تاریخ انتشار: 1403/05/12
ده نکته برای افزایش بازدهی کلاس خصوصی ریاضی
بازدهی کلاس خصوصی ریاضی را چطور افزایش دهیم؟
ریاضی یکی از دروس پایه در نظام آموزشی است که نقش مهمی در پرورش تفکر منطقی و حل مسئله در دانشآموزان دارد. با وجود این اهمیت، آموزش ریاضی با چالشهای زیادی روبرو است که هم کار را برای معلمان دشوار میکند و هم بر یادگیری دانشآموزان تاثیر منفی میگذارد.
درس ریاضی همواره برای دانشآموزان جز دروس سخت و پر چالش بوده است و یادگیری آن برای تعدادی از افراد با مشکلاتی روبرو است و بهتر است در تدریس شیوههای نوین و جدید جایگزین شیوههای قدیمی شود تا نتایج مطلوبتری هم برای دانشآموزان و هم برای معلمان به دستآید.
در این میان معلم خصوصی ریاضی استاد سلام در کنار معلم مدرسه و در نقش مکمل میتواند کمک زیادی به دانشآموز بکند تا حل تمرینهای درس ریاضی تبدیل به کاری آسان و لذت بخش برای دانشآموز شود. بهره گرفتن از تدریس خصوصی تا حد زیادی به دانشآموزان کمک میکند تا با چالشهای یادگیری این درس رو به رو شود.
ده نکته برای افزایش بازدهی کلاس خصوصی ریاضی
در این مقاله سعی شده نکات و راه حلهایی را که معلمان ریاضی بهتر است رعایت کنند تا بازدهی کاریشان بالا برود و درعین حال دانشآموزان نیز از یادگیری ریاضی لذت کافی را ببرند آورده شده برخی از این نکات عبارتند از:
1. برقراری ارتباط قوی معلم با دانشآموز:
معلمان ریاضی خصوصا معلم خصوصی تدریس ریاضی باید در شروع تدریس خود زمانی را صرف شناخت دانشآموز، نقاط قوت و ضعف او، سبک یادگیری و علایق او اختصاص دهند. این کار به مدرس کمک میکند تا رویکرد تدریس خود را متناسب با نیازها و شخصیت و ویژگیهای دانشآموز تنظیم کند.
2. برنامهریزی دقیق درسی و استفاده از روشهای متنوع تدریس:
برای تدریس در هر جلسه بهتر است معلم اهداف مشخصی را داشته باشد و محتوایی را که قرار است آموزش دهد به گونهای سازماندهی کند که از مفاهیم ساده تا پیچیده و از ملموس به انتزاعی پیش رود. برای بازدهی بیشتر تدریس، بهتر است از روشهای مختلف مانند: بحث و گفتوگو، سخنرانی،کار گروهی، حل تمرین و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی استفاده کرد تا فرآیند یادگیری برای دانشآموز جذابتر شود.
میتوان از اپلیکیشنها در خصوص برنامه ریزی و سایر موارد استفاده کرد که در خبر «بهترین اپلیکیشنها برای درس خواندن» به معرفی دقیق این اپلیکیشنها پرداخته شده ست.
3. کمک به دانشآموز در مدیریت زمان:
یک معلم خوب به دانشآموز در مدیریت زمان و برنامهریزی درسی کمک میکند و به او یاد میدهد که چگونه برای مطالعه و حل تمرین ریاضی برنامهریزی کند و از زمان خود به طور موثر و درست استفاده کند و سعی میکند محیط یادگیری را مثبت و پویا نگهدارد و بهتر است در تدریس خصوصی ریاضی فضایی شاد و انگیزشی در کلاس ایجاد کند که دانشآموز در محیط احساس راحتی کند و از اشتباه نترسد.
4. داشتن صبر و حوصله فراوان هنگام پاسخ گویی به سوالات و گرفتن بازخورد از دانشآموز:
معلمان ریاضی باید برای تشویق دانشآموزان به پرسشگری فضایی امن و حمایتی ایجاد کنند و به تمام سوالات دانشآموزان با دقت و صبر و حوصله فراوان پاسخ داده و در طول جلسات از دانشآموزان در مورد نحوه یادگیری و فهم مطالب نظرسنجی کنند و از پاسخها و بازخوردهایی که دانشآموزان به مطالب میدهند استفاده کرده و آنها را جدی بگیرند و از آنها برای بهبود روشهای تدریس استفاده کنند.
5. در نظر گرفتن نقش مثبت اشتباهات:
برای تشویق دانشآموزان به مشارکت در حل مسئله ریاضی، این مسئله مهم است که معلم ریاضی اشتباهات آنها در طول انجام تمرینهای ریاضی را بزرگ جلوه نداده و از اشتباهات آنها در طول فرآیند حل تمرین بهره بگیرد این راه حل شامل پذیرش اشتباهات در طول فرآیند یادگیری و استفاده از آنها به عنوان ابزاری برای رشد و توسعه دانش آموز است.
گزینه دیگر ایجاد گزارش های خطای فردی برای هر دانش آموز پس از هر امتحان یا تمرین است که به آنها امکان میدهد پیشرفت خود را پیگیری کرده و معلم آموزش خود را بر اساس آن تنظیم کنند. تکالیفی که برای ارزشیابی به دانشآموزان داده میشود باید اختیاری باشد و درجه بندی نشود، زیرا برخی از دانشآموزان تمایل دارند از مقالات نمونه کپی کنند. این رویکرد در آموزش عالی موفقیت آمیز بوده است، جایی که دانشآموزان میدانند که این فرصتی برای تولید شخصی است و خطاها به جای جریمه شناسایی میشوند.
6. ارائه تجربیات لذت بخش ریاضی:
لذت بردن از ریاضی اغلب مستلزم مواجهه با یک چالش است. وقتی فردی لذت فراتر رفتن از موانع را تجربه میکند، فرصتی را میخواهد که دوباره آن احساس را زنده کند. این را میتوان از طریق ریاضیات به دست آورد. در حالی که ما به راحتی این مفهوم را در ورزش میپذیریم، اغلب با لذت در آموزش،در رشته ریاضی مواجهه نیستیم.
برای دانشآموزان مهم است که به موفقیتهای خود افتخار کنند، حتی اگر اشتباه کنند یا گهگاه شکستهایی را تجربه کنند، تا زمانی که در نهایت به اهداف خود دست یابند. پس معلمان میتوانند با ارائه تجربیات خوب و لذت بخش در حین تدریس ریاضی دانشآموزان را به این درس بیش از پیش علاقه مند کنند.
علاوه بر این، تمرین ریاضیات در خارج از کلاس بسیار مهم است، به ویژه از طریق باشگاهها، بازیها و مسابقات. زنده نگه داشتن نظم و انضباط فراتر از کلاس درس، اختلاط شرکت کنندگان و گرد هم آوردن دانشآموزان در سنین مختلف برای کار روی پروژه های مشترک ضروری است.
در این محیطها دانشآموزان یاد میگیرند که یک موضوع را در مدت زمان طولانی بدون فشار نتایج فوری بررسی کنند. آنها تشویق میشوند که اشتباه کنند و رویکردهای مختلف را امتحان کنند، حتی اگر به موفقیت منجر نشوند. دانشآموزان باتجربه میتوانند به جوانترها در درک مفاهیم پیچیده با شکستن آنها به عبارات سادهتر کمک کنند.
7. نگاه کردن به مسائل از ذهن دانشآموز:
یک معلم خوصی خوب همواره باید سعی کند مسائل ریاضی را از دید دانشآموز نگاه و بررسی کند، گاهی خیلی از مسائل ریاضی ممکن است از دید معلم آسان به نظر آید اما برای دانشآموز مسئلهای سخت باشد پس در این مورا بهتر است با تعامل و ارتباط بیشتر از دریچه او به مسائل نگاه کند و شرایط و نقاط ضعف دانشآموز را از نگاه خودش دید و آن را حل کرد.
8. برقراری ارتباط با اولیا دانشآموزان:
معلمان بهتر است به طور مرتب با والدین دانشآموزان در ارتباط باشند و آنها را در جریان پیشرفت فرزندشان در کلاس،نقاط ضعف و قوت و تواناییهای فرزندشان قرار دهند و در مورد راهکارهای لازم برای بهتر شدن عملکرد فرزندشان صحبت کنند تا بدین وسیله بازدهی علمی دانشآموز بالاتر برود.
9. به روز شدن:
معلمان باید سعی کنند به صورت مداوم خود را در درس ریاضی و روشهای تدریس به روز کنند و جدیدترین روشهای تدریس را فرا بگیرند و از بهترین آنها در زمینه تدریس ریاضی استفاده کنند و دانش خود را در این زمینه همواره ارتقا دهند.
به روز شدن اطلاعات معلمان به چند روش میتواند صورت بگیرد که شامل موارد زیر است: ارتباط برقرار کردن با همکاران دیگر، استفاده از پکیجها و سایتهای آموزشی و کنار گذاشتن شیوهها و تفکرات سنتی و قدیمی، استفاده از ابزارهای آموزش آنلاین و نرمافزارها، به کارگیری فناوریهای جدید درتدریس مانند تختههای هوشمند و آشنایی دقیق و کامل با نرمافزارهای تدریس آنلاین مانند: sky room، Skype، Google meet، Adobe Connect و ....
10. همزمانی تدریس خصوصی با مدارس:
یکی از راههای افزایش بازدهی در کلاسهای خصوصی ریاضی داشتن این ویژگی در تدریس است که معلم همزمان با مدرسه یا حداکثر یک یا دو جلسه از مدرسه جلوتر در تدریس پیش برود و این راه حل درستی برای افزایش ذهنیت مناسب در دانشآموزان است و اینکه معلم درس را همزمان با مدارس یا کمی جلوتر پیش ببرد اثر بسیار مثبتی در یادگیری دانشآموزان دارد و اینگونه دروس برای دانشاموزان به خوبی دوره میشود.
با اجرای این 10 نکته کلیدی، میتوان با استفاده از روشهای تدریس خلاقانه و فعال، ریاضی را به صورت جذاب و معناداری به دانشآموزان آموزش داد و به آنها در یادگیری مهارتهای حل مسئله و تفکر منطقی کمک کرد. همچنین معلمان میتوانند با ایجاد ارتباط بین مفاهیم درس ریاضی و دنیای واقعی، به دانشآموزان نشان دهند که ریاضی در همه جا اطراف ما وجود دارد و میتواند به آنها در حل مشکلات روزمره زندگی کمک کند.
حال سوالی که در مرحله آخر به وجود میآید این سوال است که چگونه میتوان یک معلم خصوصی ریاضی خوب و مناسب را برای تدریس پیدا کرد که بتوانیم از تدریس ریاضی او بازدهی خوب بگیریم تا با ویژگیهایی که آورده شد تطابق داشته باشد. پاسخ ما این است که دانشآموز در هر کجای کشور که باشد میتواند با مراجعه به سایت استاد سلام بهترین و معتبرترین اساتید خصوصی ریاضی را متناسب با ویژگیهای زمانی و شخصیتی خود با مناسبترین و بهصرفهترین هزینه کلاس خوب ریاضی را پیدا کند و درس ریاضی برای او تبدیل به یک درس شیرین و فراگیری آن برایش لذت بخشتر شود.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.