چطور از فرصت باقی مونده تا امتحانات بهتر استفاده کنیم؟

چطور از فرصت باقی مونده تا امتحانات بهتر استفاده کنیم؟

امتحانات 

در آستانه‌ی فصل امتحانات هستیم ، فصلی که همیشه چهار ستون بدن اغلب دانش‌آموزان را لرزانده است. اما آیا نمی‌توان کاری کرد که این فصل دلهره‌آور‌، خوب و دلخواه بگذرد؟ بدون شک پاسخ مثبت است. زیرا در مقابل‌ گروهی که نام امتحان آن‌ها را به وحشت می‌اندازد‌، گروهی دیگر فصل امتحانات را بسیار عادی آغاز می‌کنند و با آرامش پشت سر می‌گذارند. مطمئناً همه می‌توانند راه‌هایی را که به آرامش ختم می‌شوند‌، تجربه کنند و از گذران چنان روزهایی لذّت ببرند.
در این مقاله، با توجه به تجربیات دانش‌آموزان و معلمین وبسایت استاد سلام سعی کردیم امتحان و حواشی آن را مورد بررسی قرار ‌دهیم و برای کسب نتیجه‌ی بهتر در هر بخش، توصیه‌هایی را ارائه کنیم.

درس خواندن امتحانی

معمولا دانش آموزان به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. دانش آموزانی که صرفا برای کسب رتبه یا نمره‌ی خوب، درس می‌خوانند
    و
  2. دانش آموزانی که سعی می‌کنند طوری درس بخوانند تا باسواد باشند.
 این دو روش درس خواندن، نتایج متفاوتی دارند. خیلی از دوستان‌تان را می‌شناسید که با پرخوانی در شب امتحان، نمره و معدل بالایی را به دست می‌آورند ولی سواد و معلومات عمیق و کافی ندارند و توانمند نیستند. در مدت کوتاهی از آموخته‌های‌شان چیزی بر جای نمی‌ماند. و برای سال بعد همچنان با دروس سال قبل به مشکل برمی‌خورند، پس نمی‌توان گفت که این روش تحصیل از شما دانش آموز موفقی می‌سازد. 
غلاوه بر آن اگر صرفاً به دنبال نمره باشید با گرفتن یک نمره‌ی بد‌، احساس شکست می‌کنید چون به هدف تان نرسیده‌اید. به همین خاطر تحت فشار روحی قرار می‌گیرید و انگیزه‌ی شما برای ادامه تحصیل از بین می‌رود.
اما در مقابل، گروهی که به دنبال یادگیری مفهومی مطالب و بالا بردن سطح سواد خود درس می‌خوانند، برای یاد گرفتن تلاش می‌کنند، به کارشان علاقه دارند و از زحمتی که می‌کشند، لذت می‌برند و حتی اگر نمره دلخواه را کسب نکنند هم از آن همه زحمات خود ناراحت و پشیمان نیستند و احساس خستگی و ناراحتی نمی‌کنند. اگر با قلب‌تان درس بخوانید، بهتر و زودتر به نمره‌ی بالا و موفقیت خواهید رسید.
اخیراً طراحان تلاش می‌کنند، سؤال‌های مفهومی را در قالب‌های جدید و نو طرح کنند. به همین خاطر تأکید می‌کنیم که روی عمیق خوانی و فراگیری دقیق مفاهیم و ریزه‌کاری‌های کتاب درسی تأکید بیش‌تری داشته باشید.
قبلا در خبر چطور امتحان حضوری موفقی داشته باشیم؟ نیز در این باره صحبت کرده‌ایم، که می‌توانید از آن نیز دیدن کنید.

اما چطور می‌توانیم برای امتحانات آمادگی کامل داشته باشیم؟

درس خواندن شب امتحانی

 به تجربه دیده‌ایم که سطح سؤالات نهایی نیز ساده‌تر از سوالات کنکور است، و در نهایت در امتحانات نهایی، تمام دانش‌آموزان می‌توانند نمره 20 بگیرند، و این آزمون، یک آزمون رقابتی مثل آزمون سراسری نیست که فقط یک داوطلب، نفر اول می‌شود، در امتحان نهایی هیچ منعی برای اینکه کل حاضران در آزمون، نمرۀ 20 بگیرند، و در یک سطح باشند، وجود ندارد، و اگر چنین اتفاقی نمی‌افتد، به دلیل سطح علمی متفاوت دانش‌آموزان است.
برای ارتقاء نمرات، کارهای زیادی می‌توان انجام داد. اما تجربه‌ی بچه‌های ممتاز نشان می‌دهد که اگر فعالیت‌های زیر را دنبال کنید، به طور یقین بالاترین نمره را به دست می‌آورید.

  • کلاس‌های غیردرسی خود وقت امتحانات محدودتر کنید: 

میزان یادگیری با مدتی کـه صرف آن می‌شود رابطه ی نزدیک دارد، پس توصیه می‌کنیم برای مطالعه در روزهای قبل از امتحان، وقت کافی را درنظر بگیرید و روز آخر را صرف دوره کردن مطالب کنید. در برنامه ریزی حتماً فرصتی کم را برای تفریح و انجام کارهای مورد علاقه اختصاص دهید. نمی‌شود با 3روز کلاس زبان، موسیقی و… روی درس متمرکز شد. ساعات مطالعه‌تان را تا جایی که می‌توانید، افزایش دهید و بیش‌تر انرژی‌تان را روی درس خواندن متمرکز کنید.

  • زمان امتحان جدول زمان‌بندی تهیه کنید:

روش خواندن سریع شب امتحانی

یک جدول زمانی تهیه کنید تا از قبل بدانید که طی هر هفته، چند ساعت را باید به درس خواندن اختصاص دهید و در چه ساعاتی از روز می‌توانید بهتر و بیشتر درس بخوانید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از آنکه برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، بـه شرایط زندگی و روحیاتتان نگاهی بیندازید و برنامه ریزی راکه نمی‌توانید برایش ضمانت اجرایی قائل شوید، انجام ندهید. هیچوقت برنامه‌ای نریزید کـه توان انجام دادنش را ندارید. اگر پیش از این هرگز بیشتر از سه ساعت در روز نخوانده‌اید، حتی درصورت تلنبار شدن درس‌های نخوانده روی هم نباید برای شش ساعت درس خواندن در روز برنامه ریزی کنید. 
با توجه بـه نقاط ضعف و قوت خود برنامه ریزی کنید و بجای مرور مباحثی کـه بـه آن‌ها تسلط دارید، سراغ بخش‌هایی بروید کـه کمتر بـه آن‌ها مسلط هستید. اگر درسی را هنوز نخوانده‌اید و تمرین‌هایش را حل نکرده‌اید، یک روز مانده بـه امتحان، سراغ همه ی کتاب نروید دقت داشته باشید که این روزها نباید به توانمندی‌های ذهنی خود مغرور شوید و مطالعه‌تان را به ساعتی در شب و چند ساعتی در تعطیلات آخر هفته محدود کنید؛ شما باید تسلط بیشتری بر مطالب درسی خود داشته باشید. 
اگر فکر می‌کنید می‌توانید فقط در شب امتحان درس بخوانی سخت در اشتباهید زیرا شما از آینده خبر ندارید و امکان دارد که شب امتحان، به دلایلی خوب یا بد، شما نتوانید مطالعه کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که اصلاً شب قبل از امتحان، زمان فراگیری نیست، بلکه شما در این شب باید به مرور مطالب و حل تمرین بیشتر بپردازید.

  •  برنامه درسی را برای مطالعه امتحانی دور نزنید:

اگر با خودتان قرار گذاشته‌اید کـه در ساعت معینی درسی را بخوانید، بـه هیچ وجه آن زمان رابه درس دیگری اختصاص ندهید. حتی اگر از برنامه قبلی کـه برای درس‌های دیگر ریخته بودید جا ماندید هم نباید چنین اشتباهی را انجام دهید. حتی با یکبار اختصاص دادن وقت مطالعه یک درس بـه درسی دیگر، ممکن اسـت برنامه ریزی تان رابه طور کامل نابود کنید.
تا زمانی که خودتان نمی‌توانید بـه برنامه‌ای کـه ریخته‌اید، پایبند بمانید، نباید انتظار داشته باشید کـه برنامه ریزی در چنین روزهایی، نتیجه بهتری را برایتان بـه ارمغان بیاورد، پس بجای این کـه دنبال بهترین برنامه برای پیروی کردن باشید و مدام با نگاه کردن بـه شیوه درس خواندن دیگران، از این شاخه بـه آن شاخه بپرید، همان برنامه‌ای راکه تنظیم کرده‌اید، بادقت عملی کنید.
دانش‌آموزان معمولاً در ایام امتحانات دچار کمبود وقت می‌شوند مثلا شاگرد معلم ریاضی ششم از ما می‌خواهد که دو روزه یاد بگیرد! شاگردان به دلیل استرس زیاد، نمی‌توانند همه فصل‌های کتاب درسی را به دقت بخوانند؛ بنابراین، طبقه‌بندی مطالب کتاب قبل از مطالعۀ یک مبحث، می‌تواند کمک شایانی به شما برای پاسخگویی به سؤالات بکند. برای انجام این کار، می‌توانید قبل از شروع درس، از خود بپرسید که کدام مبحث را خوب بلد هستید، کدام مبحث بسیار مهم است، کدام مبحث نیاز به توجه بیشتری دارد و کدام مبحث اولویت اول را برای مطالعه دارد. 

  • تمرکز خود را بالا ببرید:

درس خواندن امتحانی

به میزان تمرکز خود نیز توجه کنید تا از زمانی که صرف درس خواندن می‌کنید، حداکثر استفاده را ببرید. البته ما هم قبول داریم که تمرکز داشتن و شش دانگ حواس را به درس و مطالعه دادن، کاری دشوار است. امامی‌توانید از عوملی که باعث عدم تمرکز در شما می‌شوند دوری کنید.
یکی از مهم‌ترین عوامل حواسپرتی و عدم تمرکز در هنگام درس خواندن چک کردن زود به زود گوشی و تلفن همراه است. شاید فکر کنید که یک نگاه و بازدید کوتاه از صفحه، کانال‌ها و یا گروه‌های مجازی تان تاثیری در کیفیت مطالعه شما ندارد. اما حقیقت این است که اثر منفی این عمل فراتر از چیزی است که می‌پندارید. بهترین است در هنگام درس خواند تا حد امکان گوشی را خاموش کنید یا سعی نمایید که بتدریج و با برنامه ایی درست اعتیاد به آن را کنار بگذارید.
اگر از افرادی هستید که در جای خلوت به فکر و خیال فرو می‌روید، مکانی را برای مطالعه انتخاب کنید که در افزایش تمرکز بیشتر به شما کمک می‌کند. محیط‌هایی که در آنجا انواع وسایل تفریحی و یا سر و صدا وجود دارد اصلا مکان مناسبی برای مطالعه نیستند. برای مطالعه بهتر است از کتابخانه و سالن‌های مخصوص مطالعه استفاده کنید.
توجه داشته باشید که محل مطالعۀ شما باید نور و هوای مناسب داشته باشد تا بدنتان احساس خستگی نکند و تمرکز شما از بین نرود.

  • حتما بین مطالعه استراحت کنید:

درس خواندن امتحانی

اگر شما هم از آن گروه دانش‌آموزانی هستید که زود خسته می‌شوید، بعد از نیم ساعت مطالعه، کمی استراحت کنید، اما نباید زمان این استراحت، طولانی شود؛ حتی یک استراحت 5 دقیقه‌ای هم می‌تواند کافی باشد. در این مدت می‌توانید از جای خود برخیزید و تمرین‌های کششی را انجام دهید و بار دیگر سراغ درس بروید؛ البته بعد از سه یا چهار دورۀ مطالعاتی 30 دقیقه‌ای، می‌توانید به خود یک استراحت طولانی‌تر دهید و تا 15 یا 20 دقیقه استراحت کنید.در مدت زمانی که استراحت کوتاهی می‌کنید، سعی کنید که به سراغ تلفن، تلویزیون و اینترنت نروید؛ زیرا ممکن است که این وسایل، در وجود شما وابستگی ایجاد کند و نگذارد که به‌سمت درستان برگردید.
مطالعات نشان می‌دهد مقدار خواب مورد نیاز 7 تا 8 ساعت اسـت و در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیر وقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می‌کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند؛ زیرا خواب زمانی است که در آن زمان، مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند. بنابر این مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی، نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن، تنها راه مؤثر برای این بازسازی است.
البته این نکته را فراموش نکنید که برنامه ی روزانه ی خودرا طوری تنظیم کنید کـه «بیش از این ساعت به خواب اختصاص پیدا نکند.»

  • گزینشی درس نخوانید و برای همه‌ی درس‌ها ارزش یکسانی قائل شوید:

برخی از دانش‌آموزان، به‌دلیل کوتاهی‌های قبلی و عدم مطالعۀ دقیق، از اینکه سراغ یک کتاب درسی خاص بروند، می‌ترسند و همیشه زمان مطالعۀ درس مورد نظر را به بعد موکول می‌کنند. هر درسی برای خودش اهمیت ویژه‌ای دارد؛ پس نگویید کـه از این درس یا این مبحث در امتحان سوال نمی‌آید و نباید آنرا بخوانم. 
به چنین افرادی پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا به سراغ مباحث آسان کتاب بروند. بدون شک، در هر درسی حداقل 20 درصد مطالب در حد دانش‌آموزان ضعیف نوشته شده است، و شما با مطالعه مباحث مورد نظر و تسلط بر آن‌ها، جسارت لازم را برای مطالعه قسمت‌های دیگر آن درس پیدا می‌کنید. اگر به‌درستی نمی‌دانید که کدام قسمت‌های کتاب برای مطالعۀ اولیه مناسب‌تر است، این بخش‌ها را از دبیر خود سؤال کنید. 
به خودتان نگویید که این درس را دوست ندارم؛ زیرا این اظهار ناراحتی و انزجار، تاثیر بسیاری بر آرامش و تمرکز شما خواهد داشت، و بپذیرید که این دروس، بخشی از برنامه مطالعاتی شماست و باید با مباحث آن ارتباط برقرار کنید.

  • قبل از امتحان به کتاب درسی مسلط شوید:

درس خواندن امتحانی

برای خوب خواندن تمامی مطالب، به‌ویژه دروس اختصاصی را به‌طور مفهومی و دقیق بخوانید حتی اگر لازم بود از کتاب کمک درسی استفاده کنید. تمام «فعالیت‌ها»، «مثال‌ها»، «فکر کنیدها»، «خود را بیازماییدها» و پرسش‌های انتهای هر فصل کتاب درسی را یک به یک و با دقت پاسخ دهید. این پرسش‌ها ارزش سؤالی زیادی دارند بنابراین تمامی تمارین آخر فصل یا آخر هر درس را مو به‌مو تحلیل و بررسی کنید و مطمئن باشید سوالات نهایی خارج از این تمرینات نخواهد بود.
 وقتی تمرین‌ها را حل کنید، متوجه می‌شود کـه در چـه قسمت‌هایی مشکل بیشتری دارید و با این خودآزمایی‌ها، به نقاط قوت و ضعف تان بهتر پی می‌برید. پس در نخستین قدم سراغ تمرین‌ها بروید و بعد روی خواندن بخش‌های یکه تسلط کمتری بر آن‌ها دارید، تمرکز کنید.
اگر از جزوات و مطالب خارج از کتاب استفاده می‌کنید، دقت کنید که این مطالب، با مطالب موجود در کتاب، انسجام و سازمان‌دهی لازم را داشته باشد تا مطالب مثل حلقه‌های جدا از هم، یک زنجیر در نیایند.

  • در ذهن خود سوال طرح کنید، از خودتان امتحان کوچک بگیرید:

در حین مطالعۀ درس، مضمون اصلی آن را دریابید و دقت کنید که در این قسمت از درس، بحث به چه موضوعی اشاره دارد و چگونه یا در چه مراحلی آن را بیان کرده است. همراه با خواندن درس، به‌طور مرتب برای خود سؤالاتی طرح کنید تا توجه شما به موضوع درس، بیشتر جلب شود. سؤالات طرح شده باید با توجه به اصل مطلب و کلید هر پاراگراف باشد.
برای مثال، در مطالب درسی سنگین، متنی را که مطالعه می‌کنید، به بخش‌هایی تقسیم کنید و بعد از خواندن هر بخش، مکث کوتاهی بکنید و سپس مطالعۀ خود را ادامه دهید. این مکث‌ها باعث می‌شود که به فکر خود انسجام بدهید و در انتها بتوانید مطالب را به خاطر بیاورید. دقت کنید که یادآوری باید درست بعد از هر مکث باشد. در هنگام مکث باید از خود بپرسید: «سه نکتۀ اصلی و قابل آزمون قسمتی که خواندم، چه بود؟» و با طرح سؤال‌هایی دربارۀ آن، ذهن خود را آماده کنید. به یاد داشته باشید در نتیجۀ همین یادآوری‌هاست که مطالب در ذهنتان ثبت و ضبط می‌شود.

  • برای امتحان مدرسه کنکوری فکر نکنید:

درس‌ها مثل زنجیر به‌هم وصل‌اند و بهمین دلیل اگر از یک بخش کتاب سوال نمی‌آید، نباید خیال نخواندنش را به‌سرتان راه دهید. شـما باید همه ی بخش‌های یک کتاب را به‌ترتیب مطالعه کنید تا رشته این زنجیر در ذهنت ان پاره نشود و بتوانید بخش‌های مهمی راکه ممکن اسـت بعد از بخش‌های کم اهمیت‌تر بیایند، بهتر یاد بگیرید.
حل تست تا حدی به تسلط شما کمک می‌کند. هر چند می‌شود از تست به‌عنوان سؤال و مسأله استفاده کرد، ولی نباید حل تست را، آن هم با راه حل‌های تستی، جایگزین مسائل تشریحی کرد. حل تست بیش‌تر یک اندوخته برای کنکور سال بعد است. تازه باید مراقب باشید از راه‌حل‌های کوتاه تستی برای حل مسائل تشریحی به‌ویژه سؤال‌های امتحانات نهایی استفاده نکنید.

  • کمک بگیرید:

درس خواندن امتحانی

استفاده از تجربیات و گوش دادن به راهنمایی‌های یک معلم خصوصی می‌تواند علاوه بر یادگیری بهتر مطالب و یادآوری نکات مهم درسی مسیر شما را برای موفق شدن در امتحان‌ها هموارتر کند. شرکت در کلاس خصوصی که متناسب با سطح یادگیری شماست باعث می‌شود تا با سرعت و دقت بیشتری نکات مهم را بخوانید و یاد بگیرید:
🟪 معلم خصوصی ریاضی رشته انسانی


  • خلاصه‌نویسی کنید:

برنامه امتحانات را در محل مناسب، به‌نحوی که در معرض دیدتان باشد، نصب نمایید و یک هفته قبل از شروع فصل امتحانات، سعی کنید که خلاصۀ دروس را فیش برداری و فهرست نکات مهم را آماده و در پوشه‌ای جمع‌آوری کنید. 
پس از مطالعه‌ی دقیق و حل تمرین‌های کتاب، از نکاتی که آموخته‌اید، یادداشت بردارید سپس تمرینات مفهومی بیش‌تری از کتاب‌های کمک درسی حل کنید.
گرچه ممکن است که مرور مطالب در پایان مطالعه، به‌نظر شما کار طاقت‌فرسا و وقت گیری باشد، اما لازم است بدانید که بدون گذراندن این مرحله، کار مطالعۀ‌تان کامل نخواهد شد و یادگیری عمیق و دقیق، در نتیجۀ مرور و بازبینی مطالب به‌دست می‌آید.

  • نمونه‌سوالات امتحانی حل کنید:

حالا کـه وقت خواندن تمام نکته‌های کتاب را ندارید، باید با کمک آزمون‌ها و تمرین‌های درس بفهمید کـه کجای کار هستید و چـه چیز‌هایی را باید بادقت بیشتری بخوانید. 
یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، نداشتن شناخت درست از نحوه سوالات و سختی و آسانی آن‌ها است. به‌همین دلیل اگر در سر جلسه با سوالات دشواری روبه‌رو شوند، دچار دستپاچگی و استرس شده و آن طور که باید عملکرد درستی نخواهند داشت.
پس از یاد گرفتن کامل مطلب‌، حل تمرین‌های کتاب درسی و برطرف کردن اشکالات‌، نمونه سؤال‌های امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری را حل کنید. اوراق امتحانی نوبت‌های گذشتۀ خود، اعم از ترم، نیم‌ترم، ماهانه و … را بار دیگر مرور کنید تا اولاً به‌نوعی مرور کرده باشید و ثانیاً اشتباهاتی را که آن زمان داشتید، مجدداً تکرار نکنید.( از بخش نمونه سوالات نهایی دیدن کنید )
نمونه سوالات سال‌های قبل را تهیه کنید. سپس سوالات را به‌دقت بررسی کرده و پاسخ‌های دقیق را پیدا کنید. به‌طور معمول معلم‌ها در طول سال بودجه بندی‌ها را نیز در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهند. دروس را بر اساس سختی و اهمیت الویت بندی کرده و طبق برنامه بخوانید.
می‌توانید با مراجعه به صفحه نمونه سوالات امتحانی وبسایت استاد سلام برای هر یک از دروس نمونه سوالاتی از امتحانات سالهای گذشته داشته باشید تا بدین ترتیب به یک راز موفقیت در امتحانات نهایی دست یابید.

  • قبل از امتحان با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید:

بازخوانی بخش‌هایی از کتاب کـه اطلاعاتشان رابا شک و تردید بخاطر می‌آورید، قدم دوم اسـت. برای بکار بستن این تکنیک، باید اول با ترس‌هایتان رو به‌رو شوید و پیش از آنکه سر جلسه امتحان حاضر شوید، ترس‌هایتان رابا مطالعه بخش‌های مبهم از بین ببرید.
برای مثال، اگر پنج صفحه را خوانده‌اید، اما فکر می‌کنید یک صفحه اش خوب در ذهنت ان ننشسته، باید بار دیگر سراغش بروید. برای این کـه اضطرابتان در جلسه امتحان را کم کنید، باید از تکنیک تهاجمی و نه دفاعی استفاده کنید. درواقع شـما باید به مطلبی کـه مطمئن نیستید آن‌ها را خوب یاد گرفته‌اید یا نه، حمله کنید، نه این کـه اجازه دهید آن مطلب در جلسه امتحان بشما حمله کند و ذهنت ان را آشفته کند.
پس در دومین قدم، سراغ بخش‌هایی بروید کـه ذهنت ان را مشغول کرده‌اند و آن‌ها را یکبار دیگر مرور کنید تا اعتماد به‌نفستان بیشتر شود. اگر قبل از هر امتحان اینکار را عملی کنید، مثل گذشته و بخاطر مضطرب بودن، آموخته‌هایتان را فراموش نمی‌کنید ودر پایان‌ترم، نتیجه بهتری می‌گیرید.

  • به عقب نگاه نکنید:

نگذارید استرس نمره‌های پایین ترم گذشته یا موفق نشدن در یکی از امتحانات این ترم، به نمره‌ای که در بقیه آزمون‌ها می‌گیرید، لطمه بزند.
شـما باید از اشتباهات گذشته تان درس بگیرید و به جبران آن‌ها در آینده امیدوار باشید. اگر پیش از این در درسی نمره خوبی نیاورده‌اید، نباید در تمام امتحان‌ها با چنین نگرانی‌ای سر جلسه بروید. قضاوتی کـه شـما در مورد خودتان می‌کنید می‌تواند روی نتیجه‌ای که می‌گیرید تاثیر بگذارد، پس بخاطر یکی، دو شکست، قضاوت بی رحمانه‌ای در مورد توانایی‌هایتان نداشته باشید.

اضطراب امتحان:

درس خواندن امتحانی

نوع خاصی از اضطراب اسـت کـه به آن اضطراب عملکرد تظاهری می‌گویند. در اضطراب امتحان هر بار کـه فرد می‌خواهد امتحان بدهد دچار دلشوره، معده درد، عرق کردن، لرزش و ضربان تند قلب می‌شود. اصولا اکثر افراد به‌نوعی دچار اضطراب امتحان می‌شوند اما آگاهی از چگونگی مقابله با آن می‌تواند در پیشگیری از وقوع آن موثر باشد.

برای خلاص شدن از استرس امتحان این توصیه‌ها را به‌کار بگیرید:

  •  توانایی‌های خودرا بشناسید و اعتماد به‌نفس خودرا قوی کنید. 
  • برنامه ی امتحانی را جایی نصب کنید و پس از هر امتحان روی آنرا خط بکشید.
    اینکار انگیزه ی بیشتری برای درس خواندن و احساس نزدیک شدن به‌اتمام امتحانات به‌وجود می‌آورد. به‌امتحان با این دیدگاه نگاه کنید کـه انگار فرصتی پیدا کرده‌اید تا دانسته‌های خودرا نشان دهید. جملات مثبت انتخاب کنید و دائم با خود تکرار کنید. مثل «مـن آرام و آسان هستم و همه ی چیز را میدانم». غلبه‌بر اضطراب امتحان یک مهارت اسـت و به تمرین احتیاج دارد و یک شبه به‌دست نمی‌آید.

اگر بتوانید با اضطرابتان مقابله کنید و آن‌را تحت کنترل خود در آورید در سایر مراحل تنش زای زندگی نیز حتماً به‌دردتان می‌خورد. همان طور کـه قبلا گفته شد عوامل محیطی و اطرافیان نیز نقش بسزائی دراین مساله دارند کـه در این جا از خانواده‌ها و معلمان ارجمند نیز خواهشمندیم محیط مساعد و آرامی را چـه در خانه و چـه در جلسه ی امتحان برای دانش‌آموزان عزیز فراهم آورند تا اضطراب آن‌ها کاهش پیدا کند.

متذکر می‌شویم کـه اگر مساله ی اضطراب آن قدر در شـما جدی اسـت کـه از امتحان دادن درمانده می‌شوید، بهتر است با یک مشاور و روان شناس صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند روش‌هایی مانند آرام سازی«relaxation» و تکنیک‌های تنفسی را به شما بیاموزند و بشما برای مقابله با اضطراب کمک کنند.

موفقیت صبر می‌خواهد...

اخبار استاد سلام رو دنبال کنید و در صفحه اینستاگرام ما عضو بشید.

⭐برای مطالعه اخبار مرتبط کلیک کنید:
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.