تاریخ انتشار:

مهاجرت تحصیلی به ترکیه و آموزش زبان ترکی استانبولی

مهاجرت تحصیلی به ترکیه و آموزش زبان ترکی استانبولی

اطلاعات عمومی لازم برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

همیشه وقتی صحبت مسافرت به ترکیه می‌شود به فکر جاذبه‌های طبیعی، کشتی‌سواری، دریا و بازارهای ترکیه افتاده‌ایم که معمولا با خاطرات خوب و بدی هم همراه بوده است. 
اما ترکیه کشوری فقط برای مسافرت و تفریح نیست و می‌شود، میشود به ترکیه رفت به صورت مهاجرت تحصیلی طوری‌که با مقداری تحقیق و مطالعه و پرداخت هزینه‌هایی در دانشگاه‌های ترکیه ادامه تحصیل داد و مدرک معتبری دریافت نمود.  
ترکیه با داشتن آب‌و‌هوای غالبا مدیترانه‌ای و با جمعیتی بالغ بر 85 میلیون نفر و تراکم جمعیتی 107 نفر در هر کیلومتر مربع و سیزدهمین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی(امکان خرید) gdp ppp و نوزدهمین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی gdp است.
اقتصاد ترکیه بر گردشگری و صنعت توریسم نهاده شده است و صنایع دیگر مانند لوازم خانگی، کشتی سازی، خودروسازی و لوازم الکترونیکی هم در توسعه آن نقش شایانی ایفا می‌نمایند، 
به جهت نزدیکی فرهنگ و زبان ترکیه با ایران، تعاملات این دو سرزمین با یکدیگر بیشتر از دیگر کشورها است.  
آنکارا پایتخت ترکیه و استانبول مادرشهر اقتصادی ترکیه است.
 استانبول از نظر وسعت جغرافیایی در مقایسه با تهران 8 برابر بزرگتر است و تهران با احتساب هزینه اجاره‌ها، حدود ۳۱ درصد از استانبول گران‌تر است.
مهاجرت به ترکیه

 برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اجاره خونه یک خوابه در استانبول از ۵۰۰ لیر تا ۲۵۰۰ لیر است. پول پیش در ترکیه به مفهومی ‌که تو ایران وجود دارد نیست و پرداخت یک یا دو ماه اجاره به صورت پیش‌پرداخت به مفهوم پول پیش می‌باشد.  
در واقع در تهران هزینه اقامت و اسکان بیشتر از ترکیه است ولی هزینه خورد و خوراک در استانبول بیشتر است.
به خاطر داشته باشید که بلد بودن زبان ترکی استانبولی در معاشرت های اجتماعی و دانشگاه و کار بسیار مهم است، ارتباط با آنها به زبان خود ترکی استانبولی مهم تر هست تا انگلیسی. برای ارتباطات موفق کاری و تحصیلی نیاز جدی هست که با یک معلم خصوصی زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید، این یک توصیه جدی برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه است.

 خونه‌ها به صورت مبله اجاره داده می‌شود. هزینه‌های آب و برق و گاز هم به خیلی چیزها از جمله سیستم گرمایش خونه و سازه و فصل و غیره ربط دارد. ولی قابل توجه هست و مانند ایران ارزان نیست.
‏حدودا باید بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ لیر با توجه به مصرفتان در نظر بگیرید.
حقوق کارگری در ترکیه با بیمه ۳۵۷۷ لیر است که بعد از کسر بیمه و مالیات ۲۸۲۶ لیر خالص دریافتی است.
این مبلغ حقوق پایه است و کارهایی که تخصص بیشتری دارند حقوق بالاتری را شامل می‌شوند. 
به عنوان مثال حقوق پایه مهندس معمار ۵۷۵۰ لیر است.
اقتصاد ترکیه بر پایه خدمات و بیشتر از ۵۵ درصد مشاغل در زمینه خدمات است. چیزی بیش از ۲۱ درصد در زمینه صنایع، حدود ۱۷ درصد کشاورزی، ۵.۵ درصد ساخت و ساز و باقی بخش‌ها هم، باقی مانده را به خودشان اختصاص داده‌اند. 
این درصدها برای کل ترکیه است و شهر به شهر این بخش‌ها تغییر می‌کنند. اما به شکل کلی در شهرهای بزرگ بخش خدمات و صنایع حرف اول را می‌زنند. 
از نظر کیفیت زندگی استانبول در مقیاس جهانی متوسط به حساب می‌آید که در برابر کیفیت زندگی در تهران بیشتر است. 
ایندکس کیفیت زندگی در استانبول ۱۰۸ است که در برابر ایندکس ۳۴ شهر تهران بسیار بیشتر است.


یکی دیگه از ویژگی‌هایی استانبول این است که ساعت شروع خیلی ازمشاغل از ساعت ۱۰ است. 
اما بعضی از مشاغل از ساعت ۸ شروع می‌شوند.
شخصی اگه از محیط کارش خوشش نیاید خیلی راحت آن کار را کنار می‌گذارد و به دنبال شغلی دیگر می‌رود و سطح دغدغه شغلی مانند ایران وجود ندارد.
زندگی در شب جریان دارد و بر خلاف خیلی کشورهای دنیا در اروپا و امریکا؛ که بعد از ساعت ۷ همه جا تعطیل است، در ترکیه بعد از ساعت کاری مردم بیرون می‌روند تا زندگی اجتماعی داشته باشند.
‏حتی اگر در حد نوشیدن یک چای در چایخانه باشد، برای دوست یابی و همصحبتی و قهوه خوردن هم که باید زبان ترکی استانبولی با همین همنشین ها صحبت کنید و بهتر و روان‌تر صحبت کنید.

تقریبا تمامی ادارات و حتی بانک‌ها سر ساعت‌های ۱۲ تا ۱۴  حدود نیم ساعت تا یک ساعت تعطیل می‌کنند تا استراحت کنند.  

با توجه به اینکه ترکیه اقتصاد وابسته‌ای دارد، در طول قرنطینه توانست بسیار بهتر از کشور‌های مدعی عمل کند.
مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای یک ایرانی، به دلایل مختلف بهترین گزینه برای مهاجرت است.  
اینکه خیلی راحت می‌شود بین ایران و ترکیه تردد کرد و دردسر گرفتن ویزا و غیره ندارد.
با پاسپورت می‌توان بدون مشکل تا ۹۰ روز در ترکیه ماند. این زمان برای خیلی‌ها مدت زمان کافی است تا وضعیت زندگی در ترکیه را بررسی کنند.
کسانی که می‌خواهند بیشتر بمانند این امکان را دارند تا به راحتی برای یک‌سال اقامت توریستی بگیرند که ‏می‌توانند برای دریافت آن خودشان اقدام کنند و اصلا پیچیدگی ندارد.
در این یکسال هم فرصت ارزیابی دارند و هم بدون مشکل می‌توانند به ایران برگردند.
هزینه گرفتن اقامت یک ساله هم حدود ۱۵۰۰ لیر برای هر نفر است. برای این‌کار نیاز به اجاره کردن خونه است.
با بردن اجاره‌نامه به دفترخانه بعد از اینکه از طریق سایتِ اقامت ثبت نام انجام دادند و تاریخ و محل مراجعه مشخص شد، اجاره نامه به همراه مدارک هویتی و عکس و بیمه و فیش واریزی تحویل داده و در صورت نداشتن کسری مدارک بین یک تا سه ماه کارت اقامت صادر می‌شود.
در صورت کمبود در مدارک نیز، یک ماه فرصت به شما تکمیل داده می‌شود.


مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت به ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه به سه گروه دولتی و خصوصی و فنی‌حرفه ای  تقسیم می‌شوند که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی با هزینه بسیار اندک و حتی رایگان بوده ولی پذیرش و قبولی در آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست. 
گرفتن بورس در دوره لیسانس توصیه نمی‌شود، چون به همه‌ رشته‌ها در مقطع لیسانس بورس داده نمی‌شود یا خیلی سخت است!
اما برای فوق لیسانس و دکترا این امکان وجود دارد، می‌توانید بعد از مهاجرت تحصیلی به ترکیه و برای مقطع بالاتر، از این امکان بهره‌مند گردید.
باید قبل از ارسال درخواست تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به تایید مدارک توسط وزارت علوم ایران  توجه داشته باشیم چون تعدادی از دانشگاه‌ها مورد تایید وزارت علوم نیستند.

در بالاتر گفته شد که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بسیار مقرون به صرفه و بعضا رایگان هستند و در ضمن امکان گرفتن خوابگاه هم وجود دارد که هزینه معقولی دارد. 
تدریس در بعضی از رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد، اگر زبان انگلیسی شما هنوز به این میزان نرسیده از استادسلام معلم خصوصی زبان آنلاین بگیرید و یا همانجا در دانشگاه، در کلاس آموزش زبان شرکت کنید، شهریه کلاس آموزش زبان را بپردازید تا ادامه تحصیل در آن میسر شود.

بعضی از رشته‌ها که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که با داشتن مدرک gre ilts , نیازی به ترم پیش‌نیاز زبان انگلیسی نیست و برخی از رشته‌ها هم به زبان ترکی درس داده می‌شوند که در صورت داشتن مدرک yos می‌توان در هزینه‌های تحصیلی صرفه جویی نمود. معلم برای گرفتن مدرک یوس ترکیه را اینجا پیدا کنید.

آزمون یوس برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

آزمون یوس yos عموما برای دانش آموزان سالهای یازدهم ودوازدهم مقطع متوسطه است که می‌خواهند در دانشگاه‌های ترکیه ادامه تحصیل داشته باشند.
آزمون یوس yos عموما برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری لازم است.
ارائه مدرک یوس بستگی به دانشگاه هم دارد و برای تمام رشته‌ها در تمام دانشگاه‌ها لازم نیست. برخی از دانشگاه‌های خصوصی که تدریس آنان به زبان انگلیسی است مدرک ilts  و gre  با نمره بالا را قبول می‌کنند.
این آزمون توسط هر دانشگاهی به صورت مجزا گرفته می‌شود و زمان و محل آن در وبسایت همان دانشگاه اطلاع رسانی می‌شود.  
 با توجه به اینکه این آزمون مستقل از دیگر دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، لذا دانش آموزان می‌بایست در آزمون‌های متعدد دانشگاه‌ها ثبت‌نام نموده و شرکت کنند. 
آزمون یوس yos دارای دوبخش تستی می‌باشد که شامل مهارت‌های مقدماتی و دیگری آزمون زبان ترکی استانبولی است. قسمت تستی آزمون مقدماتی  شامل ریاضیات، هندسه و هوش است که اجباری است و قسمت دیگر آن آزمون زبان ترکی می‌باشد.  
80 درصد از سوالات آزمون مقدماتی مربوط به درس ریاضی است. این آزمون دارای تست زبان بسیار کمی بوده و برخی از دانشگاه‌ها در کنار این سوالات، سوالات دیگری شامل ترجمه به زبان ترکی، عربی، روسی، هلندی و انگلیسی را در نظر می‌گیرند و البته این مسئله بیشتر به دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. 

آزمون sat برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه لازم است؟

در دوران پاندمی کرونا به خاطر عدم امکان برگزار آزمون یوس تعدادی از دانشگاه‌ها، این آزمون را کنسل کرده‌اند و در حال حاضر با شرط معدل دیپلم و آزمون sat و مصاحبه اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. 
آزمون sat  آزمونی است که داوطلبان ورود به دانشگاه‌های آمریکا ملزم به انجام دادن این آزمون هستند و حداقل سالی دوبار برگزار میشود 
این آزمون شامل درک مطلب، نگارش و ریاضی بوده که برای دانش آموزان سال آخر تحصیلی پایه یازدهم و یا دوازدهم می‌باشد که قصد ورود به دانشگاه را دارند.  
در حال حاضر این آزمون برای دانشجویان انگلیسی زبان که قصد ادامه تحصیل در کشورهای انگلیس، کانادا، آمریکا، استرالیا و ترکیه و... را داشته باشند برگزار می‌گردد.  


البته آموزش زبان به صورت پیش‌نیاز در این دانشگاه‌ها با هزینه اندک و در زمان کوتاه، امکان‌پذیر است. 

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه شامل 4 سطح می‌شود: 
  1. مرحله اول درجه کاردانی که پس از 4 سال تحصیل انجام می‌شود 
  2. مرحله دوم درجه کارشناسی که بعد از اتمام دوره 4 ساله به دانشجویان ارائه می‌شود 
  3. مرحله سوم کارشناسی ارشد که این درجه پس از 2 سال تحصیل و دفاع از رساله  به دانشجویان ارائه می‌شود 
  4. مرحله چهارم درجه دکترا است که در ترکیه مستلزم تحصیل 4 ساله و دفاع از رساله دکترا است 

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه خوبست بدانید در دانشگاه‌های دولتی ترکیه عموما رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تدریس می‌شود و بیشتر این دانشگاه‌ها در شهر استانبول قرار دارند.  
مهاجرت به ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه به لیر هست ولی دانشگاه‌هایی وجود دارند که با پرداخت هزینه‌ای حدود ۱۵۰۰-۱۵۰۰۰ دلار با توجه به رشته می‌توان در آن به تحصیل پرداخت.
در ترکیه مجموعا 200 دانشگاه مشغول به فعالیت هستند که نام تعدادی از دانشگاه‌های دولتی را در ذیل اشاره نموده ایم 
  • دانشگاه سلیمان دمیرل 
  • دانشگاه چوکوروا 
  • دانشگاه 19 ماییس 
  • دانشگاه اک دنیز 
  • دانشگاه مرمره 
  • دانشگاه هنرهای زیبای میمار سینان 
  • دانشگاه فنی ییلدیز 
  • دانشگاه حاجت تپه 
  • دانشگاه metu
  • دانشگاه اژه 
  • دانشگاه آنکارا 
  • دانشگاه استانبول 
  • دانشگاه بغازیچی

بورسیه در دانشگاه‌های دولتی در مهاجرت تحصیلی به ترکیه

به طور مشخص بورسیه به دانشجویان خارجی اختصاص نمی‌یابد اما موسسه‌ای در ترکیه فعالیت دارد به نام سازمان بورس که به دانشجویان زیر 21 سال بورسیه شهریه با دسته‌بندی 25 و 50 و 75 درصد کمک مالی ارائه می‌دهد، البته از شرایط بورس این است که نباید در سال اول دریافت بورس مشروطی یا مردودی در درسی را داشته باشند.  
خوابگاه‌ها در دانشگاه‌های ترکیه به صورت دولتی و خصوصی موجود است که از ماهی  500 لیر تا 2200 لیر به صورت تک‌نفره یا دونفر یا چهارنفره وجود دارند.  


دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه برای مهاجرت تحصیلی

در دانشگاه‌های خصوصی که منابع مالی و درآمدی آنان عموما بواسطه دریافت شهریه از دانشجویان تامین می‌شود، ادامه تحصیل با ارائه مدرک زبان انگلیسی امکان‌پذیر است.  
در این گروه از دانشگاه‌ها رشته‌های مختلفی ارائه می‌شود که می‌بایست حتما قبل از اقدام به ارسال درخواست از معتبر بودن مدرک تحصیلی آن، هم از نظر بین‌المللی و هم تایید وزارت علوم ایران مورد بررسی قرار بگیرد.  بعضی از از این دانشگاه‌ها که حتی دارای رتبه هستند، مدرک ارائه شده آنان اعتبار و مقبولیت ندارند.  
دانشگاه‌های خصوصی به غیر از شهر استانبول در دیگر شهرها مثل ازمیر، آنکارا و غیره هم حضور دارند.
در این گروه از دانشگاه‌ها، تحصیل با دریافت شهریه امکان‌پذیر است اما بواسطه بالا بودن شهریه‌ها به دانشجویان یا تخفیف داده می‌شود یا به صورت بورسیه بعضا تا 60 درصد کمک مالی اعطا می‌شود. 
از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه می‌توان به این موارد اشاره نمود:
  • دانشگاه کوچ در استانبول 
  • دانشگاه سابانجی در استانبول 
  • دانشگاه بیلکنت در آنکارا 
  • دانشگاه آتیلیم در آنکارا 
  • دانشگاه بغازیچی بخش اروپایی استانبول ( نخستین دانشگاه آمریکایی خارج از ایالات متحد آمریکا )
  • دانشگاه فنی استانبول 
  • دانشگاه حاجت تپه در آنکارا 
  • دانشگاه استانبول (قدیمی ترین دانشگاه ترکیه )
  • دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا 
  • دانشگاه اقتصاد و فناوری tobb

دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه 

دانشجویانی که در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ادامه تحصیل می‌دهند پس از 6 سال (برای پزشکی و 5 سال برای دندانپزشکی و داروسازی)  تحصیل،  مدرک لیسانس پزشکی یا دکترای حرفه ای(md) را دریافت می‌کنند.  
این دانشجویان با این مدرک می‌توانند در مراکز پزشکی خصوصی مشغول به کار شده و پس از طی کردن 2 سال دوره طرح و گرفتن مدرک phd در مراکز دولتی مشغول به کار شده و به اندازه دکترهای تبعه ترک حقوق دریافت کنند. 

آزمون توز برای دوره تخصص پزشکی
پس از دریافت مدرک دکترای حرفه‌ای md  برای ورود به دوره تخصص باید یک آزمون سراسری و کشوری به نام توز tus بدهند.
این آزمون بیشتر توسط بیمارستان‌ها با حوزه تخصصی فعالیت آن انجام می‌شود.  
این آزمون دو قسمت دارد، بخش تئوری و بخش عملی. 
پس از کسب نمره  دراین آزمون متناسب با نمره کسب شده، رشته و تخصص ادامه تحصیل تعیین می‌شود. البته در این آزمون ظرفیت و سهمیه دانشجویان ترک و خارجی جدا و منفک از هم می‌باشد. 

  • اشتغال در ایران برای افرادی که با مهاجرت تحصیلی پزشکی خوانده‌اند.
پس از طی دوره‌های مذکور برای اشتغال به کار در ایران، لازم است بعد از تایید مدرک تحصیلی توسط دانشگاه علوم پزشکی دو سال دروس پیش‌نیاز پزشکی را در ایران بگذرانند، تا بتوانند در ایران مشغول به طبابت گردند.
  
  • اشتغال در کشورهای اروپایی و آمریکا بعد از تحصیل پزشکی در ترکیه
برای کار در کشورهای اروپایی هم می‌بایست از روند تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی آن کشور مثلا آلمان مطلع باشند و خود را با قواعد آن دانشگاه هماهنگ نمایند.  

دانشگاه برتر پزشکی در ترکیه 
  • دانشگاه حاجت تپه 
  • موسسه آموزشی استانبول 
  • موسسه آموزشی عالی آنکار 
  • موسسه آموزشی عالی اژه 
  • دانشگاه مرمره 
  • موسسه آموزشی دوکوز ایلول ازمیر 
  • دانشگاه کوچ 
  • موسسه آموزشی غازی 
  • دانشگاه آکدنیز 
  • موسسه آموزشی یوکسک ایحتیساس

مهاجرت به ترکیه

کاردانشجویی بعد از مهاجرت تحصیلی به ترکیه

از طرف دانشگاه‌های ترکیه برنامه ای برای کار دانشجویی و فعالیت اقتصادی برای دانشجو تعریف نشده است. 
در زمان دانشجویی به طور مشخص پیدا کردن کار مرتبط با رشته تحصیلی به نوعی دور از دسترس است، اما مثلا در رشته پزشکی بعد از سال چهارم و پاس کردن درسی به نام بیماری‌های داخلی، دانشجو می‌تواند به شرکت‌های بیمه مراجعه نموده و در این شرکت‌ها و در قسمتی که مربوط به بررسی نوع بیماری مراجعه‌کنندگان با شرح بیمه است همکاری نمایند. 
در دوران دانشجویی اشتغال به کارهای دیگری که برای تامین درآمد کمک نماید مانند انجام کارهای خدماتی و غیره موثر است.
توصیه ای که به دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در ترکیه می‌شود این است که سعی کنند آزمون یوس yos و sat  را با بالاترین نمره و درکوتاه‌ترین زمان انجام دهند.  
با توجه به سختی قبولی با نمرات بالا در آزمون ilts , gre پیشنهاد بهتر این است که فرصت ارسال درخواست تحصیلی به دانشگاه‌های کشورهای دیگر را در نظر داشته باشد. 
در صورت داشتن رزومه قوی و نمره مناسب در این آزمون‌ها شانس بهتری برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا وجود دارد.  
ممنونم از اینکه تا به اینجا با ما همراه بودید و امیدوارم که از مطالب این مقاله استفاده برده باشید.  

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.