تاریخ انتشار:

شناسائی و آموزش کودکان دارای اختلال یادگیری

شناسائی و آموزش کودکان دارای اختلال یادگیری
آموزش کودکان دارای اختلال یادگیری

تعریف کودک استثنائی و انواع اختلالات یادگیری

کودکان استثنائی، کودک دیرآموز، کودک بیش فعال، اختلال یادگیری، کم توان ذهنی، چه مشخصاتی دارند و تعریف انواع اختلالات:

در این مقاله شما را با انواع اختلالات یادگیری کودکان آشنا می کنیم و راه حل های خوبی را همراه با دو متخصص با تجربه به شما پیشنهاد میدهیم همراه ما باشید:

اختلالات یادگیری شامل مشکلات عصبی مغزی است که باعث می شود در ادراک, دیداری, شنیداری کودک اختلال به وجود بیاید.

اختلالات مهم یادگیری شامل:

  • اختلال در یادگیری
  • اختلال در شنیداری
  • اختلال در دیداری
  • اختلال در ریاضی
  • اختلال در حل مسئله
  • اختلال در درک محیط
  • اختلال در خواندن
  • اختلال در نوشتن

انواع اختلالات را بشناسیم:

اختلالات یادگیری:

در اختلالات یادگیری دانش آموزان عادی است اما دیکته را وارونه می نویسد ریاضی را وارونه می نویسند درکی در شمارش اعداد ندارد تجسم هندسی ضعیفی دارد و نمی تواند خوب درک کند در نقشه جغرافیا مشکل دارد و موقعیت مکانی را نمی تواند تشخیص دهد.

کودک عقب مانده ذهنی:

انواع مختلفی دارد که بهره هوشی کودک از ۵۰ تا ۶۵ و یا از ۶۵ تا ۷۵ میتواند باشد زیر ۹۰ کم توان ذهنی به حساب می آید و نیاز به آموزش دارد.

کودک اوتیسم:

کودک اوتیسم وضعیت متفاوتی دارد کودک در خود فرو رفته است اگر هوش بهره کمی هم داشته باشد کودکان کم توان ذهنی به حساب می آید اگر هوش بهره خوبی هم داشته باشد باز هم باید مدرسه کودکان اوتیسم ثبت نام کنند.

اوتیسم باشد و هم کم توان ذهنی چند معلولیتی حساب می‌شود و باید مدرسه کودکان استثنایی ثبت نام کند.

کودک اوتیسم بیشتر در رفتار اجتماعی و ارتباط اجتماعی مشکل دارد.

افت تحصیلی:

افت تحصیلی بسیار شایع است کودک هوشبهره خوبی دارد اما باید آموزش ببیند تا به همسالان خود برسدافت تحصیلی بیشتر به خاطر مشکلات فرهنگی اتفاق می‌افتد.

بهترین زمان تشخیص اختلالات از سنین کودکی آغاز میشود

یک مادر بهترین ارزیاب برای تشخیص این نوع اختلال ها میتواند باشد کودکی که نمی تواند سینه مادر را به درستی بمکد و شیر بخورد چهار دست و پا راه نمیرود در حرکات رشد مشکل داردیک مادر کودک خود را با کودک همسایه دوست و آشنا مقایسه می کند چرا کودک من با فاصله یک ماه از کودک همسایه نمی‌تواند رفتاری مشابه کودک همسایه داشته باشد کودکی که چهار دست و پانرفته راه می‌افتد و یک پله جلو میرود این کودک قطعادر ریاضی مشکل پیدا می کند:اختلال یادگیری در ریاضی

یکی دیگر از زمان های مناسب برای تشخیص قطعی اختلال یادگیری,در مدرسه و بعد از سن ۷ سالگی است. کودکی که در مدرسه دیکته را برعکس می نویسد و نمیتواند تکالیفش را انجام دهد.

در نهایت تایید این امر توسط شخص مهارت دیده این کار انجام می شود.

آیا نابینایی هم یک نوع اختلال یادگیری هست ؟خیر

معرفی دو معلم به عنوان نمونه برای آموزش کودکان استثنائی در سایت استاد سلام:

1- از نمونه های موفق شاگرد خانوم همراهی که از مقطع پیش دبستانی در مرکزهای تخصصی آموزش داده شد کودکی که با وجود مشکلات بسیاری که داشت، به معلم های استادسلام سپرده شدو با تلاش و راهنمایی و حمایت های همه جانبه توانستند پس از گذشت حدود 6 ماه کودک را به مدرسه عادی برگردانند.
2-یکی از موارد اختلال یادگیری شاگرد خانوم مشایخی دختر خانم ۱۸ ساله ای است که خواندن و نوشتن را نمی دانست با گذشت ۳ سال از آموزش‌های مداوم توانسته برای دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کند.

- یک توصیه مهم به خانواده هایی که تازه متوجه اختلال در کودک اعم از اختلال در یادگیری و افت تحصیلی و غیره می شوند:

اولین قدم مشاور است برای تشخیص اینکه کودک مشکل عصبی مغزی دارد یا مشکل یادگیری داردو مشاورارجاع می دهد به مرکز مربوط به آن اختلال.یکی از مهمترین اقدامات آموزش فردی است با حضور شخص متخصص.

- یک توصیه مهم به معلمی که برای تدریس خصوصی به منزل خانواده ای میرود که کودک استثنایی دارند و معلم مهارت این نوع آموزش را ندارد:

اصلا وارد این حیطه نشویدهم خانواده هزینه ای را متقبل شده اندهم کودک گناه دارد ومهم تر اینکه کودک وقت آموزش را از دست می‌دهد.کودک باید احساساتش را یکپارچه کند و سپس برای آموزش آماده شود کودکی که یکپارچگی حسی ندارد و با دست زدن سر و صدا می کند و جیغ می زند در کنار معلمی که این مهارت ها را نمیداند باعث پرخاشگری بیشتر و احساس ناامنی در کودک می شوید.

مشکلات عمده کودکان استثنائی عدم تشخیص به موقع اختلالات آن هاست

یکی از عمده ترین مشکلات این کودکان مشکل توجه و تمرکز می باشد که بسیار پایین می باشد، کودکان هایپر اکتیو که متاسفانه توسط معلم عادی، شناخته نمی شوند. معلم عادی نمی تواند تشخیص دهد کودک مشکل دارد یا اختلال رفتاری دارد کودکی که نمی تواند خودش را با ۳۲ شاگرد دیگر در کلاس هماهنگ کند.

در این موارد متخصص و معلم کودک استثنائی، وارد صحنه میشود تا کودک از نظر شنیداری، دیداری، توجه و تمرکز، همگام با کلاس پیش برود.

مرز میان کودکان شیطون و کودکان هایپر اکتیو

کودکی که هایپر اکتیو هست توجه و تمرکز ندارد، دید بینایی تمرکزی ندارد، زمانی که دو شخص عادی با هم در حال صحبت هستند و ارتباطات چشمی با هم برقرار می‌کننداما کودک هایپراکتیو نمی تواند ارتباط چشمی داشته باشد مدام در حال سر و صدا هست مدام در حال به هم ریختن محیط است بر روی صندلی خودش نمیتواند بنشیند و مدام در حال تکاپوست.



تعریف کودکان مرزی در حیطه کودکان استثنائی

کودکانی که نه کند ذهن هستند و نه مثل بچه های عادی هستند. کودکان مرزی در کنار بچه‌های عادی میتوانند تحصیل کنند و معلم ها به صورت تلفیقی با دانش آموزان کار می کنند البته چندین سال هست که معلم های تلفیقی برداشت شده اند، هم اکنون کار تدریس تلفیقی به عهده معلم کودکان استثنایی گذاشته شده است.


زمان تشخیص هایپر اکتیو یا بیش فعالی کودک درخانواده

متاسفانه خانواده ها برای پذیرش بیش فعال بودن کودک خود، مقاومت دارند، این موضوع کاملا طبیعی هست که پذیرش این موضوع را نداشته باشند، در ابتدا مادران به تمام مدارس غیرانتفاعی اطراف خود سر میزنند تا فرزند خود را در مدارس عادی ثبت نام کنندو در آخربه مراکز اختلالات یادگیری و یا معلم کودک دیرآموز، مراجعه می کند در این مرحله مادر با صحبت های این مراکزمجبور به پذیرش میشود و به بیانی ساده تسلیم می شوند، البته معمولا مادران زمانی تسلیم می شوند که بشدت زمان را از دست داده اند، پس در همان سنین رشد اولیه خوب به تحرکات و مراحل رشد و تمرکزی فرزند باید دقت شود تا هر چه زودتر مسیر درست را با پذیرش حقیقت پیش گرفته شود و کمترین هدررفت زمانی و بهترین پیشرفت را بدست آید.

انتخاب مدرسه کودک استثنائی یا مدرسه عادی برای کودک دارای اختلال یادگیری

در واقع خیلی سخت است برای یک مادر که بپذیرد کودک در یک مدرسه استثنایی تعلیم داده شود اما کودک در مدرسه عادی هم نمی تواند دوام بیاورد و مادر راهی به جز پذیرش ندارد امروزه در سراسر دنیا بر این باور هستند که با وجود معایب و مزایای بسیاری که وجود دارد کودکان استثنایی را از کودکان عادی جدا نکنیم.


معایب و مزایای نشاندن یک کودک استثنایی در کنار یک کودک معمولی در سر کلاس درس

یکی از مزایااین است که کودک اطلاعات عمومی, ارتباطات اجتماعی را از کودکان دیگر یاد می گیرد اما از معایب مهم آن این است که نمی تواند دوست یابی کند. کودکان عادی زود متوجه می‌شوند که این کودک نقص دارد و با کودک دوست نمی شود و ارتباط نمی گیرد. کودک استثنائی نمی تواند همراه با کلاس آموزش ببیند و کم کم کنار گذاشته می شود.یکی دیگر از معایب بزرگ آن تاثیر کودکان استثنایی برای کودکان عادی است به فرض مثال در یک کلاس درس کودک استثنایی که نمی‌تواند سر جای خود بنشیند مسلماً حواس دیگر هم کلاسی های خودش را پرت می کند و چه بسا باعث عصبانی شدن کودکان عادی شود.

از معایب دیگر این امر میتوان گفت در مدارس عادی با یک کودک استثنایی بسان یک کودک عادی برخورد میشود.مثل این است که از کودک بخواهیم کارهای خودش را خودش انجام بدهد به طور مثال تکالیفش را خودش انجام بدهد حمام برود اتاقش را تمیز کند مهارت های حرکتی ظریف و انجام بدهد مهارت های حرکتی درشت را انجام بدهد اما کودک تا به یک مرحله استیبل نرسد نمی‌تواند این کار را انجام بدهد نباید یک کودک کند ذهن و یا هر نوع اختلالی را در کنار یک کودک عادی قرار بدهیم.

چاره کار اینجاست که این کودک نیاز به عصای آموزشی دارد در درس های آموزشی معلم سیار همیشه در کنار کودک باشد.

این کودکان در مهارت های یدی خیلی توانمند هستند مثل خیاطی مثل نجاری و به طور معمول در یک مهارت بسیار شکوفا می شوند. در این مواقع معلم همراه این استعداد را شناسایی و به کودک کمک می‌کند تا به هدفش برسد.

در بعضی موارد پیش می‌آید که کودک در کنار کند ذهن بودن دارای اختلال یادگیری و یا انواع اختلال هم هست،این کودک حتما باید در مدارس استثنایی تحصیلات خودش را ادامه بدهد و در کنار تحصیل در مدرسه معلم خصوصی داشته باشد تا معلم از او حمایت ویژه‌ای داشته باشد کودکان بسیاری از آموزش های خود را در مدرسه یاد نمی گیرند و ممکن است از درس و همکلاسی های خودعقب بیفتند


معلم خصوصی ویژه کودکان دارای اختلال یادگیری، یا مربی کودک دیر آموز، در این حالت می تواند کمک بسزایی باشد امروزه کودکان بسیار باهوش هستند اکثر کودکان زمانی که وارد مدرسه می‌شوند کمی با حروف آشنایی دارند کودکان استثنایی در همان بدو ورود به مدرسه و در سال اول از باقی شاگردان وهمکلاسی های خود عقب می مانند بنابراین به مدرسه ویژه خود نیاز دارند و یا به عبارت درست تر، به معلمی که آموزش این کار را دیده باشد و مهارت آن را داشته باشد، نیاز دارند.

زمان پذیرش جامعه:

کودک هایپر اکتیو چه زمانی می تواند به صورت عادی به جامعه برگردد؟

امروزه کودکان مواد غذایی از جمله شکلات پفک کاکائو مواد غذایی شامل مواد افزودنی بسیار مصرف میکنند و خانواده ها نمیتوانند در کنترل مصرف این مواد غذایی سهمی داشته باشند تنها راه حل والدین در برابر این کودک تنبیه می باشد که روش بسیارغلط است این کودکان مرتب باید در کلاس های ورزشی فعالیت داشته باشند رژیم های غذایی درستی را رعایت کنند به طور کاملا معقول با کودک رفتار شود در مواردی که باید تنبیه شود در جای خود تنبیه شود و اگر باید تشویق شود کودک را به درستی تشویق کنند این کودک اگر تا ۱۲سالگی آموزش درستی داشته باشند و از سمت خانواده حمایت روحی و عاطفی بشود ممکن است روند درمان موفقیت آمیزی را به نسبت دیگر کودکان استثنائی پیش بگیرد.

اگر با کودک هایپر اکتیو به درستی رفتار شود ۱۲ سالگی مقداری از مشکلات کودک از میان خواهد رفت متاسفانه در کودکان هایپر اکتیو چون خانواده ها اطلاع درستی ندارند و شناختی از این کودکان ندارند تصور بر این است که کودک شان شیطون است یا کودک بی ادب است و تربیت درستی نداشته در صورتی که کودک دارای اختلال است و باید درمان آغاز شود.

برای آموزش کودک استثنائی امیدوار باشیم خبرهای خوبی داریم

باید باور داشته باشیم که کودکان هایپر اکتیو به طور کامل درمان می شوند مشکلات آنها روز به روز کمتر می شود. در گذشته کودکان برای بیرون از خانه تربیت شده بودند بیشترین زمان در کوچه و خیابان در کنار سایر دوستان به بازی و شیطنت وقت می گذراندند اما امروزه به دلیل زندگی آپارتمانی کودکان مجبور هستند که در خانه بمانند و جایی برای تخلیه انرژی خود ندارند در گذشته اگر کودکی هایپر اکتیو بود شناخته نمی شد چون در محیط بیرون انرژی خود را تخلیه می کرد اما کودکان امروزه که در آپارتمان زندگی می کنند همیشه در مرکز توجه هستند مدام و مدام در حال تنبیه و تشویق می باشد.

ارتباط میان معلم خصوصی کودک استثنائی با خانواده کودک

در بخشی از آموزش خانواده ها درگیر هستند و در بخش دیگر کودک باید به طور مستقل عمل کند . کودک در ابتدای ورود به مرکز برای تشخیص استثنائی بودن باید از عهده تستی به نام گود ایناف برآید. اگر کودک بتواند از عهده تست بر بیاید که وارد مدارس عادی می شود اما اگر نتواند تست را با موفقیت انجام دهد به طور مثال یک پروژه یک ساله به خانواده داده می شود تا روی فرزند خود کار کنند تا درطی یک سال تمام تلاش خود را انجام میدهند تافرزند را به یک فرزند عادی تبدیل کنند.

good enough:

در این آزمون نکات زیر مورد بررسی قرار میگیرد به طور مثال سوالاتی از قبیل:

  • آیا کودک چهار رنگ اصلی را میشناسد ؟
  • آیا میتوانید سه گوش دایره و چهارگوش بکشد؟
  • آیا کودک اندازه ها را تشخیص میده؟
  • آیا تفاوت و ها و شباهت ها را میتواند تشخیص بدهد؟
  • آیا از بدن خود شناختی دارد؟

کودکان adhd را بشناسیم

گروه دیگر از کودکان کودکانی هستند که هوش بسیار بالایی دارند و جز کودکان استثنایی قرار می گیرند کودکانی که هایپراکتیو هستند و اتفاقا هوش بسیار بالایی دارند این کودکان در مدارس عادی نمی توانند ثبت نام کنند و حتی به معلم خصوصی نیاز دارند تا به پایه های بالاتر بروند.


شناسایی زمان مناسب برای شروع کاردرمانی وگفتار درمانی

کودکی که هماهنگی چشم دست را ندارد کودکی که ضعف حرکتی دارد این کودکان به کاردرمانی ارجاع داده می شود

اولین نشانه های آن بعد از یک سالگی کودکی که صداسازی را ندارد ممکن است کمی نگران کننده باشد کودک ممکن است شنیداری خوبی داشته باشد اما متاسفانه گفتار نداشته باشد اختلال در گفتار باشد.

کودک باید مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود که آیا واقعا مشکل دارد و یا ممکن استفک کوچکی داشته باشد ممکن است کودک از نظر جویدن مشکل داشته باشد این موارد ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید به کاردرمان و گفتار درمان ارجاع داده می‌شوند.

تغذیه

انواع سس ها تن ماهی ها چیپس پفک کافه میکس ها مواد غذایی که مواد نگهدارنده داشته باشند برای این کودکان مضر هست این کودکان رژیم غذایی مخصوص باید داشته باشند مخصوصاً کودکان بیش فعال مغز گردو مویز کشمش نخودچی آجیل های بو نداده مغذی هستند میوه ها حتما باید مصرف شوند.

کودکان قبل از مدرسه رفتن کاملا آماده شوند مصرف یک صبحانه کامل بسیار کمک کننده است مصرف شیر تخم مرغ مغز گردو حتماً همراه پنیر مصرف شود از مصرف شیر کاکائو پرهیز شود


متاسفانه در زمینه کودکان کندذهن فرهنگ سازی وجود ندارد بارها مشاهده شده برای خواهر یا برادر بزرگتراین کودکان فرصت ازدواج پیش آمده و خانواده ها سعی در مخفی کردن این کودکان دارند اما ما تا چه زمانی این کودکان را می توانیم پنهان کنیم این کودکان به حمایت ما احتیاج دارند.

با سرکوب کردن و نادیده گرفتن این کودکان نمک بر زخمشان نپاشیم و مرهم باشیم.

هزینه های آموزش کودکان استثنائی

بررسی هزینه هایی که یک کودک استثنایی برای خانواده به همراه دارد

واقعیت این است که کودکان کند ذهن، بچه های اوتیسم و چند معلولیتی ها بچه های پر خرجی برای خانواده هاهستند. این کودکان هزینه کار درمانی دارند هزینه گفتار درمانی دارند و در کنار این هزینه ها, هزینه تدریس خصوصی وآموزش دارند که شامل آموزش ذهنی می باشد کاردرمان و گفتار درمان مکمل آموزش ذهنی می باشند.

مراکز آموزشی شامل آموزش و پرورش کودکان استثنایی می باشد که باید از سمت این ارگان معرفی بشوند با این معرفی نامه خانواده های این کودکان به مرکز و کلینیک ها مراجعه می کنند، با در دست داشتن معرفی نامه از مدرسه کودکان استثنائی،هزینه ها قابل دریافت از بیمه هستند، یعنی بیمه هزینه های ایشان را پرداخت می کند،که کمک شایانی به این خانواده ها می باشد.

مراکزی برای کاردرمانی و گفتار درمانی به صورت دولتی وجود ندارد به جز مدارس اکثر این مراکز خصوصی می باشد تخمین هزینه درمان و آموزش در سال ۹۸برای یک کودک استثنایی اینگونه تخمین زده میشود:طبق تعرفه های دولتی در کلینیک ها آموزش به ازای یک ساعت ۶۵ هزار تومان می باشد اما اگر از طرف کلینیک حضور در منزل به صورت آموزش خصوصی و در منزل لازم باشد،این هزینه ۱۰۰ هزار تومان می باشد.

عوامل موثر بر جنین در دوران بارداری

یک مورد مهم و اساسی آزمایش ژنتیک می باشد. برای کندذهن بودن کودک هزاران عامل می تواند موثر باشد مصرف بی رویه و خودسرانه داروها که به شدت باید از آن پرهیز کرد در زمان بارداری مشکلات روحی و مشکلات جسمی خانواده ها باید مورد بررسی قرار بگیرد که از سمت مادر یا سمت پدر ممکن است باشد. در زمان بارداری عکس برداری هایی که با اشعه ایکس انجام می شود و ممکن است مادر آن را انجام داده باشد ام آر آی و یاسی تی اسکن انجام داده باشد که این اعمال بر روی جنین تاثیر منفی خواهد گذاشت آزمایش آمینوسنتز که در ماه شش بارداری بر روی مادر و جنین انجام می‌شود تا حدودی در تشخیص این اختلالات کمک شایانی میکند و به این مادرها توصیه اکید می شود و به توصیه پزشک کودک باید سقط شود

متاسفانه در بعضی موارد دیده شده معلم های عادی برچسب استثنایی بودن به کودکان میزنند و به تشخیص غلط کودکان را استثنایی تلقی می کنند کودک برای آزمون و تست به مراکز مربوطه مراجعه می کنند ممکن است کودک همراهی و همکاری نکند و برای مدرسه استثنایی معرفی شود کودکی که وارد مدرسه استثنایی می شود در مدرسه استثنایی ماندگار خواهد شد و خروجی وجود نخواهد داشت وظلم است در حق کودکی که استثنایی نبوده و وارد مدرسه استثنائی شده

معلمینی که شاگرد های مشکل دار دارند به کارشناسی آن مراجعه کنند به کارشناس اختلالات مراجعه کنند با مراجعه به سایت استاد سلام و درخواست کارشناس کودکان استثنایی می توانید کمک به سزایی در شناسایی و درمان این بیماران داشته باشید.

تاثیر رفتار پدر ها و مادرها در بروز اختلالات

انتظارات سخت پدرها و مادرها از کودکانی که با وجود داشتن هوش عادی, پدرو مادر از کودک انتظار هوشی خارق العاده دارند باعث میشوند که کودک به سمت اختلال سوق یابد. با وجود استرس بسیاری که به کودک میدهند به خاطر توقعی که از کودک دارند باعث بروز این اختلال ها میشود.

کلام پایانی:

مادری که می بیند کودک در پوشیدن جوراب و کفش و لباس خود ناتوان است و مشکل دارد باید بیشتر متوجه کودک خود باشد در سن ۳ سالگی حتی در سن دو سالگی کودک باید بتواند لباس خود را در بیاورد و لباس خود را بپوشد. حتی باید جوراب خود را بپوشد و در بیاورد.

به این قضیه حساس باشید مشکلات حرکتی کودک خود را با دقت بررسی کنید.

اینکه به مهمانی برویم و برای دیر نشدن خودمان لباس کودک را می‌پوشیم اجازه آزمون و خطا به کودک نمیدهیم برای آنکه میخواهیم سفره را زودتر جمع کنیم خودمان غذای کودک را می دهیم.تمام این رفتارها ناشی از نداشتن فرهنگ در مواجهه با آموزش کودکان است به کودک خود اجازه رشد بدهید و آنها را زیر نظر بگیرید به تمرین و تکرار کودک اهمیت دهید و نظاره گر موفقیت کودک باشید

از جمله مواردی که در یک مدرسه عادی معلم عادی باید متوجه آن باشد شامل طرز مداد گرفتن بچه تراش کردن مداد می باشد که با تشخیص به موقع معلم عادی و ارجاع به کارشناس کمک شایانی به این کودکان می شود.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.