تاریخ انتشار:

تاثیرات یادگیری زبان بر مغز و افزایش هوش

تاثیرات یادگیری زبان بر مغز و افزایش هوش

یادگیری زبان جدید چگونه موجب تقویت مغز می‌شود؟

با یادگیری زبان جدید نه‌تنها می‌توانید با مردم کشورهای دیگر ارتباط برقرار سازید، بلکه مغزتان‌ را نیز تقویت می‌‌‌کنید. در‌ مغز نواحی به نام بروکا و ورنیکه وجود دارد که مسئول ایجاد، پردازش و‌ درک زبان هستند. هر چه تمرین بیشتری برای یادگیری زبان داشته باشید، این نواحی از مغز کارآمدتر می‌شوند‌. بنابراین، می‌توان گفت تاثیر یادگیری زبان بر مغز انکارناپذیر است.
همچنین، یادگیری زبان جدید مغز را انعطاف‌پذیرتر می‌‌سازد و آن را برای پذیرش دانش جدید آماده می‌کند. یادگیری زبان جدید در مغز تغییراتی را ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:
  • افزایش تراکم ماده خاکستری
  • تقویت ذخیره شناختی مغز و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌های عصبی
  • تقویت کردن ارتباطات عصبی و افزایش توان یادگیری و حفظ اطلاعات

تاثیرات یادگیری زبان بر مغز و افزایش هوش

فواید یادگیری زبان جدید برای مغز

فواید یادگیری زبان جدید از بهبود تصمیم‌گیری تا تقویت حافظه را شامل می‌شود که در ادامه به توضیح بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

بهبود شناخت

مهارت‌های شناختی مانند توجه، حافظه‌ و استدلال با یادگیری زبان جدید بهبود می‌یابند. چرا که فرا گرفتن زبان به حفظ واژگان، درک گرامر و برقراری ارتباط نیاز دارد. این موارد عملکرد شناختی مغز را بهبود می‌بخشند و در تقویت حافظه موثر هستند.

کند کردن روند پیری مغز

تاثیر یادگیری زبان بر مغز موارد زیادی را دربر می‌گیرد که جلوگیری از روند پیر شدن این قسمت از بدن یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. یادگیری یک یا چند زبان، نوعی ورزش مغز است که ارتباطات عصبی را تقویت و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید که افراد چند زبانه به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر کمتر مبتلا می‌شوند.

افزایش توانایی چند وظیفه‌ای

کسانی که به چند زبان سخن می‌گویند، اغلب اوقات بین این زبان‌ها سوییچ می‌کنند. این مورد مهارت‌های چند وظیفه‌ای را در آن‌ها بهبود می‌بخشد و در حل مشکلات زندگی روزمره نیز به کمکشان می‌آید.

بهبود فرایند تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری به‌طور مستقیم تحت تأثیر زبانی است که به آن فکر می‌کنید. هنگامی‌که فرد به زبان‌های مختلف فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد، دیدگاه‌های موجود در هر زبان به او کمک می‌کند تا گزینه‌های موجود را به شکلی جامع‌تر ارزیابی کند. افراد چند زبانه می‌توانند با در نظر گرفتن زمینه‌های مختلف فرهنگی و زبانی، تصمیمات منطقی‌تر و حساب‌شده‌تری بگیرند.

افزایش خلاقیت

آشنایی با هر زبان شیوه‌های جدیدی از تفکر را برای افراد آشکار می‌سازد. این مورد، انعطاف‌پذیری ذهن را افزایش می‌دهد و آمادگی بیشتری برای پذیرش ایده‌های نو ایجاد می‌کند. این تجربه، خلاقیت را تقویت می‌سازد و به فرد این قدرت را می‌دهد تا از زوایای متفاوت به مسائل نگاه کند. مواجهه با زبان‌های مختلف به افراد امکان می‌دهد که از ساختارها و الگوهای فکری جدیدی استفاده کنند و راه‌حل‌های خلاقانه بیابند.

تاثیرات یادگیری زبان بر مغز و افزایش هوش

اثرات یادگیری زبان بر مغز

فواید یادگیری زبان جدید روی مغز آنقدر زیاد است که اطلاع از آن‌ها شما را شگفت‌‌زده می‌‌کند. یادگیری زبان به افزایش تراکم ماده خاکستری در مناطقی از مغز که وظیفه پردازش زبان را دارند، منجر می‌شود. این مورد کارایی مغز را در پردازش اطلاعات و مدیریت وظایف پیچیده افزایش می‌دهد.
تاثیر یادگیری زبان بر مغز به اینجا ختم نمی‌شود و در بهبود عملکرد و حافظه نیز نقش دارد. دو زبانه‌ها معمولاً در کارهایی مانند برنامه ریزی، تمرکز و حل مسئله عملکرد بهتری دارند و کارایی بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین، یادگیری یک زبان جدید ارتباط بین نیمکره‌های مغز را افزایش می‌دهد ‌و به بهبود عملکرد شناختی منجر می‌شود.
از طرفی دیگر، دو زبانه‌ها اغلب اطلاعات را سریع‌تر پردازش می‌کنند؛ زیرا مغز آن‌ها برای تشخیص و واکنش به محرک‌های زبانی مختلف آموزش دیده است. این ویژگی امکان درک سریع‌تر مسائل را فراهم می‌کند. یادگیری زبان به افزایش فعالیت در نواحی مرتبط با شنوایی، تولید گفتار و کنترل شناختی در مغز منجر می‌شود و توانایی حل مسئله را افزایش می‌دهد.

آیا یادگیری زبان دوم موجب افزایش هوش می‌شود؟

یادگیری یک زبان جدید به معنای فرا گرفتن کلمات نیست، بلکه پلی برای شناخت فرهنگ و اندیشه یک کشور دیگر محسوب می‌شود‌. با یاد گرفتن زبان دوم، روش‌های جدید تفکر و حل مساله را فرا می‌گیرید و هوشمنداته‌تر تصمیم‌گیری می‌کنید‌. از فواید یادگیری زبان جدید، به چالش کشیدن مغز و تمرین دادن آن است که به تمرکز و عملکرد بهتر منجر می‌شود.
افراد باهوش دارای انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به دیگران هستند. این ویژگی چیزی است که با یاد گرفتن زبان دوم می‌توانید به آن برسید. زمانی که برای یادگیری لغات و گرامر جدید اقدام می‌کنید، مغز شما در حال سازگاری با چالش‌های جدید است. این مورد در هنگام مشکلات به کمک‌تان می‌آید و موجب می‌شود تا انعطاف بیشتری به خرج دهید.

کلام پایانی
همانطور که می‌دانید، دانستن زبان انگلیسی جزو الزامات زندگی افراد است و در اکثر جهات زندگی دخیل است. اما پیدا کردن یک معلم خصوصی مناسب که بتواند نیازهای ما را برآورده کند و سرعت یادگیری را افزایش دهد، کار نسبتا دشواری است. علاوه بر این، هزینه‌ی اساتید خصوصی هم کم نبوده و به همین دلیل، پیدا نکردن یک استاد آموزش زبان انگلیسی مناسب، موجب هدر رفتن زمان، انرژی و هزینه هنگفتی خواهد شد. شما می‌توانید در وب‌سایت استادسلام مجموعه کاملی از اساتید مختلف با سطوح و هزینه‌های متفاوت را داشته باشید و با مقایسه آن‌ها، متناسب با بودجه خود، بهترین معلم خصوصی را انتخاب کنید.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.