
کارشناسی- لیسانس , کارشناسی ارشد- فوق لیسانس , دکتری و بالاتر
مشخصات فردی و تحصیلی
رضا منوچهریراد
دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دکتری تخصصی (PhD) – حوزه تابآوری سازمانی و روششناسی پژوهش
عنوان رساله: تابآوری سازمانی در محیط نهادی کمظرفیت ایران؛ موردکاوی صنایع منتخب
سوابق دانشگاهی
۱. دستیار استاد – دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران)
درس: روشهای تحقیق پیشرفته و آمار استنباطی (مقطع کارشناسی ارشد)
طراحی بخشی از سرفصل دروس پژوهشی و کارگاههای SPSS و AMOS
هدایت گروههای تحقیقاتی کوچک، مشاوره روششناسی پایاننامهها
بررسی انتقادی مقالات علمی و آموزش تفکر تحلیلی و ریشهای
کمک به برگزاری امتحانات، تصحیح مقالات و پروژههای پژوهشی
۲. دستیار استاد – مقطع دکتری
درس: بنیانهای نظری کارآفرینی
تدریس بخشهایی از تاریخچه و فلسفه کارآفرینی (مدرسه شومپیتر، مدرسه اتریشی، رویکردهای تکاملی)
کارگاههای تحلیل نظریهها و مدلهای کسبوکار
آموزش روشهای مطالعه موردی و طراحی مدل مفهومی برای دانشجویان دکتری
سوابق تدریس در سازمانها و نهادهای بزرگ
۱. پست بانک ایران
تدریس «روش تحقیق کاربردی برای مدیران و کارشناسان»
آموزش طراحی سوال تحقیق، نمونهگیری، تحلیل دادهها و تهیه گزارشهای تصمیمیار
برگزاری کارگاههای مسئلهشناسی و روششناسی سیاستگذاری
۲. سازمان تأمین اجتماعی
تدریس «روشهای تحقیق کاربردی در سیاستگذاری اجتماعی و بیمهای»
آموزش تحلیل داده، نمونهگیری، طراحی پرسشنامه، تفکر نظاممند
کارگاههای تحلیل نهادی، تحلیل روند و Futures Thinking
تقویت توان پژوهشی کارشناسان ستادی و مدیریتی
حوزههای تخصص و تدریس
روش تحقیق کمی و کیفی
SPSS ،AMOS ، SmartPLS
طراحی مدل مفهومی، مدلهای معادلات ساختاری
روششناسی پژوهش در علوم انسانی و مدیریت
فلسفه علم، مبانی نظری تحقیق
مبانی و نظریههای کارآفرینی
تدوین پروپوزال و نگارش پایاننامه
تحلیل نهادی، تابآوری سازمانی، سیاستگذاری اجتماعی
منابع و کتابهایی که کار میکنم
روش تحقیق و آمار
کرسول – Research Design
سکاران – روش تحقیق در مدیریت
Field – Discovering Statistics
Hair – Multivariate Data Analysis
Byrne – Structural Equation Modeling with AMOS
کارآفرینی
Barringer & Ireland – Entrepreneurship
Shane – General Theory of Entrepreneurship
Drucker – Innovation and Entrepreneurship
مدل تدریس من
۱. رویکرد آموزشی
ترکیبی از فلسفه علم، روششناسی عمیق و تمرین عملی
شروع هر درس با یک سناریو یا مسئله واقعی
تأکید بر تفکر انتقادی، تحلیل ریشهای، و توان حل مسئله
آموزش قدمبهقدم، با مثالهای کاربردی از پایاننامهها و تجربههای پژوهشی
۲. مدل تعامل با شاگرد
جلسات من گفتوگومحور و مشارکتی است.
بهجای حفظکردن فرمول، منطق و فلسفه روشها را توضیح میدهم.
تکالیف بهصورت پروژههای واقعی ارائه میشود.
اخلاق آموزشی:
احترام کامل به دانشجو
همراهی تا زمان فهم کامل
صبر بالا و زبان توضیح بسیار ساده
پایبندی کامل به صداقت علمی و شفافیت
۳. شیوه تدریس آنلاین
من تدریس آنلاین را ترجیح میدهم و دلایلش را شفاف میگویم:
امکان ضبط جلسه برای مرور چندباره
دسترسی آسان به صفحهنمایش، اسلاید، نرمافزارها و تحلیل داده
صرفهجویی در وقت و هزینه دانشجو
امکان استفاده از اتاقهای جانبی برای تمرین عملی
تجربه نشان داده در کلاسهای آنلاین توجه و تمرکز شاگردان بیشتر از کلاسهای حضوری است
برای کسانی که نیاز به جلسات حضوری دارند، امکان آن نیز با هماهنگی قبلی وجود دارد.
سوالات احتمالی والدین یا شاگردان و پاسخها
آیا کلاسها از پایه شروع میشود؟
بله. حتی اگر دانشجو هیچ آشنایی با روش تحقیق، آمار یا نرمافزارها نداشته باشد، آموزش کاملاً از مبانی شروع میشود.
آیا برای پایاننامه نیز راهنمایی میکنید؟
بله، از طراحی مدل مفهومی تا تحلیل داده و نگارش علمی.
آیا پروژه یا پایاننامه انجام میدهید؟
خیر. من فقط آموزش و همراهی میکنم؛ نه انجام پروژه.
مدت یک دوره چقدر است؟
بسته به سطح، از ۵ جلسه تا ۲۰ جلسه.
آیا شهریه ثابت است؟
شهریه منطقی و شفاف تعیین میشود؛ بدون هزینه پنهان.
در یک جمله…
من تدریس را یک فرایند رشد مشترک میدانم؛
نه انتقال دانش یکطرفه، بلکه ساختن توان پژوهشی و تحلیلی دانشجو