تاریخ انتشار:

هر آنچه که درباره شیمی باید بدانیم

هر آنچه که درباره شیمی باید بدانیم
مطالعه علمی خواص و رفتار ماده به عنوان شیمی شناخته می‌شود. این یک علم طبیعی است که عناصر تشکیل‌دهنده ماده و همچنین ترکیبات ساخته شده از اتم‌ها، مولکول‌ها و یون‌ها را مطالعه می‌کند.
شیمی رشته‌ای است که از نظر دامنه در جایی بین فیزیک و زیست‌شناسی قرار می‌گیرد. همچنین از آن به عنوان "علم اصلی" یاد می‌شود زیرا چارچوبی اساسی برای درک رشته‌های علمی پایه و کاربردی فراهم می‌کند. برای مثال، شیمی جنبه‌های شیمی گیاهی (گیاه‌شناسی)، تشکیل سنگ‌های آذرین (زمین‌شناسی)، چگونگی تشکیل ازن اتمسفر و چگونگی تخریب آلاینده‌های محیطی (اکولوژی)، خواص خاک و ماه (شیمی کیهانی)، نحوه عملکرد داروها را توضیح می‌دهد.
شیمی در همه جای جهان اطراف شما وجود دارد! در غذاهایی که می‌خورید، لباس‌هایی که می‌پوشید، آبی که می‌نوشید، داروها، هوا، پاک کننده‌ها.... گاهی شیمی را «علم مرکزی» می‌نامند، زیرا علوم دیگر مانند زیست‌شناسی، فیزیک، زمین‌شناسی و علوم محیطی را به یکدیگر متصل می‌کند.
شیمی یک رشته تحصیلی فوق العاده جذاب است. از آنجایی که شیمی برای دنیای ما بسیار اساسی است، در زندگی همه نقش دارد و تقریباً هر جنبه‌ای از وجود ما را به نوعی لمس می‌کند. شیمی برای برآوردن نیازهای اولیه ما به غذا، پوشاک، سرپناه، سلامتی، انرژی و هوای پاک، آب و خاک ضروری است. فن آوری‌های شیمیایی با ارائه راه حل‌های جدید برای مشکلات در سلامت، مواد و مصرف انرژی، کیفیت زندگی ما را به طرق مختلف افزایش می‌دهد. بنابراین، مطالعه شیمی در دنیای واقعی بسیار مفید است.

چند دلیل برای مطالعه شیمی

چرا شیمی بخوانیم رشته تحصیلی گسترده 
شیمی رشته تحصیلی گسترده‌ای است، به این معنی که شما گزینه‌های مختلفی برای گرفتن تخصص دارید. شاخه‌های شیمی به 5 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: آلی، تحلیلی، فیزیکی، معدنی و بیوشیمی. اما این پایان کار نیست. رشته‌های دیگری در رابطه با شیمی وجود دارد که با ترکیبی از زمینه‌های فوق استخراج می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به شیمی هسته‌ای، شیمی پلیمر، شیمی محیطی، شیمی بیوفیزیکی، شیمی نانو و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

با شیمی دنیای اطراف خود را درک کنید

تقریباً هر چیزی که در زندگی می‌دانید شامل شیمی است. از چیزهایی که می‌شنویم تا چیزهایی که می‌بینیم، چشیدن، بو کردن، لمس کردن و.... حتی توانایی‌های شما برای شنیدن، دیدن چشیدن و احساس کردن به دلیل برخی از واکنش‌های شیمیایی پیچیده در بدن شماست. شیمی به شما کمک می‌کند تا چیزهایی را که می‌خرید بهتر درک کنید. حتی دانش اولیه شیمی به شما کمک می‌کند تا اطلاعات روی بسیاری از برچسب‌های محصولات را درک کنید. در نتیجه، می‌توانید درباره بیشتر چیزهایی که می‌خرید، تصمیم آگاهانه بگیرید. شما در بیشتر موارد متوجه خواهید شد که آیا یک محصول شیمیایی همانطور که ادعا می‌شود کار می‌کند یا اینکه کلاهبرداری است.

پتانسیل‌های بزرگ کارآفرینی در شیمی

گستردگی و مفید بودن شیمی به این معنی است که فرصت‌های کارآفرینی بیشماری در این زمینه وجود دارد. به عنوان فارغ التحصیل رشته شیمی، تنها چیزی که نیاز دارید یادگیری برخی از مهارت‌های کارآفرینی ست. شما می‌توانید مهارت خود را به عنوان یک شیمیدان تجاری کنید. با کارآفرینی در حوزه شیمی میتوانید منافع مالی زیادی به دست آورید و همچنین برای دیگران شغل ایجاد کنید و از این طریق به محیط زیست و توسعه اقتصادی کشور کمک کنید.

کاربردهای دیگر شیمی کاربردهای شیمی

اهمیت شیمی در صنایع غذایی

واکنش‌های شیمیایی زیادی در تهیه غذا از حالت خام به پخته انجام می‌شود، مثلاً سیب‌زمینی با کمک کودها و حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌های مختلف در مزرعه کشت می‌شود و پس از یک سری واکنش‌های بیولوژیکی، سیب زمینی‌ها به طور کامل رشد کرده و برای پخت و پز در دسترس قرار می‌گیرد. بنابراین شیمی نقش بسیار مهمی در صنایع غذایی دارد. شیمی همچنین با توسعه افزودنی‌های غذایی، طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌ها و طعم‌ها سروکار دارد. شیمی برای سنتز مواد شیمیایی به نام نگهدارنده استفاده می‌شود که غذاها را برای مدت طولانی تازه و قابل خوردن نگه می دارد.

اهمیت شیمی در پزشکی

این مورد یکی از مهم ترین خدمت شیمی برای بشر است. دانش شیمی به محققان کمک کرد تا از محصولات طبیعی به عنوان منبع دارویی استفاده کنند. شیمی همچنین به تمدن‌های باستانی کمک کرد تا داروها را از محصولات طبیعی سنتز کنند. ترکیبات جدا شده از محصولات طبیعی توسط شیمیدانان در صنایع داروسازی برای تولید داروها استفاده می‌شود. آگاهی از نحوه رفتار مولکول‌ها و یون‌ها در شیمی، محققان را قادر ساخت تا داروها را در صنعت داروسازی تولید کنند.

اهمیت شیمی در ساختمان و ساخت و ساز

در حال حاضر پلیمرهای زیادی وجود دارند که از چوب قوی تر هستند که به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال آهن، فلزات، پلیمرها، پی وی سی و غیره. شیمی همچنین در تولید آب، صدا و مصالح ساختمانی مقاوم در برابر حرارت مانند اکریلیک و سیلیکون کمک می‌کند. سایر پلیمرها نیز در صنعت ساختمان مهم هستند. پلی اورتان وزن ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد.

چگونه والدین معلم شیمی خوب را انتخاب می‌کنند؟


 یک مدرس شیمی خوب باید: 

  1. بیش از 10 سال سابقه تدریس آشنایی با سیستم آموزشی داشته باشد 
  2. توانایی ایجاد علاقه در دانش‌آموزان را داشته و انگیزه دانش‌آموزان را بالاببرد 
  3. مهارت‌های ارتباطی عالی و موثر برای انتقال دانش خود 
  4. استفاده ار تکنیک‌هایی که یادگیری شیمی را لذت بخش و به یاد ماندنی کند 
  5. شخصیت مثبت، صبور و با انگیزه 
  6. ارائه سخنرانی، انجام بحث و راهنمایی دانشجویان و دانش‌آموزان در آزمایشگاه 
  7. توسعه و نمره دهی آزمون‌ها 
  8. کار با دانش آموزان خارج از کلاس 
  9. شرکت در کنفرانس‌های حرفه ای 
همه شما دوست دارید فرزندانتان با بهترین مربی یا استاد درس بخوانند. اطمینان از اینکه آنها با بهترین مربیان درس می‌خوانند، تضمین می‌کند که فرزند شما در درس شیمی موفق خواهد شد. یک استاد خوب به فرزند کمک می‌کند تا یادگیری درس شیمی آسان شود همچنین او باید به فرزند شما کمک کند تا پتانسیل کامل خود را در شیمی کشف و توسعه دهد. 

برخی دیگر از ویژگی‌های یک معلم شیمی خوب به شرح زیر است:

  • تنبل نبودن استاد

همیشه یک معلم خوب نباید هیچ نشانه ای از تنبلی نشان دهد. تنبلی به موفقیت فرزند شما در رشته شیمی کمک نمی‌کند. یک معلم خوب باید همیشه آماده باشد تا دانش آموزانش را هر چند کلاس داشته باشد آموزش دهد. او باید بتواند به نیازهای شاگردانش رسیدگی کند. او باید همیشه در همه کلاس‌ها حضور داشته باشد. مربیان باید زمان بیشتری را صرف بحث و گفتگو با دانش آموزان کنند نه اینکه صرفاً به انجام فعالیت‌ها بپردازند. معلمان نامناسب خسته کننده هستند. معلمی که بدون سرگرم کردن موضوع یا بدون جلب علاقه دانش آموز تدریس می‌کند خسته کننده است. فرزند شما اگر خوشحال نباشد و حوصله اش سر برود از معلمش چیزی یاد نمی‌گیرد. وقتی دانش آموز خسته می شود، تمرکز و یادگیری برای او دشوار می‌شود. 

  • داشتن صبر و حوصله در آموزش

دانش‌آموزان انواع مختلفی دارند و بیشتر آنها به صبر و حوصله یک معلم خصوصی نیاز دارند. زیرا برخی دانش‌آموزان درس شیمی را به راحتی درک نمی‌کنند. معلمی که بی حوصله است به فرزند شما در درک موضوعات دشوار کمک نمی‌کند. صبر و شکیبایی یک مربی در فرآیند یادگیری دانش آموز بسیار مهم است. او باید بتواند با تک تک دانش‌آموزانی که دارد کنار بیاید. تا زمانی که دانش آموز در نهایت موضوع را نفهمد، نباید از توضیح موضوعات دست بکشد.

  • تجربه کافی تدریس شیمی

تجربه در تدریس ضروری است. یک معلم باتجربه می‌تواند مهارت‌های تدریس خود را توسعه دهد. معلم بی‌تجربه قادر به آموزش به همه دانش آموزان نیست. اگر مربی بی تجربه باشد، نمی‌تواند یادگیری دانش آموزان را آسان کند. تجربه باعث می‌شود مربیان در تدریس بهتر شوند. معلمان بی تجربه قادر به ارائه نکات و ترفندهایی برای آسان تر کردن و یادگیری بهتر شیمی نیستند.

  •  مهارت در درس شیمی

مهم است تا معلم در درس شیمی مهارت کافی داشته و به رشته خودمسلط باشد. معلم بدون مهارت نمی‌تواند دانش آموز خود را به درستی آموزش دهد و دیدگاه مختلف را در درس بیان کند.

سایت استاد سلام دارای اساتید حرفه‌ای با دانش به روز می‌باشد یافتن اساتید این حوزه در سایت استاد سلام امکان پذیر است. برای دسترسی به این اساتید کافی ست وارد سایت شده و با جستجو درس شیمی به معلم خصوصی شیمی و معلم خصوصی شیمی دانشگاه دسترسی داشته باشید.

شما می‌توانید با مطالعه رزومه اساتید، استاد مورد نظر خود را پیدا کرده و با وی در ارتباط باشید. 
به دلیل تنوع اساتید در سایت استاد سلام شما می‌توانید با رنج قیمتی مدنظر خود استاد شیمی خود را یافته و در جهت برقراری ارتباط با استاد اقدام فرمایید. با کشف دانش جدید در مورد دنیای اطراف ما، زمینه‌های بیشتری هنوز در حال ایجاد است. مشاغل زیادی در شیمی وجود دارد، اما حتی اگر به دنبال شغلی در زمینه دیگری هستید، مهارت‌های تحلیلی که در شیمی به دست آورده‌اید مفید است. 
شیمی در صنایع غذایی، خرده‌فروشی، حمل‌ونقل، هنر، خانه‌داری... در واقع هر نوع کاری که می‌توانید نام ببرید، کاربرد دارد. کسانی که فارغ التحصیل رشته شیمی هستند موقعیت‌های شغلی فراوانی را جذب می‌کنند. فردی که دارای تحصیلات لیسانس در شیمی است، به خوبی آماده است تا در مشاغل حرفه ای در صنعت، آموزش و پرورش مشغول به کار شود. حتی در مواقعی که نرخ بیکاری بالاست، فارغ التحصیلان شیمی بیکار نخواهند ماند زیرا یکی از پرتقاضاترین مشاغل است.
من نرم افزار خوندم و بعدش به دلیل علاقه‌ای که به راه‌اندازی کسب و کار داشتم در رشته کارآفرینی ارشد گرفتم. الانم در سایت استاد سلام همکاری می‌کنم و درجهت سوالاتی که برای خیلی از افراد و کاربرانمون به وجود میاد، تحقیق می‌کنم و می‌نویسم من هم با شما در حال یادگیری‌ام.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.