تاریخ انتشار:

اشتغال زنان و میزان مشارکت شغلی و تدریس معلمان خانم

اشتغال زنان و میزان مشارکت شغلی و تدریس معلمان خانم

زنان در تحولات سیاسی و اجتماعی نقش پررنگ و مهمی داشته و دارند زنان از دوران قاجار در تحولات اجتماعی و سیاسی شرکت می‌کردند.که اطلاعات مربوط به این دوران مربوط به حمایت سربازان در جنگ می‌باشد. یکی از مشارکت زنان این بوده است که در جنگ‌های طولانی ایران و عثمانی در زمان صفویه زنان با لباس جنگی به جنگ با دشمنان میرفتند.در دوره‌های مختلف تاریخی زنان نقش گسترده‌ای داشتند و با گذشت زمان آگاهی آنها بیشتر شده و در فعالیت‌های اجتماعی بیشتری شرکت میکردند.زنان در اعتراض‌های مختلف نقش پررنگی داشته و دارند. یکی از اعتراض‌های گسترده زنان مربوط به دورانی است که مردم تهران در دفاع از امیرکبیر به پا خواستند و در این اعتراضات و تظاهرات زنان نقش بسیار فعال و موثری داشتند. یکی دیگر از اعتراضات زنان مربوط به قبل از مشروطه میباشد در این دوران تظاهراتی از سوی زنان صورت می‌گرفت و زنان در تظاهرات سیاسی شرکت می‌کردند.زنان ایران در نهضت مشروطیت که جامعه ایران را تکان داد، نقش گسترده‌ای داشتند زنان در کنار مردان حضور گسترده‌ای به عمل آوردند و این دوره، تاریخ بیداری واقعی زنان بود.زنان در طول تاریخ برای گرفتن حق خود در زمینه‌های مختلف اقدام می‌کردند. یکی از آنها تاسیس مدرسه برای دختران بود.تاریخ صدر اسلام نیز بیانگر ایفای نقش‌های سیاسی زنان است. غیر از مشارکت مستقیم و بسیار مؤثر حضرت خدیجه که در پایگیری و انتشار اسلام مؤثر بود و شخص وی حامی مادی و معنوی پیغمبر (ص) به حساب می‌آید، بعضی از دیگر همسران پیغمبر (مانند عایشه) نیز نقش سیاسی مؤثری داشتند. همچنین در نخستین و دومین مهاجرت مسلمانان به حبشه به منظور حفظ جان و عقیده، زنان نیز به حبشه مهاجرت کردند.

نقش زنان در انقلاب ۱۳۵۷ بنا به گزارش ویکی پدیا

زنان در انقلاب 1357 نقش‌های گوناگونی داشتند. انقلاب ایران یک انقلاب جنسیتی بود. بیشتر سخنان رژیم جدید با محوریت موقعیت زنان در جامعه ایران بود. فراتر از شعارها، هزاران زن نیز به شدت در خود انقلاب بسیج شدند، و در گروه‌های مختلف زنان به‌طور فعال در کنار همتایان مرد خود شرکت کردندنقشی که زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ایفا کرده‌اند در چند جایگاه مادر، همسر، فرزند و مبارز قابل بررسی است. به ویژه آنکه مادران، همسران و فرزندان مبارزان مشقات و فشارهای جسمی و روحی بسیار را تحمل کرده‌اند. نان نه تنها از طریق رأی دادن در ان شرکت کردند، بلکه از طریق راهپیمایی، تظاهرات و شعار دادن به انقلاب کمک کردند. این انقلاب ماهیتی غیر خشونت‌آمیز داشت که مشارکت زنان در آن را آسان می‌کرد. به عنوان مثال، زنان در مراقبت از مجروحان مشارکت داشتند، پزشکان زن به درخواست کمک مجروحان پاسخ می‌دادند و خانه خود را برای کسانی که نیاز به کمک داشتند باز می‌کردند. در حالی که زنان خود اغلب کشته، شکنجه، دستگیر یا زخمی شدند و برخی از آنها درگیر فعالیت‌های چریکی بودند، بیشتر آنها به روش‌های غیر خشونت‌آمیز به انقلاب مردمی کمک می‌کردند.بسیاری از زنان نه تنها درگیر در انقلاب شدند بلکه در بسیج مردان و سایر زنان غیر سیاسی نیز نقش مهمی داشتند. بسیاری از زنان همراه کودکان در اعتراضات حاضر بودند و حضور آنها یکی از دلایل اصلی خلع سلاح سربازانی بود (که از طرف رژیم در آنجا بودند) که در صورت لزوم به آنها دستور شلیک داده می‌شدسهم زنان در انقلاب‌ها و اهداف این کمک‌ها پیچیده و لایه ای است. انگیزه‌های زنان برای بخشی از انقلاب‌ها پیچیده بود و در میان دلایل مذهبی، سیاسی و اقتصادی متنوع بود و زنان شرکت کننده از طبقات و زمینه‌های مختلف بودند.بسیاری از زنان طبقه متوسط تحصیل کرده در غرب از خانواده‌های سکولار، شهری و مرفه و همچنین بسیاری از زنان از طبقه کارگر و روستایی درگیر بودند.

حضور زنان در جامعه امروز

امروزه نیز نقش زنان در جامعه بسیار پر رنگ در عرصه‌های مختلف هست. تعداد زنان تحصیل کرده رو به افزایش است. زنان نه تنها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بلکه در اقتصاد نیز نقش بسیار مهمی دارند.حضور و مشارکت فعال زنان در صحنه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باعث پیشرفت جامعه می‌شود وضعیت زنان در هر جامعه نشان دهنده پیشرفت آن جامعه هستند.و همینطور نقش زنان در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی باعث توسعه و پیشرفت جامعه و خود میگردد. مشارکت زنان امروزه بسیار گسترده‌تر و فعال تر از دهه‌های گذشته می‌باشد. تعداد جمعیت شاغل زنان کشور در طی سال‌های اخیر بدین شکل است:

تعداد زنان شاغل

زنان با حضور پررنگ در عرصه‌های مختلف خواهان حق و حقوق خود می‌باشند و در جهت برابری گام بر‌می‌دارند این مشارکت و حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف و مطالبه‌گری آن‌ها ناشی از تحصیلات بالای زنان در جامعه و گسترش دید نسبت به گذشته می‌باشد. زنان امروزه دارای شغل بودن و با توجه به این که نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارند خواهان دریافت حق و حقوق متناسب با خود می‌باشند. برخی موانع زنان در جامعه به شرح زیر است:

موانع شغلی زنان


زنان در جامعه امروز

 طبق آمارهای مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی (نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به کل جمعیت بالای 15 سال) زنان در سال 1384 حدود 17 درصد بوده که این میزان طی این مدت حول‌وحوش 14 تا 17 درصد درنوسان بوده و در سال 1398 به 17 درصد و در زمستان 1399 به 13.9 درصد و در زمستان 1400 به 12.8 درصد و در بهار امسال به 13.8 درصد رسیده است.
به‌عبارتی در بهار سال 1401 از جمعیت 31 میلیون و 783 هزار نفری زنان بالای 15 سال (در سن کار) 4 میلیون و 400 هزار نفر جزء جمعیت فعال قرار داشته‌اند.
جامعه ایرانی نسبت به چند دهه اخیر بسیار متحول شده‌ است. در سال‌های گذشته تغییرات بزرگی در کمیت و کیفیت جمعیت ایران رخ داده است. یکی از این تغییرهای مهم، افزایش قابل توجه جمعیت 15 تا 50 سال است و دیگری افزایش قابل توجه جمعیت زنان تحصیل‌کرده.
‏در سال 1355، حدود 16 میلیون نفر از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دادند. حدود 11 میلیون نفر از زنان در سال 1355 فاقد سواد خواندن و نوشتن بودند. تنها 48 هزار خانم دانشجو بودند. اما در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان دختر به بیش از 2.2 میلیون نفر رسید.یعنی نسبت به سال 1355 بیش از 40 برابر شد. برخی از آمار مربوط به زنان شاغل به شرح زیر است:

آمار زنان شاغل

 گزارش استادسلام در تعداد و مشارکت معلم‌های خانم و آقا در سایتتعداد معلم خصوصی از شهریورماه سال 92 تا آبانماه سال 1401 معادل 41541 نفر هست که ازین تعداد 40 درصد خانم یعنی 16648 نفر در حال تدریس یا علاقمند به تدریس هستند، و 60 درصد ما بقی آقایان با تعداد 24892 نفر نیز آقایان مدرس هستند.خیلی از این تعداد خانم‌های معلم، علاقمند به تدریس آنلاین هستند تا حضور واقعی در جامعه اختلالی در خانواده و انجام وظایفشان ایجاد نکند و البته تدریس خصوصی آنلاین راه حلی عالیست برای این قشر فعال و دانش آموخته‌ی جامعه.مدیر سایت استادسلام هم خود از خانم‌های فعال در اقتصاد آنلاین هستند که همه سعی خود را برای حضور راحت هر یک از خانم ها را خواستارند و در سایت فراهم نموده‌اند. هر بانویی از هر کجای ایران می‌تواند آنلاین تدریس کند و هم آموخته‌های خود را مرور کند و هم از تدریسش از خانه و در بستر کلاس آنلاین، با تدریس خصوصی کسب درآمد کند.

نسبت معلم آقا و خانم

جامعه زنان امروز، دارای توانمندی به مراتب بیشتر نسبت به گذشته است. اینطور به نظر می‌رسد که زنان روز به روز بر توانمندی‌های خود افزوده و در جهت تحقق اهداف خود گام بر می‌دارند همانطور که تاریخ نشان می‌دهد زنان از از گذشته تا به امروز در عرصه‌های مختلف جامعه نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و حضور و این مشارکت زنان رو به افزایش است. با توجه به نقش بسیار مهم زنان در جامعه لازم است زنان نیز در خصوص ارتقای مهارت‌ها خود اقدام کنند برخی از مهارت‌های مورد نیاز زنان به شرح زیر است:

مهارت مورد نیاز برای شغل داشتن

تحلیل بر اساس جنسیت موجب می‌شود تا نقش، مسئولیت و پایگاه زنان و مردان و همچنین دسترسی آنان به منابع، منافع و فرصت‌ها مشخص شود و عدالت جنسیتی برقرار شود ازین سبب با تحلیلی که انجام شده، زنان در سایت استادسلام هم بخش عمده‌ای از اساتید ما را تشکیل می‌دهند و توانمندی تحصیلی، مهارتی و اجتماعی آنان، سريع‌تر از تصورات آموزشی غالب ما پيش می‌روند.  بسیاری از زنانی دارای تحصیلات عالیه هستند و همچنین همزمان توانایی درک مخاطب، آموزش براساس شخصیت‌شناسی دانش‌آموز و ازین قبیل موارد را دارا می‌باشند که امروزه برای انتخاب استاد از معیارهای مهمی شناخته می‌شوند. در سایت استادسلام می‌توانید بهترین اساتید زن را پیدا کنید و رزومه و سابقه کاری و همچنین نظرات شاگردان پیشین آنان را نیز مشاهده کنید.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.