معلم رباتی آیا جای معلم واقعی را می گیرد؟
معلم ربات
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اینترنت برای راحتی و تسهیل در انجام کارها شاید برخی شغلها در سالهای نه چندان دور فقط نامشان در کتابهای تاریخ باشد و منقرض شوند و این زنگ خطریست برای برخی شغلها که بیشتر در معرض این اقراض بزرگ قرار دارند، اما چه کسانی میخواهند و میتوانند این کار را انجام دهند؟
وقتی سوفیا، اولین ربات انسان نما وارد صحنه شد زنگ خطر برای بسیاری از کارکنان برخی مشاغل به صدا درآمد و این ترس در آنها به وجود آمد که با پیشرفت و تکمیل هوش مصنوعی، دیگر نیازی به آنها نخواهد بود.
رقیبی که میتواند آنها راحت از کار بیکار کنند و تواناییهایی بیشتری در انجام کارها داشته باشند و از آن مشکلات انسانی دیگر خبری نیست.
اولین احساس خطر را میتوان گفت معلمان احساس کردند، وقتی که یک استاد علوم رایانه در آمریکا برای پاسخگویی به سوالات دانشآموزان در از آقای جیل واتسون کمک خواست. فردی که کسی او را نمیدید و فقط از طریق ایمیل میتوانستند از او کمک دریافت کنند. پس از پایان دوره تدریس خصوصی این استاد، فقط یک نفر به موضوع سوءظن پیدا کرد و علت آن هم این بود که چرا او به سوالات پرسیده شده به نسبت دیگران سریعتر پاسخ میدهد، بله کسی نفهمید که اقای واتسون جیل یک شخص واقعی نیست! ربات معلم است!
البته این نکته را باید در نظر گرفت که دانشجویان متوجه نشدند که آنها با یک برنامه دارند ارتباط برقرار می کنند، شاید کلید باور پذیری جیل طرز حرف زدن او بود طوری که او از عبارتهای محاورهایی نیز استفاده میکرد که همین امر میتوانست یک لغزش در کار ایجاد کند و دانشجویان متوجه شوند که دارند با یک برنامه صحبت میکنند.
همین عمل کافی بود تا پنجرهایی جدید در تکنولوژی ایجاد کند و محققان را به چالش بکشد، نه به خاطر اینکه او از این سیستم استفاده کرد بلکه به خاطر اینکه کسی متوجه مجازی بودن این دستیار نشد!
آیا رباتهای معلم جایگزین معلم واقعی میشوند؟
رافائل نولدن بنیانگذار و مدیر عامل شرکت osnova در این باره میگوید که سوال جایگزینی، سوالی اشتباه است.
"من فکر میکنم که انسانها و ربات واقعی با یکدیگر رابطه همزیستی دارند، در بعضی اوقات آنها قادر به ارائه چیزهای بهتر نسبت به یکدیگر هستند. او اضافه میکند که معلمان میتوانند بیشتر موثر باشند، زیرا آنها زمان بیشتری را صرف نظارت بر پیشرفت دانشآموز میکنند در حالی که معلم ربات فقط اطلاعاتی که دانشآموزان در آن لحظه نیاز دارند را فراهم میکنند."
البته این فقط دیدگاه نولدن است و بسیاری دیگر حرفهایی کاملا مخالف او میزنند و دلایل خود را برای برتری رباتهای معلم بر انسانها دارند که از جملهی آنها:
- ربات ها از انسانها موثرتر عمل میکند.
- برخی معلمها اعترف کردند که ربات معلم بهتر از آنهاست در حالی که معلم ها فکر میکردند رباتها ممکن است از پس این کار بر نیایند.
اما برخی دیگر هم نقطه نظرات متفاوتی دارند و اعتقاد دارند که هرگز رباتها نمیتوانند جایگزین انسانها شوند، و دلایل آنها این میباشد که:
- نقش معلم تنها برای آموزش نیست.
- انسانها موجودات اجتماعی هستند: آنها دوست دارند که در گروه یاد بگیرند، از دیگران یاد بگیرند، رباتها توانایی الهام بخشیدن به انسانها را ندارند.
آیا رباتها میتوانند به دانشآموزانی که شریط جسمانی خاصی دارند به خوبی آموزش دهند؟
در خصوصی کودکان اوتیسم، ریچارد مارگولین مدیر ارشد فنی شرکت robokind میگوید: بله این امر امکانپذیر میباشد " کودکان مبتلا به اوتیسم برای ارتباط با دیگران با مشکل مواجه هستند و درمانهای سنتی نیز زیاد کارساز نیست، اما آنها میتوانند به وسیله تنکولوژی با رباتها ارتباط برقرار کنند."
دقیقا همان کاری که بن افلک در فیلم حسابدار که فردی مبتلا به اوتیسم بود انجام میداد و با دوست خود که مبتلا به اوتیسم و زبان پریشی بود توانست ارتباط برقرار کند.
حدود 18 کودک مبتلا به این بیماری که در درمان سنتی موفق نبودهاند به روشهای جدید و علمی روی آوردند در پروژهایی که به نام robots4autism بود که توسط شرکت robokind انجام میگرفت شرکت کردند و پس از گذشت چند ماه پیشرفت در رفتار آنها دیده شد که از جملهی آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تنشهای دانشجویان از بین رفته
- پیشرفت تحصیلی بلافاصله نمایان شده
- دانشآموزان در استفاده از ابزارها آرامتر شدهاند
- همه دانشآموزان بهبود تعاملات اجتماعی را نشان دادند
کدام بهتر است معلم یا ربات معلم؟
رباتها هرگز نمیتوانند جای معلمها را بگیرند، ولی آنها به هر نوع دانشآموزی میتوانند کمک کنند. اغلب اوقات ما تصور تقابل انسان و ماشینها را داریم، شاید واقعیت چیزی میان این دو باشد، ترکیبی از بهترین ها که مردم می خواهند.
همانطور که خانم رز لاکین استاد دانشگاه کالج لندن در این باره میگوید: نقطه عطف شیرین این ماجرا، ترکیب مناسب از هوش مصنوعی و عواطف انسانی در کلاس است و این دقیقا آن چیزی میباشد که به دنبالش هستیم.
برخی محققان بر این باورند که هزینه نگهداری و ساخت رباتها به مراتب کمتر از حقوق سالیانه معلمهاست و آنها بدون هیچ دغدغه و چشم داشتی هر موقع که شما بخواهید برای شما کار میکنند و این همان ترسی است معلمهای انسانی از آن دارند، هزینه کمتر بازده بیشتر.
و وقتی که آموزش و پرورش کشورها احساس کنند که دیگر انسانها کارآمد نیستند، آن وقت هست که زمان حملهی رباتها فرا میرسد.
استاد سلام مرجع تدریس خصوصی دروس از جمله تدریس خصوصی فیزیک، تدریس خصوصی شیمی، تدریس خصوصی برنامه نویسی و تدریس زبان انگلیسی در کنار دانشپژوهان عزیز