تاریخ انتشار:

نکات تدریس در کلاس‌های گروهی که باید هر معلم بداند

نکات تدریس در کلاس‌های گروهی که باید هر معلم بداند
تدریس در کلاس‌‌های گروهی در کنار جذابیت بالا با چالش‌های بسیاری  نیز برای معلمان همراه است، تا جایی که بسیاری از معلمان باتجربه نیز با مدیریت و نحوه اداره صحیح این کلاس‌ها با مشکل روبرو هستند. موفقیت در تدریس کلاس‌های گروهی در گرو رعایت نکات و روش‌هایی است که به مدرسان کمک می‌کند تا بهتر کلاس‌هایشان را اداره و ارتباط موثرتری با دانش‌آموزان برقرار کنند. ازاین‌رو در این مطلب قصد داریم به آموزش این نکات بپردازیم‌ تا شما معلمان عزیز با بکارگیری آن‌ها بتوانید به مدیریت بهتر کلاس‌های خود بپردازید، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مزایای تدریس در کلاس گروهی 

یکی از مهم‌ترین مزایای تدریس در کلاس‌های گروهی، یادگیری مهارت‌های ارتباطی و نحوه تعامل با دیگران است. تشکیل کلاس‌های گروهی دقیقا همان چیزی است که معلمان از طریق آن می‌توانند یک ارتباط موثر با دانش‌آموزان برقرار و استعدادهای تحصیلی آن‌ها را کشف کنند. این نوع از کلاس‌ها که با گروهی از دانش‌آموزان برگذار می‌شود دارای مزایای زیادی است که برخی از آن‌ها عبارتند از:
  • افزایش مشارکت؛ مشارکت دانش‌آموزان در کلاس‌های گروهی بسیار زیاد است، این ویژگی موجب می‌شود که آن‌ها تعامل بیشتری با معلم و همکلاسی‌های خود داشته باشند.
  • نمرات بالاتر؛ شکل گیری گفتگو و پرسش و پاسخ در کلاس‌های گروهی باعث می‌شود که دانش‌آموزان مباحث تدریس شده را تکرار و با حفظ بهتر اطلاعات، نمرات بالاتری کسب کنند.
  • رشد تفکر انتقادی؛ معلم با سوال‌های خود می‌تواند دانش‌آموزان را به تحلیل اطلاعات تشویق کند، این مورد به رشد و توسعه تفکر انتقادی کمک می‌کند.
  • افزایش اعتماد به نفس؛ بسیاری از دانش‌آموزان با مشکل اعتماد به‌ نفس روبرو هستند که با صحبت کردن در کلاس‌های گروهی می‌توان آن را رفع کرد.
  • تقویت مهارت‌های ارتباطی؛ شرکت‌ در کلاس‌های گروهی به تقویت مهارت‌هایی همچون گوش دادن و گفتگو کردن منجر می‌شود.
  • یادگیری کار تیمی؛ انجام کار گروهی در کلاس به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌هایی مانند همکاری، سازش و حل تعارض را یاد بگیرند.

نکات تدریس در کلاس گروهی 

تدریس در کلاس‌های گروهی همانطور که می‌تواند برای معلمان یک مزیت برای تعامل بیشتر با دانش‌آموزان و همچنین موفقیت در تدریس به‌حساب آید، ممکن است چالش‌هایی نیز برای آنان به‌وجود آورد. اگر جزو آن دسته از معلمانی هستید که می‌خواهید کارایی خود را در کلاس‌های گروهی افزایش دهید مطالعه نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند.

مشخص کردن هدف

در ابتدا هدفتان را‌ از رفتن به کلاس مشخص کنید، قرار است چه چیزی را در کلاس تدریس کنید؟ از چه منابعی باید استفاده شود؟ و بعد از تدریس، دانش آموزان باید با چه موضوعات و مباحث جدیدی آشنا شوند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا با تسلط بیشتر در کلاس حاضر شوید.

برنامه ریزی درس برای کلاس گروهی

بعد از تعیین هدف، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای کلاس داشته باشید. به‌طور مثال، می‌توانید در ابتدای کلاس مروری بر مباحث مطرح شده در جلسه قبل داشته باشید، سپس درس جدید را به‌صورت تئوری تدریس نمایید و در نهایت با پرسیدن سوالاتی مربوط به مباحث تدریس شده، دانش‌آموزان را به گفتگو و تعامل تشویق کنید.

در نظر گرفتن فعالیت‌های کلاسی

در مواقعی که تدریس و گفتگو سریع‌تر انجام می‌شود و یا دانش‌آموزان فعالیت مربوط به خود را زودتر از موعد مقرر تحویل می‌دهند باید یک فعالیت گروهی و اضافی داشته باشید تا دانش‌آموزان از زمان خود در کلاس استفاده کنند. به‌طور مثال، می‌توانید با سرچ در اینترنت یک بازی فکری مربوط به مبحث مطرح شده در کلاس را بیابید و آن را اجرا کنید.

کنترل کردن صدا و لحن در حین تدریس

لازم نیست همواره با صدای بلند تدریس کنید، بهتر است با انتخاب یک تناژ صدای متوسط به تدریس مشغول شوید. یادتان باشد که صدای بلند می‌تواند به دانش‌آموزان استرس‌ وارد و آن‌ها را از مشارکت در گفتگوها دلسر کند. لازم به‌ذکر است که می‌توانید برای موقعیت‌های مختلف از لحن و تن صدای متفاوتی استفاده کنید. به‌طور مثال، برای مشارکت در گفتگو از لحن صمیمانه و برای پرسش و پاسخ لحن جدی‌تری را مورد استفاده قرار دهید.

صحبت کردن در وقت مناسب

مواقعی که در کلاس‌های گروهی با همهمه دانش‌آموزان مواجه می‌شوید، بهتر است به جای بلند کردن صدای خود، روی صندلیتان بنشینید و سکوت کنید. خواهید دید که خود دانش‌آموزان کم کم از سروصدا دست بر می‌دارند و کلاس آرام می‌شود.

حل کردن مشکلات رفتاری

ایجاد تعارض بین دانش‌آموزان و معلم اجتناب ناپذیر است، این مورد می‌تواند روند مثبت کلاس را با مشکل مواجه کند. معلم باید سریعا نسبت به حل این مشکل اقدام کند و بعد از کلاس با پرسیدن سوالاتی مانند《چه چیزی تو رو ناراحت کرده》با دانش‌آموزان معترض به گفتگو بپردازد. یادتان باشد در حین صحبت نباید دانش‌آموز را به انجام کاری متهم کنید بلکه باید با آرامش با وی صحبت کنید تا احساس کند که به او اهمیت می‌دهید.

بازخورد سازنده به شاگرد

بازخورد سازنده نقش حیاتی در رشد و توسعه دانش‌آموزان در کلاس‌های گروهی دارد. بازخورد به موقع و مناسب به دانش آموزان کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و راه‌های بهبود آن را بیابند. معلمان می‌توانند با تشویق تفکر کردن، دانش‌آموزان را برای تقویت یادگیری و دستیابی به اهدافشان توانمند سازند.

مشارکت دادن والدین

معلمان باید دائما با والدین در ارتباط باشند و حتی از آن‌ها بخواهند که سر کلاس حاضر شوند و در فعالیت‌های گروهی و بازی‌های فکری مشارکت داشته باشند. شما می‌توانید از والدین پرمشغله بخواهید تا زمانی را در هفته یا ماه برای حضور در کلاس خالی کنند، اینگونه دانش‌آموزان نیز انگیزه‌ بیشتری برای گفتگو و یادگیری پیدا می‌کنند که البته این مهم در مدارس ما بسیار کم انجام می‌شود.




چه مواردی را معلمان در کلاس‌های گروهی نباید انجام دهند؟

مدیریت کلاس‌های گروه باید با دقت بیشتری از سوی معلمان انجام شود، چرا که در صورت عدم اداره صحیح کلاس‌، تمامی تلاش‌های او برای تدریس موثر از بین خواهد رفت. بنابراین بهتر است در تدریس در کلاس‌های گروهی از انجام مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم، اجتناب کنید:

بیان نکردن صریح انتظارات

معلم باید در ابتدا انتظارات خود را از کلاس به وضوح بیان کنید. اگر برای کار گروهی، ساخت ابزار، استفاده از لوازم مدرسه یا نحوه برخورد در کلاس قوانین خاصی مد نظر شما است باید به‌طور کامل درباره آن صحبت شود. بیان صریح خواسته‌هایتان از ایجاد سوء تفاهم و مشکلات رفتاری احتمالی در آینده پیشگیری می‌کند.

برخورد ناعادلانه

برخورد یکسان معلم با تمامی دانش‌آموزان بسیار مهم است. معلم نباید به دانش‌آموزی توجه بیشتری داشته باشد یا دانش‌آموزی را بیش از دیگران تنبیه کنید. برخورد ناعادلانه به ایجاد ناسازگاری در دانش‌آموزان منجر می‌شود و آن‌ها را از فعالیت در کلاس و همچنین یادگیری درس دلسرد می‌کند.

نداشتن برنامه برای دانش‌آموزان ضعیف 

در همه کلاس‌ها چندین دانش‌آموز وجود دارد که از لحاظ درسی ضعیف‌‌تر هستند. آن‌ها به‌دلایل مختلفی درس‌های خود را آماده نمی‌کنند و نمرات پایینی کسب می‌کنند. نحوه رفتار با این نوع دانش‌آموزان باید کاملا با برنامه صورت پذیرید،. در این مواقع معلم با در نظر گرفتن برنامه‌هایی مانند نظارت بیشتر بر انجام تکالیف و دور کردن دانش‌آموز از عوامل تنش‌زا در کلاس، او را به سمت موفقیت سوق دهد.

عدم توجه به بی‌نظمی

سعی کنید در کلاس نظم و انضباط برقرار کنید، اما این کار نباید با فشار و تنش انجام شود. به‌طور مثال، بهتر است که بی‌انظباطی‌های کوچک را با گفتگو حل کنید و مشکلات بیشتر را با والدین دانش‌آموزان در میان بگذارید. یادتان باشد که همیشه گزینه اخراج از کلاس را در مرحله آخر قرار دهید، زیرا اخراج مداوم دانش‌آموزان از کلاس ممکن است به‌عنوان عامل ناتوانی معلم در مدیریت کلاس شناخته شود.

دنبال نکردن قوانین

اگر در ابتدای تشکیل کلاس گروهی قوانینی را وضع کرده اید باید به آن پایبند باشید. در صورت رعایت نکردن قوانین وضع شده از سوی معلم، دانش‌آموزان نیز به آن‌ها اهمیت نمی‌دهند و کلاس با بی‌نظمی روبرو خواهد شد.

عدم ارتباط صحیح

ایجاد رابطه درست با دانش‌آموزان یک راه موثر برای مدیریت بهتر کلاس است. دانش‌آموزانی که با معلم خود رابطه دوستانه دارند، نمرات بهتری کسب می‌کنند و رفتارهای خارج از عرف کمتری نیز از خود نشان می‌دهند. پس بهتر است که شاگردان خود را بشناسید و با آن‌ها صحبت کنید تا کلاس موثرتری داشته باشید.

جمع‌بندی
تدریس در کلاس‌های گروهی مجموعه‌ای منحصر به فرد از فرصت‌ها و چالش‌ها را برای معلمان در پی دارد. مدرسان با اجرای استراتژی‌ها و تکنیک‌های مؤثر می‌توانند یک محیط یادگیری جذاب و حمایت‌کننده برای دانش‌آموزان ایجاد کنند. معلمان با در نظر گرفتن نکات مخصوص تدریس در کلاس‌های گروهی مانند تعیین اهداف، برنامه‌ریزی، تشویق به مشارکت بیشتر دانش‌آموزان، ترویج کار گروهی و برخورد صحیح می‌توانند به رشد تحصیلی و فردی دانش‌آموزان کمک کنند. یک معلم در کلاس باید در کنار تدریس و برقراری نظم و انضباط،  با بکارگیری روش‌های گفته شده به تعامل مناسب با دانش‌آموزان خود بپردازد و آن‌ها را برای کسب موفقیت تحصیلی آماده کند.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.