تاریخ انتشار:

زبان‌های اصلی و رایج دنیا

زبان‌های اصلی و رایج دنیا
زبان‌ها چیزی بیش از ابزاری برای برقراری ارتباط هستند. آنها ذاتاً به هویت، ساختارهای اجتماعی و جهان بینی ما گره خورده‌اند.
اهمیت زبان را نمی‌توان نادیده گرفت. زبان محور ارتباط، تاریخ و فرهنگ بشری است. درک محبوب‌ترین زبان‌ها در سطح جهانی، بینش‌های ارزشمندی را در مورد ژئوپلیتیک، اقتصاد، و پویایی‌های اجتماعی که جهان ما را شکل می‌دهند، ارائه می‌کند. 
توانایی‌های زبانی خود را در سایت استاد سلام ارتقا دهید، جایی که ما برنامه‌های زبانی همه جانبه متناسب با همه سنین را ارائه می‌دهیم.  سایت استاد سلام همراه با بهترین معلم خصوصی نوید رشد در مهارت‌های زبانی شما است. یادگیری زبان را در سایتی متشکل از زبان‌آموزان با انگیزه و اساتید حامی تجربه کنید و مهارت‌های خود را در فعالیت‌های مختلف برنامه درسی به کار بگیرید. به ما بپیوندید تا مهارت زبان خود را متحول کرده و درهای جدیدی را باز کنید.
یک زبان جدید یاد بگیرید!
در ادامه در خصوص زبان‌ها از جمله زبان آلمانی صحبت خواهیم کرد زبان آلمانی از زبان‌های پر طرفدار در دنیا است برای تسلط به این زبان کافی است از خدمات تدریس خصوصی زبان آلمانی سایت استاد سلام بهره مند شوید.
همچنین تدریس خصوصی زبان انگلیسی با کیفیت بالا در سایت استاد سلام توسط اساتید حرفه‌ای انجام می‌شود.

معیارهای مشهوریت

مشهور بودن یک زبان صرفاً بر اساس تعداد سخنوران بومی نیست. یک زبان می‌تواند به دلیل نفوذ بین‌المللی، گستردگی جهانی و کاربرد آن در بخش‌های حیاتی مانند تجارت، علم و دیپلماسی شهرت پیدا کند.
 به عنوان مثال، لاتین، در حالی که به طور گسترده صحبت نمی‎شود، هنوز نقش مهمی در متون حقوقی، علمی و مذهبی ایفا می‌کند.
معیارهای مختلفی را می‌توان برای اندازه گیری محبوبیت یک زبان به کار برد. برخی از این موارد شامل تعداد گویشوران بومی، سخنرانان زبان دوم و میزان استفاده از این زبان در پلتفرم‌های بین المللی است. 
سازمان‌هایی مانند Ethnologue و سازمان ملل آمار و گزارش‌هایی ارائه می‌کنند که رویکردی ساختاریافته برای رتبه‌بندی زبان‌ها بر اساس این معیارها ارائه می‌کنند.
زبانهای رایج در دنیا


تعداد سخنرانان بومی

وقتی صحبت از «محبوبیت» یک زبان می‌شود، اولین معیاری که اغلب به ذهن می‌رسد، تعداد گویشوران بومی آن زبان است. زبان مادری زبانی است که فرد به عنوان زبان اول صحبت می‌کند که اغلب در دوران کودکی آن را می‌آموزد. زبان چینی با نزدیک به 918 میلیون زبان مادری پیشتاز این گروه است و پس از آن اسپانیایی و انگلیسی قرار دارند.

نفوذ جهانی

معیار دیگری که باید در نظر گرفت، تأثیر جهانی زبان است. برخی از زبان‌ها ممکن است گویشوران بومی کمتری داشته باشند اما قدرت قابل توجهی در روابط بین المللی، تجارت و فرهنگ دارند. به عنوان مثال، فرانسوی زبان رسمی بسیاری از سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد و ناتو است. برخی از زبان‌های اصلی دنیا به شرح زیر است:

هند و اروپایی

شامل زبان هایی مانند انگلیسی، اسپانیایی و هندی است. آن‌ها که از یک زبان اجدادی مشترک سرچشمه می‌گیرند، ویژگی‌های دستوری و واژگانی بسیاری دارند.

چینی-تبتی

 عمدتاً از زبان‌ها و گویش های چینی، از جمله ماندارین و کانتونی تشکیل شده است. این زبان‌ها عمدتا در شرق آسیا صحبت می‌شود.

آفریقایی-آسیایی

 این خانواده شامل عربی و عبری است. این زبان‌ها عمدتاً در خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا استفاده می‌شوند.
اورالیک
شامل فنلاندی، استونیایی و مجارستانی است. علیرغم گستردگی جغرافیایی محدود، آنها دارای اهمیت فرهنگی و تاریخی هستند.
تا به حال به این فکر کرده‌اید که زبان‌های رایج دنیا کدامند؟ اگرچه در حال حاضر بیش از 7000 زبان وجود دارد، اما بیش از نیمی از جمعیت جهان تنها به 23 زبان صحبت می‌کنند.
دانستن اطلاعات و تسلط به زبان‌های مختلف برای درک استراتژی توسعه جهانی در دنیای تجارت، ضروری است. 
علاوه بر این، چه در محل کار و چه در توسعه شخصی، دانش بیش از یک زبان افق‌های جدیدی را به ما ارائه می‌دهد و فرصتی برای گسترش درک فرهنگی‌مان می‌دهد.
از زبان‌هایی که انگلیسی زبان‌ها برای یادگیری آن‌ها آسان خواهند بود تا زبان‌های دشوارتر، ما این فهرست جامع را بر اساس داده‌های واقعی برای شما گردآوری کرده‌ایم.

1. انگلیسی (1452 میلیون سخنران)

زبان اول: 372.9 میلیون
کل سخنرانان: 1.4+ میلیارد
به گزارش Ethnologue، انگلیسی پرمخاطب ترین زبان در جهان است که شامل افراد بومی و غیر بومی می‌شود.
مانند لاتین یا یونانی در زمان گذشته، انگلیسی نیز به زبان رایج جهان تبدیل شده است. این زبان پیش فرض در تجارت بین المللی، گردشگری، فناوری و بسیاری موارد دیگر است.
یک فرد دو زبانه که به زبان اسپانیایی و انگلیسی صحبت می‌کند می‌توانند به بیش از 60٪ از همه چیزهایی که در وب منتشر شده است دسترسی داشته باشند.

2. ماندارین (1118 میلیون سخنران)

زبان اول: 929 میلیون نفر
کل سخنرانان: 1.1+ میلیارد
با نگاهی به کل گویشوران، ماندارین دومین زبان پرگویش در جهان است. با این حال، با توجه به جمعیت قابل توجه چین، اگر فقط زبان اول (بومی) را در نظر بگیرید، این زبان پرگویش ترین زبان در جهان است.
ماندارین در واقع یک زبان نیست، بلکه مجموعه ای از گویش‌های زبان چینی است. چیزی که این گویش‌ها را تحت همین نام متحد می‌کند این است که گویشوران آنها می‌توانند یکدیگر را درک کنند.

3. هندی (بیش از 602 میلیون سخنران)

زبان اول: 343.9 میلیون نفر
کل سخنرانان: 602+ میلیون
هندی، همراه با انگلیسی، یکی از ۲۲ زبان رسمی هند، دومین کشور پر سکنه در جهان است. تنوع زبانی باورنکردنی در هند وجود دارد (بیش از 121 زبان در کنار هم وجود دارند) علاوه بر هند، بیش از یک چهارم جمعیت نپال به هندی صحبت می‌کنند!

4. اسپانیایی (بیش از 548 میلیون سخنران)

زبان اول: 474.7 میلیون نفر
کل سخنرانان: 548+ میلیون
اسپانیایی دومین زبان پرمخاطب در سراسر جهان از نظر زبان مادری است. علاوه بر این، این زبان سومین زبان پر استفاده در اینترنت است. گسترش عظیم استعماری اسپانیا این زبان را نه تنها به قاره آمریکا، بلکه به آفریقا و آسیا نیز برد.
 امروزه 21 کشور اسپانیایی زبان در جهان وجود دارد. جالب اینجاست که ایالات متحده دومین کشور با بیشترین تعداد اسپانیایی زبانان در جهان است!
زبانهای رایج در دنیا مثل آلمانی و انگلیسی و ایتالیایی و فرانسوی

5. فرانسوی (280 میلیون سخنران)

زبان اول: 79.9 میلیون نفر
کل سخنرانان: 274+ میلیون
مانند اسپانیایی و انگلیسی، فرانسه همراه با امپراتوری استعماری فرانسه در سراسر جهان گسترش یافت. امروزه 29 کشور فرانسوی زبان در سراسر جهان وجود دارد!
اگر انگلیسی زبان تجارت است، پس فرانسوی زبان فرهنگ محسوب می‌شود. اهمیت بسیار زیاد آن در این واقعیت نیز منعکس می‌شود که سومین زبان با بیشترین تعداد غیر بومی زبان است.

6. عربی استاندارد مدرن (274 میلیون سخنران)

سخنرانان زبان اول: 0 میلیون
مجموع سخنرانان: 274 میلیون
آیا می‌دانستید که عربی استاندارد مدرن (MSA) تنها زبان موجود در این فهرست بدون زبان مادری است؟ در واقع، عربی یک زبان بزرگ با گویش‌های مختلف است، و همه عرب زبان‌ها با یک گویش محلی مانند عربی مصری، عربی شامی، عربی بین‌النهرین یا انواع محلی دیگر صحبت می‌کنند.
بنابراین، چگونه MSA این همه سخنران غیر بومی دارد؟ این به این دلیل است که MSA معمولاً در روزنامه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها استفاده می‌شود، اما مردم آن را با یکدیگر صحبت نمی‌کنند.
 این یک زبان آکادمیک است که در ادبیات سیاسی آن را خواهید یافت، اما نه در زندگی روزمره. به این ترتیب، اگر به یادگیری زبان عربی علاقه دارید، بهتر است با یک گویش شروع کنید و سپس MSA را یاد بگیرید تا افق‌های خود را گسترش دهید.

7. بنگالی (بیش از 272 میلیون سخنران)

زبان اول: 233.7 میلیون نفر
مجموع سخنرانان: 272.7 میلیون نفر
بنگالی زبان رسمی بنگلادش است و در برخی از مناطق هند و برمه نیز صحبت می‌شود. ممکن است تعجب برانگیز باشد که زبانی که در چنین منطقه کوچکی صحبت می‌شود در فهرستی از پرگویش ترین زبان‌های جهان ظاهر شود. با این حال، وقتی به تراکم جمعیت آن منطقه فکر می‌کنید، منطقی است.

8. روسی (بیش از 258 میلیون سخنران)

زبان اول: 154 میلیون نفر
کل سخنرانان: 258.2 میلیون
جای تعجب کمتری دارد که گنجاندن زبان روسی در میان پرمخاطب ترین زبان‌ها در سطح جهانی با توجه به اینکه روسیه بزرگترین کشور جهان از نظر قلمرو است. به علاوه، در حالی که روسی زبان رسمی تنها چهار کشور است، در 19 کشور به طور گسترده صحبت می‌شود. آیا می‌دانستید که این زبان همچنین بیشترین تعداد زبان مادری را در تمام اروپا دارد؟

9. پرتغالی (بیش از 257 میلیون سخنران)

زبان اول: 232.4 میلیون نفر
کل سخنرانان: 257.7 میلیون
پرتغالی زبان دیگری است که در طول دوره استعمار اروپا در سراسر جهان گسترش یافت. امروزه پرتغالی زبان رسمی 9 کشور در اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا است. برزیل بزرگترین کشور از این 9 کشور است که بیشترین  تعداد پرتغالی زبانان را دارد.

10. اردو (231.3 میلیون سخنران)

زبان اول: 70.2 میلیون نفر
مجموع سخنرانان: 231.3 میلیون
اردو یکی از دو زبان رسمی پاکستان است و در مناطق خاصی از هند نیز به طور گسترده استفاده می‌شود. بخش گفتاری زبان اردو به طور گسترده با هندی قابل درک است.

11. اندونزیایی (199 میلیون سخنران)

زبان اول: 43.6 میلیون نفر
کل سخنرانان: 199.0 میلیون
باهاسا اندونزیایی زبان رسمی اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان است. به طور عجیبی، این زبان مادری اکثر افراد آن نیست.بلکه زبان دوم است.

12. آلمانی (134.6 میلیون سخنران)

زبان آلمانی یکی از 20 زبان برتر در جهان است.
زبان اول: 75.6 میلیون نفر
کل سخنرانان: 134.6 میلیون
آلمانی زبان رسمی آلمان است. برخلاف سایر همتایان اروپایی خود، بیشتر در اروپا صحبت می‌شود و تنها اتریش، لیختن اشتاین، سوئیس و لوکزامبورگ دارای جمعیت قابل توجهی آلمانی زبان هستند. با این گفته، یادگیری آلمانی نسبت به جمعیت کم آن بسیار محبوب است و به عنوان پنجمین زبان مورد مطالعه در جهان رتبه بندی می‌شود.
جدول تعداد مردمانی که به زبانهای رایج دنیا صحبت می کنند

13. ژاپنی (125.4 میلیون سخنران)

زبان اول: 125.3 میلیون نفر
کل سخنرانان: 125.4 میلیون
ژاپنی اولین زبان در این فهرست است که به طور کامل در یک کشور صحبت می‌شود. در واقع، بیش از 99 درصد از مردم ژاپن به عنوان زبان مادری خود به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند! با این گفته، یادگیری زبان ژاپنی در میان افرادی که می‌خواهند از فرهنگ ژاپنی لذت ببرند و با سومین اقتصاد بزرگ جهان تجارت کنند بسیار محبوب است.

14. پیجین نیجریه ای (120.7 میلیون سخنران)

زبان اول: 4.7 میلیون نفر
کل سخنرانان: 120.7 میلیون
نیجریه یکی از کشورهایی است که سریع‌ترین رشد را از نظر جمعیت دارد. در واقع، تخمین زده می‌شود که تا سال 2050 چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت خواهد بود.

15. مراتی (99.1 میلیون سخنران)

زبان مراتی بسیاری از گویشوران آن در ماهاراشترا، هند متمرکز هستند.
زبان اول: 83.1 میلیون نفر
کل سخنرانان: 99.1 میلیون
مراتی سومین زبان رایج در هند است که بیشتر گویشوران آن در ایالت ماهاراشترا متمرکز هستند. این زبان حدود 1300 سال است که به شکل کنونی وجود دارد و آن را به یکی از قدیمی ترین زبان‌های جهان تبدیل کرده است!

16. تلوگو (95.7 میلیون سخنران)

گویشوران زبان اول: 82.7 میلیون نفر
تعداد کل سخنرانان: 95.7 میلیون نفر
تلوگو چهارمین زبان رایج در هند است، درست پس از مراتی. تلوگو عمدتاً در ایالت های آندرا پرادش و تلانگانا هند صحبت می‌شود، اگرچه این زبان رسمی چندین ایالت دیگر نیز می‌باشد. این زبان بخشی از خانواده زبان‌های دراویدی است که حدود 5000 سال از عمر آن می‌گذرد.

17. ترکی (88.1 میلیون سخنران)

زبان اول: 82.2 میلیون نفر
کل سخنرانان: 88.1 میلیون
ترکی زبان رسمی ترکیه است. چیزی که ممکن است ندانید این است که ترکی تا سال 1928 با نسخه اصلاح شده الفبای عربی نوشته می‌شد و الفبای رومی جایگزین آن شد. جمعیت قابل توجهی ترک زبان در قبرس، آلمان، اتریش، بلغارستان، یونان و سایر کشورهای اروپایی وجود دارد.

18. تامیل (86.4 میلیون سخنران)

گویشوران زبان اول: 78.4 میلیون نفر
کل سخنرانان: 86.4 میلیون
تامیلی پنجمین زبان رایج در هند است که حضور قابل توجهی در ایالت تامیل نادو دارد. همچنین معمولاً در سریلانکا و سنگاپور توسط مردم تامیل صحبت می‌شود. تامیل با قدمتی بیش از 5000 سال، قدیمی ترین زبان زنده جهان در نظر گرفته می‌شود!

19. یو چینی (85.6 میلیون سخنران)‌

گویشوران زبان اول: 85.2 میلیون نفر
مجموع سخنرانان: 85.6 میلیون
چینی یوه گروهی از گویشهای چینی است. محبوب ترین این گویش ها کانتونی است که عمدتاً در استان گوانگدونگ در سرزمین اصلی چین و همچنین در هنگ کنگ و ماکائو صحبت می شود. زبان کانتونی نیز در میان جوامع خارج از کشور محبوب است و آن را به یکی از رایج ترین گویش های چینی در خارج از چین تبدیل می کند.

20. ویتنامی (85.3 میلیون سخنران)

گویشوران زبان اول: 84.6 میلیون نفر
کل سخنرانان: 85.3 میلیون
زبان ویتنامی عمدتاً در ویتنام صحبت می‌شود. با این حال، آیا می‌دانستید که این زبان در جمهوری چک نیز به عنوان یک زبان رسمی شناخته شده است و بنابراین می‌توان از آن در دادگاه ها و برنامه های رسمی رادیو و تلویزیون استفاده کرد.
 این مقاله لیستی از زبان‌های رایج دنیا بود. آیا الهام گرفته‌اید که با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف آشنا شوید؟ 
من نرم افزار خوندم و بعدش به دلیل علاقه‌ای که به راه‌اندازی کسب و کار داشتم در رشته کارآفرینی ارشد گرفتم. الانم در سایت استاد سلام همکاری می‌کنم و درجهت سوالاتی که برای خیلی از افراد و کاربرانمون به وجود میاد، تحقیق می‌کنم و می‌نویسم من هم با شما در حال یادگیری‌ام.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.