تاریخ انتشار:

درباره یوگا و فواید آن چه میدانید

درباره یوگا و فواید آن چه میدانید
درباره یوگا و فواید آن چه میدانید

یوگا را بهتر بشناسیم


مربی یوگا

یوگا فعالیتی جسمی و روحی همزمان است که از هند باستان سرچشمه گرفته است سابقه ای بالغ بر 5000 سال.واژه یوگا از زبان سانسکریت به معنی اتحاد و هماهنگی بدن و ذهن است که با ترکیب تکنیک درست تنفس حالت بدن و آرامش ذهن تشکیل شده. امروزه در سراسر جهان ورزش یوگا از محبوبیت بالایی برخوردار است و مربی یوگا خوب بسیاری در این زمینه تعلیم دیده اند.

پزشگان یوگا به دو دسته یوگس و یوگینی تقسیم میشوند. یوگس پزشکان یوگا آقا و یوگینی پزشکان یوگا خانوم را شامل میشوند. یوگی ها اطلاعات و دانش خود را به شاگردانشان منتقل کردند و باعث محبوبیت جهانی و پیشرفت روز افزون این علم شدند.

یک نکته بسیار مهم این بود که هدف پیروان سنت یوگی تناسب اندام نبود بلکه تمرکز ذهن و روش های درست تنفس دغدغه اصلی آنها بود.این سنت در اواخر قرن 19 محبوبیت زیادی را به دست آورد.

با تشخیص سازمان ملل متحد 21 ژوئن را به عنوان روز جهانی یوگا اعلام شده است.

نماد یوگا در انتقال مفاهیم اغلب یک درخت با ریشه ,تنه ,شاخه ,شکوفه ها و میوه است. هر شاخه یوگا نشان دهنده بخش و مجموعه ای متفاوت است

شاخه های یوگا

یوگا هاتا

شاخه ای شامل جسم و روح است .

یوگا راجا

که به نام هشت اندام یوگا معروف است. این شاخه به مراقبه می پردازد.

یوگا کارما

هدف این نوع یوگا ساخت مسیر بدون انرژی های منفی است.

یوگا بهکتی

راهی مثبت جهت انتقال احساسات و پرورش پذیرش و تحمل است.

یوگا جنانا

به پرورش عقل از طریق مطالعه می پردازد.

یوگا تانترا

مراسم یا مصرف یک رابطه است.

برای آنکه بدانید برای ادامه مسیر باید از کدام شاخه پیروی کنید در ابتدای مسیر هدف خود را از انجام حرکات بوگا بدانید.

افراد در گروه های سنی متفاوت از بی خوابی, استرس, تنش و اضطراب رنج می برند و به همین دلیل است که یوگا برای همه گروه های جامعه صرف نظر از سن و شرایط جسمانی پیشنهاد مناسبی است.یوگا کمک میکند تا درک بهتری از خود و اهداف خود در زندگی داشته باشیم و بتوانیم راه رسیدن به آرامش را بیابیم.

معیار انتخاب معلم خصوصی یوگا

مربی یوگا

اگر قصد دارید یوگا را به طور حرفه ای دنبال کنید لازم است حداقل یک سال مرتب یوگا کار کنید تا درک کنید که آیا واقعا به این رشته علاقه دارید یا صرفا یک احساس زود گذر بوده و این رشته با روحیات شما سازگار نیست.بهتر است بدانید تبدیل شدن به یک مربی یوگا بسیار چالش برانگیز است و باید واقعا عاشق این رشته باشید. نظم و انضباطی که در زندگی شخصی خود و حتی اجتماعی کسب مینید بی نظیر و قابل ستایش است.از دیگر مواردسلامت جسمانی, سلامت روان, بهداشت اجتماعی, سلامت معنوی, و در نهایت شناخت خود است.

یوگا آلیانس اولین و بزرگترین سازمان بین المللی وابسته به یوگا هست که در سال 1997 د رآمریکا برای اولین بار استانداردهای دوره های مربیگری یوگا را مطرح کرد. این سازمان در حال حاضر مسئول نظارت و رسیدگی به قوانین و مقررات و آیین نامه های دوره های بین المللی مربیگری یوگا هست.البته برای گذراندن دوره های یوگا مراکز کتفاوتی وجود دارد اما مرکز آلیانس به عنوان یکی از مهمترین و معتبرترین مراکز در سراسر دنیا شناخته شده است.

مربی خوب یوگا

برای یک معلم خوب یوگا بودن چند نکته مهم قابل ذکر است

- دانش عالی در زمینه یوگا و علم مراقبه

-مهارت های عالی ارتباطی و الهام بخش

-همکاری خوب و مهارتهای آموزشی

-مهارت و انگیزه خوب خود انگیزشی و همدلی با همنوعان

-آمادگی جسمانی و انعطاف پذیری خوب

توجه به این نکات شما را درانتخاب یک معلم خصوصی خوب یوگا یاری می کند.

مربی یوگا در منزل

بسیاری معتقد هستند انجام حرکات یوگا در سالن ها و باشگاه های ورزشی تاثیری به مراتب بیشتر بر روی کیفیت کار شما دارد حضور در اجتماعات در کنار یوگی های دیگر باعث افزایش نشاط بیشتری می شود. اما اگر انتخاب شما یوگا در منزل باشد انتخاب شما سبب می شود به سادگی در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید

به طور کلی انجام حرکات یوگا به ابزار و وسایل حرفه ای و تخصصی بسیاری نیاز ندارد . اما تهیه وسایل سبب میشود برای هدفی که دنبال میکنید ارزش بیشتری قائل شوید چون در کنار زمانی که صرف میکنید هزینه ای هم پرداخت کرده اید. ایجاد فضای ورزشی در منزل سبب ایجاد تشویق و تمرین مداوم میشود. در نظر داشته باشید درست است که برای انجام یوگا به فضای زیادی نیاز ندارید اما برای انجام یوگا در منزل به محیطی آرام نیاز است تا دچار حواس پرتی حین انجام فعالیت نشوید

چالش شما زمانی جدی میشود که می دانید یوگا در منزل شما را به یک برنامه زمانی محدود نمیکند در حالی که میتوانید خود را به زمان مشخصی محدود کنید. اما پیشنهاد ما به شما این است : از قبل تصمیم بگیرید فعالیت خود را چه زمانی و به چه مدت انجام دهید. به انجام حرکات یوگا خود به سان یک قرار ملاقات مهم و غیر قابل مذاکره نگاه کنید.

برای داشتن معلم خصوصی یوگا در منزل به سایت های قابل اعتماد و مطمئن مراجعه کنید تا اساتید حرفه ای به شما پیشنهاد بدهند.با تدریس خصوصی یوگا در استاد سلام در کنار شمائیم.

بهترین سن برای شروع یوگا


یوگا در کودکان و نوجوانان:

یوگا در بارداری :یوگا برای مادران باردار به کاهش کمردردهای شایع دوران بارداری کمک شایانی میکند

کودک تازه متولد شده : انجام حرکات یوگا برای نوزادان تحت نظر استاد یوگا به بهبود خواب کافی در نوزاد کمک میکند و برای والدین محروم از خواب کافی به شدت پیشنهاد میشود

یوگا و کودک نوپا: انجام حرکات یوگا در این سن همراه با بازی و سرگرمی و خواندن شعر و داستان های کودکانه است که برای ایجاد علاقه و نهادینه کردن آن در کودک زمان مناسبی است.

تاثیر یوگا بر استرس

شروع مدرسه و آغاز مرحله جدید در زندگی کودک شما میتواند به خودی خود استرس زا باشد و یوگا پادزهری عالیست. به افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک قابل توجهی می کند و بجای تمرکز بر روی ظاهر بدنی بر روی قدرت فکری کودک تمرکز دارد.هنگام رسیدن بلوغ و رشد کودک, یوگا به افزایش عزت نفس فرزند شما کمک میکند. نگرانی هایی که به سبب تغییر در بدن خود کش میکند را تا حد بسیاری کاهش می دهد و برای مقبله با استرس شب های امتحان پیشنهاد قابل قبولی است.

تاثیر یوگا بر دهه های زندگی

برای سفر به درون خود آغاز عظیمی است. با یوگا در این دهه از عمر خود میتوانید شیوه درستی از زندگی را در خود پایه ریزی کنید به طوری که یوگی بودن به بخش جدایی ناپذیر از وجود شما تبدیل شود.در این دهه به طور حتم برای خود خانواده ای تشکیل داده اید. یوگا میتواند شما را به شریک زندگی محکم و قابل اتکا و اعتماد تبدیل کنید به طوری که استرس های زندگی مشترک را تا حدودی کاهش دهید و به یک تعادل میان کار و زندگی خود برسید. به تناسب اندام شما و کاهش وزن شما هم کمک شایانی میکند.با وارد شدن به نیمه عمر ,قطعا برای همه ما پیش می آید که به دنبال شناخت هدف از زندگی باشیم. انجام حرکات یوگا کمک میکند تا بحران چهل سالگی را به درستی پشت سر بگذارید.

تاثیر یوگا بر سالمندان

در این سالها کاهش انعطاف پذیری ها دربدن بروز میکند. با فعالیت یوگا به کاهش آسیب ها کمک میکنید.در این سال زنان با یائسگی و مردان با کاهش قدرت جسمی روبرو می شوند و یوگا به کاهش روند پیری کمک میکند.این زمان بازنشستگی شما است و تمرینات یوگا میتواند سازگار مناسبی را در بدنتان برای توانایی جسمی شما ایجاد کند.در این دهه آساناها آرام تر و با هدف درمانی انجام می شود.

همان طور که مشاهده کردید یوگا صرف نظر از سن و سال افراد برای همه گروه های سنی مناسب است.

برای شناخت بهتر این رشته در ادامه همراه ما باشید

چاکراها:

بنا بر اعتقاد یوگا چاکراها مرکز انرژی ، افکار ، احساسات هستند. بر طبق نظر اساتید یوگا وقتی انرژی در چاکراها اندوخته می شود سبب عدم تعادل می شود که علائمی مانند استرس,اضطراب<, بی حالی را شامل میشود. افرادی که یوگا کار می کنند از آساناها برای آزاد شدن این انرژی و تحریک چاگراهای ناموزون استفاده میکنند.


مربی یوگا

هفت چاکراه وجود دارد که برای آشنایی بیشتر هر یک را به اختصار توضیح خواهیم داد:

صحراسرا

چاکرای هزار گلبرگ یا تاج بیانگر وضعیت آگاهی خالص است. این چاکره در تاج سر قرار دارد و رنگ سفید یا بنفش آن را نشان می دهد. صحراسارا شامل مواردی از خرد و ذکاوت درونی و مرگ جسمی است.

آژنا

دستور یا چاکرای چشم سوم نقطه دیدار بین دو جریان مهم انرژی در بدن است.ajna با رنگهای بنفش ، نیلی یا آبی عمیق مطابقت دارد ، اگرچه متخصصان یوگا سنتی آن را سفید توصیف می کنند. چاکرای آژنا مربوط به غده هیپوفیز است که باعث رشد و نمو می شود.

ویشوددا

رنگ قرمز یا آبی رنگ چاکرای مخصوصاً خالص یا گلو را نشان می دهد. پزشکان این چاکراها را محل گفتار ، شنوایی و متابولیسم می دانند.

آناهاتا

چاکرا unstruck یا قلب مربوط به رنگ های سبز و صورتی است. موضوعات کلیدی مربوط به آناهاتا شامل احساسات پیچیده ، دلسوزی ، حساسیت ، عشق بی قید و شرط ، تعادل ، نشاط و سلامتی است.

مانیپورا

زرد نمایانگر چاکرای شهر جواهرات یا ناف است. پزشکان این چاکراها را با دستگاه گوارش و همچنین قدرت شخصی ترس ، اضطراب ، ایجاد عقاید و گرایش به شخصیت درون گرا متصل می کنند.

svadhishthana

پزشکان ادعا می کنند که چاکرای پایه شخصی یا لگن محل ارگان های تولید مثل ، دستگاه تناسلی دستگاه تناسلی و غده فوق کلیه است.

مولادارا

تکیه ریشه یا چاکرای ریشه در قسمت ستون فقرات در ناحیه کوکسیژ قرار دارد. گفته می شود که شامل خواسته های طبیعی ما در رابطه با غذا ، خواب ، رابطه جنسی و بقا و همچنین منبع اجتناب و ترس است.

یوگا مدرن با تمرکز بر ورزش ، قدرت ، انعطاف پذیری و تنفس شکل جدیدی به خود گرفته است که به تقویت و بازسازی جسمی و روحی کمک میکند.سبک های زیادی از یوگا وجود دارد ، و هیچ سبکی اصیل تر و برتر از دیگری نیست. نکته اصلی انتخاب کلاس مناسب برای سطح تناسب اندام شما است انواع و سبک های یوگا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سبک های یوگا

یوگا ashtanga

این نوع یوگا آموزه های قدیمی یوگارا شامل میشود. با این حال ، در دهه 1970 محبوبیت پیدا کرد. اشتمانگا شش دنباله ثابت از حالت های ایستایی را اعمال می کند که به سرعت هر حرکتی را به نفس پیوند می دهند.

یوگا بیکرام

این یوگا به عنوان یوگا گرم شناخته می شود ، بیکرام در اتاق هایی با گرمای مصنوعی با دمای تقریبا 105 درجه و 40٪ رطوبت رخ می دهد. این شامل 26 حالت و یک توالی از دو تمرین تنفسی است.

یوگا هاتا

این اصطلاح عمومی برای هر نوع یوگا است که به شما وضعیت های بدنی را آموزش می دهد. کلاس های هاتا معمولاً به عنوان مقدمه ای آرام برای وضعیت های اساسی یوگا ارائه می شوند.

یوگا iyengar

این نوع در یافتن تراز صحیح در هر حالت با استفاده از طیف وسیعی از لوازم جانبی مانند بلوک ، پتو ، بند ، صندلی ، و تقویت کننده تمرکز دارد.

یوگا jivamukti

jivamukti به معنای آزادی در حالی که زندگی می کنید است. این نوع در سال 1984 پدیدار شد و شامل آموزه ها و شیوه های معنوی است که بر جریان سریع قدم زدگی بین پوزها و نه خودنمایی ها متمرکز می شوند.این تمرکز vinyasa نام دارد. هر کلاس یک مضمون دارد که از طریق کتاب مقدس یوگا ، شعار خواندن ، مدیتیشن ، آسانا ، پرایایاما و موسیقی کاوش می شود. یوگا jivamukti می تواند از نظر جسمی بر فعالیت سنگین پایه ریزی شده باشد.

یوگا کریپالو

این نوع به تمرین کنندگان می آموزد که از بدن بدانند ، بپذیرند و یاد بگیرند. یک دانش آموز از کریپالو می آموزد که با نگاه کردن به درون ، سطح تمرین خود را پیدا کند. کلاس ها معمولاً با تمرینات تنفسی و کشش های ملایم شروع می شوند و به دنبال آن یک سری از نکات فردی و آرامش نهایی انجام می شود.

یوگا ترمیمی

این یک روش آرامش بخش یوگا است. فرد یک کلاس یوگا ترمیمی را در چهار یا پنج حالت ساده می گذراند ، با استفاده از غرفه هایی از قبیل پتو و تقویت کننده برای غرق شدن در آرامش عمیق و بدون هیچ گونه تلاش برای نگه داشتن پوزو


مربی یوگا در منزل
خطرات و عوارض جانبی یوگا

معایب یوگا

جراحات ناشی از یوگا یک مانع نادر برای ادامه تمرین است و صدمات شدید ناشی از یوگا نادر است. با این حال ، قبل از شروع چند عامل را در نظر بگیرید.

  • هرکسی که باردار باشد یا یک وضعیت مداوم پزشکی مانند فشار خون بالا ، گلوکوم یا سیاتیک داشته باشد ، باید قبل از انجام یوگا با پزشک معالج خود صحبت کند. ممکن است آنها نیاز به تغییر یا جلوگیری از برخی از نکات یوگا داشته باشند.
  • مبتدیان باید از ایجاد موقعیت های شدید و تکنیک های دشوار مانند ایستگاه اصلی ، موقعیت نیلوفر آبی و تنفس اجباری خودداری کنند.
  • هنگام استفاده از یوگا برای مدیریت یک وضعیت ، مراقبت های پزشکی معمول را با یوگا جایگزین نکنید و یا مراجعه به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد درد یا هرگونه مشکل پزشکی دیگر را به تعویق بیندازید

یوگا یک عمل پنج هزار ساله است که با گذشت زمان تغییر کرده است. یوگا مدرن روی حرکات و نگارهایی تمرکز دارد که برای تحریک آرامش درونی و انرژی بدنی طراحی شده است. یوگا باستان کمتر به تناسب اندام و بیشتر در مورد تمرکز ذهنی و گسترش انرژی معنوی بود.yoga sutra ، که اکنون به عنوان کتاب راهنمای نهایی برای تمرین یوگا در نظر گرفته می شود ، 2000 سال پیش به عمل آمد. بسته به آنچه مردم از آن می خواهند و سطح آمادگی جسمانی فعلی فرد ، انواع مختلف یوگا وجود دارد. با این حال ، برخی از افراد تصمیم می گیرند که درمانهای معمولی را برای شرایط با یوگا جایگزین کنند و این می تواند مانع از دریافت مراقبت های لازم از فرد شود. یوگا می تواند به حمایت از یک سبک زندگی متعادل و فعال کمک کند

تاثیر یوگا بر سلامتی

شیوه های زندگی مدرن از همه نظر بر زندگی افراد تاثیر گذاشته است.برای کنترل تاثیرات ناشی از این الگوها به افزایش آگاهی مردم نیاز داریم. ترویج سبک های زندگی سالم که متشکل از فعالیت های بدنی مناسب و تغذیه درست است در نحوه برقراری ارتباط و معاشرت با مردم یک جامعه تاثیر بسیاری داشته است.

برای کسب این مهارت ها با تمرینات یوگا به راحتی می توانیم به این هدف دست پیدا کنیم.یوگا خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش میدهد و طی تحقیقات انجام گرفته در روند رو به پیشرفت بسیاری از بیماری ها عامل کاهنده به حساب می آید

یوگا دارای فواید چشمگیری از مزایای جسمی مناسب برای همه گروه ها است و می تواند به عنوان درمان مکمل همراه با درمان های معمولی برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اما بخاطر داشته باشید حتما قبل از اقدام به انجام یوگا با پزشک مشورت کنید تا بتوانید محدودیت هایی را که ممکن است منجر به آسیب دیدگی شود ، بشناسید.

در ادامه لیست بیماری هایی که توسط یوگا مهار و کنترل شده است را به اختصار برایتان توضیح خواهیم داد:

تیروئید

پیشنهاد یوگا:

  • halasana: این حالت باعث می شود تا گردن فشرده شود و تیروئید را تحریک می کند
  • matsyasana: کشش کافی به گردن ایجاد می کند که باعث ایجاد تحریک در غده تیروئید می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیشنهاد یوگا:

  • dhanurasana: این وضعیت در گالوانیزه کردن اندام تولید مثل کمک می کند.
  • bhujangasana: به فعال کردن عملکرد تخمدان کمک می کند

آرتریت

پیشنهاد یوگا :

  • child pose: این آسانا می تواند در صاف کردن مهره ها به شما کمک کند.
  • adho mukha svanasana: این حرکت انعطاف پذیری بدن را بهبود می بخشد و ستون فقرات را کشیده می کند.

کمر درد

افراد با شرایط خاص مانند سیاتیک باید به آرامی و با احتیاط به انجام حرکات یوگا بپردازند. یک مربی یوگا با تجربه میتواند راهنمای خوبی برای افراد تازه کار باشد تا به صورت ایمن و محتاط به یوگا بپردازند.

پیشنهاد یوگا :

  • supta matsyendrasana: که به پیچ ستون فقرات شناخته شده است برای رهایی شما از درد بسیار پیشنهاد خوبی است
  • vrikshasana: این تمرین برای ستون فقرات مفید است و بدن را متعادل می کند

دیابت

پیشنهاد یوگا :

  • ardha matsyendrasana: افرادی که به دیابت مبتلا هستند می توانند این آسانا را برای کنترل سطح قند بدن انجام دهند. { چاکراسانا نیز می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند }

سوء هاضمه و یا اختلال در گوارش

پیشنهاد یوگا:

  • paschimottanasana: این کشش ساده می تواند شما را از مشکلات گوارشی رهایی بخشد.
  • apazanaاگر از اختلال در معده رنج می برید ، این حالت می تواند شما را از یبوست ، سوء هاضمه ، نفخ و اسیدیته رهایی دهد. برای هضم غذا مفید است و به از بین بردن مواد سمی از کل سیستم کمک می کند.

میگرن

پیشنهاد یوگا:

  • padmasana : این آسانا ذهن را آرام می کند و سردرد را کاهش می دهد.
  • headstand : همچنین به عنوان پادشاه همه آساناها شناخته می شود و جریان خون در مغز را افزایش می دهد. { ملکه بلژیک در دهه 80 خود این آسانا را انجام میداده است }

مشکلات کبدی

پیشنهاد یوگا:

  • ardha bhekasana: این تمرین می تواند به افرادی که از مشکلات کبدی رنج می برند ، کمک کند.
  • parighasana : برای بیماری های کبدی مفید است.

افسردگی

پیشنهاد یوگا:

  • baddha konasana: این یوگا می تواند به شما در از بین بردن افسردگی کمک کند.
  • sukhasana : آن را با دیگر حالت های سنتی اشتباه نکنید. در این آسانا باید فاصله راحت بین پاها و لگن ایجاد شود. در کاهش ذهن از افکار افسرده کمک کننده است

مشکلات کلیوی

پیشنهاد یوگا:

  • salamba bjujangasana: می تواند سبب ایجاد کشش شود و اندامهای شکمی بدن را تقویت می کند. همچنین سطح ایمنی را بالا می برد.
  • naukasana: باعث تقویت و تحریک اندام های شکمی می شود. همچنین به بهبود هضم غذا کمک می کند و استرس را کاهش می دهد.

شناخت یوگا و هرآنچه درباره آن باید بدانیم علم بسیار و اطلاعات زیادی را شامل میشود. سعی کردیم نکات کلیدی و مهم برای شروع تمرینات یوگا که باید بدانید را برای شما بازگو کنیم.مفتخریم اعلام کنیم در سایت استاد سلام با برترین اساتید یوگا در کنار شما هم هستیم. برای تدریس خصوصی یوگا در منزل وارد لینک زیر شوید

رزرو معلم خصوصی

استاد خصوصی یوگامعلم خصوصی یوگا,  معلم خصوصی یوگا,  مربی یوگا,

پی نوشت:یوگا سوترا ، یک رساله 2000 ساله درباره فلسفه یوگا توسط حکیم هندی patanjali ، یک کتاب راهنمای در مورد چگونگی تسلط بر ذهن ، کنترل احساسات و رشد معنوی است. yoga sutra اولین رکورد مکتوب یوگا و یکی از قدیمی ترین متن های موجود است و چارچوبی را برای انواع متفاوت یوگا مدرن فراهم می کند.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.