تاریخ انتشار:

هر آنچه در مورد المپیاد ریاضی باید بدانیم

هر آنچه در مورد المپیاد ریاضی باید بدانیم

المپیاد ریاضی

المپیاد ریاضی یک مسابقه علمی سالانه است که دانش‌آموزان دبیرستانی سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند. این مسابقه در کشورهای مختلف جهان به صورت جداگانه یا مشترک برگزار می‌شود. 
هدف برگزاری چنین المپیادی کشف استعدادها و شناسایی و پرورش دانش‌آموزان در زمینه ریاضیات است. اولین دوره المپیاد ریاضی (IMO) در سال 1959 در رومانی برگزار شد و از آن زمان تاکنون هر سال برگزار می‌شود و هر سال نزدیک به 100 کشور در این مسابقه جهانی شرکت می‌کنند.
این المپیاد قدیمی‌ترین المپیاد در جهان است و در دو سطح ملی و بین المللی برگزار می‌شود که سطح ملی آن بدین صورت است که هر کشور المپیاد ریاضی را به صورت جداگانه برگزار می‌شود و در این مرحله دانش‌آموزان از مدارس مختلف با یکدیگر رقابت کرده و نفرات برگزیده به مرحله بین‌ المللی راه می‌یابند.
 سطح بین‌المللی نیز بدین صورت است که به صورت سالانه در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و در این مرحله دانش‌آموزان انتخاب شده از کشورهای مختلف باهمدیگر رقابت می‌کنند.

المپیاد ریاضی در ایران

المپیاد ریاضی در ایران شامل مراحل زیر است:
مرحله اول  این مرحله در دی ماه هر سال و به صورت آزمون چند‌گزینه‌ای برگزار می‌شود و در حدود 1500 نفر از دانش‌آموزان در این مرحله برگزیده شده و به مرحله بعدی راه می‌یابند.
مرحله دوم: این مرحله به صورت تشریحی و در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود و شش سوال در دو روز متوالی به دانش‌آموزان داده شده و باید به طور کامل به این سوالات پاسخ داده شود و حدود 40 نفر از این افراد به دوره بعد راه می‌یابند که این دوره به نام دوره تابستانی است.
مرحله سوم: این مرحله به مدت  دو ماه در فصل تابستان برگزار می‌شود و در این دوران با مباحث پیشرفته ریاضی آشنا شده و تحت آموزش مدرسان برجسته کشوری قرار می‌گیرندو در پایان این دوره 12 نفر از دانش‌آموزان مدال طلا و 6 نفر مدال نقره دریافت می‌کنند. مدال‌آوران طلا به دوره های بعدی دعوت شده و در پایان شش نفر به عنوان اعضای تیم ملی به مسابقات جهانی راه می‌یابند.
سوالات  این المپیاد از سطح بالایی برخوردار است و  به چهار دسته جبر، نظریه اعداد، ترکیبات و هندسه تقسیم شده است. حل این سوالات نیازمند قدرت تفکر بالا و خلاقیت است. گرچه استفاده از ماشین حساب در طول فرآیند امتحان مجاز است اما به هیچ عنوان استفاده از آن لازم نیست چرا که رسیدن به راه‌حل به دانشی فراتر نیاز دارد.
 به رتبه‌های برتر این المپیاد جوایزی همچون مدال طلا،نقره، برنز و کمک هزینه تحصیلی تعلق می‌گیرد و همچنین از پذیرش در دانشگاه‌های برتر ایران بدون کنکور برخوردار خواهند شد.
 شرکت در المپیاد ریاضی شرایط و قوانینی دارد نخست اینکه دانش‌آموز واجد شرایط می‌تواند در بیش از یک آزمون شرکت کند، دانش‌آموز باید مشغول به تحصیل در پایه‌های دهم و یا یازدهم دوره متوسطه باشد و از دیگر شرایط شرکت در المپیاد داشتن سن کمتر از بیست سال است.

 شرکت در المپیاد ریاضی برای دانش‌آموزان فواید و مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر است:
  • شرکت در المپیاد سبب افزایش قدرت تفکر در دانش‌آموزان در رشته ریاضیات می‌شود
  • بسیاری از سوالات آزمون ورودی دانشگاه یا همان کنکور شبیه سوالات المپیاد ریاضی است بنابراین شرکت در چنین المپیادهایی آمادگی فرد را جهت شرکت در کنکور بالا می‌برد
  • تجربه کار گروهی با شرکت در این مسابقات در فرد بالا می‌رود که این تجربه برای آینده تحصیلی و شغلی وی بسیار مفید است
  • و در آخر کسب مقام در المپیاد علمی برای هر فرد یک افتخار و موفقیت بزرگ است که این امر به تنهایی به فرد انگیزه داده و اعتماد بنفسش را بالا می‌برد.
مسیر موفقیت در المپیاد ریاضی

موفقیت در المپیاد ریاضی

عوامل و منابع زیادی در موفقیت دانش‌آموزان در این المپیاد موثر هستند از جمله این منابع می‌توان ازکتاب‌های کمک آموزشی، مقالات، معلم خصوصی، سایت‌های آموزشی، پادکست‌ها و ... اشاره کرد.
 یکی از این عوامل مهم در موفقیت دانش‌آموزان انتخاب معلم خصوصی ریاضی مناسب است که سهم بسیار مهمی در پیشرفت دانش‌آموز دارد، تدریس خصوصی ریاضی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا در این رقابت سخت به موفقیت برسند.
 دانش‌آموز باید یک معلم خصوصی مناسب را برای خود انتخاب کند، مدرس باید تسلط کافی به مباحث ریاضی داشته باشد و سابقه تدریس به دانش‌آموزان المپیادی را داشته ‌باشد. خصوصا آنهایی که در المپیادهای گذشته رتبه‌های بالایی کسب کرده‌اند.
 همچنین باید به روش‌های تدریس جدید آشنایی کامل داشته‌باشد و توانایی برقراری ارتباط مناسب با دانش‌آموز را داشته باشد و صبور و دلسوز باشد تا دانش‌آموز بهترین نتیجه را بگیرد.
 معلم خصوصی می‌تواند با توجه به خصوصیات و توانایی‌های فرد برنامه‌ریزی کند و مفاهیم پیشرفته را به او آموزش دهد و اشکالات دانش‌آموز را در زمینه ریاضی رفع کند و تمرینات زیادی را به دانش‌آموز برای حل کردن ارائه دهد و حل آنها توسط وی باعث می‌شود تا با انواع و اقسام سوالات المپیاد آشنا شود و مهارت حل مساله دانش‌آموز تقویت شود. 
یک معلم خصوصی مناسب به فرد در برنامه یزی برای مطالعه دروس کمک می‌کند و با تشویق و حمایت از دانش‌آموز به او در افزایش اعتمادبنفس کمک می‌کند و اعتماد بنفس از مهم‌ترین عوامل موفقیت در المپیاد ریاضی به حساب می‌آید. 
دانش‌آموز اگر قصد دارد در این المپیاد شرکت کند بهتر است از دوران راهنمایی شروع به آماده‌شدن برای این المپیاد کند و در کلاسهای آمادگی این آزمون شرکت کنند و دانش‌آموزانی که از این سن شروع به یادگیری و حل تمرین‌های ریاضی کنند قطعا نتیجه درخشانی دریافت خواهند‌کرد. 

معرفی منابع جانبی برای یادگیری ریاضی 

اگر شما از افرادی هستید که قصد دارید در المپیاد ریاضی شرکت کنید بهره گرفتن از منابع جذاب در کنار منابع اصلی کار را برای شما آسان تر خواهد کرد. کمک گرفتن از سایت های فعال در این حوزه و گوش دادن به پادکست‌های ریاضی بی شک برای شما منبع جانبی مناسبی خواهد بود. 

سایت‌های معتبر در خصوص المپیاد ریاضی

در این میان سایت‌های بسیار خوبی برای آموزش ریاضی وجود دارد که فرد با مراجعه به آنها و مرور اطلاعاتشان می‌توان نتیجه مطلوب را در المپیاد ریاضی بگیرد و بهتر است فرد سایتی را انتخاب کند که با نیازهایش تطابق داشته‌باشد و از کیفیت سایت و این موضوع که توسط متخصصان کاربلد اداره می‌شود، مطمئن شود و اینکه استفاده از آن آسان باشد. 

 برخی از آنها شامل موارد زیر است:
  1. سایت استاد سلام: یکی از سایت‌های قوی برای آمادگی جهت المپیاد ریاضی سایت استاد سلام است. در سایت استاد سلام می‌توانید به بهترین معلم خصوصی ریاضی و به بهترین معلم خصوصی المپیاد ریاضی دسترسی داشته باشید. بسیاری از معلم های سایت که مدرس المپیاد هستند، همگی از مدال آوران دوره های قبلی بوده اند. از طریق سایت استاد سلام می‌توانید نتایج شگرفی را در المپیاد ریاضی به دست آورید.
  2. سایت المپیاد ریاضی: این سایت اطلاعات مفیدی در مورد المپیاد ریاضی ایران از جمله تاریخچه، قوانین و نتیجه‌های آن در سالهای اخیر دارد و همچنین منبع خوبی برای مطالعه و انجام تمرینات مختلف است: وبگاه کمیته علمی المپیاد ریاضی ایران
  3. سایت Art of Problem Solving:  شامل منابع متنوع و مختلفی برای انجام تمرینات ریاضی، مقالات و انجمن‌های آنلاین است. 
  4. سایت باشگاه دانش‌پژوهان جوان: این سایت توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اداره شده و المپیادهای رشته‌های مختلف از جمله المپیاد ریاضی را برگزار می‌کند. در واقع این سایت یک منبع خوب مطالعاتی است که دربرگیرنده مقالات، تمرینات و آزمون‌های آزمایشی است. 
  5. سایت انجمن ریاضی ایران: این سایت یک سایت ترویج‌دهنده ریاضیات در ایران است که شامل منابع مختلف برای مطالعه و تمرینات ریاضی است و از مزیت‌های خوب این سایت انجمن‌ها و جمعیت‌های آنلاینی است که در این سایت وجود دارد که در آن می‌توان با دانش‌آموزان مختلف علاقه‌مند به ریاضیات ارتباط برقرار کرد.
منابع مطالعه برای المپیاد ریاضی

پادکست برای یادگیری ریاضی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما پادکست‌ها نیز روشی جدید و قابل توجه برای یادیگری درس ریاضی هستند.  پادکست‌ها جز منابع بسیار خوب و مکمل در کنار دیگر منابع هستند که به شخص کمک می‌کنند تا یادگیری ریاضی جذابتر و لذت بخش‌تر شود. 
دانش‌آموز در اول راه بهتر است از پادکست‌های ساده شروع کند و پادکست‌هایی انتخاب شود که شامل مباحثی باشد که به آن علاقه‌مند است. این‌گونه یادگیری جذابتر و لذت بخش‌تر است. چند پادکست شنیدنی و خوب برای موفقیت در المپیاد ریاضی وجود دارند که لذت یادگیری در مخاطب را چند برابر می‌کنند. این پادکست‌ها عبارتند از: 

  • پادکست رادیو ریاضی: رادیو ریاضی یک پادکست آموزشی است که به مباحث مختلف ریاضی و کاربردهای آن در دنیا واقعی می‌پردازد. برخی از موضوعاتی که این پادکست در هر اپیزود به آن می‌پردازد عبارتند از: مفاهیم پایه ریاضیات شامل جبر، هندسه و آنالیز، کاربرد ریاضیات در مهندسی، کامپیوتر و امور مالی، تاریخ ریاضیات و زندگینامه ریاضیدانان و مصاحبه با اساتید و دانشجویان ریاضی. این پادکست بسیار ساده و قابل فهم است و برای دانش‌آموزان، دانشجویان رشته ریاضی، شرکت‌کنندگان در المپیاد ریاضی بسیار ملموس و کاربردی است.  
  • پادکست رادیو رادیان: این پادکست یک پادکست اختصاصی به ریاضیات استکه توسط انجمن علمی ریاضی دانشگاه خواجه‌نصیر تهیه و منتشر می‌شود. این پادکست می‌توان به موضوعات مختلف ریاضیاتی از مفاهیم پایه تا مباحث پیشرفته در قالب گفتگوها، مصاحبه‌ها و آموزش‌های کوتاه و جذاب می‌پردازد. دانش‌آموزان، دانشجویان رشته ریاضی، معلمان ریاضی و علاقه‌مندان به رشته ریاضیات می‌توانند از این پادکست استفاده کنند.رادیو رادیان یک منبع ارزشمند برای یادگیری و آشنایی با دنیای ریاضیات است. 
  • پادکست صدایی که دانش می‌جوید: مجموعه پادکست‌هایی است که توسط انجمن علمی ریاضی دانشگاه شهید رجایی تهیه شده‌است. در این پادکست به مواردی همچون مفاهیم پایه ریاضی، تاریخ ریاضیات، کاربرد ریاضیات در علوم مختلف و معرفی کتابها و مقالات علمی در حوزه ریاضیات پرداخته می‌شود. این پادکست‌ها توسط اساتید مجرب و متخصص تهیه شده و از نظر محتوایی بسیار غنی هستندو به طیف گسترده‌ای از موضوعات ریاضی می‌پردازند. 
  • پادکست Stand Up Maths: یک کانال یوتیوب و پادکست آموزشی است که توسط مت پارکر ریاضیدان و کمدین استرالیایی اداره می‌شود. پارکر در ویدیوها و قسمت‌های پادکست خود مفاهیم مختلف ریاضی را به روشی جذاب و سرگرم‌کننده به مخاطبان خود آموزش می‌دهد و محتوای آن طیف گسترده‌ای از مسائل ریاضی از جمله مفاهیم پایه ریاضی، کاربردهای ریاضیات، تاریخ ریاضیات، معما و چالش‌های ریاضی را دربرمی‌گیرد. Stand Up Maths به دلیل محتوای آموزنده و سرگرم کننده یکی از محبوب‌ترین کانال‌های آموزشی در یوتیوب است.
تنها داشتن منابع خوب و مناسب کافی نیست فرد باید از آنها به طور موثر استفاده کند تا بازدهی بالاتری دریافت کند چند نکته برای استفاده موثر از منابع وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون: برنامه‌ریزی درست برای چگونگی زمان مطالعه، داشتن تمرکز هنگام استفاده از منابع، یادگیری فعالانه مطالب و درک درست و کامل مفاهیم، مرور دوباره تمرین‌ها، کمک گرفتن هنگام درک مطالب از کسانی مانند معلم و دانش‌آموزان دیگر و مهمتر از همه لذت بردن از فرآیند یادگیری ریاضیات و شرکت کردن در المپیاد اشاره کرد.

موفقیت در المپیاد ریاضی نیازمند تلاش، پشتکار و ذکاوت فرد است. با استفاده از منابع مناسب و سخت‌کوشی می‌توان مطلوبترین نتیجه را گرفت از جمله منابع بسیار خوب برای پیدا کردن یک معلم خصوصی متناسب با ویژگی‌های فرد سایت استاد سلام است با مراجعه به سایت استاد سلام و یک جستجوی ساده بهترین و مجرب‌ترین اساتید ریاضی کشور که دارای سابقه‌ی تدریس موفق برای دانش‌آموزان شرکت کننده در المپیاد‌های سالهای قبل ریاضی بوده‌اند به راحتی در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.