اینفلوئنسر مارکتینگ شغلی جدید و پر دردسر که از سال 98 پیشنهاد شده
داستان از اونجایی شروع شد که بعضی از کاربرای شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام تصمیم گرفتند صفحه ی شخصیشون رو عمومی کنند و همه بتونند پیجشون رو ببینند. در نتیجه صاحبان این صفحات روزمرگی ها، تجارب، مهارت ها و فعالیت های خیرخواهانه و مدنیشون رو با دیگران به اشتراک گذاشتند. بنابراین شرایط ایجاب کرد که تعداد دنبال کنندگان این صفحه ها روز به روز زیاد بشه و آنها به نوعی، سلبریتی طور روی خط فکری و روند زندگی دنبال کنندگانشون تاثیر بگذارند. این روند افزایشی دنبال کننده ها تا جایی ادامه پیدا کرد که بعضی از صفحه ها رو تبدیل به یه رسانه ی خیلی قوی کرد. به جرات میشه گفت این روزا اینستاگرام به اندازه ی تلویزیون (که یه روزی برای خودش کیا و بیایی داشته) یا شایدم بیشتر برای مردم جذابیت داره. خب طبیعتا رسانه ها جایگاه بسیار ویژه ای نزد صاحبان کسب و کارها دارند، در نتیجه اینستاگرام مورد توجه برندها و بیزینس ها برای تبلیغ محصولات و دستاورداشون قرار گرفت. به دنبال توجه کسب و کارها به این صفحه ها ما شاهد رواج گسترده ی پدیده ای به نام "اینفلوئنسر مارکتینگ" یا همون "بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار" شدیم
اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار چه کسانی هستند؟
"افراد تاثیرگذار کسانی هستند که به واسطه ی اعتبار، دانش، موقعیت یا روابطشون می تونند روی تصمیمات دیگران تاثیر بگذارند". خب قطعا هممون تو اینستاگرام کسانی رو دیدیم که به واسطه ی: ورزشکار بودن، نمایش روزمرگی هاشون، به عنوان روانشناسی که از تابوهای جامعه برای بالا بردن آگاهی مردم صحبت می کنند، مشاورهای کنکور، اونایی که معلم هستن و تدریس خصوصی انجام میدن، آشپزها، شاعرا، دوقلوهایی که با دوقلو ازدواج کردند و همه چیشون شبیه همه حتی شغلشون، بیوتی بلاگرها (که خب یکی از موفق ترینا و بهتریناش که کاملا صادقانه و حرفه ای فعالیت می کنه رو هممون میشناسیمش)، استایلیستا، کسایی که زیاد سفر میرن، رستوران بازها و.....، چند صد هزار یا حتی میلیونی دنبال کننده دارند و الگوی زندگی فالوئرهاشون هستند.
اینفلوئنسر مارکتینگ یا همون بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار یعنی چی؟
اول از همه باید بگیم که این نوع از بازاریابی قدمتی چندین ساله داره و فقط به یک رسانه و پلتفرم محدود نمی شه. مثلا بیلبوردهایی که در سطح شهر میبینیم که فلان برند کسب و کارش رو از طریق عکس یه چهره ی شناخته شده معرفی کرده، اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب میشه. اما خب مسئله ی جالبی که وجود داره اینه که این مفهوم در کشور ما بیشتر با اینستاگرام عجین شده.
"نوعی از بازاریابی که از طریق ایجاد ارتباط دوجانبه ی سودمند بین بازاریاب ها و افراد تاثیرگذار، هدف افزایش آگاهی عمومی از برند و ارتقا محصولات رو محقق می کند". در واقع کسب و کارها افرادی رو که بتونند بر تصمیم و رفتار مشتریانشون تاثیر بگذارند، پیدا می کنند و از آنها می خواهند اطلاعات محصولات یا تجارب خود رو که موجب خرید محصول میشه، با مخاطبانشون به اشتراک بگذارند".
این روزا حتما زیاد می بینیم که حتی برندای بزرگ هم با اینفلوئنسرها برای معرفی محصولات، تخفیفات و خدماتی که ارائه میدن همکاری می کنند. اگر شما هم یه فاکتور منحصر به فردی دارید که از بقیه متمایزتون می کنه و فکر می کنید حتما برای مخاطبان می تونه جذاب باشه یا حتی اگر دانش یا مهارتی دارید که ممکنه باعث بشه کیفیت زندگی مردم رو بالا ببره و آگاهشون کنه، مثلا اینکه تدریس خصوصی ریاضی انجام میدین و می تونید کاری کنید تا شاگرداتون با راه حلای میانبر زودتر از حد معمول به نتیجه برسن، وقت رو از دست ندید و زودتر کارتون رو شروع کنید. به عنوان مطلب داخل پرانتزی باید بهتون بگم که چون تعداد اینفلوئنسرها این روزا خیلی زیاد شده و تقریبا تو هر زمینه ای چندین نفر فعالن و خیلیای دیگه که تعدادشونم کم نیست دارن تلاش می کنند که مخاطب جذب کنند، حتما حواستون باشه که باید یه چیز متفاوت برای ارائه داشته باشید تا بتونید خیلی خوب دیده بشید.