اقداماتی نو برای تدریس و آموزش زبان عربی
با وضعی بی اشتیاقی دانش آموزها به زبان ها مثل زبان فارسی و ادبیات فارسی و بعد زبان انگلیسی بی میلی خیلی بیشتری نسبت به درس زبان عربی وجود دارد،این از قیافه دانش آموزان زبان عربی وقتی معلم زبان عربی در حال تدریس است به خوبی مشخص است، این قیافه ها در کلاس تدریس فیزیک کمتر هست، در کلاس تدریس شیمی هم کم است، دانش آموزان ما برای تدریس خصوصی ریاضی هم وقت زیاد می گذرانند تا خوبتر بیاموزند و قیافه های خوشحالی در کلاس داشته باشند.یادگیری زبان عربی زبان اصلا ساده نیست، از فارسی سخت تر است و مبهم تر! . این ذات این زبان است، کتابهای زبان عربی برای تدریس خصوصی زبان عربی در کشور ما هم مزید بر سختی یادگیری این زبان شده است.
سیستم قدیم آموزشی ما کتابهایی را که از قدیم داشته همچنان تدریس می کند که برای دانش آموزان نه چندان علاقه مند به این درس دیگر مناسب نیست اما در کلاس های هفتم و هشتم سیستم آموزشی جدید یعنی همان دوم و سوم راهنمایی کتابهای با متد خوب و تاثیر گذار که برای عربی و آموزشش تدارک دیده شده و به دانش آموزان تدریس می شود.
در کتاب های جدیدتدریس عربی دیگر به قواعد زبان عربی کمتر توجه شده است، و دیگران دانش آموزان کلاس تدریس عربی در مدرسه ها برای تدریس زبان عربی پایه هفتم تدریس عربی پایه هشتم مجبور نیستند دغدغه ذهب، ذهبا، ذهبوا را داشته باشند و صیغههای فعل را صرف کنند.
آقای اباذر عباچی، مولف کتابهای تدریس عربی پایههای هفتم و کتاب تدریس عربی پایه هشتم نظرشان به این شکل است که آزاد کردن دانشآموزان از قید قواعد، باعث می شود تا دانش آموزان با لذت بیشتری عربی بخوانند. کتابهای جدید مناسب تدریس خصوصی عربی برای یاد گرفتن لغات عربی است.تاکید کتابهای جدید بر واژه هاست تا دانش آموزان معنی را درک کنند و کمکم زبانشان نیز برای حرف زدن باز میشود و به آموختن عربی علاقه پیدا میکنند که برخی ازمدرس زبان عربی ها هم همین نظر را دارند که کم کم در این اتفاق خوشایند هستیم یا معلم عربی اول متوسطه میگوید تا حدی اینچنین شده است. امروزها کمی از خشکی و کسالت باری کلاس های عربی کاسته شده است، معلم با ابتکارخوبست از روشهای تدریس گروهی استفاده کند، آموزش عربی در کتابهای جدید، لذت بخش ترمیشود. در همین راستا برخی از مدرس های عربی هم مسئله در این دارند که در روش جدید آموزش عربی اصل بر حفظیات گذاشته شده، یک معلم عربی دوره متوسطه به ما توضیح میدهد که تاکید زیاد بر لغات، آموختن را برای دانشآموزان سخت کرده، چون بیشتر دانشآموزان حفظیات را دوست ندارند.
با این حال عباچی نویسنده کتاب تدریس عربی دبیرستان، معتقد است جداول کلمات متقاطع کتاب هشتم، آموزش لغات همراه با سرگرمی است و قرار است این جدولها در کتاب تدریس عربی کلاس نهم نیز به صورت یک درس در میان گنجانده شود و آموزش و سرگرمی را با هم دنبال کند.