ابتدایی- دبستان
بهعنوان معلم پایه اول ابتدایی در فضای آموزش آنلاین، رویکرد من مبتنی بر روشهای نوین تدریس با محوریت تعامل، خلاقیت و یادگیری فعال است. در تدریس آنلاین، تلاش میکنم فضایی ایجاد کنم که کودکان با علاقه، مشارکت و آرامش به یادگیری بپردازند
شروع با ایجاد ارتباط عاطفی:
• در آغاز کلاس آنلاین، با پرسشهای ساده مثل “امروز چطور هستید؟” یا “چه کاری امروز باعث خوشحالیتون شد؟”، ارتباط عاطفی مثبت با دانشآموزان برقرار میشود
پرسش و پاسخ بهصورت فعال:
• معلم از پرسشهای باز استفاده میکند تا کودکان تفکر کنند و نظرات خود را بیان کنند. مثلاً:
• “اگه تو جای علی بودی، چیکار میکردی؟”
• “چرا فکر میکنی راستگفتن مهمه؟
روش های تدریس
یادگیری فعال:
• تشویق دانشآموزان به مشارکت در بحث، ارائه پاسخ، انجام تکالیف خلاقانه و همکاری با همکلاسیها در محیط مجازی.
• استفاده از ابزارهای مجازی برای انجام نقاشی، ساخت کاردستی یا نمایشنامههای کودکانه.
5. روش تلفیقی
• ترکیب دروس مختلف با یکدیگر (مثلاً آموزش حروف الفبا همراه با مفاهیم اخلاقی، شعر و نقاشی وریاضی).
• آموزش مهارتهای زندگی همزمان با مفاهیم درسی.
6. بازخورد مستمر و انگیزشی:
• ارائه بازخورد فوری به فعالیتهای دانشآموزان بهصورت تشویق کلامی، نشانهای افتخار مجازی، یا پیام صوتی.
• ترغیب به پیشرفت با تأکید بر نقاط قوت و کمک به رفع ضعفها
مدل تعاملی :
• ایجاد ارتباط دوطرفه با دانشآموزان از طریق پرسش و پاسخ، گفتوگوهای ساده و بازیهای گروهی.
• استفاده از تصاویر، فایلهای صوتی و ویدئویی برای جذب توجه و درک بهتر مفاهیم• ایجاد ارتباط دوطرفه با دانشآموزان از طریق پرسش و پاسخ، گفتوگوهای ساده و بازیهای گروهی.
• استفاده از تصاویر، فایلهای صوتی و ویدئویی برای جذب توجه و درک بهتر مفاهیم
ویژگیهای برجسته روش تدریس در کلاس آنلاین:
• ایجاد محیط یادگیری شاد و ایمن روانی
• ارتباط مؤثر با اولیا برای پیگیری پیشرفت تحصیلی دانشآموز
• استفاده هدفمند از فناوری برای آموزش هدفمند و کودکمحور
• توجه به تفاوتهای فردی و سبک یادگیری دانشآموزان