه فکر کنند و آزادانه عقاید خود را بیان کنند. علاوه بر این جذابیت اسکرچ یادگیری این زبان را لذت بخش می‌کند.
ارائه رابط کاربری جذاب
به لطف رابط بصری جذاب، کدنویسی Scratch علاقه فرزند شما را به برنامه نویسی برمی‌انگیزد. این موضوع به کودکان کمک می‌کند تا کد خود را تجسم کنند و لذت برنامه نویسی را تجربه کنند.
کسب مهارت بالا در برنامه نویسی از سنین کم
برنامه نویسی با اسکرچ برای اکثر کاربران اینترنت قابل دسترسی است. بنابراین، می‌توانید با Scratch به کودکان آموزش دهید و کدنویسی را از راحتی خانه خود به فرزندتان بیاموزید این موضوع کودکان را برای یک حرفه موفق در توسعه نرم افزار آماده می‌کند.
اسکرچ منطق برنامه نویسی را به صورت بصری توضیح می‌دهد و از این طریق کودکان می‌توانند به طور مداوم آنچه را که خلق می‌کنند ببینند و نتیجه فعالیت‌های خود را بررسی کنند. این موضوع به آنها کمک می‌کند تا استدلال‌های اساسی برنامه‌های رایانه‌ای را بهتر درک کنند. 
منطق Scratch بر روی ایده‌های اساسی مانند پارامترهای متغیر، انواع داده‌ها، مجموعه‌ها، ماتریس‌ها، حلقه زدن و عملگرها گسترش می‌یابد. 
وقتی دانش‌آموزان از برنامه‌نویسی مبتنی بر بلوک به برنامه‌نویسی مبتنی بر متن می‌روند، این توانایی‌ها به آنها کمک خواهد کرد.
با استاد سلام اسکرچ را بی‌دغدغه به فرزندان خود بیاموزید. 
من نرم افزار خوندم و بعدش به دلیل علاقه‌ای که به راه‌اندازی کسب و کار داشتم در رشته کارآفرینی ارشد گرفتم. الانم در سایت استاد سلام همکاری می‌کنم و درجهت سوالاتی که برای خیلی از افراد و کاربرانمون به وجود میاد، تحقیق می‌کنم و می‌نویسم من هم با شما در حال یادگیری‌ام.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.