تاریخ انتشار:

چگونه رویداد برگزار کنیم و بررسی بازریابی رویداد از ابتدا تا انتها

چگونه رویداد برگزار کنیم و بررسی بازریابی رویداد از ابتدا تا انتها

چگونه رویداد برگزار کنیم

در این مقاله نسبتا طولانی می خواهیم به دید شما کمک کنیم که چطور یک رویداد را تعریف کنید و سپس بتوانید صندلی های آن مراسم را پر کنید و یا کلاس آنلاین با شاگردانی زیاد داشته باشید و از تمام جنبه ها به بازاریابی دیجیتال و حتی غیر دیجیتال نگاه کرده ایم.

نظریه های متفاوتی وجود دارد اما بیشترین دلایل شرکت افراد شامل:

  • مشارکت و تعامل
  • تعامل با افراد متخصص
  • ایده گرفتن
  • شبکه سازی
  • سرگرمی
  • یادگیری تجربه های بزرگان
  • آشنایی با افراد جدید و ... می باشد.

شاید بهتر باشد در ابتدای امر کمی بیشتر درباره بازاریابی و چگونگی نحوه برگزاری ایونت های بازاریابی بدانیم.

علم بازاریابی

فیلیپ کاتلر از برترین اساتید در حوزه بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن است.یکی از کتاب های ایشان به نام اصول بازاریابی همچنان به عنوان یکی از معتبرترین منابع در این رشته می باشد. کاتلر درک مفهوم بازاریابی را ساده اما اجرای آن را بسیار دشوار می داند. وی بر اساس انچه کاتلریسم خوانده می شود معتقد است که بازاریابی بخشی ازفلسفه مدیریت مدیران است.

آمیزه های بازاریابی از نگاه فیلیپ کاتلر پدر علم بازار یابی شامل 4p می باشد.

  • product یا همان محصول
  • price یا همان قیمت محصول
  • place یا همان محل توزیع
  • promotion یا همان ترویج و پیشرفت

البته به مرور زمان پس از ارائه نظر مک کارتی و اساتید برجسته آمیزه های بازاریابی تغییر کرد و به مرور بیشتر شد.

عواملی مانند مردم و تاثیر رفتار مردم بر بازاریابی یک محصول, سیاست(مثلا صحبت ها و توییت های دونالد ترامپ بر روی بورس و ارزش آن تاثیر می گذارد) بسته بندی و ... به این آمیزه ها اضافه شدند. و در نهایت با شکل گیری سیستم های استارتاپی بازاریابی مارکتینگ شکل رسمی تری به خود گرفت.

برای آنکه بدانید بازاریابی مارکتینگ چیست در ادامه همراه ما باشید:


بازاریابی رویدادی

بازاریابی دیجیتال

به مجموعه فعالیت های بازاریابی با استفاده از اینترنت و یا دستگاه های الکترونیکی را بازاریابی دیجیتال می گویند که افراد در شغل ها و بازارهای مختلف جهت برقراری ارتباط با مشتریان خود چه در حال و چه در آینده از آن استفاده می کنند. مانند : شبکه ها و رسانه های اجتماعی, وب سایت ها, ایمیل مارکتینگ, کانال ها و موتورهای جستجو.

امروزه بازاریابی دیجیتال به حدی مرسوم و متداول شده است که مشتریان از دیجیتال مارکتینگ برای شناخت محصول و در بسیاری موارد راهی برای کسب اعتماد استفاده می کنند.بسیاری از فرصت ها برای هدف گذاری بهتر یا بهینه سازی بهتر را باید در لحظه دریافت کرد و از آن ها بهره مند شد چرا که ممکن است دیگر این فرصت برای سازمان شما پیش نیاید.

طبق تصویر زیر انواع بازاریابی را به اختصار توضیح خواهیم داد و در ادامه با نحوه برگزاری یک رویداد همراه خواهیم بود:


بازاریابی

بازاریابی محتوایی

این نوع بازاریابی با تمرکز بر روی تولید محتوا برای مخاطبان هدف تمرکز دارد.کیفیت محتوااز اصلی ترین اهداف در بازاریابی محتوایی است.

بهینه سازی موتور جستجو

که همان seo سایت است سبب می شود تا در موتورهای جستجو بهتر دیده شوید و ترافیک بیشتری از لحاظ حضور مخاطب و ماندگاری در سایت شما را تضمین می کند.بدون بهینه سازی مخاطبان شما نمی توانند به راحتی شما را پیدا کنند.این بخش شامل: نگارش محتوای با کیفیت بالا, تمرکز بر روی کلمات کلیدی مناسب, لینک سازی, سرعت سایت و ... می باشد.

بازاریابی موتور جستجو

که همان sem است شامل دیده شدن شما در موتورهای جستجو می شود که شامل ads است.تبلیغات در گوگل به دو دسته نیز تقسیم می شود:

bing ads google ads word

با ترکیب sem و seo شما می توانید ترافیک زیادی را به وب سایت خود هدایت کنید.

- تبلیغات کلیکی

که با نام اختصاری ppc شناخته شده است تقریبا شبیه به sem است با این تفاوت که شامل تبلیغات وابسته و تبلیغات نمایشگر است.

بازاریابی وابسته

یکی از روش های درآمد زایی اینترنتی این روزها است.شخص با شما شریک می شود و با ایجاد ترافیک بر روی وب سایت شما کمیسیونی را دریافت می کند.

ایمیل مارکتینگ

یا همان بازاریابی توسط ایمیل است که در واقع از ایمیل برای جذب مشتری و افزایش فروش استفاده می شود.

بازاریابی پیام رسانی

این نوع بازاریابی شامل پیام رسانی از طریق ابزارهایی مانند تلگرام, واتس آپ, پیامک و ... می باشد.تجربه ثابت کرده اکثر مردم به پیامک ها بیشتر از ایمیل ها اعتماد دارند.

بازاریابی رادیویی

این نوع بازاریابی یکی از کم هزینه ترین انواع بازاریابی جذب مشتری است چرا که برای تصویر سازی نیازی به هزینه تصویرسازی ندارید و باید به قدرت تخیل مشتریان خود اعتماد کنید.

بازاریابی تلویزیونی

این مورد یکی از محبوب ترین انواع بازاریابی است چرا که مردم بیشترین زماآزاد خود را به تماشای تلویزیون می پردازند و با وجود شبکه های اجتماعی تلویزیون همچنان جایگاه خود را در مشتری مداری حفظ کرده است.

ایونت مارکتینگ چیست؟

ایونت مارکتینگ

ایونت مارکتینگ یک استراتژی تبلیغاتی و شیوه ای از promotion چهارمین p از آمیخته بازاریابی از نگاه کاتلر هست که برای برقرای ارتباط رو در رو میان شرکت ها و مشتریان و مخاطبان هدف آن ها تاکید دارد.این نوع از مارکتینگ مخصوص بازاریابی حضوری است که با جلب توجه افرادی که در کنار هم جمع می شوند و با تمرکز بر روی برند در ذهن مخاطب ماندگار می شوند.مانند برگزاری نمایشگاه ها, رویدادهای ورزشی و کنسرت ها.

رویداد های ویژه و مشخص و مراسم معرفی محصول نیز نوعی از ایونت مارکتینگ ها هستند که برندهای مختلف بسته به استراتژی و اهداف بازاریابی خود از آنها بهره می گیرند. الویت برندها از برگذاری ایونت مارکتینگ ها تعامل مستقیم و تاثیرگذاری بر مخاطبان است.

به بیان دیگر طراحی و توسعه مشخصی از اقدامات که می بایست در زمان و مکان مشخص به منظور معرفی یا نمایش محصول خدمات و یا یک برند انجام گیرد ایونت مارکتینگ گفته می شود.

تاثیرات ایونت مارکتینگ بر کسب و کار

1. برند سازی و شناخته شدن بیشتر

یک دلیل مهم برای شرکت کسب و کارها در یک رویداد برندسازی بیشتر شناخته شدن نام تجاری آن ها است. ایوند مارکتینگ باعث می شود کسب و کار شما شناخته تر شود و هویت برند شما رشد پیدا کند. در رویداد امکان به اشتراک گذاری ایده ها و افکارتان وجود دارد و به شما کمک می کند تااهداف تان را به هر شیوه ای که دوست دارید, انجام دهید همچنین شرکت کردن کسب و کار شما در یک رویداد رسانه ای می شود و نام شما در لیست شرکت کنندگان قرار می گیرد که خود این موضوع هم به برند سازی کمک می کند

2. تولید مشتری

دلیل دیگری که کسب و کارهای شرکت کننده در رویداد ها به دست می آورند تولید مشتریان جدید است.چه چیزی بهتر از این که مخاطبین بالقوه شما همگی در یک جا جمع باشند و بتوانید با آنها ارتباط چهره به چهره برقرار کنید؟ارتباط حضوری و شبکه سازی در رویداد می تواند به شبکه های آنلاین شما اعتبار بهتری ببخشد.

3. آموزش

هدف افراد شرکت در رویدادهای مختلف دو چیز است شبکه سازی و یادگیری. مهم نیست چه رویدادی هست مهم این است که چه ارزشی بر روی مخاطبین می گذارد.اینکه برای مخاطب خود وقت بگذارید و مخاطب شما این مساله را درک کند می تواند از الویت های شما باشد.


بازاریابی

چرا ایونت مارکتینگ؟

برقراری ارتباط و تاثیرگذاری بر مخاطب لازمه موفقیت تمامی کسب و کارها است.

هنگامی که شدت رقابت میان فعالان صنعت بیشتر می شود تاکید بر استراژی های مشتری محور و کسب رضایت مشتری بیش از استراتژی های محصول محور خواهد شد.

به عقیده بسیاری از صاحب نظران بازاریابی, پس از وب سایت, ایونت های بازاریابی موثرترین کانال برقرار ارتباط میان سازمان و مشتریان هستند و برای برند این امکان را فراهم می سازند تا با برقراری ارتباط قوی و فرد به فرد در کنار فراهم نمودن تجربه مثبت محصولات و خدمات خود را معرفی کنند و در معرض دید عموم قرار بدهند.

طبق گزارشات منتشر شده از روندها و الگوهای مطرح ۲۰۱۹ بسیاری از متخصصان و محققان بازاریابی عقیده دارند که ایونت مارکتینگ از موثرترین کانال های بازاریابی برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان است مطالعات نشان می دهد که در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تعداد شرکت هایی که بیش از ۲۰ ایونت در سال برگزار می کنند ۱۷% بیشتر افزایش یافته است هزینه ای که برای برگزاری ایونت ها و رویدادهای بازاریابی صرف می شود از طریق فروش محصولات و نفوذ محصول در بازار,آگاهی از برند و کسب درآمد جبران خواهد شد.

انواع ایونت مارکتینگ

بازاریابی رویدادی

بازاریابی از طریق حضور مخاطبان در یک رویداد را بازاریابی رویدادی می گویند. این نوع بازاریابی مورد استفاده برای شرکت ها,سازمان ها و برندهای بزرگ و کوچک است.

استراتژی بازاریابی رویدادی معمولا بر سرگرم کردن و جلب توجه افراد برای تمرکز ذهن آن ها بر یک برند کاربرد دارد. ثبت و ماندگاری یک برند در ذهن مخاطب توسط یک رویداد مثل برگزاری یک تئاتر خیابانی یا یک جشن نمایشگاهی و یا همایش تخصصی انواعی از بازاریابی رویدادی را شامل می شوند.

بازاریابی رویدادی در حال ورود به یک دوره چریکی است که در آن مسیرهای فیزیکی و مجازی وجود دارد و گزینه های جدیدی را پیش روی متخصصان بازاریابی باز می کند.

برخلاف تبلیغات سنتی ، که باعث انفجار میلیون ها مصرف کننده با همان پیام عمومی تلویزیون ، رادیو یا بیلبورد می شود ، بازاریابی رویداد با هدف ایجاد برداشت های فردی با کیفیت ، افراد یا گروه های خاصی را در مرکز ثقل اهداف خود قرار می دهد.

سعی کنید بهترین و خلاق ترین رویدادهای تعاملاتی را ایجاد کنید که نه تنها بر روی نام تجاری شما تاثیر مثبت داشته باشد بلکه آثار آن تا مدت ها پس از پایان این رویداد نیز باقی بماند.

ایجاد ذهنیت مثبت و یک تجربه بیادماندنی از یک برند در ذهن مخاطب از اصلی ترین اهداف بازاریابی رویدادی است.

مثال هایی از بازاریابی رویدادی و انواع آن ها:

رویداد های نمایشگاهی,دریافت یک هدیه رایگان, تست یک خوراکی یا نوشیدنی رایگان در خیابان یا جلوی یک فروشگاه, یک تئاتر یا نمایش محلی,برنامه های شاد و سرگرم کننده

,همایش های آموزشی از نمونه های برگزاری یک رویداد هستند که میتوانند به صورت آنلاین مانند وبینار و لایوها و یا آفلاین به صورت برگزاری رویداد بازاریابی معرفی محصول و یا برگزاری یک ایونت باشند.

پیشرفت تکنولوژی در کنار افزایش نیاز به برگزاری رویدادها منجر به ایجاد طیف گسترده و متنوعی از رویدادهای بازاریابی شده است آشنایی با انواع رویداد ها و ویژگی های هر یک کسب و کارها امکان می دهند تا به راحتی مشخص نمایند کدام یک از ایونت ها با استراتژی رقابتی و میزان بودجه فعالیت های بازاریابی شرکت مطابقت دارد

پیوندهای بازاریابی در فضای دیجیتال نیز قابل برگزاری هستند فارغ از محدودیت یا گسترده بودن مخاطبانی که در معرض یک رویداد بازاریابی قرار می گیرند هدف نهایی تمامی نت های بازاریابی برقراری ارتباط موثر و عمیق با مخاطب و فراهم نمودن تجربه مثبت و به یاد ماندنی است تا تصویر برند را در ذهن مخاطب ثبت نمایند و با وفادار سازی او به مزیت رقابتی و سود به دست یابد.اقداماتی جهت:

  • حفظ توان کسب و کارها برای ادامه حیات در سال آینده
  • بازنگری در استراتژی های کسب و کار
  • بازنگری در نوع محصولات و خدمات و شیوه ارائه آنها
  • ایجاد یا بهبود بسترهای آنلاین برای خدمات رسانی
  • تقویت برند و حضور خلاقانه و پررنگ در فضاهای تبلیغاتی آنلاین و آفلاین
  • تدوین و اجرای طرح های وفادارسازی و تقویت ارتباط با مشتریان
  • رویدادهای استارتاپی برای پیدا کردن هم تیمی و اعتبار سنجی ایده ها

رویداد آنلاین

بازاریابی به صورت آنلاین شامل برگزاری وبینار و یا برگزاری به صورت لایوها صورت می پذیرد

وبینار


وبینار

وبینار به معنی یک سخنرانی مبتنی بر وب است وبینار ها به صورت مجازی از طریق نرم افزار های ویدیو کنفرانس اجرا می شوند بنابراین یکی از روش های فوق العاده جذاب و پویا برای انتقال اطلاعات به مخاطبانی هستند که از لحاظ جغرافیایی در مناطق مختلف پراکنده هستند.

لایو

صورت زنده برگزار می شوند و از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام لایو استریم هنگ آوت و غیره انجام می شوند.

رویداد آفلاین

که شامل نمایشگاه ها, همایش ها و سمینارها می باشد

نمایشگاه ها: در نمایشگاههای مرتبط می توانید برای کسب و کارتان یک غرفه داشته باشید.

همایش ها: این رویدادها معمولاً در سطح بالا با تعداد شرکت کنندگان زیاد برگزار می شوند هدف برگزاری همایش ها اغلب اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات در مورد موضوعات خاصی است.

سمینارها:سمینار معمولاً شامل گروه شرکت کنندگان کمتر نسبت به همایش است هدف از برگزاری سمینار نیز تبادل نظرات و اطلاعات است سمینار نسبت به همایش تعاملی تر است.

سمینارها عموماً مخاطبان مشخص و محدودی را مد نظر قرار می دهند و بر مفاهیم و موضوعات آموزشی تاکید دارند آشنایی عمیق با مباحث مورد نظر سر و تاکید بر به اشتراک گذاری دانش از ویژگی های اصلی این سمینار ها هستند سمینار ها اغلب به صورت یک روزه و حداکثر چند ساعته برگزار می شود.

کنفرانس ها:موثر ترین کنفرانس ها مجموعه ای از سخنرانی های موثر کارگاه های آموزشی و محیط حرفه ای را با اتمسفر اجتماعی و پر انرژی ترکیب نموده اند.

جشنها و ضیافت های رسمی:که با اهداف مختلفی برگزار می شود معرفی برند محصولات و خدمات آن ها در خلال فعالیت های متنوع و برنامه های مختلف ویژگی مشترک تمامی این مراسم ها است.

تیم سازی در یک رویداد بازاریابی


بازاریابی رویدادی

این رویدادها جلسات داخلی سازمان هستند که با هدف درگیر کردن کارمندان و بهبود روابط میان دپارتمان ها و تبدیل کارکنان به رهبران توانمند انجام می شود. با برگزاری این رویداد ها میتوانید قدردانی خود را از کارمندان خود نشان دهید و به گونه ای باعث ایجاد علاقه مندی و انگیزه در آن ها شوید.با تیم سازی کارمندان می توانند نسبت به علائق همدیگر و یا نقاط ضعف دیگر اعضا درک درستی داشته باشند و همین امر در طولانی مدت سبب بهبود روابط کاری آن ها شده و در مسیر پیشرفت سازمان در آینده قدم های درستی را برداشته اید.

باید توجه داشته باشید همه افراد تمایل دارند در محیطی کار کنند که روابط صمیمانه تری با دیگران داشته باشند و این احساس راحتی سبب می شود تا انجام امور به درستی پیش رود.فعالیت های درون سازمانی به نسبت زیادی به روابط بین اعضا بستگی دارد و با برگزاری یک رویداد بازاریابی میتوانید آن را مدیریت کنید.

رویداد بازاریابی معرفی محصول

ایونت لانچ محصولات و خدمات عمدتاً در بردارنده فعالیت های نمادین و پروموشن محصولات جدید است که علاوه بر ایجاد آگاهی از برند, زمینه تجربه و تست محصول جدید را برای مخاطبان فراهم می نماید.

رویدادهای بازاریابی استخدامی

یک رویداد استخدامی با هدف جذب نیروی کار متخصص و کارآمد و شناخت استعداد ها برگزار می شود این قبیل رویدادها عمدتاً در مراکز آموزشی و دانشگاهی برگزار شده و به استارتاپ ها و شرکت هایی که به دنبال نیروی جوان و تازه نفس هستند امکان می دهند تا با کسب و کار خود خود را گسترش دهند.

رویداد بازاریابی ویژه

vip یا رویدادهای پیشران فروش به گرد هم آوردن سهامداران مشتریان و مهمانان تاثیرگذار و فراهم نمودن تجربه منحصر به فرد برای آنها تمرکز دارند هدف نهایی هر رویداد افزایش درآمد از طریق کسب وفاداری مشتریان و ذینفعان کلیدی است.

حال که با بازاربی رویدادی و انواع آن آشنا شدید برای برگزاری یک رویداد عالی همراهمان باشید: نمونه فایل برنامه زمانبندی یک رویداد

عواملی در برگزاری یک ایونت باید به آن ها توجه داشت که ممکن است در حوزه مارکتینگ شما نباشد. مانند:

محل برگزاری رویداد بازاریابی, موثر در جذب مخاطب

خوب است بدانید یکی از عوامل موثر حضور افراد در رویداد شما به محل برگزاری رویداد بستگی دارد. محل هایی مانند سالن همایش برج میلاد, تالار پذایرایی و مجتمع اسپیناس, تالار پذیرایی خانجان که در سال گذشته مجموعه استادسلام جشنی با شکوه در شان و مقام مهمانان خود در این سالن برگزار کرد. همچنین میتوانید اطلاعات تکمیلی تر درباره این جشن را در اینجا ببینید و همراه باشید.


بازاریابی

هستند بسیاری افراد که برای حضور در محل های منتخب علاقه به حضور در رویداد داشته باشند.دسترسی آسان به محل برگزاری ایونت در حضور افراد موثر است. دسترسی آسان به مترو, داشتن پارکینگ خودرو و ... را باید مورد توجه قرار داد.

در رویداد بازاریابی از حضور افراد سرشناس و موفق در حوزه فعالیت خود غافل نشوید

دعوت از مهمانان ویژه میتواند دلیل خوبی برای حضور افراد در رویداد شما باشد. به طور مثال اگر شما درصدد برگزاری یک ایونت برای رستوران خود هستید قطعا حضور افراد موفق در این زمینه مانند حضور آقای سامان گلریز و یا خانوم ساناز مینایی می تواند در جذب مخاطبان شما تاثیر چشمگیری داشته باشد.امروزه با رشد مخاطبین شبکه های مجازی حضور بسیاری از اینفلوئنسرها در زمنیه کاری شما می تواند مشوق خوبی برای حضور افراد و گردهم آیی بیشتر شود.


بازاریابی

هزینه برگزاری ایونت

تخمین دقیق و تعیین هزینه های یک رویداد را به طور قطع نمی توان مشخص کرد. این بستگی دارد به عوامل متعددی مثل اینکه آیا در برگزاری رویداد خود اسپانسر دارید یا خیر....

واقعیت این است که بهترین تصمیم شما در برگزاری رویدادتان داشتن یک اسپانسر خوب و موٍٍثر است. اما از هزینه های برگزاری رویداتان اعم از حمل و نقل , پذیرایی , تهیه بروشور و کاتالوگ و کارت دعوت ها, خرید هدایا و.... غافل نشوید.

در پایان ضمن تشکر از آقای آرش سروری مدرس و مشاور کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها که با برگزرای وبینارها و لایو های متعدد اطلاعات بسیار خوبی را با مخاطبان خود به اشتراک می گذارند, استاد سلام مرجع تدریس خصوصی در تلاش است تا جهت برگزاری یک رویداد بازاریابی همراه شما باشد بدین جهت فایلی را جهت راهنمایی و برنامه ریزی درست رویدادتان برایتان در نظر گرفته است که می توانید از اینجا تهیه کنید.

جهت ارتباط با آقای آرش سروری به صفحه اینستاگرام ایشان به نشانی arashsoruri@ مراجعه کنید.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.