تاریخ انتشار:

اولین اقدام برای یادگیری پیانو و زمان لازم برای آموزش پیانو

اولین اقدام برای یادگیری پیانو و زمان لازم برای آموزش پیانو

آشنایی برای یادگیری پیانو

پیانو یکی از سازهای غربی و شاید محبوب ترین آن هاست که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. زیبایی صدا و ظاهر آن به علاوه ویژگی های خاص دیگر این ساز باعث شده تا در بین نوازندگان و موسیقی دان ها نیز بسیار محبوب باشد.
این ساز یکی از بهترین گزینه ها در بین سازهاست که یادگیری آن در سنین پایین میسر و نتیجه مند است. کودک شما می تواند پس از گذراندن دوره موسیقی کوتاه مخصوص کودکان در صورت علاقه به صورت تخصصی این ساز را آموزش ببیند و اصول آن را از همان سن کم بیاموزند.
و اما بسیاری از علاقه مندان دوست دارند بدانند که آموزش این ساز شامل چه مراحلی می شود و اصلا برای یادگیری صحیح و اصولی این ساز باید از کجا شروع کرد؟
پاسخ به این سوال به فاکتورهای متفاوت و البته به هم مرتبطی بستگی دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

1-انتخاب هدف

ابتدایی ترین و شاید مهم ترین مرحله این است که بدانیم چرا میخواهیم پیانو یاد بگیریم ؟ این مرحله به اندازه ای مهم است که تعیین کننده ی آینده نوازندگی شماست. به این دلیل که اهداف متفاوت شیوه های یادگیری متفاوتی هم خواهد داشت. اگر هدف ما با روش آموختن ما همخوانی نداشته باشد آنوقت ممکن است با احساس سرخوردگی حاصل از عدم یادگیری، موسیقی و ساز را نیمه کاره کنار بگذاریم. برای مثال شیوه ی آموزش به کسی که هدفش تنها نواختن است با کسی که هدفش آهنگسازی است، مسلما متفاوت است.

2- انتخاب شیوه و متد آموزشی

پس از تعیین هدف به سراغ تعیین سبک و شیوه ی آموزش میرویم. در این مرحله مشخص میشود که با توجه به هدف و سن هنرجو چه متدی در پیش گرفته شود؛ چرا که متدهای آموزشی طراحی شده برای کودکان متفاوت است و قطعا در سنین پایین تر بازده بهتری در بر خواهد داشت.

3-انتخاب استاد

همچنین انتخاب استاد نیز از نکات مهم به شمار می آید. هنرجو باید استادی انتخاب کند که هم مناسب سن او باشد (مخصوصا از لحاظ شیوه های ارتباط با کودکان) و هم مهارت کافی و خوبی در راستای هدف و متدی که شما میخواهید داشته باشد. خوب است بدانید که ممکن است تمام اساتید به تمام سبک ها تسلط کافی و کامل نادشته باشند و معمولا در یک یا دو زمینه تخصصی تر کار می کنند. استاد پیانو را از سایت استادسلام انتخاب کنید و بسیار مهم است که در انتخاب استاد به سبک آموزشی نیز حتما توجه داشته باشید.

4-آموزش مبانی موسیقی

ابتدای آموزش هر مهارتی با الفبا آن حرفه آغاز میشود. یادگیری الفبای یک مهارت به شما این امکان را میدهد که پس از آن با بهره گیری از خلاقیت در آن به نوآوری دست برید ضمن آنکه قادر خواهید بود هر چه میخواهید را در آن مهارت به آسانی یاد بگیرید. اگر موسیقی را پله پله صحیح و اصولی فراگیرید، قطعا در ادامه راه بسیار هموار تری پیش رویتان خواهد بود.

5-تمرین و تکرار و تبحر در نوازندگی

موسیقی و نوازندگی از آن دسته مهارت هاست که تنها با تمرین و تکرار و ممارست بدست می آید. بنابراین بیش از هر چیز به تمرین بپردازید. اگر به طور مستمر در کلاس های درس حاضر شوید و با بهترین اساتید مناسب سبکتان کار کنید امادر کنار اینها تمرین کافی نداشته باشید بی شک پیشرفت چندانی نخواهید داشت. بخش عمده ی یادگیری این مهارت تمرین و تکرار و تسلط روی ساز است که این تنها و فقط به خودتان و مقدار زمانی که برای یادگیری آن صرف می کنید بستگی خواهد داشت.


سوالات متداول در مورد ساز پیانو و یادگیری آن

حتما برایتان پیش آمده که قبل از آن که قدم در مسیر یادگیری حرفه ای بگذارید سوالات متعدد در مورد تمام جنبه های آن حرفه در سرتان بچرخد و برای بعضی ها جوابی نداشته باشید. در این بخش به سوالات پر تکرار در مورد پیانو پرداخته ایم که با پرسش و جو از اساتید فعال در سایت خودمان پاسخ تک تک آن ها را خواهیم داد.

1- شاید یکی از پر تکرار ترین سوالات این باشد که آیا پیانو ساز سختی است ؟ چکاری لازم است انجام بدهیم تا علاقمند بشویم؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت که اگر علاقه توام با تمرین باشد هیچگاه سختی و خستگی مسیر ما را نمی رنجاند. اما برای ابتدای کار برای آن که علاقه به ساز درونی شود لازم است استاد با شاگرد از نظر سلیقه ی موسیقیایی هماهنگ شود و ساز را از خلال آهنگ هایی که مورد علاقه ی شاگرد هستند به او آموزش بدهد. میتوان با ساده سازی موسیقی های مورد علاقه ی شاگرد انگیزی و علاقه ی او را بالا برد و او را پایبند به تمرینات کرد.

2-سوال بعدی این است که معمولا چقدر طول میکشد تا پیانو را یاد بگیریم و بتوانیم یک قطعه را بدون غلط بنوازیم؟
در مورد این سوال که چقدر زمان لازم است تا شاگرد به شیرین ترین بخش یادگیری ساز یعنی نواختن پیوسته و بدون اشتباه برسد باید گفت که برای پاسخ به این سوال به فاکتورهای مختلفی از جمله هوش، گوش و استعداد فرد باید توجه کرد. در افراد مختلف میزان متفاوتی از هریک از این المان ها وجود دارد. اینکه هنرجو چه اندازه تمرین دارد و تا چه اندازه از این سه فاکتور بهره میبرد، در رسیدم به این مرحله بسیار مهم است. مورد بعدی متدی است که استاد در پیش میگیرد. ممکن است یک استاد مدت زمان بیشتری را صرف یاد دهی نت خوانی و یا پیش نیازهای نواختن ساز کند یا عده ای از همان ابتدا با تلفیق روش های تیوری و عملی کار را پیش ببرند. بنابراین به طور دقیق نمی توان گفت که بعد از گذشت چه مقدار زمان میتوان یک قطعه را نواخت.

3- آیا سن در یادگیری ساز موثر است؟ بهترین سن یادگیری پیانو پند سالگی است؟
شاید بتوان گفت خیر اهمیتی ندارد چرا که مهم ترین نکته در این امر احساس و علاقه ی فرد به ساز است. ممکن است یکنفر در ده سالگی و یک نفر در پنجاه سالگی به یک ساز علاقه مند بشود. چیزی که مهم است طراحی آموزش استاد متناسب با سن شاگرد است. اموزش ها باید متناسب با سن افراد طراحی بشود تا بتوان بهترین نتیجه را دریاف کرد. مثلا برای اموزش به کودکان باید از یک استاد نتخصص در این حیطه کمک گرفت تا شاگرد از ساز و موسیقی دلزده و سرد نشود. اما اگر بخواهیم واقع بینانه به این سوال پاسخ بدهیم باید گفت بله تا اندازه ای سن در آموزش اهمیت دارد و در زمینه یادگیری و سرعت ان مسلما بین یک فرد کم سن بی دغدغه و یک بزرگسال با مشغولیات ذهنی تفاوت وجود دارد. اما نظر اساتید استاد سلام در مورد بهترین سن آموختن پیانو از 8 سالگی به بعد است، چرا که در این سن کودک هم سواد خواندن ونوشتن دارد و هم کمی با نظم و انضباط محیط آموزشی آشنا شده است و میتواند حواس خود را متوجه بحث آموزشی کند.

4- قبل از یادگیری پیانو آیا لازم است ساز دیگری را یاد داشته باشیم؟
نظر اکثر اساتید این است که برای یادگیری پیانو نیاز به پیش زمینه ی خاصی نیست. اگر شاگرد با سازهای دیگر آشنا باشد، سرعت و روند آموزش طبیعتا بالا میرود اما به طور حتم الزامی ندارد. تنها چیزی که قبل از پیانو باید آموخت قسمتی از تیوری موسیقی است که معمولا طی 2 تا 3 جلسه آموزش داده میشود.

5- یکی از دغدغه های افراد در ابتدای تصمیم گیری برای اموختن ساز پیانو این است که با توجه به آن که ساز مادر محسوب میشود و تقریبا ساز سختی است، آیا میتوانند آن را یاد بگیرند؟ اگر قدم در این راه گذاشتند و پس از تهیه ی پیانو که قیمت بالایی هم دارد متوجه شدند که علاقه ای ندارند و نمیتوانند آن را یاد بگیرند چه؟
باید گفت که ساز پیانو آنقدرها که در ذهن ما سخت و پیچیده است، در واقع نیست. هیچ کاری نیست که با دقت و تمرین و ممارست نتوان آن را یاد گرفت. پیانو شاید نسبت به بعضی سازها پیچیدگی هایی داشته باشد اما به طور قطع دشوار و سخت و نشدنی نیست. بلکه آموختن آن تحت نظر یک استاد مجرب و حاذق که بتواند با روشی اصولی و آموزشی صحیح و آسان شده این مسیر را بسیار هموارتر خواهد کرد. اما اگر این دغدغه را دارید، اساتید استاد سلام راهکار های متفاوت و عملی خوبی دارند. برای مثال شاگردها میتوانند در ابتدای کار با کیبوردهای ساده تر که اکتاوها و کلاویه های کمتری نسبت به پیانو دارد آموزش را شروع کنند و پس از آنکه مدتی گذشت تصمیم نهایی را بگیرند. ارزان ‌ترین و ساده ‌ترین ساز برای یادگیری پیانو، ارگ است. البته که صدای این ساز و حس نوازندگی با ان فاصله بسیاری با پیانو آکوستیک دارد اما برای شروع آموزش پیانو گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید.
 گزینه ی دیگر این است که در اکثر آموزشگاه های موسیقی زمان هایی برای تمرین به هنرجو ها داده میشود تا بتوانند در انجا به تمرین بپردازند. در نتیجه هنرجویی که پیانو ندارد میتواند از پیانو اموزشگاه تا مدت ها استفاده کند. راهکار بعدی این است که هنرجو میتواند در ابتدای کار از کیبود های کلاویه سنگین و یا نیمه سنگین استفاده کند که شبیه ساز پیانو هستند و قیمت بسیار مناسب تری دارند.

6- آیا یادگیری پیانو به صورت آنلاین امکان پذیر است؟ یادگیری پیانو با روش آنلاین میتواند همان بازدهی که کلاس حضوری دارد را داشته باشد؟
در مورد این سوال پاسخ ها متفاوت بود. عده ای بر این باور هستند که یادگیری ساز الزاما باید حضوری باشد و شاگرد باید در حضور مربی پیانو شیوه ی صحیح قرار گیری دست ها و حالت بدن را یاد بگیرد و بعد از ان هم استاد باید ناظر مستقیم حرکات و نواختن ساز توسط شاگرد باشد تا هر لحظه بتواند ایرادات و کاستی های او را برطرف کند. عده ای نیز معتقدند که یادگیری پیانو به صورت انلاین امکان پذیر است و حتی نتیجه ای مشابه و گاه بهتر از حضوری داشته است. برای مثال کودکان با سن کم ممکن است در حضور استاد و یا قرارگیری در محیط اموزشگاه دچار اضطراب بشوند اما با اموزش انلاین میتوانند با خیال اسوده در محیط خانه و نزدیک به پدر و مادر خود به آموختن ساز بپردازند. یا در بزرگسالان مسایلی مثل اتلاف زمان و هزینه را ندارند و به سادگی میتوانند از طریق محیط اسکای روم یا هر اپلیکیشن دیگری برای آموزش بهره ببرند.

در آخر به این نکته مهم میپردازیم که تدریس درست زمانی اتفاق می افتد که استاد از طریق موسیقی مورد علاقه هنرجو، انگیزه و علاقه ی او را در یادگیری تقویت کند. بنابراین، انتخاب مدرس حتما باید به دقت صورت بگیرد. این‌که هنرجو دوست دارد پیانو کلاسیک یاد بگیرد یا علاقه به یادگیری پیانو ایرانی دارد، طیف گسترده‌ای از روش‌ها را شامل می‌شود که باید با دقت به آن‌ها توجه کرد. اگر مدرس انتخابی، توانایی تدریس سبک مورد علاقه هنرجو را نداشته باشد، در نهایت مجبور است، سبک مخصوص به او را یاد بگیرید که ممکن است چندان خوشایند نباشد.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.