تاریخ انتشار:

افزایش نجومی شهریه مدارس غیر انتفاعی و راهکارهای کاهش هزینه

افزایش نجومی شهریه مدارس غیر انتفاعی و راهکارهای کاهش هزینه

مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی همانطور که از نامش پیداست به مدارسی گفته ‌می‌شود که از طریق مشارکت مردم و دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش تاسیس شده و هزینه‌های مدرسه به عهده والدین دانش‌آموزان است.


هزینه‌های نجومی شهریه مدارس غیر انتفاعی

منظور از واژه غیرانتفاعی برای مدارس این موضوع است که هزینه‌های گرفته‌شده از والدین صرف هزینه‌های جاری و آتی در آن می‌شود. این مدارس به دلیل برخورداری از امکانات آموزشی بهتر نسبت به سایر مدارس همواره مورد توجه والدین هستند.
از جمله امکانات این مدارس تعداد محدود دانش‌آموزان در هر کلاس، برگزاری کلاس‌ها و خدمات و برنامه‌های آموزشی فوق برنامه، امکانات آموزشی و آزمایشگاهی باکیفیت نسبت به مدارس دولتی، وجود معلمان متخصص و ماهر، برگزاری اردوهای باکیفیت ورزشی، علمی و.... است.
والدین برای استفاده از امکانات ارائه شده برای فرزندان خود باید هزینه‌هایی را پرداخت کنند. هزینه مدارس غیرانتفاعی با توجه به پایه تحصیلی دانش‌آموز، منطقه، استان و امکانات ارائه شده توسط مدرسه متفاوت است.

شهریه مدارس غیر انتفاعی

عوامل خاصی بر میزان شهریه این گونه مدارس تاثیر می‌گذارند که شامل موارد زیر است:
  • تعداد ساعات آموزش‌ها و برنامه‌های فوق برنامه
  • امکانات آموزشی این مدارس
  • شرایط اقتصادی هر منطقه
  • میزان کلاس‌های آموزشی تخصصی
  • امکانات مربوط به رفت و آمد دانش‌آموزان و تغذیه آنان
  • وجود امکانات آزمایشگاهی
  • شرکت در جشنواره‌های مختلف علمی و فرهنگی
این مدارس شهریه خود را با توجه به امکاناتی که گفته شد معمولا به‌صورت حضوری هنگام ثبت نام دریافت می‌کنند که صرف هزینه حقوق مدیر، معلمان و کادر آموزشی، هزینه امکانات و خدمات آموزشی و... می‌شود.
بسیاری از خانواده‌ها با توجه به افزایش چشمگیر هزینه این مدارس ممکن است توان پرداخت هزینه‌های ثبت نام را نداشته ‌باشند. در چنین مواقعی مسئولین مدارس برای اینکه شرایط پرداخت را آسان‌تر و بهتر کنند، با دریافت چک یا تقسیط مبالغ شهریه را دریافت می‌کنند.
مبلغ مذکور با توجه به نوع خدمات ارائه شده و منطقه‌ای که مدرسه غیر دولتی در آن واقع شده، متفاوت است. امروزه تعداد مدارس غیرانتفاعی به شدت افزایش یافته و رقابت بین آن‌ها بسیار زیاد شده است. والدین نیز به دنبال بهترین کیفیت از هر لحاظ هستند و مدارس با افزایش کیفیت، نوآوری و خلاقیت در ارائه امکانات آموزشی در این امر با هم رقابت می‌کنند. بالا رفتن کیفیت این مداس طبیعتا به معنای افزایش هزینه‌ها هم می‌باشد.

افزایش نجومی شهریه مدارس غیر انتفاعی

نکات مهمی که قبل از انتخاب مدرسه باید بدانید

به‌طور کلی، انتخاب مدرسه غیرانتفاعی مناسب برای فرزندان یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که والدین باید بگیرند و با توجه به تنوع بالای این مدارس و هزینه‌های متفاوت آن، انتخاب بهترین گزینه چالش برانگیز است. عوامل مهمی در انتخاب مدرسه غیرانتفاعی موثر است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کادر آموزشی مدرسه: قبل از انتخاب مدرسه حتما به تجربه، تخصص و مهارت کادر آموزشی باید توجه کرد.
  • برنامه‌های آموزشی: آیا مدرسه برنامه‌های آموزشی متنوع، کلاس‌های فوق برنامه، اردوهای علمی، جشنواره‌های فرهنگی و... دارد؟
  • بررسی دانش‌آموزان سال قبل: بررسی این موضوع که عملکرد دانش‌آموزان این مدرسه در سال‌های قبل در مسابقات علمی و آموزشی چگونه بوده است، از موارد مهم است.
  • بررسی روش‌های ارزیابی مدرسه: لازم است والدین بررسی کنند که مدرسه برای سنجیدن توانایی‌های مختلف دانش آموزان از چه روشی استفاده می‌کند؟ آیا از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود؟
  • بررسی هزینه‌ها: لازم است شهریه سالانه و هزینه‌های جانبی و نحوه پرداخت آن‌ها به دقت بررسی شود. والدین باید بررسی کنند که مدارس تخفیف‌های خاصی برای برخی از دانش آموزان ارائه می‌دهند یا خیر؟
  • تجهیزات و امکانات: تجهیزات و امکانات مدارس باید به‌روز باشد و آیا مدرسه دارای سیستم امنیتی مناسب و محیطی امن برای دانش‌آموزان است یا خیر؟
  • مقایسه با مدارس مختلف: والدین باید سعی کنند در سایت‌های مختلف جستجو کنند و مدارس مختلف را با هم مقایسه کنند. با انجمن اولیا و مربیان مدارس مختلف ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها اطلاعات بیشتری را بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی به دنبال گروه‌ها و یا صفحاتی باشند که به مدارس غیرانتفاعی اختصاص دارند. در نهایت مناسب‌ترین گزینه را با توجه به شرایط فرزند و شرایط مالی خود انتخاب کنند.
یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های ایرانی در سال‌های اخیر، افزایش چشمگیر شهریه مدارس غیرانتفاعی بوده است. این افزایش هزینه‌ها، انتخاب مدرسه مناسب را برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار کرده است.

1 افزایش نجومی شهریه مدارس غیر انتفاعی

دلایل افزایش شهریه مدارس غیردولتی

برخی از دلایلی که این هزینه‌ها افزایش یافته‌اند را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.
افزایش تورم عمومی در کشور، باعث افزایش هزینه‌های جاری مدارس مانند حقوق پرسنل، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، خرید تجهیزات و مواد مصرفی می‌شود و در نتیجه شهریه این مدارس بالا رفته. 
رقابت شدید بین مدارس غیرانتفاعی خصوصا در شهرهای بزرگ برای جذب دانش‌آموز بیشتر، باعث شده تا برخی از آن‌ها اقدام به افزایش امکانات و خدمات خود کرده و در نتیجه شهریه‌ها را نیز افزایش دهند.
بسیاری از مدارس غیرانتفاعی برای جذب دانش‌آموزان بیشتر، اقدام به توسعه امکانات و خدمات خود مانند آزمایشگاه‌های مجهز، کتابخانه‌های غنی، سالن‌های ورزشی مدرن و کلاس‌های فوق برنامه متنوع می‌کنند، که این امر مستلزم هزینه‌های اضافی است. قطعا هرچه امکانات مدرسه بیشتر باشد، شهریه آن نیز بالاتر خواهد بود.
موقعیت جغرافیایی مدرسه نیز در افزایش هزینه‌ها تاثیرگذار است در نتیجه مدارس واقع در مناطق برخوردار، معمولاً شهریه بالاتری دارند.
ارائه برنامه‌های آموزشی خاص و متنوع، بر افزایش شهریه مؤثر است و در آخر تغییر نگاه خانواده‌ها به آموزش و پرورش و تمایل آن‌ها به انتخاب مدارس با کیفیت‌تر، باعث افزایش تقاضا برای مدارس غیرانتفاعی و در نتیجه افزایش شهریه‌ها شده است. برای بسیاری از خانواده‌ها، پرداخت شهریه مدارس غیر دولتی یک بار مالی سنگین است و تفاوت زیاد بین شهریه مدارس مختلف، انتخاب را برای خانواده‌ها دشوار می‌کند.

چگونه هزینه‌های تحصیل فرزند خود را کاهش دهیم؟

انتخاب نوع مدرسه و روش آموزش برای فرزندان، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که والدین با آن روبرو هستند. در سال‌های اخیر، با افزایش هزینه‌های زندگی، بسیاری از والدین به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های آموزشی هستند.
برای کاهش هزینه‌های این گونه مدارس راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
  • والدین می‌توانند مدارس مختلف را با هم مقایسه کنند و مدرسه‌ای را انتخاب کنند که شهریه آن با بودجه آن‌ها سازگار باشد.
  • یکی از گزینه‌هایی که اغلب مطرح می‌شود این است که والدین می‌توانند فرزند خود را به مدارس دولتی فرستاده و برای دروس دشوارتر و مهم از معلم خصوصی سایت استادسلام کمک بگیرند.

افزایش نجومی شهریه مدارس غیر انتفاعی

مزایای مدارس دولتی و بهره گرفتن از معلم خصوصی:

صرفه‌جویی در هزینه‌ها: بدون شک، یکی از مهم‌ترین مزایای این روش، کاهش هزینه‌های شهریه است. مدارس دولتی معمولاً شهریه بسیار کمتری نسبت به مدارس غیرانتفاعی دارند.
تمرکز بر دروس تخصصی: با استفاده از معلم خصوصی، دانش‌آموز می‌تواند بر روی دروس خاصی که به آن‌ها علاقه‌مند است یا در آن‌ها ضعیف‌تر است، تمرکز کند و پیشرفت بیشتری داشته باشد. برای مثال، بسیاری از والدینی که مدارس دولتی را برای فرزند خود در نظر می‌گیرند، در دروس مهمی مانند ریاضی و زبان از استادسلام ‌کمک می‌گیرند. معلم خصوصی ریاضی و معلم خصوصی زبان انگلیسی گزینه بسیار مناسبی برای دانش آموزان مدارس دولتی است.
استاد سلام با بهترین اساتید در این مسیر در کنار شما خواهد بود. تدریس خصوصی بسیاری از دروس مهم در سایت استاد سلام انجام می‌شود.
انعطاف‌پذیری بیشتر: معلم خصوصی می‌تواند برنامه آموزشی را با توجه به نیازها و سبک یادگیری دانش‌آموز تنظیم کند و به سوالات او به‌طور کامل پاسخ دهد.

از دیگر راهکارهای کاهش هزینه تحصیل این است که معمولاً برخی از مدارس غیرانتفاعی برای ثبت‌نام زودهنگام، تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرند. والدین می‌توانند با مراجعه زودهنگام به این مدارس از تخفیفات آن استفاده کنند.
در برخی موارد، دولت برای حمایت از خانواده‌های کم‌درآمد، یارانه یا کمک‌هایی برای پرداخت شهریه مدارس ارائه می‌دهد. امروزه منابع آموزشی آنلاین بسیار متنوع و باکیفیت هستند. استفاده از این منابع می‌تواند به کاهش هزینه‌های کلاس‌های فوق برنامه کمک کند تا ساعات کمتری را در مدرسه برای کلاس‌های فوق برنامه صرف کنند و از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد انتخاب مدارس نیز می‌توان نکاتی را مد نظر قرار داد.
والدین می‌توانند لیستی از مدارس غیرانتفاعی در منطقه خود تهیه کنند و آن‌ها را با هم مقایسه کرده و بهترین مدرسه را با شرایط خود انتخاب کنند. در جلسات توجیهی مدارس شرکت کرده تا اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌های آموزشی و امکانات آن‌ها کسب کرده و سپس با در نظرگرفتن موارد فوق بهترین مدرسه را برای فرزندان خود انتخاب کنند.
در نهایت، انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندان یک تصمیم مهم است و والدین باید به علایق و توانایی‌های فرزندان خود برای این انتخاب توجه کنند و مدرسه‌ای انتخاب شود که با علایق‌شان سازگار باشد. در این انتخاب باید از نظر فرزندان نیز استفاده کرد تا مناسب‌ترین تصمیم از هر لحاظ صورت بگیرد تا آینده تحصیلی درخشانی برای دانش‌آموز رقم بخورد.

جمع بندی

تصمیم‌گیری در مورد نوع مدرسه و روش آموزش برای فرزند، یک تصمیم شخصی است و باید با توجه به شرایط خاص هر خانواده گرفته شود. هیچ گزینه کاملاً ایده‌آلی وجود ندارد و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. والدین لازم است تمامی جوانب را سنجیده و قبل از تصمیم‌گیری، با مشاوران تحصیلی مشورت کنند و تمام جوانب را به دقت بررسی نمایند و در نهایت بهترین تصمیم را برای فرزند خود بگیرند.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.