تاریخ انتشار: 1401/12/04
چطور مسیر تحصیلی و شغلی درست برای فرزند انتخاب کنیم
آینده تحصیلی و شغلی فرزندم را چگونه بهبود بدهم؟
چطور مسیر تحصیلی و شغلی درست برای فرزند انتخاب کنیم
این اولین سوالی است که برای هر والدینی بعد از رسیدن کودکان خود به سن تحصیلی پیش میآید و آیندهی شغلی فرزندان به یکی از بزرگترین دغدغههای والدین تبدیل میشود.
برخی از والدین دوست دارن فرزندان آرزوهای تحقق نیافته آنان را برآورده کند، به عنوان مثالی پدری که دوست داشت پزشک شود و برای اینکه به این هدف نرسید، فرزند خود را به سوی رشته تجربی سوق میدهد و برای آینده شغلی فرزندش مطابق به میل خود برنامهریزی میکند و در این حین توجهی به علاقه، استعداد، تیپ شخصیت فرزند توجه نمیکند.
اما اگر شما میخواهید والد همراهی باشید که بال و پر فرزند خود را نچینید و به شخصیت فرزندتان احترام بگذارید و اجازه دهید که راه و روش زندگی را خود کشف کند تا استعدادهای ذاتی و نهفتهاشان بروز کند، باید چه روش تربیتی را برگزینید؟
در این مقاله قرار است با روش دکتر معماری با جدیدترین متدهای تربیت موفق فرزندان آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.
آینده فرزندانمان را ترسیم کنیم
آینده همواره با خود موقعیتها و فرصتهای جدید به همراه میآورد که نه والدین و نه فرزندان از آن خبر ندارند و اگر والدین آینده فرزند خود را در یک تله ذهنی متوقف کند و آیندهای از پیش تعیین شده را مجسم کند، در واقع فرزند را از این فرصتها و موقعیتها دور میکند، بدین صورت که او دیگر هیچ یک از مسیرهای پیشرو زندگی را نمیبیند و صرفا به مسیر از پیش تعیین شده والدین قدم در راه میگذارد.
در این رابطه دکتر معماری از تلاشها و ترسیم آینده میگوید:
از بچگی دوست داشتم پزشک بشم، بزرگتر که شدم دیدم اوضاع به اون شکلی که تو ذهنم بوده، پیش نمیره. خوب یادم میاد که دیپلمم رو که گرفتم، تازه به فکر انتخاب رشته افتادم. رشته ام تجربی بود. کنکور پزشکی دادم ولی قبول نشدم. برا اینکه پشت کنکور نمونم رفتم، سمت ریاضی. کنکور دادم و شدم مهندس!
اصلا به دروس ریاضی علاقهای نداشتم و بدتر از همه تو این رشته کار میکردم. به هر حال هر جوری بود، تمومش کردم و وقتش رسیده بود که کار پیدا کنم. وارد صنعت فولاد، پتروشیمی... و کار کردن با مخازن و دبین ها و راکتورها شدم.
تو یکی از جاهایی که کار میکردم، همزمان با من یه مهندس دیگه هم بود که عشق کارهای مهندسی بود. هر چی من آدم بی شوق و بهتر بگم، بی ذوق میرفتم سر کار، اون عشق کارهای مهندسی و رفتن تو سایت و از این مخزن بالا رفتن و از اون مخزن بالا رفتن بود. هر چی میگذشت میفهمیدم که حالم داره بدتر و بدتر میشه. همیشه آرزو میکردم که دوباره برنگردم سر کار. شدم مهندس تولید و بعدش مدیر تولید. اما فایده نداشت. من خوشحال نبودم. با وجود اینکه درامدم نسبت به خیلی ها خوب بود ولی حالم خوب نبود.
بالاخره یه تصمیم خیلی مهمی رو گرفتم. اما این تصمیم به سرعت عملی نشد. دلیلش هم این بود که فشار وحشتناکی از طرف خانواده روم بود که نمیذاشت به سمت جلو حرکت کنم. همه اش میگفتن تو مهندسی، موقعیت خوبی داری، چرا میخوای رهاش کنی؟
شروع کردم به مطالعه کردن و یواش یواش با دنیاهای جدیدی آشنا شدم. همین هم باعث شد که من بتونم قدرت درونی خودمو پیدا کنم و بالاخره حرفم رو بزنم تصمیم مهم زندگیام رو بگیرم. اگه یه زمان از من بپرسن که مهم ترین تصمیم زندگی ات چی بوده، میگم سالی که تصمیم گرفتم از جای امن خودم و جایی که مورد تایید دیگران بود، خودمو بکنم و برم جایی که دوست دارم.
چند ماه بحرانی داشتم، بی پولی شدید، عدم حمایت خانواده و ... باید با ده تا جبهه میجنگیدم. اما کم کم متوجه شدم که ارتباط چقدر مهمه و دوباره ادامه تحصیل دادم ولی اینبار مدیریت تا دکتری. خیلی حالم بهتر شده بود ولی هنوز اونی نبود که خیلی دنبالش بودم تا اینکه در دل کار و برخی موارد مدیریتی و ارتباط با انسانها متوجه جایگاه اصلی و اشتیاق خودم شدم بله روانشانسی. دوباره از اول لیسانس خوندم و بعد فوق لیسانس ، الان هم که دانشجوی دکتری روانشناسی.
دیگه نوبت من بود.
اگر نیمه اول را باختی، نیمه دوم را با هم میبریم
دکتر معماری به شما کمک میکند در هر جایگاه و رشته و موقعیتی هستید، بتوانید بهترین خود را بسازید و حال خوب داشته باشید و گام به گام با تمرینات و پیگیریهای مستمر تا انتها کمکتان میکند.
دکتر معماری:
- قرار نیست تا آخر همونجا بمونیم
- مهم نیست الان کجایی ! مهم اینه نمیخوای اینجا بمونی …و میخوای به جایی که حقته برسی
- پس بیا باهم حلش کنیم …
برای داشتن آینده شغلی خوب چه راهکارهایی هست؟
هر انسانی توانمندی ذاتی خود را دارد و لیاقت این را دارد که آینده شغلی مناسبی را برحسب علاقهاش داشته باشد. اکثر والدین دغدغهمند نگران آینده شغلی فرزندان و جوانان خود هستند، از طرفی جوانهایی که مشغول به تحصیل هستند نیز به این موضوع فکر میکنند که در هنگام تحصیل و همچنین بعد از پایان تحصیل چه راهکارهایی را در پیش بگیرند که به آینده آنان کمک کند. در ادامه به معرفی راهکارهای مفید میپردازیم.
بر روی مهارتهای ارتباطی خود کار کنید
در میان مجموعه مهارتهای مورد نیاز برای زندگی، میتوان گفت مهارتهای ارتباطی بیش از سایر مهارتها مورد توجه قرار گرفته و معمولا در سازمانها و محیطهای کسب و کار هم، منابع قابل توجهی صرف آموزش دادن و یاد گرفتن مهارتهای ارتباطی و دانش ارتباطات میشود. وجود این مهارتها در روابط بین فردی، کاری، تحصیلی و مکاتباتی بسیار ضروری است. از مهمترین مهارتهای ارتباطی میتوان به مهارت گوش دادن، مهارت ارتباط غیر کلامی، مهارت واضح و خلاصه گفتن، مهارت ارتباط دوستانه، داشتن اعتماد به نفس، همدلی کردن و مهارت احترام گذاشتن نام برد.
زبان خارجی یاد بگیرید
دانستن و تسلط بر یک زبان خارجی و در وحله اول انگیلیسی میتواند تاثیر فوقالعادهای بر روی پیشرفت شما داشته باشد.
مسیر خودتون را مشخص کنید
اولین کاری که باید بکنید این است که مسیر خودتون را مشخص کنید. تا زمانی که مسیر مشخصی نداشته باشید و هدفی برای خود تعیین نکنید و ندونید به چه چیزی و چه حوزهای علاقه دارید، نمیتوانید راه درست را پیدا کنید. به سراغ مشاغلی که مرتبط با رشته شما هست و یا میتوانید در آنها کار کنید بروید و در مورد آنها تحقیق کنید، ببینید کدامیک به روحیات شما نزدیکتر است.
نکته مهم برای آینده شغلی از زبان دکتر معماری
دکتر معماری با توجه به تجربیات و تحصلیلات علمی خود راهکارهای بسیار ارزشمندی را در جهت بهبود آینده تحصیلی و شغلی به خانوادهها و جوانان معرفی کرده است که در ادامه از زبان ایشان بشنویم:
هر چی تونستم موفق بشم، ثمره این دو تا بوده، یک به خودم توجه کردم، دوم خودمو پیدا کردم. حس درونم رو نادیده نگرفتم. بهش اهمیت دادم. گفتم حتما یه چیزی هست که نا آرومی و تونستم با ارتباط فوق العادهای که ایجاد کردم، قلب آدمها رو بدست بیارم کمکشون کنم. به آرزوهام برسم. هر وقت از من میپرسن چقدر سرمایه داری؟ میگم امسال ماهی 10 تا خونواده و 10 تا جوون رو نجات دادم و افتخار میکنم که سرمایه من اینه. شک نکنید ارتباط همه چیزه و قراره که تجربه خودم رو از تک تک سلول های وجودم تا زمانی که زندهام، در اختیار آدمها قرار بدم.
(( خودت رو ، احساست رو ، ارتباطتت رو بساز همه چیز حل میشه! ))
نیمه اول رو باختی؟ مهم نیست!
نیمه دوم رو باهم درستش می کنیم...
شک نکنید! ارتباط همه چیز است...
تعیین هدف برای رسیدن به آینده تحصیلی و شغلی مناسب
یکی از اصلیترین کارها برای رسیدن به رشته تحصیلی دلخواه و شغل مناسب، تعیین هدف و هدفگزاری درست و اصولی هست که بر پایه آرزوها و رویاهایتان و کشف استعدادهایتان باشد. در اینجا نقش ایجاد رویا برای فرزندان که در ابتدای مقاله صحبت کردیم، مشخص میشود. اگر وارد نیمه دوم زندگی شدید و رویایی ندارید به بازنگری رویاهای خود بپردازید، به عنوان مثال اگر فردی بودید که تمام زندگی در آرزوی پزشک شدن به سر میبردید و در ادامه این هدف و آرزو را در زندگی فرزند خود نیز وارد کردید، برگردید و از ابتدا به نحوه ایجاد این هدف توجه کنید، شاید تمام این مدت به عنوان مثال به نجاری علاقه داشتید و میتوانستید نجاری ماهر با کارگاه تولیدی بزرگ شوید.
با تعریف آرزوها و رویاهایتان، مطمئنا انگیزه بیشتری پیدا میکنید و میتوانید برای رسیدن به آنها تلاش کنید. یکی از مواردی که هنگام تعیین اهداف باید به خاطر بسپارید، این است که اهداف را جاه طلبانه و در عین حال قابل دستیابی انتخاب کنید.
قبل از تعیین اهداف، بهتر است بدانید که شغل ایده آل شما چه شغلی است. فکر کردن به این موضوع میتواند به شما کمک کند تا خیلی سریعتر و همچنین اصولیتر به اهداف خود برسید. با تقسیم اهداف بزرگتر به اهداف کوچکتر، میتوانید قدمهای خود را بردارید و مسیر آینده را برای خود ترسیم کنید. همچنین، بسیاری از اهداف کوچک در نهایت میتوانند به یک هدف بزرگتر بپیوندند.
دکتر معماری نحوه تعیین هدف را به بهترین نحو آموزش میدهد
در ادامه از زبان خود دکتر معماری بشنویم از ماجرای تعیین هدفاش:
دکتر معماری هستم ،لحظه ای که به یک قدمی مرگ رسیدم از خدا خواستم: " من که به اکثر خواسته ها و آرزوهام تو زندگیم رسیدم، اگر میتونم مفید باشم و میتونم آدما رو نجات بدم، به زندگی برگردون ، در غیر این صورت تمومش کن و به طرز معجزه آسایی خوب شدم و خدای بزرگ فرصتی دوباره بهم داد."
از همین لحظه میخوام مربی شمایی بشم که میخواید قهرمان بشید، چون که:
«* هیچ قهرمانی، بدون مربی قهرمان نشده است!*»
با اطمینان براساس تحقیقات علمی و تجربیم میگم: که اگه با این سه اصل ، نیمه دوم زندگی رو خوب بسازیم 80-70% مسائل ( قابل کنترل) زندگیمان حل میشود:
سه اصل معجزه کننده مسیر آینده شغلی و تحصیلی فرزند:
- یک تصمیم جسورانه و انتخابی متفاوت و بهتر
- پیدا کردن خود واقعی / خود از یاد رفته و تکیه به جون جونی ت
- بازسازی خود و ساخت ارتباطات موثر
فکر نکنی تنهایی !
منم اینا رو تجربه کردم
- درسته ...شاید الان کلی مشکل داشته باشی/ سردرگم باشی / وا داده باشی و...
- منم خیلی سختی کشیدم
- ولی با تلاشی اصولی، هدفمند و صبر درستش کردم
- قرار نیست تا آخر همونجا بمونیم
- مهم نیست الان کجایی ! مهم اینه نمیخوای اینجا بمونی ...و میخوای به جایی که حقته برسی
*** پس بیا باهم حلش کنیم ...
گــــام به گـــام با تمرینات و پیگیری های مستمر تا انتها کمک تان می کنیم
استعدادیابی و نقش آن در آینده تحصیلی و شغلی
در نیمه دوم زندگی، نارضایتی از محیط کار و زندگی، انسانها را به سمت کلاسها و دورههای خودشناسی و شخصیتشناسی و انواع آزمونها و پرسشنامهها هدایت میکند، تا شاید بتوانند خودشان را قانع کنند که دلیل رشد و موفقیت کم آنها، عدم تطبیق استعداد و توانمندیها با شرایط محیط کار و زندگی آنان بوده است. اما مبحث استعدادیابی و شیوههای صحیح آن، یکی از حوزههایی است که میتوان با انتخاب مربی و مشاور توانمند که خود تمام این مسیر را تجربه کرده، به انتخابهای بهتر در تحصیل و شغل، کمک کند و میتواند به فرزندان شما کمک کند که هر چه زودتر استعداد خود را کشف کنند و آینده شغلی و تحصیلی مناسب با آرزوی شخصی و استعداد ذاتی خود را رغم بزنند.
از زبان دکتر معماری درباره استعدادیابی و استعدادکشی بشنویم:
هزار درد بیکاری و بی پولی، که به دنبال انتخاب غلط مسیر تحصیلی و شغلی و بیکاری و بی درآمدی می آید. سالانه هزاران دانش آموز، کنکوری، دانشجو، فارغ التحصیل، جویای کار، سردرگم در کسب و کار داریم و روز به روز روز به تعدادشان افزوده می شود از نوجوانی تا حتی میانسالی، افرادی بی انگیزه، بی روحیه، بی هدف، سردرگم، عصبی، مستعد برای بزهکاری و انحرافات، معتاد به گوشی به فضای مجازی درگیر با خود، درگیر با خانواده با استرس و اضطراب بالا با افکار منفی و ناامیدی تمام، اقدامات خطرناک، افسردگی، درگیر با خانواده درگیر با همسر و شرمنده خود و عزیزان خود. خیلی از این شرایط به دلیل این است که انتخاب و تصمیم غلط اول در ابتدای امر در تحصیل و سپس شغل به اشتباه انجام گردیده و این اشتباه تا سال های سال و بعضاً تا آخر عمر گروگانگیر آن ها خواهد شد چرا که مجبور خواهند بود مسیری را که آغاز کردهاند ادامه و به پایان برسانند.
در قرن جدید ضروری است که همه انسان ها مسئولانه به اهداف و ابزار تعلیم و تربیت توجه کنند. چالش های بزرگ در تمامی ابعاد وسیع جامعه، چشم اندازی از ضرورت مدیریت و برنامه ریزی را به ما نشان می دهد. چگونه ممکن است این چالش های بزرگ، توجه سیاستگذاران آموزشی در جهت هویت سازی و کشف و حمایت استعدادها را جلب نکند
سیستم آموزش حرفهای و متعهد، کلید فتح آینده است.
مهمترین خدمتی که آموزش و پرورش میتواند در جهت رشد آموزشی دانشآموزان انجام دهد آن است که او را با توجه به استعدادهایش به سوی مناسبترین زمین هدایت کند یعنی به جایی که او در آن خشنود و کارآمد باشد، متاسفانه ما به کلی این هدف را از یادبردهایم.
مدیریت استعداد در پیشرفت کاری، (چرا مشاغل ورشکست میشوند)
- مدیریت استعداد نه تنها شرکت ها را در شرایط سخت یاری می کند، بلکه آن ها را در زمان ثبات اقتصادی به سمت جلو هدایت می کند. (آشتون و مورتون 2010)
- هدف مدیریت استعداد توسعه و نگهداری یک استعداد متشکل از نیروی کار ماهر عجین شده با کار متعهد به منظور تضمین جریان استعداد است (آدمسترانگ 2017)
- مدیریت استعداد تضمین می کند که افراد مناسب با مهارت های مناسب در محل مناسب قرار گرفته اند و به فعالیت های مناسب متمرکز و نسبت به آن عجین شده اند. (سابونکو و کارانکی 2016)
- تاکنون استعدادیابی در ایران جائی نداشته و ندارد درد مدارس و بهتر بگویم جامعه ما این است که کسی با استعداد تلقی می شود که در دروسی خاص مثل ریاضی، فیزیک سرآمد باشد یا در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی یا مهندسی های خاص در مدارس تیزهوشان و نمونه یا دانشگاه های برتر کشور پذیرفته شودند.خانواده ها درباره این دروس یا مدارس و دانشگاه ها همیشه نگران اند این در حالی است که چه بسا دانش آموزانی که در این دروس ضعیف ترند، در مدارس و دانشگاه های معمولی درس خواندهاند، در دیگر حوزه های درسی و کاری قوی تر هستند و بسیار با استعدادترند (جعفری، 1396)
- برخی از صاحب نظران پیشنهاد کردهاند به جای شناسائی افراد تیزهوش، استعداد تمامی دانش آموزان شناسایی و برنامههای مناسب برای آنها طراحی شود (فلدهوسن 1992)
زمانی که یک برنامه استعدادیابی کارا و اصولی و مستمر وجود نداشته باشد، استعداد یک نوجوان یا جوان، دیر کشف می شود یا اگر هم کشف شود، وی را در سنین بالا وارد فرآیند آموزشی می نماید که این منجر به عدم کارایی مناسب، هم برای خود فرد، هم خانواده و هم جامعه است و از طرفی طول عمر مفید این فرد به مراتب کوتاه تر از افرادی است که در سنین کودکی و نوجوانی وارد برنامه اصولی استعدادیابی و فرایند اصول صحیح آموزشی می شوند خیلی ها هم که در نطفه خاموش می شود و از بین می روند جامعه هم نمیتواند پشتوانه سازی لازم را برای خود داشته باشد
حتماً شنیدهاید باید کار را باید به کاردان سپرد / هرکسی را بهر کاری ساختهاند
وجود تفاوت بین انسانها در زمینههای هوش، استعداد، رغبت، شخصیت، راهنمائی شغلی را در جامعه ضرورت میبخشد.
امروزه مشاغل تخصصی شدهاند و در بسیاری موارد تحصیل، زمینهساز شغل شدهاست.
نکته مهم: اگر رشته تحصیلی متناسب با علاقه، هوش، استعداد و روحیه شخصیتی فرد انتخاب شود قطعاً موفقیت شغلی بالاتر می رود.
و اما نقش والدین و خانواده (شک نکنید ارتباط همه چیز است)
- خانواده باید جایی که فرد در آن احساس ایمنی کند، حق داشته باشد که منطبق با علایق، استعدادها و هوش و توانایی های ویژه خود و با تکیه بر نقاط قوتش با مشکلات روبرو شود با کمترین تشویش و اضطراب، نقاط ضعف خود را اصلاح کند و رفتارهای نامناسب خود را تغییر دهد(شکوهی 1368)
"من با احساسم زنده ام"
اصولاً استعدادیابی یعنی چه؟
- پیش بینی اجرا از طریق سنجش ویژگی های جسمانی، روانی، اجتماعی و همچنین توانایی های تکنیکی استعداد بر میزان آمادگی بر یادگیری و خوب انجام دادن کاری در موقعیت خاصی اشاره دارد (کرنو و همکاران 2002)
- آمادگی طبیعی برای کار یا فعالیتی معین تعریف کرد (ساها، 1996)
- استعداد را می توان خصوصیتی تعریف کرد که توانایی فرد را برای موقعیت در حیطه ی معین مشخص می کند (گیسون و میشل 2009)
هدف اصلی استعدادیابی ورزشی:
- شناسایی و انتخاب ورزشکارانی است که بیشترین توانایی را برای رشته خاص دارا باشند (پلتولا 1992)
- استعدادیابی اولین گام در مسیر پیشرفت از وضعیت یک مبتدی به وضعیت یک ورزشکار موفق در سطح بین المللی است (ترابی و همکاران 1391)
رشد و پرورش استعداد 4 مرحله دارد:
- کشف استعداد
- شناسایی استعداد
- رشد و پرورش استعداد (استعدادپروری)
- انتخاب استعداد
مزایا و معایب برنامههای استعدادیابی پیشرفته (پیچیده) (بومپا، پلتولا و گیتا)
- استعدادیابی کمک میکند تا روند پیشرفت افراد مستعد تا سطح نخبگی شتابگیرد همچنین به افراد نخبه کمک میکند تا به موقع به عملکرد بالای مهارتی خود دستیابند و به رتبههای بینالمللی برسند.
- همچنین استعدادیابی به افراد کمک میکند تا رشتهای را انتخاب کنند که مناسب آنها است.
- استعدادیابی نظام مند به کشور اجازه میدهد تا به بهترین شکل از منابع مالی نسبتاً محدودشان استفاده کنند.
- در مدیریت استعدادها باید بدانیم استعدادیابی و پرورش و بروز آن نیاز به فرصت دارد باید وقت گذاشت و روند را بررسی و مانیتور کرد.
فرصت ها به دو طریق ایجاد می شوند.
- اول: افراد به طور انفرادی به دنبال فرصتی برای نشان دادن استعدادهایشان میگردند
- دوم: اشخاصی هستند که نقش و کارشان باید به گونهای باشد که فرصتهایی را برای استعداد فراهمآورند.
مانند: والدین - معلمین
بعدها در زندگی اجتماعی، همکاران، سرپرستان و مافوقها (دکتر عباس علی کائینی / استادیار دانشگاه تهران)
استعدادیابی یک موضوع چندبعدی است که به آسانی نمیتوان آن را جمعبندی کرد که استعدادیابی به سیستم مدارس موجود پیوند بخورد می توان به کشف و شناسایی افراد مستعد در دست یافت. در حال حاضر، برنامه های استعدادیابی باید به صورت علمی بنیاد نهاده شود و ارزشیابی ها نیز باید استمرار داشته باشد
سخن آخر
در این مقاله تمام ابعاد رسیدن به آینده موفق را بررسی کردیم. که نه تنها والدین میتوانند ازین روشها برای تربیت و رشد فرزندان خود استفاده کنند بلکه برای خود و ادامه مسیر شغلی و آینده خود نیز به کار بگیرند. در این مقاله از کشف استعداد فرزندان و همچنین والدین گفتیم و به بررسی نحوه تعیین هدف پرداختیم و به داشتن قدرت ارتباطات پرداختیم که منجر به ساختن مسیر شغلی و مسیر تحصیلی موفق میشود. در تمام این مسیر و رسیدن به نقطه هدف بودن یک مشاور قوی و توانمند که خود این مسیر را تجربه کرده باشد لازم است. دکتر معماری گــــام به گـــام با تمرینات و پیگیری های مستمر تا انتها کمکتان میکند.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.