مدرسه آنلاین یا lms یا سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی-مجازی
روز 24 خردادماه 1400 یک نشست خوب در استودیو ویکست کارخانه نوآوری برگزار شد با عنوان لرنینو. این نشست در جهت حمایت از کسب و کارهای فعال در حوزه آموزش برگزار شد.
این نشست با هدف بیان مشکلات کسبوکارهای فعال در زمینه آموزش آنلاین در داخل کشور بود.
برنامه نشست شامل موضوعات زیر بود
- توضیحات مقدماتی و معرفی برنامه با مجری برنامه آقای مهندس آرش سروری
- نظام نوآوری آموزش شناختی هوشمند با دکتر مجید نیلی احمدآبادی
- از بهبود تدریجی تا تغییر پارادایم در آموزش با دکتر مهدی محمدی
- جمع بندی مطالب ارائه شده و توضیحات مقدماتی بخش بعدی توسط مهندس آرش سروری
- تجربیات و نمونه های موفق و بهره گیری از رویکرد های نوین با دکتر محمود تلخابی
- تجربیات و نمونه های موفق و بهره گیری از رویکرد های نوین با دکتر علی نصرت
- ارائه تجربیات استارت آپ های موفق داخلی با مانوئل اوهانجانیانس بنیانگذار ایسمینار
- ارائه تجربیات استارت آپ های موفق داخلی با سید مصطفی کالمی هِریس هم بنیانگذار فرادرس
- ارائه تجربیات استارت آپ های موفق داخلی با نغمه عقیلی بنیانگذار سایت تدریس خصوصی استادسلام
- ارائه تجربیات استارت آپ های موفق داخلی با دکتر رحیم آبادی
- پنل سیاستی با موضوع الزامات حرکت به سمت رویکرد های نوین آموزش و یادگیری با حضور دکتر مجید نیلی احمدآبادی و دکتر مهدی محمدی و مانوئل اوهانجانیانس و سید مصطفی کالمی هِریس و نغمه عقیلی مدیر سایت استادسلام و دکتر اعراب
کارخانه نوآوری جنب دانشگاه شریف است، فضایی با تجهیزات مناسب برای اجاره به کسب و کارهای نوین از هر رده و دسته که استودیو ویکست نیز در اینجا قرار دارد. حضور افراد متخصص حوزه های مختلف در نشست لرنینو با رعایت پروتکل های بهداشتی در این مکان ممکن بود و مسائل مهم در سخنرانی ها را در زیر با هم بیشتر مرور می کنیم. این برنامه در آپارات و ایسمینار و اینستاگرام به صورت زنده پخش شد و تعداد زیادی همراه آنلاین به صحبتها گوش می دادند.
دکتر مجید نیلی احمدآبادی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از خوش آمدگویی درباره آینده آموزش صحبت کردند. با مقدمه به واسطه تاریخ ما در گذشته، در کشور اگر آموزش سنتی قدیمی را نگاه کنیم با اهداف گذشته ما دانشجوهایی داشتیم که در دنیا جذب شرکتهای بزرگ شده اند و در همانجا بسیار درخشیده اند. اما هم اکنون در پارادایم جدید آموزشها که دیگر محلی نیستند در رقابت با کیفیت آموزش به چالش جدیدی رسیده ایم که اگر خوب توجه نکنیم عرصه را می بازیم. دکتر نیلی در صحبتها به نکته جالبی را مطرح کردند، آموزش چیزی را که نتوانسته تغییر بدهد، خودش هست!
برای تربیت یک دانش آموخته عمیق در یک حوزه تخصصی
تقریبا همه مسیر توسط آموزش و پرورش مدارس و برخی اعضای بیرونی مورد تایید، انجام میشود و دولت توان تغییرش بسیار کم هست. هدف اصلی این آموزش سنتی این بوده است که آموزش عمیق برای یک تخصص به یادگیرنده منتقل شود و سوال مهم این است که چه پیشرانهایی برای تحول جدی از آموزش سنتی به آموزش مدرن داریم
دو دسته پیشران کلیدی برای تحول آموزش سنتی به مدرن وجود دارد.
دو دسته پیشران کلیدی برای تحول آموزش سنتی به مدرن وجود دارد.
- منابع مالی
اثر بخشی منابع حاکمیتی در آموزش در این سیستم آموزش مدرن، در حال نمایان سازی افت خودش هست، زیرا آموزش مدرن هزینه زیاد دارد، کنترل کیفیت بسیار سنگین لازم دارد، نیروی انسانی به روز احتیاج دارد و این میزان اثر بخشی حمایت دولتی را کم می کند، نکته بعدی در همه جای دنیا سیستمهای مردم نهاد، حامیان آموزش هستند که بضاعت محدودی دارند) اتفاق مهم در تامین منابع مالی اینست که یادگیرندگان توجه ویژه به یادگیری خود دارند و باید به مسیری برویم که آموزش گیرنده به رضایت از آموزش برسد و بتوانیم از یادگیرنده منبع مالی را تامین کنیم. - محیط، دانش و ابزار
سبک زندگی، دانش و ابزارها تحولات جدی در دو سه دهه اخیر داشته اند و همچنان نیز این مسیر در حال تحول و تغییر است. با تغییر در سبک زندگی افراد، قابلیتهای مطلوب فردی و اجتماعی افراد تیز در حال تغییر است و هر فرد باید طوری آموزش بگیرد که قابلیتهای خودش را به سمت درست پیش برد و در حوزههایی که مرتبط با یادگیری و علوم شناختی هستند، به ما دانشی می دهند که بفهمیم چگونه یاد میگیریم! در این علوم ما با دنیای بسیار پیچیده مغز و یادگیری مواجه هستیم ولی روز به روز به درک بهتری از یادگیری در این مسیر علوم شناختی میرسیم. دانشهایی می آموزیم که با نگاه به مسیر یادگیری، تاریکخانه مغز را روشن تر می کند و مسیر را برای متدهای یادگیری پیشرفته تر تغییر دهیم.
در تحول دیجیتال مباحث مهمی چون خود بستر اینترنت یا گیمیفیکیشن، واقعیت مجازی و ar و ماشین لرنینگ و ... ابزارها و دستاوردهایی هستند که در مسیر آموزش مدرن باید به کار آیند. تا تحولاتی در سیستم آموزشی به وجود آوریم.
نکته مهم این است که بر خلاف چند دهه قبل همه دنیا دریافته اند که باید مسائل و مشکلات کلان را به صورت مسئله واقعی، نسشته در دنیای واقعی با در نظر گرفتن همه ابعاد مختلف آن نگاه کرد و با پیشرانها حرکت کرد تا اکوسیستم درست برای آینده کشور خود از درک برای حل مسئله ساخت.
سرمایه ملی : قابلیتهای فردی و اجتماعی مطلوب دردنیای امروز و فردا
هزینه کردن فرد یادگیرنده خود یک پیشران برای یادگیری است، پس باید یاددهنده به موارد مختلف خوب تمرکز کند که در شکل بالا به خوبی مطرح شده است. دنیای جدید، ما را موجود دوزیست در دنیای واقعی و مجازی بار آورده است. نگاه چند وجهی به مهارتهای تخصصی میان رشته ای و چند رشته ای باید داشت.
مهارتهای نرم، در تعلیم و تربیت به عنوان هدف تعریف شده است ولی کمتر به آن توجه شده. در بحثهای مرتبط با مهارت نرم فرد می آموزد که به دلیل رشد سریع و چند وجهی، لایف تایم این مهارتهای نرم کوتاه است و فرد باید همیشه در حال ارتقای خود در بستر مهارتهای نرم باشد و زندگی هر فرد متاثر از این زمانهایی هست که باید بیاموزد و سپس ادامه دهد.
باید فرد خود یادگیر باشد یعنی مسیر سینوسی آموزش و افزایش عملکرد را برای هر فرد باید در نظر داشت.
با هر جهش تکنولوژی و دانشی، روبروی فرد، دره ای قرار می گیرد که برای ادامه زندگی کیفی باید آن را با یادگیری پشت سر بگذارد.
افراد باید بتوانند کارهای گروهی انجام دهند و با خلاقیت مسائل را حل کنند و همه در کنار هم توامان در سیستم آموزشی مدرن باید مورد توجه قرار داد.
پیشنهاد این که یادگیری باید شخصی سازی شود:
- شخصی سازی یادگیری از طرف سیستم آموزش دهنده
- قابلیت شخصی سازی یادگیری توسط خود یادگیرنده
برای شخصی سازی هر چیزی باید با توجه به ویژگیهای زیاد در افراد مختلف احتیاج به تنوع داریم، باید در سیستم مدرن آموزشی ایجاد تنوع کنیم (به قلم نگارنده مانند سایت استادسلام که با ایجاد تنوع در دسته بندیهای مختلف آموزشی دسترسی هر نوع سلیقه را به این سایت ممکن نموده است).
انواع ایجاد تنوع در سیستم مدرن یادگیری به انواع زیر مطرح شد :
- ایجاد تنوع در محیط یادگیری (حضوری، ترکیبی حضوری و کلاس آنلاین، یادگیری الکترونیکی از فیلم آموزشی)
- ایجاد تنوع در خود محتوای آموزشی
- ایجاد تنوع در روش ارائه محتوا (به صورت سخنرانی، به صورت بازی هوشمندانه در مسیر آموزش، آموزش در مدلهای شبیه سازی و vr)
- ایجاد تنوع در تیم آموزش تا فرد بتواند با منتور و معلم خود، ارتباط موثر برقرار کند
پس از شخصی سازی آموزش، حالا نوع آموزش حلقه بسته میشود، در حالیکه آموزش هم اکنون در سیستم سنتی ما، حلقه باز است، یعنی معلم در کلاس آموزشی و دوره خود ارائه محتوا میکند در مدرسه و دانشگاه تا انتهای دوره امتحان گرفته شود که آیا دانشجو یا دانش آموز یادگرفته است یا خیر.
در سیستمهای شخصی سازی دیگر آموزش حلقه باز پاسخگو نخواهد بود و باید مستمر بررسی شود که آیا موثر بوده یا خیر. تطبیق محتوا با نیاز فرد یادگیرنده باید صورت گیرد تا همان میزان که مطالعه کرده است را ببینید و درسهای زیاد باز نشود.
در سیستمهای شخصی سازی دیگر آموزش حلقه باز پاسخگو نخواهد بود و باید مستمر بررسی شود که آیا موثر بوده یا خیر. تطبیق محتوا با نیاز فرد یادگیرنده باید صورت گیرد تا همان میزان که مطالعه کرده است را ببینید و درسهای زیاد باز نشود.
باز به عنوان مثال در پلتفرم استادسلام شاگرد میتواند بخش خودش را شخصی سازی کند تا امتحان در زمان مناسب از شخص او گرفته شود. و این شخصی سازی در طول زمان تغییر میکند و بهینه سازی میشود.
وقتی در یک سیستم مدرن آموزشی برای یادگیرنده شخصی سازی انجام میدهید، حلقه بسته ایجاد میکنید و تنوع ایجاد میکنید حالا برای هر یک نفر یادگیرنده، تیم آموزش به تنهایی قادر نیست پشتیبانی عالی انجام دهد و باید حالا این سیستم مدرن را هوشمند سازی کرد.
سیستم آموزش آنلاین از هوش مصنوعی متاثر شود
در این مرحله بعد از اینکه ما سیستم آموزشی را برای یادگیرنده، شخصی سازی کردیم و حلقه بسته برای او ایجاد کردیم، باید بتوانیم وضعیت او را در هر موقعیت بدانیم و بتوانیم او را ارزیابی کنیم، چگونه؟
ما داده های کلان داریم باید هر یادگیرنده را مبتنی بر دادههای کلان رفتاری که از آنها جمع می کنیم، ارزیابی هم بکنیم. داده کلان از رفتار یادگیرنده به دست می آید و حالا باید برای این سیستم و یا پلتفرم آموزشی که ساخته میشود یک دستیار بسازیم که برای هر یاد گیرنده پیشنهاد درست بر اساس تحلیل رفتارها بدهد. هم اکنون شبکه یادگیرنده ها به خودی خودی یک عنصر کلیدی در این سیستم را میسازند و آن هم سیستم تحلیل رفتارشان هست.
حالا سیستم مدرن جدید آموزشی تشکیل شده که تامین کننده مالی آن خود آموزش گیرنده هست. هم اکنون در کشورمان تعدادزیادی فارغ التحصیل داریم که برای ورود به بازار کار احتیاج به آموزشهای تکمیلی دارند. بازار کار بزرگی روبه روی این جوانان است.
چرا باید وارد پارادایم جدید آموزش آنلاین شویم؟
به گفته دکتر مهدی محمدی (دبیر ستاد توسعه فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) داستان شکلگیری این ایده اینگونه هست که ما وارد سری مباحث جدیدی در پارادایمهای سنتی کسب و کار آموزش، در کشور شویم و از این نقطه شروع شد که مبحث اقتصاد دیجیتال دیگر به شکل گذشته، پارادایم سنتی خودش را دنبال نمی کند.
اگر در لایه های یک و دو مبحث اقتصاد دیجیتال، تعاریفی داشتیم که صرفاً برمبنای زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بود یا خیلی پیشرفته تر دوست داشتیم از اقتصاد دیجیتال صحبت کنیم یادمان می آمد که چیزی تحت عنوان اقتصاد پلتفرمی یا اقتصاد اشتراکی وجود داره و تصویر ما از اقتصاد دیجیتال همین پلتفرمهای اقتصاد اشتراکی یا فروش آنلاین می شدکه هم اکنون در کشور ما و یا در دنیا وجود دارد یا شبکههای اجتماعی یا مواردی از این دست.
به نظر میرسه که ما با یه موج سومی از تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال مواجه هستیم که اگر به این موج سوم نپردازیم، احتمالاً با یک فاصله زمانی ده تا پانزده سالی، شکاف عجیب بین کشوری مثل ما و سایر کشورهایی که به این موضوع پرداختند اتفاق خواهد افتاد.
لایه سوم اقتصاد دیجیتال که ما با عنوان " نسل سوم دیجیتال" یادش می کنیم، جریانی است که باید با نفوذ در صنایع سنتی ما، موج جدید ایجاد کند.
- بدون هوشمند سازی و دیجیتالی شدن، احتمالا تا ده سال آینده دیگر صنایع ما رقابت پذیر نخواهند بود.
- بدون هوشمندسازی کشاورزی و دیجیتال شدن ابزارهای کشاورزی احتمالاً کشاورزی ما رقابت پذیر نخواهد بود
پس داستان از اینجا شروع شد که قصد داریم، بازی اصلی زمینههای اقتصاد سنتی خود را با دیجیتال کردن و هوشمند سازی درست به بهرهوری بالاتر برسانیم.
در مسیری که برای آینده می بینیم باید مدلهای جدیدی اضافه کنیم، بیزینس مدلهای جدید برای خلق نوع جدید ثروت ایجاد کنیم، یا بهرهوریهای قبلی را ارتقاء دهیم.
ورود به داستان مکانیزمهای یادگیری
حجم بازار کلی آموزش سنتی یکی از بزرگترین بازارهای محتواست.
در سال ۲۰۲۰ چیزی در حدود پنج و چهاردهم تریلیون دلار یعنی بیشتر از ۱۲ برابر کل اقتصاد ایران، کشورها در حوزه آموزش سرمایهگذاری کردند.
این بازار به شدت بزرگ با پتانسیل بزرگ برای نفوذ فناوریهای جدید دارد. با در نظر داشتن همین جریان و نرخ رشد خوبی به سمت صعود، هنوز برای دیجیتالی کردن فضای آموزش کم کاری شده است و سنتیها نزدیک به فضای دیجیتال هم نشده اند و سهم کوچکی از بازار بزرگ آموزش و یادگیری به خود اختصاص داده اند، کمتر از ۴ درصد بازار دیجیتال بازار آموزش و یادگیری در سطح دنیا دیجیتال شده.
در زمان شیوع بیماری کرونا، ابزارهای دیجیتال در بازار آموزش با سرعت بیشتری به کار گرفته شده اند ولی هنوز 4 درصد توسط دیجیتالی ها تصاحب شده و 96 درصد بازار بزرگ آموزش در دست سنتیها هست.
به نظر میرسد که پتانسیل خیلی بزرگی برای ورود و به عبارت دیگر برای استفاده از ظرفیت تیزهوشان برای خلق ثروت جدید در حوزه آموزش وجود دارد. عدد چهار درصدی که در باره اش صحبت می کنیم یعنی چیزی در حدود ۲۲۷ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۰ ، که پیش بینیها نشان می دهد تا سال ۲۰۲۵ این عدد به ۴۰۰ میلیارد دلار برسد یعنی تقریباً دو برابر میشود.
دیجیتال کردن مسیر و محتواهای آموزشی بخش مهمی از اقتصاد رسمی آموزش را به خود اختصاص خواهد داد. این را اعداد و ارقام با دقت به ما نشان دادند.
هر کسی بر این موج سوار شود، احتمالاً بازی برنده برنده ای را در ۵ سال آینده خواهد داشت.
دیجیتال کردن آموزش چیست؟
وقتی میگوییم دیجیتالیزه کردن، یعنی چه خدمتهایی به کار گرفته میشود؟ تا فضا را دچار تحول کند؟
بر اساس آمارهای بینالمللی چهار حوزه تکنولوژی در پیوند نزدیکی با حوزه آموزش هستند که رویکردهای نوین رو در بدنه آموزش به کارگیرند، ۴ تکنولوژی مهم نوظهور که بدون شک آینده اقتصاد دیجیتال را رقم میزنند
- تکنولوژیهایی بر اساس هوش مصنوعی (سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری پیش بینی میشه به عدد ۱۲ میلیارد دلار و بیش از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ برسد یعنی در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ تقریبا این عدد ضرب در ۱۲ میشود! )
- تکنولوژی ماشین لرنینگ و آنالیز بیگ دیتا (سرمایه گذاری دراین حوزه که کمتر از یک میلیارد دلار هست و پیش بینی میشود که به ۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ برسد)
- تکنولوژی روباتیک
- بلاک چین
وقتی قرار شود که بدانیم رفتار استارتاپی در حوزه ای چگونه هست باید بررسی شود که سرمایه گذارها به کدام سمت می روند و شاخص را شناسایی کنیم.
شرکتهای سرمایه گذاری حوزه آموزش آنلاین با تکنولوژیهای جدید از کدام کشورها هستند؟
1- چین
2- آمریکا
3- هند
حجم زیادی از شرکت در فاصله ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ از تعداد ده شرکت یک میلیارد دلاری رسیده است به تعداد ۲۴۰ شرکت!
روندی که این شرکتهای بزرگ پیش می برند این امکان را در جهان فراهم می کند که سبک یادگیری و آموزش را دچار تغییر کند.
روندی که این شرکتهای بزرگ پیش می برند این امکان را در جهان فراهم می کند که سبک یادگیری و آموزش را دچار تغییر کند.
مباحث علوم شناختی که بالاتر هم مطرح شد و مباحث سرمایه گذاری و شرکتهای پیش رو در فناوری همه اطلاعاتی بود که به ما داده شد تا درباره مسیر نوین آموزش آگاه تر باشیم.
حداقل ۱۳ حوزه فناوریهای آموزشی و یادگیری وجود دارد که تحت تاثیر رفتارهای استارتاپی دچار تغییر شده اند.
تحولات آموزش در صد سال گذشته
به گفته دکتر محمود تلخابی (عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، دبیر کارگروه آموزش و پرورش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)
چگونه دنیای جدید در انتظار یک تحول بزرگ در آموزش نوین است و کدام کنشگران اولیه پیشگامان خواهند بود؟
تحولات پارادایمی که در کلاسهای آنلاین، سایتهای برگزاری کلاس آنلاین، آموزش مدارس اتفاق افتاد، در اوایل قرن بیستم مفهوم آموزش به یک آموزش گرایی بسیار رادیکال اشاره داشت که در واقع نقش معلم رو در کانون آموزش قرار میداد و عمدتاً نقش معلم با ویژگی دانشمندی او تعریف می شد و قرار بر این بود که این معلم بتونه انتقال دهنده دقیقی باشه از آنچه که خودش به آن مسلط است و این امر، یادگیری رو برای مخاطبانی که دریافت کننده دانش بودند شکل میداد.
با پیشرفتی که تو حوزه علوم یادگیری اتفاق افتاده است از منظر جدید نگاه می کند:
نگاه آموزش گرایی
- یادگیرندگان ارتباط بین مطالب درسی و آنچه از قبل می دانستند، نمی بینند.
- یادگیرندگان با مطالب درسی به عنوان تکههای مجزا و مستقل اطلاعات برخورد دارند.
- یادگیرندگان واقعیات را حفظ می کنند و رویههایی را اجرا می کنند، بدون اینکه چرایی آن را فهمیده باشند.
- یادگیرندگان نمی توانند ایدههای جدیدی را با آنچه در کتب درسی دیده اند و متفتوات است درک کنند.
- یادگیرندگان واقعیات و رویهها را به عنوان دانشی پایدار و بی حرکت می بینند که از یک دانای کل (استاد یا معلم) به آنها منتقل شده است.
- یاد گیرندگان مطالب را حفظ می کنند بدون اینکه درباره فایده و هدف آن یا راهبردهای یادگیری خودشان تاملی کنند.
موارد بالا، امروز به عنوان مفهوم آموزش سنتی تعریف میشود و با این حال دستاوردی که در قرن بیستم داشته با یک تحول دوم به کنار گذاشته میشه.
الگوی جدیدی جایگزین قبلیها میشود و این الگو تاکیدش روی این بود که ما باید بر فرآیندی تاکید کنیم که تعامل بین معلم (یاد دهنده) و دانش آموز (یادگیرنده) را شکل میدهد بنابراین فرایند یاددهی یادگیری جایگزین آموزش گرایی شد فرآیندی که نقش دانش آموز یادگیرنده را برجسته میکند و از این طریق ماهیت تعاملی را در فرایند یاددهی یادگیری مورد توجه قرار میدهد.
دستاوردهای این حوزه بسیار گرانقدر بود و توانست سیستمهای تعاملی را رشد بدهد، به انتخابها علائق و نیازهای یادگیرندگان توجه داشته باشه و ....
اما واقعیت این است که در شکل سوم، تغییری در جریان تحول ملاحظه میکنیم که موضوع یادگیری در کانون جریان آموزش قرار میگیرد و عملاً نقش کنشگران حوزه آموزش معطوف به مفهوم یادگیری شود و بازسازی جریان در محیط یادگیری اتفاق خواهد افتاد.
در این مفاهیم به اصطلاح یادگیری عمیق می رسیم و اگر در نسل سوم محیطهای یادگیری به دنبال خلق محیطهای اثربخش هستیم باید محیطی خلق کنیم که بتواند یادگیری عمیق ایجاد کند.
یادگیری عمیق در فرآیند آموزش چه تمایزی ایجاد میکند؟
- در یادگیری عمیق لازم است یادگیرندگان، دانشها و مفاهیم جدید را با تجربیات قبلی خود ارتباط دهند.
- در یادگیری عمیق لازم است که یادگیرندگان دانش خود را با سیستم مفهومی مرتبط تلفیق کنند. (سیستمهای هیجانی، حالات عاطفی و احساسی آدمها، برای تعهد شخصی برای احساس مسئولیت در برابر یادگیری عکس العمل نشان می دهند)
- برای یادگیری عمیق لازم است که یادگیرنده به دنبال الگو و اصول زیربنایی باشد. (تعلقات اجتماعی و عضویت در جوامع یادگیری و قرار گرفتن در محیطهای اجتماعی است که امکان گفتوگو و امکان تعامل درباره دانستنیهای فرد را فراهم میکند)
با این ویژگیها به یک دستاورد میرسیم که آن را با یک واژه عمیق توصیفش میکنیم و خلق محیطهای یادگیری جدید با این مفهوم تحت تاثیر قرار میگیرد. مادر به گام بعدی آموزش، برای خلق محیطهای یادگیری جدید، باید به دنبال ویژگیهای متمایز می باشیم که بر اساس این تحول که اتفاق افتاد امکان یادگیری عمیق را برای ما فراهم کند.
ویژگیهای محیط یادگیری اثر بخش در آموزش آنلاین
- پاسخ گو بودن در این محیط
- خلق شرایطی که افراد با خود واقعی در محیط حاضر باشند
- اجتماعی بودن محیط یادگیری
- توجه به عواطف افراد
- احترام به تمایزاتی که یادگیرندگان دارند
- ایجاد فرصت ویرایش در متون آموزشی
- تاکید بر پرورش مهارتهای شناختی
- ایجاد اجتماعات یادگیری
- ایجاد ساختار بیرونی برای حمایت از یادگیرنده
- توجه به اهمیت هیجان در یادگیری
پرورش مهارتهای شناختی
توجه به مهارتهای پایه : با این مهارتها می توانیم در واقع زیرساخت اولیه یادگیری را در خودمان ایجاد کنیم.
مهارتهای عالی : مثل تفکر خلاق، مثل تفکر انتقادی که توانایی تصمیم گیری، استدلال و حل مسئله، در این گروه قرار می گیرند
مولفههای هیجانی اجتماعی: مثل نظریه ذهن، توانایی همدلی کردن و موارد مشابه که احساس و عواطف دخیل در یادگیری را اشاره دارد.
ظرفیت شناختی یکی از مهمترین سرمایههای انسانهاست که به واسطه آن یادگیری بهتر و عمیق تری را تجربه می کنند.
یک محیط یادگیری اثربخش، مانند مدرسه آنلاین استادسلام، محیطی است که در واقع امکان فعال سازی توسعه و ارتقای مهارتهای شناختی را برای افراد فراهم میکند.
نمونههای موفق یادگیری اثر بخش
نمونهها بسیار جذاب و جالب هستند
- سایت https://www.shiftelearning.ir یادگیری را حین اشتغال و اشتباهات تجربه می کنند و شرایط یادگیری را کاملا معکوس میکند، برای خلق یک محیط یادگیری اثربخش باید بتوانیم محیط یادگیری را به دنیای حرفهای گره بزنیم و اگر چنین شرایطی فراهم کردیم در این شرایط عکس العملهای عالی از یادگیریها می بینیم.اینجا یادگیرندگان، تواناییهای خودشان را برای رسیدن به یک نیاز اجتماعی و ریاضت اقتصادی در سایت تجربه می کنند.
- استارتاپ جدید که در کشور خودمان شکل گرفته به نام انگاره و جذابیت سایت اینست که مولفههای شناختی را به تجربههای یادگیری پیوند زده است تا یادگیرندگان در مسیر یادگیری تجربی، بازخورد دریافت کنند و بدانند که کدام مسیر از تفکر یادگیرنده، دچار اشکال است و باید برای بهبود عملکرد یادگیری، چه کنند.
-یکی سایت firstmedia در انگلستان، برای گروههای مختلف شغلی، محیطهای یادگیری بسیار اختصاصی فراهم می کند محیطهایی متناسب نیاز همان گروه شغلی تا رسیدن به یادگیری عمیق را تجربه کنند.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.