چهارشنبه کاری این هفته به پیشنهاد شما، تولید محتوا
استادسلامیهای عزیز سلام
شغل این هفتهمون، به پیشنهاد خود شما، تولید محتوا است که این روزا بهشدت در جامعه درحال گسترشه و میشه گفت یکی از مشاغل نسبتاً نوپا است؛
با ما همراه باشید تا درمورد شغل تولید محتوا بیشتر دستگیرتون بشه؛)
تولید محتوا یعنی چی؟
تولید محتوا همونطور که از اسمش معلومه یعنی، شناسایی، تولید و ترویج محتوا برای یه هدف خاص.
تولید محتوا، زیرمجموعهای از بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگه .
کسب و کارهای اینترنتی که بستر کارشون فضای وب و صفحات اجتماعیه، برای گسترش، تبلیغ و تثبیت کسب و کار و همچنین جذب مشتریهای بیشتر نیازمند فرد یا افرادی هستند که کار تبلیغات رو برای اونها انجام بده؛
بخشی از این تیم، صرفاً وقت و انرژیشون رو صرف تحلیل کسب و کار و جنس مخاطب و تولید و ترویج مطالبی مرتبط با اون شغل و مطابق ذائقهی مخاطبان شرکت میکنن که به این افراد تولیدکنندهی محتوا میگن.
محتواهای تولیدی شامل چه چیزهایی میشن؟!
تقریباً همهچیز!
ممکنه محتوای تولیدشده، تبلیغی برای کالا یا خدمت ارائهشده توسط صاحب کسب و کار باشه،
ممکنه این محتوا، یه مطلب علمی باشه که صرفاً هدفش اطلاع رسانی به مخاطب و جذب بیشتر مخاطبینه،
ممکنه واکنشی به یکی از اتفاقات اجتماعی روز باشه،
یا ممکنه تلفیقی از این موارد باهم باشه.
یه تولیدکنندهی محتوا باید چه ویژگیهایی داشته باشه؟!
محتوا در فضای کسب و کار بسیار گسترده است؛
از متنهای تبلیغاتی و معرفی محصولات گرفته تا اطلاعات عمومی و خبرهای داغ روز، همه و همه باید در گسترهی محتواهای تولیدشده، بسته به نوع کسب و کار، وجود داشته باشن؛
همچنین تنها وظیفهی یک تولیدکنندهی محتوا، نوشتن محتواهای متنی نیست، و اون باید قادر باشه کارهای گرافیکی مثل ویرایش عکس و فیلم رو هم انجام بده؛
یه تولیدکنندهی محتوا همچنین باید اطلاعاتی راجع به گوگل و عوامل مؤثر بر سئو داشته باشه؛
و همینطور اگر در بستر شبکههای اجتماعی هم فعالیت میکنه، باید شناخت خوبی از این شبکهها داشته باشه و بتونه تجزیه و تحلیل انجام بده و بازخورد کارش رو به دست بیاره.
داشتن هوش هیجانی بالا، قریحهی نویسندگی، اطلاعات عمومی بالا، روابط عمومی خوب و مناسب، سرعت عمل، مسئولیت پذیری و همچنین صبر و حوصلهی زیاد از ویژگیهای شخصیتی یه تولیدکنندهی محتوای موفقه.
چرا اینروزا بیشتر درمورد تولیدمحتوا میشنویم؟!
تولیدمحتوا به شکل امروزی، یه شغل مرتبط با کسب و کارهای اینترنتیه و طبیعتاً با گسترش این تیپ مشاغل و ایجاد استارتاپهای گوناگون، بستر کاری بهتری برای تولیدکنندگان محتوا بهوجود میاد.
دقت کنید که تولیدمحتوا شغل جدیدی نیست و سالهای ساله که این شغل وجود داشته اما شکل اون تغییر کرده.
به صورت کلی، هر جایی که تبلیغات و بازاریابی وجود داره، تولیدمحتوا هم هست و یه تولیدکنندهی محتوا تاحدودی کاری مشابه یه بازاریاب انجام میده.
یه تولیدکنندهی محتوا دقیقاً چه مسئولیتهایی داره؟
تولیدکنندهی محتوا وظیفه داره متناسب با هدفهایی که صاحبان کسب و کار براش تعریف میکنن، محتوای متنی، تصویری، صوتی یا هر چیز دیگهای تولید کنه.
همچنین اون باید با استفاده از یکسری ابزارها جنس مخاطبین رو بشناسه و با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست اومده از میزان تأثیرگذاری یه محتوا، سعی کنه عملکرد سایت یا شبکهی اجتماعی یه کسب و کار رو بهبود بده و مخاطبین بیشتری برای شخص تحت قرادادش فراهم کنه و در نهایت درآمد اون شخص رو افزایش بده.
البته برخی افراد قصدشون افزایش محبوبیت یا معرفی بیشتر خودشون توی جامعه است که با در این موارد هم گاهی از تولیدکنندههای محتوا کمک میگیرن.
برای اینکه تولیدکنندهی محتوا بشم، چه مهارتهایی لازم دارم؟
خب همونطور که گفتهشد، توانایی نوشتن یکی از مهارتهای اساسی یه تولیدکنندهی محتواست؛
همینطور تسلط به ابزارهای ویرایش فیلم و عکس و همچنین صوت، برنامهنویسی، آشنایی خوب با زبان انگلیسی و توانایی ترجمه، آشنایی با سئو و نحوه عملکرد موتورهای جستجو، آشنایی با شبکههای اجتماعی مختلف، توانایی تجزیه و تحلیل، و همینطور هوش اجتماعی و هیجانی بالا و توانایی واکنش بهموقع به اتفاقات روز مهارتهاییه که یه تولیدکنندهی محتوا باید با اونها آشنا باشه؛
درضمن مدرک تحصیلی خاصی هم نیاز ندارید و بیشتر توانایی شما و سابقهی کاریتون تأثیرگذاره!
تدریس خصوصی زبان انگلیسی , تدریس خصوصی فوتوشاپ
درآمد یه تولیدکنندهی محتوا چقدره؟
درآمد این شغل ثابت نیست و متغیره؛
ممکنه شما به عنوان یه کارمند توی یه سیستم استخدام بشید و حقوق ثابتی در ازای کاری که انجام میدین دریافت کنین؛
یا ممکنه شما بهصورت دورکاری و پروژهای کار کنید و بهازای ساعات کاری یا هر پروژهتون دستمزد بگیرید؛
همچنین اگه شما یه تولیدکنندهی حرفهای محتوا باشین، ممکنه به ازای بازخوردی که کارفرما میگیره دستمزد بگیرین و به ازای تولیدمحتواهای خوب دستمزدهای خیلی بالایی بگیرین!
در حالت کلی دستمزد اینکار از چند هزار تومن به ازای هر محتوا تا گاهی درآمدهای چند ده میلیونی میرسه!
اگه شما هم از علاقهمندان به شغل تولیدمحتوا هستین و میخواین بهعنوان کار دائم یا موقت در این حیطه فعالیت کنین، لازمه قبل از شروع به کار، درمورد استراتژیهای تولیدمحتوا بخونید و یاد بگیرید؛
کتابهای زیادی در این زمینه وجود داره و دورهها و سمینارهای زیادی هم بهصورت روزانه در نقاط مختلف کشور برگزار میشه که شرکت در اونها میتونه براتون مفید باشه.
امتیاز یادتون نره و اگه این مطلب تونست رضایت شما رو جلب کنه، لطفاً اونو با دوستاتون به اشتراک بذارین:))