تاریخ انتشار:

شیمی آلی و شیمی معدنی: تفاوت‌ها و کاربردهای آن‌ها

شیمی آلی و شیمی معدنی: تفاوت‌ها و کاربردهای آن‌ها

شیمی آلی و شیمی معدنی: تفاوت‌ها و کاربردهای آن‌ها


شیمی چیست؟

این علم شاخه‌ای از علوم طبیعی است که به اینها می پردازد: خواص مواد، تغییراتی که آن‌ها متحمل می‌شوند، قوانین طبیعی که این تغییرات را توصیف می‌کنند.
کیفی و کمی است. مطالعه این درس طیفی از تمرکز کیفی تا کمی را در بر می‌گیرد. برای مثال، شیمیدان کیفی تر ممکن است روی سنتز ترکیب جدیدی که در پزشکی استفاده می‌شود کار کند، در حالی که کار کمی بیشتر می‌تواند بسیار شبیه به فیزیک اعمال شده در سطح میکروسکوپی اتم‌ها و مولکول‌ها باشد. مدرس شیمی خیلی از دانش ها را مطالعه کرده است.

دانشی که همه جا هست

مواد شیمیایی همه جا هستند و همه چیز هستند. هر چیزی را که می‌توانید لمس کنید یا بو کنید یا ببینید حاوی یک یا چند ماده شیمیایی است. بسیاری از آن‌ها به طور طبیعی رخ می‌دهند اما برخی از آن‌ها ساخته دست بشر هستند.
شیمیدانان به دنبال مطالعه جهان طبیعی هستند، اما همچنین به دنبال بهبود و اصلاح در سطح مولکولی هستند. از آنجا که همه چیز شیمیایی است، این درس یکی از پایه های اقتصادهای صنعتی مدرن است.

دانش کشفیات

شیمیدانان مواد شیمیایی طبیعی را کشف می‌کنند و همچنین مواد جدیدی را می‌سازند که قبلاً دیده نشده بودند. شیمیدانان خواص مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی را مطالعه می‌کنند.


علم بهبود دنیا

پیشرفت در زمینه شیمی تغییرات عمده ای را در جهان ما به همراه داشته است. از داروهای جدید که بیماری‌ها را درمان می‌کنند گرفته تا مواد جدیدی که ما را ایمن تر و قوی تر می‌کنند.

شیمی آلی و معدنی

شیمی آلی و معدنی دو شاخه اصلی هستند که هر کدام بر روی مطالعه انواع مختلف ترکیبات تمرکز دارند. نوع آلی ترکیباتی است که حاوی کربن هستند، در حالی که معدنی مطالعه ترکیباتی است که حاوی کربن نیستند. 
در اینجا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که تفاوت بین شیمی آلی و معدنی چیست؟ و همچنین بررسی می‌کنیم خواص منحصر به فرد آن‌ها و کاربردهای آن‌ها در زمینه‌های مختلف به چه صورت است.
این علم در مورد رابطه بین ماده و انرژی و ترکیبات آن‌ها است. برای درک بهتر و سهولت استفاده، به مدل‌های مختلفی مانند شیمی آلی، معدنی، بیوشیمی، کوانتومی، شیمی فیزیک و غیره تقسیم شده است.
قبل از نتیجه گیری در مورد اینکه کدام شیمی دشوار و کدام ساده تر است، اجازه دهید ابتدا بفهمیم شیمی آلی و معدنی چیست.

شیمی معدنی

نوع معدنی مطالعه ترکیباتی است که کربن ندارند، از جمله فلزات، مواد معدنی و ترکیبات غیرفلزی، اسیدها و نمک‌ها. برخلاف ترکیبات آلی، ترکیبات معدنی معمولاً نقطه ذوب و جوش بالایی دارند و اغلب با پیوند یونی مشخص می‌شوند. کلرید سدیم، نیترات پتاسیم، اسید فسفریک، سولفات نیکل و نیمه واکنش ها، واکنش‌ها همه بخشی از این نوع شیمی می‌باشد. 
یکی از ویژگی‌های اولیه ترکیبات معدنی توانایی آنها در تشکیل کریستال است که به دلیل پیوندهای یونی قوی موجود در ترکیب است. 
ترکیبات معدنی را می‌توان به گروه های مختلفی از جمله اسیدها، بازها، نمک‌ها و اکسیدها طبقه بندی کرد. هر یک از این گروه‌ها دارای مجموعه‌ای از خواص منحصر به فرد هستند و نقش مهمی در شیمی معدنی دارند.
شیمی معدنی در بسیاری از زمینه‌ها، در کنار علم مواد، پزشکی و علوم محیطی حیاتی است. به عنوان مثال، ترکیبات معدنی معمولا در تولید وسایل الکترونیکی مانند تراشه‌های کامپیوتری و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شوند.
علاوه بر این، ترکیبات معدنی به عنوان کاتالیزور در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی کاربرد دارد که در صنعت بسیار مهم است.

یادگیری شیمی آلی و شیمی معدنی

کاربرد نوع معدنی

کاربردهای مختلفی از ترکیبات معدنی در پزشکی و همچنین خانه‌های ما وجود دارد:

کاربرد در پزشکی
  • سدیم فلوراید از کاربرد خود در خمیر دندان برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف دندان استفاده می‌کند.
  • در بیمارستان‌ها برای افزایش سطح هموگلوبین بیماران کم خون از فروس سولفات استفاده  می‌کنند.
  • از همه چیز، رایج ترین آن اکسیژن است که برای تنفس استفاده می‌شود
  • ترکیب غیر آلی کلرید سدیم و کلرید پتاسیم به عنوان نمک آبرسانی خوراکی برای تسکین ضعف در هنگام کم آبی بدن، استفراغ یا اسهال استفاده می‌شود.
کاربرد در منزل
  • رایج ترین ترکیب معدنی که در مورد آن می‌دانید نمک خوراکی است. 
  • ترکیبات مختلف دیگری مانند جوش شیرین، پودر سفید کننده و غیره وجود دارد که به صورت روزانه در یک خانه استفاده می‌شود. اگر لازم است نکته های بیشتری از خانه داری با این درس بیاموزید، یک معلم شیمی خوب و خوش اخلاق برایتان موارد زیادی را نام می برد.


شیمی آلی

می‌توان گفت شیمی آلی مرحله پیشرفته معدنی است. شیمی آلی مطالعه ترکیبات مبتنی بر کربن، از جمله هیدروکربن‌ها و مشتقات آن‌ها است. کربن یک عنصر فوق‌العاده همه کاره است و می‌تواند تعداد زیادی از ترکیبات مختلف را تشکیل دهد و شیمی آلی را به یک حوزه وسیع تبدیل کند. 
ترکیبات آلی هم در موجودات زنده و هم در موجودات غیر زنده یافت می‌شود و نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. معلم شیمی وقتی در مسیر مطالعه کربن است، در واقع شاخه شیمی آلی را بررسی کرده است. 
یکی از ویژگی‌های اولیه ترکیبات آلی پیوند کووالانسی آن‌ها است و زمانی اتفاق می‌افتد که اتم‌ها الکترون‌ها را به اشتراک می‌گذارند تا یک مولکول پایدار تشکیل دهند. 
این نوع پیوند باعث ایجاد ترکیباتی با نقطه ذوب و جوش کم و همچنین طیف وسیعی از خواص منحصر به فرد دیگر می‌شود. بسته به تعداد پیوندهای دوگانه موجود در مولکول، ترکیبات آلی می‌توانند اشباع یا غیراشباع باشند.
ترکیبات آلی را می‌توان بر اساس گروه‌های عملکردی خود به گروه‌های مختلفی طبقه بندی کرد، مانند الکل‌ها، آلدهیدها، کتون‌ها، کربوکسیلیک اسیدها و استرها. هر یک از این گروه‌های عاملی مجموعه‌ای از خواص منحصر به فرد را به ترکیب می‌دهند و نقش مهمی در شیمی آلی دارند.
ترکیبات آلی برای بسیاری از جنبه های زندگی مدرن از جمله پزشکی، کشاورزی و تولید انرژی ضروری هستند. به عنوان مثال، بسیاری از داروهایی که امروزه استفاده می‌کنیم، مانند آسپرین و پنی سیلین، ترکیبات آلی هستند. علاوه بر این، ترکیبات آلی در بسیاری از سوخت‌ها مانند بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی هستند.

کاربردهای نوع آلی

کاربردهای زیادی از نوع آلی وجود دارد که گسترده تر از شیمی معدنی است. نوع آلی در خصوص حلال‌ها، گرافیت‌ها، کربن ها و غیره کاربرد داردی 
دیدن این که بسیاری از مواد مانند شیر، شکر و نانی که در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم از نوع آلی ساخته شده‌اند بسیار جذاب است. 
به غیر از خوراکی، چیزهای دیگری مانند کمربند، کفش، لاستیک، کامپیوتر، ماشین آلات نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

کاربرد در پزشکی
یکی از مکان‌هایی که در آن ترکیبات آلی به وفور یافت می‌شود، حوزه پزشکی است، طیف گسترده‌ای از داروها وجود دارد که از ترکیبات آلی ساخته می‌شوند. 
ترکیبات آلی بخشی از آنتی بیوتیک‌ها، مسکن‌ها، داروهای ضد افسردگی ، بی حس کننده‌ها و غیره را تشکیل می‌دهند. استاد شیمی می داند که ترکیبات آلی دارو، به راحتی در بافت‌های بدن جابجا می‌شود. با مطالعه شیمی آلی، کارشناسان به دنبال بهبود کارایی داروها هستند.

پاتوفیزیولوژی بیماری
اغلب بیماری‌ها در انسان مراحل مختلفی دارند. به عنوان مثال، بیماری را در نظر بگیرید که از نوعی عفونت رنج می‌برد، برخی از اجزای بیوشیمیایی بدن آسیب دیده است، به طور مشابه، مالاریا و انگل‌ها به محتوای هموگلوبین خون ضربه می‌زنند که سطح آن به سرعت کاهش می‌یابد. به نوعی در اجزای آلی تغییر ایجاد می‌شود و تشخیص موفقیت آمیز به شناسایی مرحله و شدت بیماری کمک می‌کند.
تفاوتهای شیمی آلی و شیمی معدنی


تفاوت بین شیمی آلی و معدنی

با درک تعریف و کاربرد هر دو نوع آلی و معدنی، ممکن است ایده‌ای در مورد تفاوت اساسی بین هر دو داشته باشید. 
  • نوع آلی کاربرد و دامنه وسیعی دارد و برای علاقه مندان به بیوتکنولوژی بسیار مهم است.
  • نوع معدنی دامنه آن به اندازه شیمی آلی نیست. شیمی معدنی برای کسانی که می‌خواهند حرفه خود را در فناوری نانو انجام دهند مناسب تر است.
  • نوع آلی شامل مطالعه ترکیبات کربن از جمله هیدروکربن‌ها است
  • نوع معدن بر واکنش‌های غیر آلی تمرکز می‌کند
  • نوع آلی در خصوص امکان پذیر کردن واکنش‌های آلی است و در رمزگشایی واکنش‌های بیولوژیکی مختلف به کار می‌رود.
  • نوع معدنی بر توصیف انواع مختلف ترکیبات معدنی، واکنش‌ها و ساختارها تمرکز دارد.
  • نوع آلی شامل واکنش‌هایی است که بیشتر به گروه عاملی موجود در ترکیب مربوط می‌شود.
  • نوع معدنی- شامل واکنش‌ها است.
  • نوع آلی- با کریستال‌ها و نمک ها سر و کار دارد
  • نوع معدنی- در درجه اول با چربی‌ها، روغن‌ها و قندها سروکار دارد.
  • نوع آلی- به راحتی ذوب می‌شود و می‌جوشد
  • نوع معدنی- نقطه ذوب بالاتر است و به جای جوشیدن تجزیه می شود
  • در نوع آلی در مورد ترکیبات هیدروکربنی یا ترکیبات آلی صحبت می‌شود.
کاملاً ثابت شده است که نوع آلی سخت تر از نوع معدنی است. اگر در حال مطالعه شیمی آلی هستید، باید مطمئن شوید که چگونه الکترون‌ها بین مولکول‌ها حرکت می‌کنند.  سعی کنید اصولی را که پیوند و واکنش شیمیایی را از مبانی کوانتومی به الکترواستاتیک دیکته می‌کنند، رعایت کنید. شما باید ذهن باز و پایدار باشید تا ببینید که چگونه الگوها جای خود را به واکنش‌ها و حل مسئله می‌دهند.

برای یادگیری بهتر این علم نکاتی را در نظر بگیرید.

کلاس‌های خصوصیی شیمی

شیمی آلی نیاز به تلاش بیشتری دارد و اگر فکر می‌کنید مفاهیمی وجود دارد که درک آن‌ها بدون متخصص دشوار است، پس کمک گرفتن از یک معلم خصوصی شیمی کار درستی است. 
ممکن است با معلمانی برخورد کرده باشید که به نوعی همه چیز را به فعالیت‌های رایج اطراف شما مرتبط می‌کنند که نه تنها به درک مفهوم کمک می‌کند بلکه به یاد ماندن آن برای همیشه آسان می‌شود. در صورت لزوم از رفتن به کلاس‌های خصوصی تردید نکنید.
سایت استاد سلام برای درس شیمی هم ارائه دهنده لیستی از اساتید تدریس خصوصی شیمی و کلاس خصوصی شیمی است. برای یادگیری شیمی معدنی وشیمی آلی می‌توانید به سایت استاد سلام مراجعه کرده و استاد مربوط به این حوزه را بیابید.
استاد خصوصی شیمی آلی و استاد خصوصی شیمی معدنی آماده کمک به شما هستند. شیمی آلی سخت تر از شیمی معدنی است و بنابراین برای یادگیری مفاهیم و کسب تخصص نیاز به تلاش بیشتر و سرمایه گذاری زمان و هزینه بیشتری دارید. درک این مفهوم کلید تسلط بر شیمی آلی است و باید زمان بیشتری را برای یادگیری سرمایه گذاری کنید.

بر ساختار مسلط شوید

سروکار داشتن با بسیاری از ترکیبات می‌تواند برای دانش‌آموزان دیوانه کننده باشد، اما کلیدی برای مدیریت همه این ترکیبات وجود دارد. شما می‌توانید این ترکیبات را با توجه به ساختارشان در دسته‌های مختلف قرار دهید. 

تسلیم نشو

نگرش مثبت خود را حفظ کنید. به مشکلات شیمی آلی فکر نکنید، بلکه به اهمیت این نوع شیمی در زندگی خود فکر کنید. شیمی آلی بخش‌های تجربی شیمی است، بنابراین روی راه حل تمرکز کنید و سعی کنید ساختار را درک کنید. 
سعی نکنید سرفصل درسی را حفظ کنید و امکان حفظ شیمی آلی وجود ندارد. به تمرین منظم ادامه دهید و سخت کار کنید. همچنین روی مفاهیم تمرکز کنید و روابط بین عملکردها را بیابید.

آموزش خصوصی شیمی


ضرورت داشتن پایه قوی

بیشتر دانش‌آموزان بر روی آزمون‌ها و نحوه کسب نمره خوب تمرکز می‌کنند. این در حالی است که، اگر نتوانید مفهوم را درک کنید، در دراز مدت به شدت شکست خواهید خورد (به خصوص در مقاطع بالاتر).
نه فقط شیمی، بلکه همه موضوعات مانند یک هرم هستند، جایی که باید پایه و اساس محکمی باشد که هرم بر روی آن ساخته شود. بازنگری و درک، کلید موفقیت است. اگر زمان خود را صرف یادگیری کامل مفاهیم کنید و همه چیز آسان خواهد بود.

آیا سابقه فیزیک دارید؟

در حالی که اکثر مدارس و کالج‌ها ریاضی، فیزیک و شیمی را با هم در دوره علوم ارائه می‌دهند، ممکن است بخواهید قبل از شروع رشته شیمی برای تحصیلات عالی، مهارت‌های فیزیک خود را افزایش دهید. فیزیک را مطالعه کنید و مفاهیمی مانند تغییرات ساختاری، حالت‌های گذار و انرژی های فعال سازی را اصلاح کنید زیرا به شما در درک بهتر شیمی کمک می‌کند.
برای یادگیری واکنش‌های اسیدی وقت بگذارید
اگر به شیمی آلی علاقه دارید و می‌خواهید در آن حرفه‌ای بسازید، بر این واقعیت واقف شوید که بیش از نیمی از موضوعات واکنش مبتنی بر اسید است. تسلط بر این موضوع بیش از نیمی از شیمی را برای شما حل خواهد کرد.

شیمی را نمی‌توان حفظ کرد

بخش عمده ای از این علم به جای شنیدن، در مورد درک است و اگر یادگیری همه چیز و به خاطر سپردن آن در طول امتحانات برایتان دشوار است، فلش کارت‌ها راهی عالی برای اطمینان از اینکه مفاهیم مهم همیشه یاد شما هستند، عالی است.
درک عمیق اصول منجر به موفقیت در دوره شیمی آلی می‌شود. تعیین چگونگی تبدیل یک مجموعه معین از واکنش دهنده‌ها به یک محصول یک مشکل پایان باز است که نیاز به حل خلاقانه مسئله دارد. این نیاز به ذهنی با توانایی تشخیص و کاوش الگوها دارد، که دقیقاً همان چیزی است که یک برنامه درسی سنگین به خاطر سپردن به طور ناخواسته آن را نشان می‌دهد.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.