اینستاگرام؛ از کاربری آسان تا مشکلاتدر ایران
به گزارش صبحانه ، در حال حاضر بیشتر کاربران ترجیح میدهند برای اشتراک تصاویر و بعضی اوقات ویدئوهای کوتاه به جای شبکههای اجتماعی دیگری مانند فیسبوک از اینستاگرام استفاده کنند؛ چرا که مخاطبان بیشتری تصاویرشان را میبینند و همچنین افکتهای جذاب آن کار را برای کاربران آسان کردهاست. در کنار این موضوع باید توجه داشت که کار با گوشیهای هوشمند برای کاربران راحتتر است.
این برنامه اخیرا در کشور با مشکلاتی مواجه شده است. برای مثال بعضی از عکسها در این برنامه نشان داده نمیشوند. در این رابطه بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی این موضوع را مطرح کردند که نمیتوانند به این برنامه ورود پیدا کنند. عدهای این موضوع را با سرعت اینترنت ایران مرتبط میدانند و عدهای دیگر معتقدند که این برنامه نیز در آستانه اضافه شدن به لیست فیلترینگ قرار گرفته است.
چندی پیش رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از نظارت پلیس بر فضای "اینستاگرام" و "ویچت" خبر داده بود. با توجه به اینکه برنامه wechat اخیرا بصورت کامل به لیست فیلترینگ پیوست به گفته برخی از کاربران این اتفاق ممکن است برای اینستاگرام نیز تکرار شود چراکه نظارت برروی چنین برنامههایی با توجه به گستردگی که دارند کار بسیار دشواری است.
گذشته از مزیتها یا معایب احتمالی این برنامه، در این گزارش نگاهی اجمالی به نحوه عملکرد این سرویس داریم. افکتهای اینستاگرامی را در اپلیکیشنهای فراوانی میبینیم؛ بعضی از افکتهای تصویر قابلیتهایی مانند tilt-shift را برای ایجاد عمق میدان مصنوعی به تصاویر اضافه میکنند و برخی هم به صورت جالبی رنگ و نور و تضاد بین رنگهای تصاویر را تغییر میدهند تا حالتی قدیمی را در آنها ایجاد کند.
برخی از آنها مانند aviary یا pixlr حتی افکتهای بیشتر و بهتری دارند اما چه عاملی باعث محبوبیت بیشتر اینستاگرام شده است؟ جواب این سوال ۵۰ میلیون کاربر اندروید و ios است که یک شبکه اجتماعی را به وجود آوردهاند. اینستاگرام سال گذشته برای اندروید عرضه و طی مدت هفت روز ۱۰ میلیون بار توسط کاربران دانلود شد. این محبوبیت به قدری افزایش داشت که نهایتا فیس بوک این برنامه را به قیمت یک میلیون دلار خریداری کرد.
نصب و ثبتنام
برای استفاده از این برنامه ابتدا باید آن را با توجه به سیستم عامل گوشی خود تهیه کرده و سپس نصب کنید.
ابتدا باید از طریق گوشی در این سرویس عضو شوید. پس از عضویت میتوانید عکسی به عنوان تصویر پروفایلتان انتخاب کنید و یک بیوگرافی کوتاه تا ۱۵۰ کلمه درباره خود بنویسید.
پروفایلهای اینستاگرام به صورت پیشفرض در حالت public یا عمومی قرار دارند؛ به این ترتیب هر کسی با داشتن نام کاربری اینستاگرام شما قادر خواهد بود تصاویرتان را ببیند. اما اگر نمیخواهید به همه این اجازه را بدهید میتوانید با ورود به دکمه اول از سمت راست و انتخاب edit your profile و سپس تیک زدن posts are private تصاویرتان را خصوصی کنید.
به این ترتیب تنها افرادی که با اجازه شما اکانتتان را دنبال میکنند (followerها) میتوانند تصاویرتان را ببینند؛ البته این تنظیمات تأثیری روی دنبالکنندگان فعلی شما ندارد.
به اشتراکگذاری تصاویر و ویدئوها
در نوار ابزار پایین صفحه، دکمه وسط مربوط به شروع عکاسی و یا فیلمبرداری برای به اشتراکگذاری است. با لمس آن اپلیکیش دوربین اینستاگرام اجرا شده و میتوانید عکس بگیرید. همچنین با فشردن دکمه به شکل قاب تصویر میتوانید تصاویری را که قبلاً گرفتهاید از گالری وارد کنید و همچنین از دکمههای بالای صفحه برای سوییچ بین دوربینهای جلو و عقب، فعالکردن فلش و خطوط راهنما استفاده کنید.
وقتی عکس مورد نظرتان را گرفتید وارد صفحه افکتها میشوید و میتوانید در پایین صفحه افکت مورد نظرتان را انتخاب کنید و از دکمههای بالای صفحه برای افزودن قاب، قابلیت tilt-shift، چرخاندن تصویر و … استفاده کنید.
اینستاگرام همچنین قابلیت به اشتراک گذاری فیلمها را نیز فراهم کرده است. با فشردن دکمه دوربین فیلمبرداری تا ۱۵ ثانیه به صورت مداوم فیلمبرداری کنید و یا چندین قطعه را به هم بچسبانید. ویدئوها را میتوانید مانند تصاویر با افکتهای خاصی زیباتر کنید.
همچنین در صفحه بعد میتوانید توضیحی برای تصویرتان بنویسید و در این توضیح از هشتگها استفاده کنید. با قراردادن علامت # پیش از یک کلمه (مثلاً #باران) آن کلمه لینک میشود و اگر کسی در اینستاگرام هشتگ باران را جستوجو کند، تصویر شما را خواهد دید. با لمس هشتگها هنگام مرور تصاویر به صفحهای با تمامی عکسهای آن هشتگ خاص راهنمایی میشوید.
در قسمت تصاویر (و یا نظرات) میتوانید با قرار دادن علامت @ پیش از نام کاربری شخص خاصی از دوستانتان او را اصطلاحاً mention کنید تا هشداری برای شخص ارسال شود. این کار معمولاً برای جلب توجه دوستانتان به تصویر خاصی و یا پاسخ دادن به آنها استفاده میشود.
به گزارش ایسنا، اگر تصویر شما یک عکس دستهجمعی است میتوانید با انتخاب add people و لمس چهرههای اشخاص آنها را تگ کنید. سپس میتوانید تگ را با کشیدن و رها کردن جابجا کرده و یا با لمس حذف کنید.
گزینه add to photo map مکان فعلی شما را به تصویر اینستاگرامتان اضافه میکند تا در قسمت نقشه تصاویر یا photo map دوستانتان بتوانند روی نقشه عکسهایی را که در جاهای مختلف دنیا گرفتهاید مشاهده کنند. در آخر هم میتوانید از قسمت share تصویرتان را در شبکههای احتماعی مانند فیسبوک و یا توییتر به اشتراک بگذارید.
قابلیتtilt-shift
در این حالت شما میتوانید قسمتی از تصویر موردنظرتان را تار کنید. این کار علاوه بر اینکه به جذابیت تصویر را بالا میبرد، توجه بیننده را نیز به سوژهای خاص معطوف میکند. درحقیقت tilt shift میتواند برای تصاویر ثابت به صورت مصنوعی چنین قابلیتی را بوجود آورد.
مرور و یافتن تصاویر و دوستان
اگر دکمه قطبنما در این برنامه لمس کنید با تصاویری از سراسر دنیا مواجه می شوید که میتوانید در این قسمت با فشردن دکمه ذرهبین بالای صفحه در زبانه users نام کاربری دوستانتان را پیدا و از آنها پیروی کنید. به این ترتیب هرگاه تصویر جدیدی توسط دوستان شما قرار داده شود شما میتوانید آن را در قسمت home یا صفحه خانگی اینستاگرام مشاهده میکنید.
برای یافتن دوستانی که نام کاربری آنها را در اینستاگرام ندارید میتوانید از نوار پایین صفحه اولین دکمه سمت راست را انتخاب کرده و دکمه سه نقطه را در بالای صفحه برای ورود به تنظیمات فشار دهید. حالا وارد گزینه اول یعنی find friends شوید و از آنجا قادر خواهید بود دوستانتان را با استفاده از لیست مخاطبین تلفن و یا فیسبوک پیدا کنید.
اعلانها
از آنجایی که اینستاگرام را میتوان به نحوی یک شبکه اجتماعی محسوب کرد اعلانهایی نیز برای آن پیشبینی شده است. با مراجعه به تنظیمات و انتخاب گزینه push notification settings میتوانید هنگامی که فردی تصویر شما را لایک میکند، نظری مینویسد، شما را دنبال میکند و یا در عکسی تگ میشوید به شما اعلانی داده شود.
به علاوه در صفحه اصلی دکمه دوم از سمت راست مربوط به news یا اخبار است. در زبانه you میتوانید این اعلانها را ببینید و در بخش following متوجه شوید که دوستانتان چه تصاویری را لایک و یا از چه کسانی پیروی میکنند.
ارسال به شبکههای اجتماعی
اگر دوست دارید تصاویر اینستاگرامتان را در شبکههای اجتماعی هم به اشتراک بگذارید میتواند در قسمت تنظیمات گزینه sharing settings را انتخاب کرده و اکانتهای شبکههای اجتماعی را به آن اضافه کنید. سپس میتوانید تنظیم کنید که در کدام قسمت از هر شبکه تصویر شما به اشتراک گذاشته شود.