چطوری می تونم طراح بازی بشم؟
استادسلامیها سلام
چهارشنبه این هفتهمون هم مطابق معمول، اختصاص داده شده به یه شغل جذاب، متفاوت و البته پرهیجان!
گیم دیزاینینگ یا طراحی بازی، یکی از جالبترین و درعین حال سختترین کارهاست؛
این هفته میخوایم اطلاعاتی راجع به شغل طراحی بازی و مهارتهای لازم برای تبدیل شدن به یه طراح بازی خوب در اختیارتون بذاریم.
این مطلب رو دنبال کنید چون چیزهای جالبی درمورد بازیهای و نحوهی شکلگیریشون از ایده تا اجرا، دستگیرتون میشه!
گیم دیزاینر کیه؟
اول از همه باید بگم که گیم دیزاینر، یه گیمر حرفهای و یه عشق بازیه!
گیم دیزاینر یا طراح بازی، درواقع خالق و پدیدآورندهی یه بازیه!
کسی(کسانی) که طرح اولیهی بازی، ژانر بازی، مراحل بازی، فیزیک و گرافیک و نحوهی کنترل بازی، داستان بازی و پروسهی پیشرفتش، حس و حال بازی، قوانین بازی و... رو خلق و مرحله به مرحله برای عملی شدنش اقدام میکنه، اصطلاحاً طراح بازی شناخته میشه.
این فرد(افراد) از همون ابتدا که جرقهی تولید بازی توی ذهنشون شکل میگیره، یه تصویر کلی از بازی دارن که اونو مرحله به مرحله روی کاغذ میارن و بعد ایدهشون رو با استفاده از افراد و ابزارهای مختلف عملی میکنن و کمکم به این تصویر ذهنیشون انسجام میدن و حتی جزئیات خیلی خیلی کوچیک رو هم رعایت میکنن.
نکتهای که وجود داره اینه که گیم دیزاینر فردیه که تاحدودی شبیه یک مهندس صنایع عمل میکنه!
اون تاحدودی از مهارتهای مختلف مثل گرافیک، برنامه نویسی و... اطلاعات داره اما نه اونقدر که بتونه از پس تمام کارها بربیاد!
یک تیم طراحی بازی شامل چه افرادیه؟!
طراحی بازی عمدتاً به سه بخش،
- طراحی بازی
- طراحی سیستم
- طراحی مراحل
تقسیم میشه.
این بخشها، وظایف مختلفی دارن که کار هماهنگی و هدایتشون به عهدهی یه فرد ماهر و خلاقه که قبلاً درموردش توضیح دادیم، طراح بازی!
طراح بازی فعالیتهای مختلفی که باید برای ساخت بازی انجام شود رو شناسایی کرده، امکانات و افراد لازم رو پیشبینی و فراهم میکنه و در نهایت زمان و نحوهی انجام وظیفهی هر فرد رو تنظیم و هماهنگ میکنه؛
پس طراح بازی در مقام یه مدیر و برنامهریز باید توانایی مدیریت بالایی هم داشته باشه.
بسته به نوع بازی و شرکتی که اون رو میسازه، طراح بازی میتونه یک یا چند نفر باشه؛
در صورتیکه بیش از یک نفر توی تیم طراحی بازی حضور داشته باشن، یکی از اونها به عنوان طراح ارشد شناخته میشه که به عنوان رأس و مدیر کار، پلتفرم کلی بازی و تمام جزئیات و کلیات رو تعیین میکنه و بقیه تحت هدایت اون کار میکنن.
طراح(طراحان) بازی بعد از مشخص کردن مواردی که بالا گفتهشد، اونها رو برای اجرا و عملی کردن در اختیار طراحان مراحل قرار میدن؛
طراح مراحل(level designer) کار تصویرسازی تصورات و ایدههای طراحای بازی رو بر عهده داره و به اصطلاح فیزیک کار رو درمیاره؛
بعد از اینکه تصویرسازی و شکل دادن به بازی کامل و جزئیات مورد نظر طراحای بازی اعمال شد، نوبت طراحی سیستمه؛
طراحی سیستم در واقع تعیین کردن نظام و ساختار بازی و نحوهی اجرای قوانین در طول مراحل بازیه؛
این مرحله وارد جزئیات بازی نمیشه و بیشتر به قوانین و آپدیتها و اینطور مسائل میپردازه.
باز هم بسته به شرکت سازنده، ممکنه طراحی سیستم برعهدهی یک یا چند نفر باشه.
سیستم دیزاینرها روی چه مواردی کار میکنند؟
بسته به نوع بازی، سیستم دیزاینینگ شامل یک یا چند مورد از موارد زیر میشه:
- طراحی مبارزات
- طراحی اقتصاد
- طراحی بخش چندنفره
- طراحی معما
- طراحی مراحل
- طراحی محیط
- طراحی داستان بازی
هر کدوم از این مراحل باتوجه به اسامیشون کارهای خاص خودشون رو میطلبن؛
طراح مبارزات نحوهی مبارزات، قوانینش و موارد اینچنینی رو تعیین میکنه؛
طراح اقتصاد نوع و قیمت ابزارها و امکانات در بازی رو مشخص میکنه؛
طراح بخش چند نفره، قوانین و اتفاقات بازی چندنفره رو مشخص میکنه؛
طراح معما در بازیهای پازلمحور، معماها رو طراحی و راهحلهای ممکن رو پیشبینی میکنه؛
طراح مراحل تعداد و تنوع مراحل و نحوهی گذر از اونها رو مشخص میکنه؛
طراح محیط، فضای بازی رو میسازه که البته این مورد بیشتر در بازیهای بزرگ و شرکتهای بزرگ دیده میشه که افراد فضاهای انحصاری تولید کنن؛
این افراد همچنین باید شناخت و درک خوبی از موتورهای بازیسازی و نحوهی عملکردشون داشته باشن تا بتونن بازی رو با اون تطبیق بدن؛
و در نهایت طراح داستان، روایتی که بازی بر اساس اون پیش میره رو طراحی و اجرا میکنه.
این موارد که بالا شمردیم، میتونه تماماً برعهدهی یک نفر باشه و میتونه تقسیم بشه و هر بخش توسط فرد و افراد خاصی ساخته بشه؛
بسته به نوع پروژه، میزان سرمایه گذاری، میزان محبوبیت شرکت و خیلی چیزای دیگه، تعداد افراد درگیر در این پروژهها مشخص میشه؛
و در شرکتهای بزرگ، عموماً بک طراح بازی خوب و خفن وجود داره که با تیمهای حرفهای در تعامله و بازیهای بسیار باکیفیت و پرطرفداری رو روانهی بازار میکنه.
مهارتهای لازم برای طراحی بازی عبارتند از:
خب در عصر جدید، بیشتر بازیها کامپیوتری هستن و دیگه به اون صورت شاهد تولید و عرضهی بازیهای فیزیکی نیستیم، پس آشنایی و تسلط به تدریس خصوصی گرافیک و البته تدریس خصوصی کدنویسی به زبانهای مختلف جزو مهارتهای ضروری برای یه گیم دیزاینره؛
علاوه بر این موارد، شناخت روانشناسانه و حتی جامعهشناساته از عصر حاضر، آشنایی با سلیقهی مخاطبان بازیها، درک درست از بازیها، علاقهی وافر به بازی، توانایی تصور هندسی قوی، توانایی تحلیل جزئیات، توانایی مدیریت یک پروژه و همچنین روابط اجتماعی خوب و تعامل با دیگران از ویژگیهای شخصیتی یک بازیساز یا طراح بازی موفق محسوب میشه.
درآمد این شغل چقدره؟
درآمد این شغل بسته به محل کار شما، میزان مهارتتون، تجربهی کاری که دارید و البته شرکتی که تحت قراردادش هستین، متغیره؛
اما بازیهای بسیار خوبی در بازار وجود دارن که میلیونها دلار فروش داشتن و خب مسلماً طراحای این بازیها دستمزدها و پاداشهای خوبی دریافت کردن!
نکته پایانی!
چیزی که مهمه، اینه که در دنیای امروز و عصر حاضر، کنسولهای بازی بسیار پیشرفته شدن و بازیهای رایانهای شدیداً محبوبیت دارن و البته سال به سال شاهد واقعیتر شدن و جذابتر شدن این بازی هستیم؛
مسلماً مخاطبان این بازیها، که دیگه از سن و سال خاصی هم نیستن، عطش سیری ناپذیری دارن و هرسال منتظر سورپرایزهای بزرگتری از شرکتهای سازنده بازیها هستن و بازار رقابت در این شغل بسیار داغه؛
پس اگه شما توانایی بازیساز شدن رو در خودتون حس میکنید، بیدرنگ دست به کار بشید که نونتون تو روغنه:))